Kolven fortsätter uppåt till
övre dödpunkten där den vänder och går nedåt.
På bild 15 ser Ni att kolvens
underkant stänger till insugningskanalen. Nu är
vevhuset åter helt slutet. Kolven fortsätter
ytterligare ett stycke nedåt och pressar ihop den
insugna bränsleluftblandningen. Detta kallas förkomprimering. Just innan kolven når sitt nedersta
läge (se bild 16) frilägger den överströmningskanalen
och bränsleluftblandningen i vevhuset tryckes upp genom
denna ovanför kolven.
Retur
Kolven
går nu åter uppåt och stänger till överströmningskanalen. (Bild
17.
Rummet
ovanför kolven innehåller nu bränsleluftblandning och detta rum är
helt slutet. Kolven kommer alltså att komprimera denna blandning. Under
kolven är rummet (vevhuset) också helt slutet.
Under
rörelsen uppåt bildades nytt undertryck i vevhuset. Kolvens underkant
frilägger därefter insugningskanalen och bränsleluftblandning suges
ånyo in i vevhuset.
Ovanför
kolven antändes den komprimerade bränsleluftblandningen av en gnista
som bildas mellan tändstiftets elektroder.
Den
antända bränsleluftblandningen förbrännas och utvidgar sig härvid
kraftigt, varigenom kolven tryckes nedåt.
På
bild 18 ser Ni...>>> |