Cyclestar - Pluvier N.V. Motorenfabrik, Holland.                      
 CYCLESTAR Hart Nibbrig en Greeve, Den Haag - Holland.   Motor: Pluvier  (Berini).

^ back to Berini - Pluvier main. 

- - - - - - - - - - - - -
 Berini Motorenfabr. Pluvier N.V., Rotterdam. - Berini M 13. - Cyclemaster. -  Cyclestar. - Berini & Pluvier. - Berini in Germany.
 Svensk generalagent: A.B. Hans Osterman, Birger Jarlsgatan 18, Stockholm.   mopeder  
 https://cyclemaster.wordpress.com/page-4-1952-berini-m19-cycle-star-cyclestar/  

[Specialbyggda mopeder - Special built mopeds, reg.]

 

 
 Cyclestar lika bekväm för damer som för herrar.
N2
                                             
 

 

CycleStar 1952

 

 

 

 

CycleStar - De modernste bromfiests

 

 

 

N3
 
 

 

HEVEA Hulpmotorbanden  1952

 

 

 

 

 

 

 

 
N5
                                       
 

 

CycleStar i Sverige 1953.

 

 

CycleStar photos.

 

 

Motor - teknisk data.

 

 

Bosch bogie guide.

 

 
M2c    
 1952  Holland.   [NL main page.] [Guide: Hulpmotoren, Holland.]
 

 

 

 

AlLEENVERTEGENWOORDIGING VOOR NEDERLAND

 

HART NIBBRIG & GREEVE N.V.

PARKSTRAAT 91A - DEN HAAG - TELEFOON 184840 / 44

 

VERKOOP EN SERVICE - ORGANISATIE DOOR HET GEHELE LAND

 

 

 

 

De NIEUWSTE Creative van

NEERLAND'S - BROMFIETS - INDUSTRIE:

 

DE

 

 

Het summum van

technische perfectie

 

 

Luxe model met

verende voorvork,

trommelrem en remnaaf f. 425.-

 

 

STANDAARDMODEL

Met velgrem en remnaaf f. 395,-

Regelbare snelheid, ontkoppelbaar vanaf

het stuur,

 

DE

SOEPEL ALS ZIJN SCHADUW

 

 

 

 

 

 

 

 

Bromfiets 1/52

 
 
M2d    
 1952  Holland.  
 
 DISTRIBUTEURS: HART NIBBIG & GREEVE N.V. - DEN HAAG
 
 
 
 

JOHAN BODEGRAVEN

GOOS KAMPHUIS KOZEN

VOOR HUN 8000 KM TOCHT

NATUURLIJK EEN

 

 

LUISTER ELKE DONDERDAGAVOND

NAAR HUN REISVERSLAG OVER DE

N.C.R.V.

De modernste bromfiests  ƒ395

Met verende voorvork plus trommelrem  ƒ425

 
 
 
 
   DISTRIBUTEURS: HART NIBBIG & GREEVE N.V. - DEN HAAG - TELEFOON 184840, 10 LINJEN - VRAAG GRATIS CATALOGUS NR. B 2
 
H1c    
 1952  Holland.   [Guide: Ringar & Däck.]
 

N.V. Ver. Ned. Rubberfabrieken Heveadorp (Gld.)

HEVEA Hulpmotorbanden.

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Bromfiets 1952 1/52

 

 

 

  

 
M5c    
 1953  Svensk generalagent: A.B. Hans Osterman, Birger Jarlsgatan 18, Stockholm.  
 
 
  Minska milen med  
 

Vilken härlig känsla när mil efter mil rinner undan. Det är som om milen minskat, när man med en nästan omärklig rörelse av tummen ger sin Cyclestar mera gas och susar uppför backen eller fram i trafiken utan att en enda svettdroppe pressas fram på pannan. 

 

Cyclestar är något mera än en cykel med påhängsmotor den är en cykel och en motor som är skapade för varandra. Den är konstruerad att erbjuda maximum av vad en moped kan och får prestera. Det märker Ni själv när Ni njuter av dess lämna, tysta gång, den utmärkta framhjuls fjädringen och motorns idealiska placering, som ger ekipaget den bästa tyngdpunkten och sam tidigt skyddar Era kläder från oljefläckar. I Cyclestar har man tagit hänsyn till att påfrestningarna helt naturligt måste bli större på en moped än på en vanlig trampcykel samtidigt som man lyckats hålla vikten vid en fördelaktigt låg siffra; hela Cyclestar med motor och allt väger inte mer än 30 kg. 

 

Största körsäkerhet i förening med största kom fort har stått som motto vid konstruktionen av Cyclestar. Lägg märke till hur lättillgängligt manöverorganen är placerade. Alla handtag och reglage sitter så att de bekvämt kan nås, utan att Ni behöver släppa greppet om styrstången. 

Med höger hand skötes gasreglage och handbroms och med vänster hand kopplingen; samma placering som på en motorcykel. Förutom den konventionella bakhjulsbromsen är Cyclestar även försedd med en trumbroms på framhjulet. 

 

Cyclestar är körkortsfri, registreringsfri, försäkrinqsfri. 

 

Alla som fyllt 15 år får köra Cyclestar utan särskilt tillstånd.

Tillverkare: Pluvier N.V. Motorenfabrik, Holland. ?!  Motor: Pluvier  (Berini). 
 
 
 
                
 
     
 1953  CYCLESTAR för landsväg och stadstrafik - Länken mellan hem och jobb...   
 
    Länken mellan hem och jobb...    
 
 
   för landsväg         och stadstrafik  
 
 
 

Effektiv framhjulsfjädring, som gör

körningen behaglig även på ojämna vägar.

 

Motorn är försedd med choke.

Denna manövreras med gasreglaget på så sätt att en

lätt vridning åt höger automatiskt ger motorn den

rätta, fetare bränsle blandningen vid start.

 

 
 
M5d    
 

Ramen är en stålkonstruktion med förstärkningar i alla ut satta punkter.

Dess utformning gör Cyclestar lika bekväm för damer som för herrar samtidigt som den ger cykeln stadga.

 

 
                                 
 
 
 1953   Farfar liksom farfarsfar gillar helt sin Cyclestar.  
 
 
  Farfar liksom farfarsfar gillar helt sin Cyclestar.
 
 
 
 Sval och fräsch - alltid glad med Cyclestar på promenad.
 
 
 
     Till plugget på morron och hem på kvällen, på Cyclestar de' e' modellen.    
 
M5e    
 1953   Motor & teknisk data.  
 
   

 

Bränsletanken rymmer 1,75 liter, vilket motsvarar drygt 12 mils körning.

Tanklocket är samtidigt ett graderat mått för rätt kvantitet olja som bör

tillsättas bensinen för att bästa smörj verkan skall erhållas.

 

 
 

 

Cyclestar är utrustad med en fjäderbelastad frikopplings anordning. 

Med ett bekvämt placerat handtag kan Ni lätt frikoppla motorn. 

 

 
 

Motorn har placerats under vevpartiet för att ge så låg tyngdpunkt som möjligt med ökad stabilitet som resultat. 

Kraftöverföring med kedja till drivrullen, som sedan verkar direkt på bakhjulet. Fördelen med denna metod ligger i den

enkla och pålitliga konstruktionen, som också ger maximal prestationsförmåga.

 
  
C4
 

SPECIFIKATION 

Motor: Tvåtakts med 32 cc cylindervolym. Motorstyrka: 0,75 hk. Varvtal: 4.000 v. vid 30 km/tim. 

Kraftöverföring: Drivrulle på bakhjulet. 

Bränslekonsumtion: 80-100 km pr liter oljeblandad bensin (1.25). Bränsletank: 1,75 liter. 

Ram: Stålrör. 

Däck: Specialkonstruerade mopeddäck m. dimensionerna 26"x1½"x5/8". 

Bromsar: Trumbroms på framhjulet samt bakhjulsbroms av konventionell svensk typ. 

Fjädring: Gummifjädring på framhjulet. 

Vikt: c:a 30 kg. 

    Spark plug - Bosch.
 
 
 
 
 
           
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

xx  xx