|
ABG - VAP
Société d'Études de Vélos a Moteurs Auxiliaires, Thoréton - Paris. |
^ back
to picture reg. ●
[Back/to Hilfsmotor main.] |
|
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
VAP 4 - ABG
was the "name" used in Sweden.
Generalagent
Sverige: AB NORDEX Pilgatan 23, Stockholm. |
|
|
N1
|
|
|
|
N3 |
|
|
Thule herrcykel
med ABG hjälpmotor
|
ABG motorn
testas i
Teknik för Alla 15/1952.
|
|
|
|
|
N5 |
|
|
VAP 4 -
Fransk reklambild 1952.
● Aujourd´hui on ne pédale plus...
|
VAP 4..
|
|
|
|
|
|
|
1951 |
Artikel ABG
(VAP 4) |
|
|
|
|
Här är motorn monterad på en cykel. Vi ser manöverorganen
på styret, den
erfoderliga backspegeln, signalhornet och
bensintanken.
|
ABG
Den
första hjälpmotorn för cyklar har nu anlänt till Sverige, en fransk AGB-maskin med betäckningen
VAP 4.
Teknikens
Värld har provkört apparaten och kunnat konstatera att den
popularitet som dylika hjälpmotorer fått på kontinenten
är mycket berättigad. Hastigheten
är inte högre än 25-30 km/t, men om man betänker hur tröttsamt
det kan vara att dagerligen trampa längre sträckor, så
inser man att den har sitt värde i nyttotrafiken.
Motorn
monteras på baknavet och kraftöverföringen sker med en
kedja via en kedjekrans, som fästes i ekrarna, samt en
kuggkrans.
Manöverorganen
är tre: Ett gasreglage, en frånkopplare och en » pys » som
man stänger motorn med.
Bensintanken
rymmer 2,25 liter, Cyl-diam
är 40mm, slaglängden 38mm och cyl-vol 48 cm3. Motorn
är i lättmetall och väger 9kg.
Motorn
startas genom att man trampar några varv och ger lite gas. Den
lilla encylindriga tvåtaktaren utvecklar 0,8hk och är
kapabel för en maxfart på 35km/t.
|
|
|
|
|
Motorn
i närbild : 1) Motorfäste,
2) fjäder för
upphängning,
3)
kedjekrans för hjuldrivningen, 5) drivkedja,
6) koppliningsreglage
7)
ljuddämpare, 9) svänghjulsmagnet, 10) Zenit
förgasare,
11)
stoppventil, 12) motorcylinder, och 14)
bränsleledningen.
VI
CYKLAR MED MOTOR ! VI
CYKLAR MED MOTOR ! HURRA !
|
|
|
|
|
|
|
1952 |
|
|
|
|
|
|
1952 - Reklam i Teknikens Värld nr.19
ABG
motorn kan monteras på alla cyklar!
Cylindervolym
........ 48 cc
Vikt:
med full tank .... 9 kg
Bensinförbrukning.
.0,1 1/mil
Tank
2 1/4 lit.
Pris
420 kr. Säljes genom sport och cykelhandlare.
250.000
ABG-motorer kör nu Europa. Sen 5 år prövad på svenska vägar.
Kedjedriven, sliter ej däcken. Lättstartad. Back stark.
OBS! ABG ligger helt fri från kläderna
Service
över hela landet.
Generalagenten
AB NORDEX
Pilgatan 23, Stockholm Tel 23 24 15
Godkänd
av Kungl. Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen.
|
|
|
|
|
|
|
1952 |
|
|
|
|
|
|
TfA 15/52
ABG-
motorn
körkortsfri
Godkänd av Kungl. Väg o.
Vattenbyggnadstyrelsen
Monteras på alla cyklar.
30 km/tim. - kedjedrift -
Såld i Sverige sedan 1947.
Service över hela landet.
Cyl.-vol. 48 cc
Effekt 0,7 HK
Vikt m. bensin 9 kg
Bensinförbr. 0,2 l/mil
Tanken rymmer 2 1/4 1
Hastigh. 30 km/tim
Pris kompl. 420 kr.
200.000 ABG-försedda cyklar
rulla redan på Europas vägar.
ABG-motorn är både bekväm
och slitstark. ABG är idealisk
för svenska förhållanden.
Ingen risk att smutsa ner
kläderna.
Säljes genom cykel- och
motorfirmor över hela landet.
Generalagent:
AB NORDEX Stockholm,
Pilgatan 23.
Telefon 23 24 15.
Varför inte ABG-semester i
sommar?
|
|
|
|
|
|
|
ABG |
motor
mounted on a Thule bicycle. ● THULE > Stockholms Velocipedaffär,
Stockholm. |
|
[Back
to THULE bicycle.]
|
|
|
|
|
|
|
|
1952 |
- TfA
provkör ABG i nummer 15. |
|
[Test
guide.]
|
|
|
Den
lilla kompakta ABG har omvänt cylinderförhållande -
cylinderdiameter 40 mm och slaglängd 88 mm.
|
ABG-motorn
är fäst vid ramen endast i en fjädrad fästpunkt. I övrigt
"hänger" den i drivkedjan.
Motor:
48 cc tvåtakts luftkyld, 0,7 hk vid 3 500 varv/min,
cylinderdiameter 40 mm, slaglängd 38 mm - alltså omvänt
cylinderförhållande. Tystgående snedskurna polerade drev.
Dubbelt nållagrad vevstake. Vikt 9 kg.
Motorplacering:
Vid bakhjulets vänstra sida, med en enda fjädrad fästpunkt
till ramen. I övrigt "hänger" motorn i drivkedjan.
Drivsätt
och växlar: Drivning med kedja På bakhjulet. Inga växlar.
Reglage:
Handgasspak, frikoppling med spärr.
Utrustning:
Tank rymmande 2¼ liter oljeblandad bensin.
Pris: 420:-kronor.
Omdöme
och provkörning:
ABG
har funnits sedan sex år tillbaka i Sverige, och den franska
fabriken har i Europa släppt ut över 100 000 motorer. Vi har
alltså att göra med en väl utexperimenterad maskin. Av data
ovan kanske framgår att ABG mer än någon annan påhängsmotor
går att trimma upp till goda prestanda, den har större slaglängd,
lägre varvtal, omvänt cylinderförhållande och annat som ger
utvecklingsmöjlig heter vid trimning. Den som köper en ABG och
är verkligt motorintresserad kan inregistrera den som
motorcykel och roa sig med att ta ut stor effekt ur den. 50
km/tim är ingen omöjlighet . Vi ska dock hålla oss till den körkortsfria
ABG. Den är mycket snabbt monterad på sin plats och tack vare
den enkla reglageutrustningen en lydig motor även i händerna på
ovana personer. Frikopplingen är särdeles mjuk, och provköraren
funderade mer än en gång om det stod rätt till - så ljudlöst
och lätt kopplade man in och ur motorn. Man kan lätt
"kicka" i gång motorn genom att lyfta bakhjulet och
veva runt.
På
vägen visade ABG de egenskaper man kan vänta av de
"racerbetonade" siffrorna ovan - alltså framför allt
en obetvinglig lust att gå fort - så fort som lagen tillåter.
Den är alltså en smula sportbetonad trots de bekväma körmöjligheterna
med endast två spakar, och den som hjälper till med tramporna
i större uppförslut och inte låter farten sjunka kan hålla
en mycket fin genomsnittshastighet. Den mjuka gången och lättskötta
kopplingen var verkligt imponerande.
|
|
|
|
|
|
|
1952 |
Aujourd´hui
on ne pédale plus... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ABG - VAP Société d'Études de Vélos a Moteurs Auxiliaires, Thoréton - Paris. |
|
[Motor
guide.] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|