Separata motorer / Separate helpengines.
 ABG - VAP  Société d'Études de Vélos a Moteurs Auxiliaires, Thoréton - Paris. ^ back to picture reg. ● [Back/to Hilfsmotor main.]  
- - - - - - - - - - - - -
 VAP 4 - ABG was the "name" used in Sweden. Generalagent Sverige: AB NORDEX Pilgatan 23, Stockholm.

 

 

 

 

 

 

[Artikel: Sätt motor på trampcykeln! 1950.] 

[Back to Kärnan.]

Back to ABG - VAP main.

 
N1      
                          
 

 

Artikel ABG-motorn 1951.

 

 

ABG reklam 1952.

 

 

ABG reklam 1952.

 

 
Hilfsmotoren.
N3     
   
 

 

Thule herrcykel med ABG hjälpmotor

 

 

ABG motorn testas i

Teknik för Alla 15/1952.

 

   
 
N5        
        
 

 

VAP 4 - Fransk reklambild 1952.

● Aujourd´hui on ne pédale plus...

 

 

VAP 4..

 

   
 
M1a     Hilfsmotoren.
 1951   Artikel ABG (VAP 4)  
 

 

Här är motorn monterad på en cykel. Vi ser manöverorganen på styret, den

erfoderliga backspegeln, signalhornet och bensintanken.

 

ABG

Den första hjälpmotorn för cyklar har nu anlänt till Sverige, en fransk AGB-maskin med betäckningen VAP 4. Teknikens Värld har provkört apparaten och kunnat konstatera att den popularitet som dylika hjälpmotorer fått på kontinenten är mycket berättigad. Hastigheten är inte högre än 25-30 km/t, men om man betänker hur tröttsamt det kan vara att dagerligen trampa längre sträckor, så inser man att den har sitt värde i nyttotrafiken.

 

Motorn monteras på baknavet och kraftöverföringen sker med en kedja via en kedjekrans, som fästes i ekrarna, samt en kuggkrans. 

Manöverorganen är tre: Ett gasreglage, en frånkopplare och en » pys » som man stänger motorn med. 

Bensintanken rymmer 2,25 liter, Cyl-diam är 40mm, slaglängden 38mm och cyl-vol 48 cm3. Motorn är i lättmetall och väger 9kg. 

Motorn startas genom att man trampar några varv och ger lite gas. Den lilla encylindriga tvåtaktaren utvecklar 0,8hk och är kapabel för en maxfart på 35km/t.  

 
 
 

Motorn i närbild : 1) Motorfäste, 

2) fjäder för upphängning, 

3) kedjekrans för hjuldrivningen, 5) drivkedja,

6) koppliningsreglage 

7) ljuddämpare, 9) svänghjulsmagnet, 10) Zenit förgasare, 

11) stoppventil, 12) motorcylinder, och 14) bränsleledningen. 

 

 

 

  VI CYKLAR MED MOTOR !   VI CYKLAR MED MOTOR !   HURRA !

 
 
M1b     Hilfsmotoren.
 1952    
 

 

 

1952 - Reklam i Teknikens Värld nr.19

 

ABG motorn kan monteras på alla cyklar!

  

 

Cylindervolym ........ 48 cc 

Vikt: med full tank .... 9 kg 

Bensinförbrukning. .0,1 1/mil 

Tank 2 1/4 lit.

Pris 420 kr. Säljes genom sport och cykelhandlare.

 

 250.000 ABG-motorer kör nu Europa. Sen 5 år prövad på svenska vägar. Kedjedriven, sliter ej däcken. Lättstartad. Back stark.

 

       OBS! ABG ligger helt fri från kläderna

 

Service över hela landet.

 

Generalagenten AB NORDEX 

   Pilgatan 23, Stockholm Tel 23 24 15

 

Godkänd av Kungl. Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen. 

 

 

 

 
 
M1c     Hilfsmotoren.
 1952    
 

 

TfA 15/52

 

ABG-

motorn

 

körkortsfri

 

Godkänd av Kungl. Väg o. Vattenbyggnadstyrelsen

 

Monteras på alla cyklar.

30 km/tim. - kedjedrift -

Såld i Sverige sedan 1947.

Service över hela landet.

 

Cyl.-vol. 48 cc

Effekt 0,7 HK

Vikt m. bensin 9 kg

Bensinförbr. 0,2 l/mil

Tanken rymmer  2 1/4 1

Hastigh. 30 km/tim

Pris kompl. 420 kr.

 

 

200.000 ABG-försedda cyklar

rulla redan på Europas vägar.

ABG-motorn är både bekväm

och slitstark. ABG är idealisk

för svenska förhållanden.

 

Ingen risk att smutsa ner kläderna.

 

Säljes genom cykel- och motorfirmor över hela landet.

 

Generalagent:

AB NORDEX Stockholm, Pilgatan 23.

Telefon 23 24 15.

 

Varför inte ABG-semester i sommar?

 

 

 
 
M3a     Hilfsmotoren.
 ABG  motor mounted on a Thule bicycle. ● THULE > Stockholms Velocipedaffär, Stockholm.   [Back to THULE bicycle.]
 
 

 

 

 
 
M3b  1952   Hilfsmotoren.
 1952   - TfA provkör ABG i nummer 15.   [Test guide.]
 

 

 

Den lilla kompakta ABG har omvänt cylinderförhållande -

cylinderdiameter 40 mm och slaglängd 88 mm. 

 

 

ABG-motorn är fäst vid ramen endast i en fjädrad fästpunkt. I övrigt "hänger" den i drivkedjan.

 

Motor: 48 cc tvåtakts luftkyld, 0,7 hk vid 3 500 varv/min, cylinderdiameter 40 mm, slaglängd 38 mm - alltså omvänt cylinderförhållande. Tystgående snedskurna polerade drev. Dubbelt nållagrad vevstake. Vikt 9 kg. 

Motorplacering: Vid bakhjulets vänstra sida, med en enda fjädrad fästpunkt till ramen. I övrigt "hänger" motorn i drivkedjan. 

Drivsätt och växlar: Drivning med kedja På bakhjulet. Inga växlar. 

Reglage: Handgasspak, frikoppling med spärr. 

Utrustning: Tank rymmande 2¼ liter oljeblandad bensin. 

Pris: 420:-kronor.

 

 

 

Omdöme och provkörning: 

ABG har funnits sedan sex år tillbaka i Sverige, och den franska fabriken har i Europa släppt ut över 100 000 motorer. Vi har alltså att göra med en väl utexperimenterad maskin. Av data ovan kanske framgår att ABG mer än någon annan påhängsmotor går att trimma upp till goda prestanda, den har större slaglängd, lägre varvtal, omvänt cylinderförhållande och annat som ger utvecklingsmöjlig heter vid trimning. Den som köper en ABG och är verkligt motorintresserad kan inregistrera den som motorcykel och roa sig med att ta ut stor effekt ur den. 50 km/tim är ingen omöjlighet . Vi ska dock hålla oss till den körkortsfria ABG. Den är mycket snabbt monterad på sin plats och tack vare den enkla reglageutrustningen en lydig motor även i händerna på ovana personer. Frikopplingen är särdeles mjuk, och provköraren funderade mer än en gång om det stod rätt till - så ljudlöst och lätt kopplade man in och ur motorn. Man kan lätt "kicka" i gång motorn genom att lyfta bakhjulet och veva runt. 

 

På vägen visade ABG de egenskaper man kan vänta av de "racerbetonade" siffrorna ovan - alltså framför allt en obetvinglig lust att gå fort - så fort som lagen tillåter. Den är alltså en smula sportbetonad trots de bekväma körmöjligheterna med endast två spakar, och den som hjälper till med tramporna i större uppförslut och inte låter farten sjunka kan hålla en mycket fin genomsnittshastighet. Den mjuka gången och lättskötta kopplingen var verkligt imponerande.

 

 

 
 
M5a     Hilfsmotoren.
 1952   Aujourd´hui on ne pédale plus...  
 
 
 
M5b   3           Hilfsmotoren.
    ABG - VAP Société d'Études de Vélos a Moteurs Auxiliaires, Thoréton - Paris.   [Motor guide.] 
 
         
 
 
Hilfsmotoren.