Cyclemaster
är en djärv men av allt att döma ganska
lyckad
koncentration av motor, tank och transmission
inuti själva
bakhjulsnavet, men genom navets upp-
värmning får man se
noga upp med smörjningen av
kedja och lager då oljan gärna
vill dunsta bort.
|
Vikten
av komplett cykel med motor 34 kg.
Omdöme
och provkörning: Cyclemaster ligger ganska nära
idealet ifråga om förenkling och reglageutrustning.
Motor, bränsletank, transmission och ljuddämpare
ligger i ett enda, praktiskt taget cirkulärt block i
bakhjulets centrum, väl skyddat i en ventilerad kåpa.
Föraren har en frikoppling med spärr vid vänstra
handtaget och en tumspak vid det högra, och det är
allt han har att sköta. Motorn startar mycket lätt
och accelerationen är god. Marschfarten med jämn
vacker tändning ligger gott och väl 25 km/tim och
kraftresurserna vid stigningar är fina.
Det
var säkert många som läste kåserierna i DN om färden
med "Torpargrinet" från Göteborg till
Stockholm, som ju gick särdeles smärtfritt. På
beskrivningen är det väl redan många som gissat
just på Cyclemaster, och det var mycket riktigt denna
motor han hade.
TfA:s
medarbetare har också kört Cyclemaster med samma förbryllande
slutsats som kåsören: Det gick smärtfritt, den
marscherade säkert och elegant, och man kunde koppla
bort intresset från "urverket" därbak och
studera naturen runt omkring sig. Motorn är kanske en
smula tyngre och robustare än man tror, men det
inverkar inte mer på balansen hos cykeln än vid någon
annan bakhjulsmonterad motor.
Motor:
32
cc tvåtakts luftkyld, 0,75 hk vid 4000 varv/ min.
Cylinderdiameter 36 mm, slaglängd 32 mm.
Fabrik:
Pluvier. Rotterdam, Holland. Motorn tillverkas numera
också i England,
Tyskland och Schweiz.
Motorplacering:
Motorn
ar inbyggd i en kåpa i bakhjulets centrum och
levereras av fabriken komplett med hjulet, som har
dimensionen 26 x 1 1/2".
Drivsätt
och växlar:
Kedjedrift,
inga växlar, inga kugghjul förutom kedjehjulen.
Reglage:
Förgasarspak,
s. k. "tumspak", och frikopplingshandtag med spärr.
Utrustning:
Bränsletanken
rymmande 1, 3 liter. Motorkåpa med kylningsventilation.
Pris:
Motor
med hjul utan gummi kr 450:-. komplett originalcykel
690:-.
|
|