Cykelfabriken
A.-B.
Ernst O. Jönsson i Helsingborg var som alla andra med i "moped ruschen" från början, man hade antar jag
en förstärkt cykel med
sin ABG påhängsmotor. 1952
fanns både dam (680 Kr.) och herr (685 Kr.) modell att välja på.
Man försökte sig även på en scootermoped med Flink påhängare, misstänker att det inte blev så många.
Cykeltillverkaren Carl G. Johansson i Hälsingborg hade även de ett fordon utrustat med
Flink.
Av de bilder jag lyckats få ihop på KÄRNAN mopeder är Expressmotorn
Expresswerke A.G., Neumarkt/Oberpf.
Nürnberg vanligast.
Modellen är densamma som Express egen Radexi I, om det skruvades i Helsingborg eller om det kom hela mopeder, det kan man grunna på
. Kärnan 1953 med JB motor har samma ram som Örnen Mod.50. 1955 kom det nya modeller, Express motor med ram
jag inte hittar hos tyska Express, kanske började man
tillverka själv? 1956 finns samma ram nu utrustad med NSU motor. |