|
|||||||
|
|||||||
- - - - - - - - - - - - - | |||||||
|
|||||||
|
|||||||
Mustang Cross Special Bj.74 Mustang Cross B Bj.74 Mustang 617 S / 618 S Bj.74 Mustang SUPER TT Bj.74 Mustang ROCKET RO | |||||||
Mustang MAMBA-3 Bj.74 Mustang COBRA Bj.74 Mustang ANACONDA Bj.74 | |||||||
Zündapp 278-08-LO [Engine guide.] Mustangs motorer kommer från världsberömda Zündapp Västtyskland. Zündapp har hastighetsrekord för 50 cc motorer, 10 mil kördes med en genomsnittshastighet 162 km/tim. Den 3-växlade 278-motorn som sitter på Mustang Cobra, Mamba-3, Rocket, Cross, TT och 618 S är egentligen en 6 hk mc-motor. Som sådan har den en topphastighet av 85 km/tim. I sin nerbantade mopedversion är det alltså en ovanligt rejäl motor, som skiljer sig väsentligt från andra mopedmotorer. Den har t.ex. hårdförkromat cylinderlopp. Kolvbulten är lagrad i nålrullager. Det är sällsynt på en mopedmotor Kopplingen arbetar i oljebad. Fotväxel. Växellådan är av dragkilstyp, precis som på en motorcykel. Mustang fabrikstrimmas till högsta tillåtna hastighet och effekt. Den har en fenomenal backtagningsförmåga, den klarar 40 m med 20 % stigning på 12 sek. från stillastående. Accelerationen är blixtsnabb, en sträcka på 100 m avverkades på 12 sek från stillastående. Tekniska Data: Motortyp: 1-cyrindrig 2-takts förbränningsmotor. Kylning: Luftkyld genom fart vind. Cylinderdiameter: 39 mm. Slaglängd: 42 mm. Cylindervolym: 50 cc. Effekt: 1 hk (=736 W) vid 3400 v/min. Max. vridmoment: 0,33 kpm vid 2750 v/min. Kompression: 7,2:1 Koppling: 4-skivig lamellkoppling i oljebad. Kraftöverföring: 3-växlad, fotmanövrerad växellåda. Utväxlings förhållanden: l:ans växel 10,7:1 2:ans växel 6,4:1 3:ans växel 4,16:1. Elsystem: Bosch. Svänghjulsmagnet: 6 V - 23 W. Tändinställning: Förtändning 1,8-2 mm före kolvens övre vändläge. Brytaravstånd: 0,3-0,4 mm. Förgasare: Bing 1/9,5/66. Bränsleblandning: 1:25. Bränsle förbrukning: 1,5 lit/l0 mil.
|
|||||||