KULI
Cylindervolym 50 cm3, max fart 40 km/t,
bensinåtgång 0,2 liter mil, kraftöverföring kilrem, monterings plats till vänster om
bakhjulet, vikt 10
kg,
försäljare AB Allmotor. Kyrkogatan 11.
Örebro.
Pris ca 400
kr. [Back to
Kuli.]
abg
ABG Cylindervolym 48 cm3, max fart 35 km/t,
bensinåtgång 0,2 liter mil,
kraftöverföring kedja, monteringsplats till vänster om
bakhjulet, vikt 9 kg,
försäljare Nordex, Pilgatan 25,
Stockholm. Pris:375 kr.
[Back to
ABG.]
Mosquito
MOSQUITO
Cylindervolym 38 cm3, max fart 35 km/t,
bensin-
åtgång 0,1 liter mil, kraftöverföring drivrulle, monteringsplats
under
vevpartiet, vikt 7 kg,
försäljare Como, M.&T.
Bjerke, Grevegatan 49, Stockholm.
Pris 395 kr. [Back to Mosquito.]
LePoulain
FÖLET
(Le Poulain) Cylindervolym 49 cm3, max fart 35 km/t,
bensinåtgång 0,15 liter mil,
kraftöverföring drivrulle,
monteringsplats ovanpå
framhjulet, vikt 7 kg,
försäljare AB
Belgimex,
Runebergsgatan 12, Stockholm.
Pris 350 kr.
[Back to Le Poulain.]
|
Vad som fodras när
man sätter motor på trampcykeln.
VAD
SOM FORDRAS:
En cykel med motor och som väger högst 60 kg och gör högst
40 km/t är skattefri.
Den skall trafikförsäkras. Premien är 15 kronor i
Stockholm och Göteborg, 8 kronor per år i övriga delar av landet.
Cykeln skall besiktigas hos närmaste bilinspektör så
snart motorn har monterats på. Då skall den vara för sedd
med säker broms, ett signalhorn, nummerplåt av metall samt
fram- och baklykta. Besiktningsinstrumentet erhålls gratis.
Inregistrering skall ske hos länsstyrelsen och kostar 2
kronor. Ansökan skall lämnas in senast 14 dagar efter besiktningen.
Siffrorna i registreringsskylten skall vara 50 mm höga och
16 mm breda. Avståndet mellan varje siffra skall vara 8 mm.
10 mm ovanför sifferraden skall länsbokstaven stå.
Lättviktskörkort erfordras. Det kan man få när man fyllt
16 år och det utlämnas utan stämpelavgift. Man måste köra
fram för en besiktningsman. Detta kostar fem kronor. Har
man redan motorcykel- eller bilkörkort gäller givetvis dessa.
SÄTT MOTOR PÅ
TRAMPCYKELN.
Cykelmotor, påhängsmotor, hjälpmotor. Kalla det vad ni vill - sommarens
schlager ser det ut att bli i alla fall. Och inte bara sommarens..
Detta slags cykelmotorer - skall vi enas om att kalla dem så - har sedan länge varit snart sagt var mans
egendom särskilt i Italien och Frankrike. Det är rent förunderligt att de inte har letat sig hit förrän på senaste tiden. Det är inte bara
importstoppets fel. Vi har nog helt enkelt varit litet skeptiska.
Men de murarna håller på att raseras. Kvar står dock ett litet krux
- körkortet. Visserligen fordras bara något som kallas lätt viktskörkort, men det skall i alla fall tas och cykeln måste inregistreras. Onödigt besvär förefaller det. Det är inte mycket konstigare att åka med cykelmotor än med trampor. Allt man behöver göra är att släppa ventillyftaren och gasa. Bromsar gör man precis som på vilken trampcykel som helst. Och några högre hastigheter är det ju inte tal om - det högsta man kan åka är 40 km/t. Dessa besvär hör dock inte avskräcka.
Det är en trevlig liten sak - cykelmotorn. Billig i inköp, mellan 350 och 400 kronor, billig i drift - drar ungefär 0,15 liter/mil
- och billig i underhåll. Ännu finns det inte så många i Sverige.
Vid en rund- fråga har vi letat upp tre importerade och en svensktillverkad, ytterligare en svensk är under
tillverkning. Särskilt glädjande är att den färdiga svenska motorn står sig gott i konkurrensen. Håller den vad den lovar kanske den är den allra bästa.
Den är konstruerad motorcykelexperten, ingenjör G. Darek, och tillverkas av
AB Allmotor, Örebro.
Kuli heter
den och priset kommer att bli något under 400 kronor. Effekten är fullt till räcklig för att hålla högsta tillåtna fart, 40 km/t, och den klarar de flesta backar utan hjälptrampning. Bensinåtgång 0,2
liter/mil. Den, liksom övriga konstruktioner som säljs i Sverige, saknar växellåda. Den behövs helt enkelt inte. Fabriken fick förresten ut för hög effekt så att man har kunnat sätta på en extra kraftig ljud dämpare.
Motorns cylindervolym är 50 cm3 och vid prov har den visat sig lämna en
litereffekt på i det närmaste 60
hk. Under ett åttatimmars prov tog man i genomsnitt ut 2,8 hk. Utmärkt resultat för en så liten tvåtaktare.
Påmonteringen går snabbt. Motorn sitter på vänstra sidan av
bakhjulet och kraftöverföringen sker med en patenterad anordning. Ett
kilrep, utan lås, driver en remskiva som med ett par skruvar fästs kring cykelns
baknav. Kilrepet har visat sig ge en både tyst, smidig och slirfri gång.
ABG
heter nästa motor i raden. Den sitter också på vänstra sidan av
bakhjulet, men kraftöverföringen sker här med kedja. Den har en
cylindervolym på 48 cm3, utvecklar 0,8 hk och är kapabel för
en maxfart på 35 km/t. Motorn är helt av lättmetall och väger 9 kg.
Bensinförbrukningen är 0,2 liter/mil. Firma Nordex,
Stockholm,
importerar den från Frankrike och priset är 370.-
Ett annat upphängningssätt
är under vevpartiet. Där sitter Mosquito,
den minsta av dessa motorer. Den är säkerligen världens mest sålda
cykelmotor. Den började
att tillverkas i Italien, men nu bygger man den för fullt både i
Frankrike, Holland och Belgien. De som finns i Sverige och som säljs av
Como, M & T Bjerke, Stockholm, för 395 kronor, görs i Holland. Kraften överförs
här med en räfflad rulle som med konstant tryck ligger an mot
bakhjulet så länge en kopplings spak är i drivläge. Något påvisbart
slitage på däcket förorsakar inte drivrullen. Hur det är med
slirningen under snöigt väglag har man inte kunnat konstatera ännu. Firman fick in
de första påskas. Men enligt rapporter från alpländerna lär det
inte vara någon olägenhet. I regnväder går den bra.
Mosquito
är,
som de övriga, en tvåtaktmotor med vändspolning. Den väger bara 7
kg, är på 38 cm³ och drar den svindlande lilla summan av
0.1 liter/mil. Maximalfarten
ligger vid ca 35 km/t och styrkan är fullt tillräckig för upp till 6
procents backstigning. Några tramptag hjälper den i en brantare backe.
Sist
i raden kommer Fölet. En fransk tvåtaktare
som importeras av
AB Belgimex, Stockholm.
Det är den billigaste av de motorer som
finns f. n. - 350 kronor. Den sitter över
framhjulet. Drivningen sker här liksom på
Mosquito med drivrulle direkt på däcket.
Cylindervolymen är 49 cm³ och
bränsleförbrukningen 0,15 liter/mil.
Maxfarten ligger omkring 35 km/t. Vikt 7
kg. Den har en nackdel mot de andra, den
sitter framför föraren. Och den tvåtaktare
finns väl knappast som inte skvätter
lite om man inte håller efter den
ordentligt. Sedan sitter den högre upp än
de andra motorerna. Detta gör att tyngd
punkten också flyttas upp. Men man känner
den inte mer än när man skjutsar ett
litet barn på en korg på styrstången.
Ännu en cykelmotor är i faggorna.
AB E. Krensler Stockholm håller på med
tillverkningen av en motor under namnet Kreni. Den har figurerat en hel del i
pressen redan. Men det har blåst många
vindar under tiden som gjort att motorn ändrats
en hel del. Barnsjukdomarna är avhjälpta.
Hur den slutligen kommer att se ut skall
vi återkomma till.
|
|