|
CYCLESTAR Hart Nibbrig en Greeve, Den Haag
- Holland. Motor: Pluvier (Berini). |
^ back to Berini - Pluvier main. |
|
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
Berini
Motorenfabr. Pluvier N.V., Rotterdam. -
Berini M 13. - Cyclemaster. -
Cyclestar.
- Berini & Pluvier. -
Berini in Germany. |
Svensk
generalagent: A.B. Hans Osterman, Birger Jarlsgatan 18, Stockholm. |
|
mopeder |
|
|
|
Cyclestar
lika bekväm för damer som för herrar. |
N2 |
|
|
|
N3 |
|
|
HEVEA
Hulpmotorbanden 1952
|
|
|
|
|
|
N5 |
|
|
|
|
|
1952 |
Holland. |
|
[NL main
page.] [Guide:
Hulpmotoren, Holland.]
|
|
|
|
AlLEENVERTEGENWOORDIGING VOOR
NEDERLAND
HART NIBBRIG & GREEVE N.V.
PARKSTRAAT 91A - DEN HAAG -
TELEFOON 184840 / 44
VERKOOP EN SERVICE - ORGANISATIE
DOOR HET GEHELE LAND
De NIEUWSTE Creative van
NEERLAND'S - BROMFIETS - INDUSTRIE:
DE
|
Het summum van
technische perfectie
Luxe model met
verende voorvork,
trommelrem en remnaaf f. 425.-
STANDAARDMODEL
Met velgrem en remnaaf f. 395,-
Regelbare snelheid, ontkoppelbaar
vanaf
het stuur,
DE
SOEPEL ALS ZIJN SCHADUW |
|
|
|
Bromfiets 1/52 |
|
|
|
|
|
|
1952 |
Holland. |
|
|
|
|
DISTRIBUTEURS: HART NIBBIG & GREEVE
N.V. - DEN HAAG |
|
|
|
|
JOHAN BODEGRAVEN
GOOS KAMPHUIS KOZEN
VOOR HUN 8000 KM TOCHT
NATUURLIJK EEN
LUISTER ELKE DONDERDAGAVOND
NAAR HUN REISVERSLAG OVER DE
N.C.R.V. |
De modernste bromfiests ƒ395
Met verende voorvork plus trommelrem
ƒ425 |
|
|
|
|
|
DISTRIBUTEURS: HART NIBBIG & GREEVE
N.V. - DEN HAAG - TELEFOON 184840, 10 LINJEN - VRAAG GRATIS CATALOGUS
NR. B 2 |
|
|
|
|
1952 |
Holland. |
|
[Guide:
Ringar & Däck.]
|
|
|
N.V. Ver. Ned. Rubberfabrieken
Heveadorp (Gld.) |
HEVEA Hulpmotorbanden. |
|
|
|
|
Bromfiets
1952 1/52 |
|
|
|
|
|
|
1953 |
Svensk
generalagent: A.B. Hans Osterman, Birger Jarlsgatan 18, Stockholm. |
|
|
|
|
|
Minska
milen med |
|
Vilken härlig känsla när mil efter mil
rinner undan. Det är som om milen minskat, när man med en nästan omärklig
rörelse av tummen ger sin Cyclestar mera gas och susar uppför backen
eller fram i trafiken utan att en enda svettdroppe pressas fram på pannan.
Cyclestar är något mera än en cykel med påhängsmotor den är
en cykel och en motor som är skapade för varandra. Den är konstruerad
att erbjuda maximum av vad en moped kan och får prestera. Det märker Ni
själv när Ni njuter av dess lämna, tysta gång, den utmärkta framhjuls
fjädringen och motorns idealiska placering, som ger ekipaget den bästa
tyngdpunkten och sam tidigt skyddar Era kläder från oljefläckar. I
Cyclestar har man tagit hänsyn till att påfrestningarna helt naturligt måste
bli större på en moped än på en vanlig trampcykel samtidigt som man
lyckats hålla vikten vid en fördelaktigt låg siffra; hela Cyclestar med
motor och allt väger inte mer än 30 kg.
Största körsäkerhet i förening
med största kom fort har stått som motto vid konstruktionen av
Cyclestar. Lägg märke till hur lättillgängligt manöverorganen är
placerade. Alla handtag och reglage sitter så att de bekvämt kan
nås,
utan att Ni behöver släppa greppet om styrstången.
Med höger hand skötes
gasreglage och handbroms och med vänster hand kopplingen; samma
placering som på en motorcykel. Förutom den konventionella
bakhjulsbromsen är Cyclestar även försedd med en trumbroms på
framhjulet.
Cyclestar är
körkortsfri, registreringsfri, försäkrinqsfri.
Alla som fyllt 15 år får köra Cyclestar utan särskilt tillstånd. |
|
|
|
Tillverkare:
Pluvier N.V. Motorenfabrik, Holland. ?! Motor:
Pluvier (Berini). |
|
|
|
|
|
|
|
|
1953 |
CYCLESTAR för
landsväg och stadstrafik - Länken mellan hem och jobb... |
|
|
|
|
Länken mellan hem och jobb... |
|
|
för landsväg
och stadstrafik |
|
|
|
|
Effektiv
framhjulsfjädring, som gör
körningen behaglig även
på ojämna vägar.
|
Motorn
är försedd med choke.
Denna manövreras med
gasreglaget på så sätt att en
lätt vridning åt höger
automatiskt ger motorn den
rätta, fetare bränsle
blandningen vid start.
|
|
|
|
|
|
Ramen är
en stålkonstruktion med förstärkningar i alla ut
satta punkter.
Dess utformning gör Cyclestar lika bekväm
för damer som för herrar samtidigt som den ger cykeln
stadga.
|
|
|
|
|
|
|
1953 |
Farfar liksom farfarsfar gillar helt sin Cyclestar. |
|
|
|
|
|
Farfar
liksom farfarsfar gillar helt sin Cyclestar. |
|
|
|
Sval
och fräsch -
alltid glad med Cyclestar på promenad. |
|
|
|
Till
plugget på morron och hem på kvällen, på
Cyclestar de' e' modellen. |
|
|
|
|
1953 |
Motor & teknisk data. |
|
|
|
|
|
|
|
Bränsletanken
rymmer 1,75 liter, vilket motsvarar drygt 12 mils körning.
Tanklocket är samtidigt ett graderat mått för rätt kvantitet
olja som bör
tillsättas bensinen för att bästa smörj verkan
skall erhållas.
|
|
|
Cyclestar
är utrustad med en fjäderbelastad frikopplings anordning.
Med
ett bekvämt placerat handtag kan Ni lätt frikoppla motorn.
|
|
|
|
|
Motorn
har placerats under vevpartiet för att ge så låg tyngdpunkt
som möjligt med ökad stabilitet som resultat.
Kraftöverföring
med kedja till drivrullen, som sedan verkar direkt på bakhjulet.
Fördelen med denna metod ligger i den
enkla och pålitliga
konstruktionen, som också ger maximal prestationsförmåga.
|
|
|
C4 |
|
|
SPECIFIKATION
Motor:
Tvåtakts med 32 cc cylindervolym. Motorstyrka: 0,75 hk. Varvtal: 4.000
v. vid 30 km/tim.
Kraftöverföring:
Drivrulle på bakhjulet.
Bränslekonsumtion:
80-100 km pr liter oljeblandad bensin (1.25). Bränsletank: 1,75 liter.
Ram:
Stålrör.
Däck:
Specialkonstruerade mopeddäck m. dimensionerna 26"x1½"x5/8".
Bromsar:
Trumbroms på framhjulet samt bakhjulsbroms av konventionell svensk typ.
Fjädring:
Gummifjädring på framhjulet.
Vikt:
c:a 30 kg.
|
|
Spark plug - Bosch. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|