AB Trelleborgs Velocipedfabrik, Trelleborg.                 
 MUSTANG - A.B. Trelleborgs Velocipedfabrik, Trelleborg.

^ back to Mustang Main. 

- - - - - - - - - - - - -

[CSR].

 

Mustang [53]

Minor 531, Fuchs. 

 

Mustang [Zündapp motor]

541 (-54),

553 (-55),

567 (-56),

573, 577 (-57),

583 (-58),

593 (-59),

613 (-62). 

 

Mustang [HMW motor]

578 (-57),

588 (-58),

598 (-59).

 

Mustang [Flying Horse.]

Zündapp motor.

569 (-56),

579 (-57),

589 (-58),

599 (-59). 

 

Mustang [58]

Royal 587, Zündapp 258.

 

Mustang [59]

Typ 596, Zündapp 265.

 

Mustang [Mopedscooter]

580 Jlo Piano (-58),

610 Zündapp 265 (-62). 

 

Mustang [62]

618, 617, 616, 613, 610.

 

[Motor] Zündapp 265 (-67).

 

 

Mustang [67]

Cross Special,

TT, TT-test. 

 

Mustang [69]

TT Super,

Cross Special (data),

Rocket Special,

610 Mopedscooter,

613,

616,

617-8 S.

 

[Motor] Zündapp 278. 

 

 

Mustang [74]

Cross Special,

Cross B,

617 S,

618 S,

Super TT,

Rocket RO.

 

Mustang [74]

Mamba,

Cobra,

Anaconda. 

 

 
 MUSTANGER med ZÜNDAPP motorer.    
N1     
        
 

 

Mustang typ 541 Bj.54 

Motor: Zündapp

 

 

K·L·G tändstift.

 

 

 

Mustang 553  Bj.55

Motor: Zündapp

 

 
 
N2       
                                                     
 

 

Mustang.. moped me´ sting 

Motor: Zündapp. Reklam i TV 6/55

 

 

Mustang typ 567 Bj.56

Motor: Zündapp

 

 

 

 

N3      
                                  
 

 

Gemensam TEKNISKA DATA

Mustang mopeder 1957.

 

 

Mustang 573     Bj.57?

Motor: Zündapp.

 

 

Mustang typ 573 Bj.57 

Motor: Zündapp KM50/2

enväxlad och för remdrift.

 

 
 
N4        
                             
 

 

Mustang 577 Bj.57

Motor: Zündapp 255 2-gear

 

 

Mustang  Daimond 583 Bj.58 - 593 Bj.59

Motor: Zündapp 2 gear

 

 

Mustang 613 Bj.62

Motor: Zündapp

 

 
M1a    
 1954   MUSTANG typ 541. Zündapps världsberömda motor!
 
 MUSTANG ÄR BYGGD AV FACKMÄN FÖR SVENSKA VÄGAR  
 

M U S T A N G 

den nya 

sensationella modellen 

 

Zündapps världsberömda motor

 

Teleskopgaffel

 

Extra stor svinqsadel

 

Teleskopfjädergaffel skänker mjuk och behaglig åkning.

80 mm breda skärmar och stora kedjeskydd garanterar smutsfri körning.

Extra stor swingsadel ger en känsla av länstol.

Bakljus och reflexpedaler ger gratis livförsäkring.

15 watts strålkastare ger motorcykelljus.

4 liters tank betyder c:a 30 mils körning på en fyllning.

 

 

Till AB Trelleborgs Velocipedfabr., Trelleborg Härmed rekvirerar jag

Er broschyr över MUSTANG-mopeder.

Namn .............................

Adress ...........................

 
AB TRELLEBORGS VELOCIPEDFABRIK Trelleborg
 
M1b    
 1955   Mustang 553 i mycket fint originalskick.  Ägaren Gunnar Geijer tog korten 2007.
 

 

 

 Typ 553 Bj.55

 
 

 

 

 
 
M2b    
 1956   MUSTANG moped typ 567. Zündapp motor. Annons från "Året Runt" 16/1956.
 

Allt fler väljer nu MUSTANG 

- den svenska kvalitetsmopeden med massor - av finesser och fördelar:

- förkromat cylinderlopp och juridkoppling

- vetenskapligt utprovad ljuddämpning med effektiv insugningsljuddämpare

- 5 1/2 liters tank med reserv

- extra breda skärmar med stora och effektiva sidoskydd

- motorskydden avvägda sa att de ger gott skydd mot smuts och oljestänk men  

  ändå medger effektiv kylning

- Mustangens låga tyngdpunkt ger utomordentlig balans och körställning

 

Välj själv MUSTANG - byggd av fackmän tekniskt fulländad

Begär broschyr!       AB TRELLEBORGS VELOCIPEDFABRIK TRELLEBORG 

 
 
 
  typ 567 Bj.56
 
MUSTANG  AB TRELLEBORGS VELOCIPEDFABRIK, Trelleborg.
 
 
M3c    
 1957      
 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

Gemensam TEKNISKA DATA Mustang mopeder 1957.

 

Ram: Robust centralrörsram med elegant utformning, påsvetsat bärhandtag, styrlås av godkänd typ inbyggt i styrhuvudet.

 

Framgaffel: Fjädrande framgaffel av bottenlänktyp med gummistötdämpare. Mjuk, behaglig fjädring men ändå sidostyv.

 

Bakhjulsfjädring: Modellerna 577, 578 och 579 har ultramodern bakhjulsfjädring av svängarmstyp med teleskopstötdämpare.

 

Bensintank: Rymd 5,5 ltr varav 0,5 ltr reserv. Modell 579 har 7,5 ltrs tank med 0,5 ltr reserv.

 

Sadel: Stor bekväm skumgummistoppad swingsadel. Modell 579 har skumgummistoppad långsadel. 

 

Skärmar: Extra breda av kraftig stålplåt med stora effektiva sidoskyddsplåtar.

 

Strålkastare: Stor modern 15 watts strålkastare med urtag för hastighetsmätare.

 

Motortyper: 

Mustang 573 är försedd med Zündapp KM50/2,

Mustang 577 är försedd med Zündapp 255

Mustang 579 är försedd med Zündapp 257,

Mustang 578 är försedd med H.M.W. 50 N

Mustang kan även erhållas med 3-växlad motor.

 

Rätt till tekniska ändringar förbehålles.

 

 

 

 

 

 

  

 
M3d    
 1957     Engelbrekt, Örebro.  
 

Tjusig modell, färg! Mustang typ 573?

 

 

 

 

 

Kollat denna mod. 1956-59

fram- baklampor stämmer inte....

Hittar inte denna modell!

Kedjeskyddet -56:a?...

 
 
M3e    
 1957   MUSTANG 573. Zündapp KM 50/2 motor.  
 

MUSTANG var den svenska fabrik som först lyckades lösa ljuddämpningsproblemet och Mustang 573 kallas

därför "den viskande mopeden". Mustang 573 är känd över hela landet för sin tysta och lugna gång samt

enkla och lättskötta konstruktion. Motorn är en 50 cc Zündapp med 39 mm cylinderdiameter och 41,8 mm slaglängd,

enväxlad och för remdrift. 

Det hårdförkromade cylinderloppet ger motorn dubbel livslängd. Mjuk och behaglig framgaffelfjädring av bottenlänktyp. 

 

 
Mustang typ 573 Bj.57
 
M    
 1957      
 
 
 
M4d    
 1957    
 

Mustang typ 577. Zündapp 255 motor.

 

 

            Typ 577

Denna modell är tvåväxlad med kickstart och bakhjulsfjädring. Motorn är 50 cc Zündapp med hårdförkromat cylinderlopp, planetväxellåda med kugghjulen i oljebad och 3-lamells juridkoppling. 

 

Den låga tyngdpunkten och goda balansen ger utmärkta köregenskaper.

 

Bakhjulsfjädringen är av modernaste svängarmstyp och framhjulsfjädringen är av bottenlänktyp med gummistötdämpare. Även denna modell har det perfekta ljuddämpningssystem som ger Mustang dess berömda tysta gång. 

 

 

 

 
 
M4a  1958  
 1958-59.   Mustang typ 583 med Zündappmotor 1958. 1958-1959  Mustang typ 593 med Zündappmotor 1959.
 

MUSTANG 583 DAIMOND  1958

Mustang var den svenska mopedfabrik som först lyckades lösa ljuddämpningsproblemet och Mustang 583 kallas

därför "den viskande mopeden". Mustang 583 är känd över hela landet för sin tysta och lugna gång samt enkla och

lättskötta konstruktion. Motorn är en 50 cc Zündapp med 39 mm cylinderdiameter och 41,8 mm slaglängd, enväxlad och

med remdrift. Det hårdförkromade cylinderloppet ger motorn dubbel livslängd. Mjuk och behaglig framgaffelfjädring av bottenlänktyp. 

 

MUSTANG 593 1959

Mustang var den svenska mopedfabrik som först lyckades lösa ljuddämpningsproblemet och Mustang 593 kallas därför

"den viskande mopeden". Mustang 593 är känd över hela landet för sin tysta och lugna gång samt enkla och lättskötta konstruktion.

Motorn är en 50 cc Zündapp med 39 mm cylinderdiameter och 41,8 mm slaglängd, enväxlad och med remdrift. Det hårdförkromade

cylinderloppet ger motorn dubbel livslängd. Mjuk och behaglig framgaffelfjädring av bottenlänktyp.

 

 
 
 Typ 583, 1958. - Typ 593, 1959.
M4b  1962  
 1962 Zündapp-motor.                                          [Back/to Mustang 1962.] 
 

MUSTANG 613

MUSTANG 613

Mustang var den svenska mopedfabrik som först lyckades lösa ljuddämpningsproblemet för mopeder och Mustang 613 kallas därför "den viskande mopeden". 

 

Mustang 613 är känd över hela landet för sin tysta och lugna gång samt enkla och lättskötta konstruktion. Motorn är en 50cc Zündapp med 39- mm cylinderdiameter och 41,8 mm slaglängd, enväxlad och med remdrift. 

 

Det hårdförkromade cylinderloppet ger motorn dubbel livslängd. 

 

Mjuk och behaglig framgaffelfjädring av bottenlänktyp.