Bild 15
 
Bild 16
 
Bild 17
 
 

 

 

 

 

 

Kolven fortsätter uppåt till övre dödpunkten där den vänder och går nedåt.

 

På bild 15 ser Ni att kolvens underkant stänger till insugningskanalen. Nu är vevhuset åter helt slutet. Kolven fortsätter ytterligare ett stycke nedåt och pressar ihop den insugna bränsleluftblandningen. Detta kallas förkomprimering. Just innan kolven når sitt nedersta läge (se bild 16) frilägger den överströmningskanalen och bränsleluftblandningen i vevhuset tryckes upp genom denna ovanför kolven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      Retur

 

 

 

 

 

 

 

Kolven går nu åter uppåt och stänger till överströmningskanalen. (Bild 17.

Rummet ovanför kolven innehåller nu bränsleluftblandning och detta rum är helt slutet. Kolven kommer alltså att komprimera denna blandning. Under kolven är rummet (vevhuset) också helt slutet.

Under rörelsen uppåt bildades nytt undertryck i vevhuset. Kolvens underkant frilägger därefter insugningskanalen och bränsleluftblandning suges ånyo in i vevhuset.

Ovanför kolven antändes den komprimerade bränsleluftblandningen av en gnista som bildas mellan tändstiftets elektroder.

Den antända bränsleluftblandningen förbrännas och utvidgar sig härvid kraftigt, varigenom kolven tryckes nedåt. 

                                           På bild 18 ser Ni...>>>