Tomos
är en jugoslavisk produkt. Förmodligen tycker ni att modellen
påminner om vissa modeller från Puch. Det stämmer och är knappast
någon tillfällighet. Tomos var nämligen tidigare ett dotterföretag
till Puch , men är numera fristående.
Tomos
är en modell som inte ger sig ut för att vara annat än den är. Man
har med andra ord inte följt den vanliga trenden att bygga den så
lik en lätt motorcykel som möjligt. Det är en robust byggd och
rejäl moped utan extra krusiduller. Enkelheten underlättar utan
tvekan servicearbetet.
Motorn
på 49 cm3 ger 1,0 hk vid 4 200 varv. Den
är mycket lättstartad men kräver ordentlig varmkörning för att ge
sitt bästa. Åtminstone på det exemplar vi testat hade motorn en
tendens att slockna vid hårdare gaspådrag så länge den var kall.
Detta hänger samman med att motorn är »strypt» för den svenska
marknaden.
I övrigt utmärks den av mycket god segdragningsförmåga.
En liten anmärkning gäller trickpedalen som hade benägenhet att
fastna mot bromspedalen vid start. Motorn är inbyggd på ett sätt
som ger mycket god åtkomlighet vid service. Fabriken har numera gått
ifrån fläktkylningen.
Växellådan
är tvåväxlad med ettan nedåt och tvåan
uppåt. De båda växellägena är därigenom mycket lätta att finna.
Däremot är det svårare med neutralläget som ligger alltför nära
tvåan. På det testade exemplaret hade pedalen dessutom en tendens
att »ramla ur tvåans läge även om man rörde den ofrivilligt och
mycket lätt.
Bromsarna
har normal verkningsgrad med relativt god
gradering. De räcker gott till för mopedens tillåtna resurser.
Fjädringen
på Tomos är relativt hård och
fjädervägen kortare än normalt. Det gör att maskinen känns ganska
stötig, tom i hårdaste laget då man kör på sämre väg. Detta
inverkar dock knappast på sittkomforten eftersom mopeden har en
utmärkt fjädrad sadel av den breda typen.
Balans
Tomos är en relativt lätt moped. Detta i
kombination med den hårda fjädringen ger något försämrad balans
på riktigt dålig väg. På normalväg uppför sig dock Tomos helt
normalt och är behaglig att köra.
Lasse
A
DETTA
GÖR TILLSAMMANS
Tomos
är en rejält byggd moped. Det är möjligt att dess utseende
den ser inte ut som en lätt motorcykel - inte gör den helt
intressant för de yngre mopedköparna. Maskinen har emellertid
många goda egenskaper. I vissa fall klart bättre än flera av
konkurrenterna.
TOMOS
I SIFFROR
Motor: Typ: Tomos
Volym: 49 cm3
Diameter/slaglängd: 38/43 mm
Kompression: 6,5
Effekt: 1,0 hk vid 4 200 varv/min
Mått och vikt:
Längd: 180 cm
Bredd: 88 cm
Sadelhöjd från marken: 85 cm
Frigångshöjd: 21 cm
Däckdimension: 23x2,25
Tankvolym: 5,7 liter
Vikt: 58 kg
Fjädring:
Fram: Teleskopgaffel
Bak: Teleskopstötdämpare
Fjäderväg: fram 3,5 cm, bak: 3,9 cm
Bromsar: Typ: Tomos fullnav
Växellåda: Typ: Tvåväxlad, manövrerad med pedal Utväxling:
I=13,75, II=17,83 Antal kugg i bakkrans: 31 Antal kugg i
framkrans: 10
I standardutrustningen ingår: Väg- och hastighetsmätare.
● Stöldlås.
Mopeden kostar: 1 430:-
(Prisuppgiften avser cirkapris i
Stockholm)
DESSA
VÄRDEN NÅDDE VI:
Testförhållande: sotlgt, lätt blåst
Acceleration från stillastående till 100 m: 16,1-15,0 sekunder
(Provet kört i två riktningar)
Bromssträcka från 30 till 0 km/tim: med enbart bakhjulsbroms:
9,02 m med fram- och bakhjulsbroms 5;27 m (Uppgivna värden är
genomsnitt av flera prov)
Bränsleförbrukning: 0,2 l/mil (Bränsleförbrukningen har
mätts på en vägsträcka av 20 km)
Vägmätaren visar 2 % för kort vägsträcka
Hastighetsmätaren visar 32 km/tim vid en verklig fart av 30
km/tim.
|