TOMOS - Yogoslavia.                 
 TOMOS TOVARNA  MOTORNIH  VOZIL - TOMOS - KOPER - Yogoslavia.

^ back to TOMOS main.    

- - - - - - - - - - - - -
 

Tomos [56-61]

[56] .... Colibri VS, 50K, 50S

[58-59] Colibri 01/02/03/04

[60-61] Colibri Scooter

 

Tomos [60-63]

[60] .... Superior, De Luxe.

[60-63] KS (Kick Superior)

........... KL (Kick Luxe)

 

Tomos [60-62] Mopedscooter.

Tomos

[1962] Superior, de Luxe, Sport. Sweden.

[1962] Sport: Tomislav Pribanic, Croatia.

 

Tomos [Holland.]

[63] Standaard, Silver Streak, Super Sport.

 

Tomos [Danmark.] Luxus, Sport, Super.

 

Tomos [66-67] Ungdomsmodell, Standard.

..................... Mopedtest i Motor.

Tomos [68-70] Trip. Test GT, GT.

 

Tomos [1971]

TS 50, GT Mark II,

Trip, Trip Cross,

Variant, Variant Cross,

Standard.

 

Tomos

Tricikel, three wheelers.

● Outboard motors.

    

 

 

● Yogoslavia at A-Z.

 

● Tomos main.

 
    []
N1      
          
 

 

nya TOMOS

● 1966

 

 

Tomos ungdomsmodell. Bj.66

Motor: Tomos 2-gear

 

 

Tomos standard. Bj.66 

Motor: Tomos 2-gear

 

 
 
N3    
                  
 

 

Mopedtest i Motor Nr. 31/1967

Tomos Standard.

 

     
 
M1c    
 1966   Tomos ungdomsmodell. Tomos standard.  
 

Håll Er till TOMOS - TOMOS håller till Er

TOMOS tillverkas i en av Europas modernaste mopedfabriker. TOMOS är byggd enligt kontinental standard

och förenar kraft och råstyrka med accelerationssnabbhet och driftsekonomi. Överallt där Ni finner detta

märke garanteras förstklassig service för TOMOS mopeder. 

TOMOS har byggt upp ett försäljnings och servicesystem över hela landet!

 

 

 

 

 

TEKNISKA DATA:

Motor Typ TOMOS. Luftkyld 2-taktsmotor.

Cylinderdiameter: 38 mm

Slaglängd: 43 mm

Cylindervolym: 49 cc

Kompression : 6, 5/ 1

Effekt: 1 hk vid 4.200 varv/min

Smörjning: Oljeblandad bensin 1:25 (4% )

Förgasare Typ Bing. Inloppsdiameter: 12 mm. Munstycke nr 50

Växellåda

Tvåväxlad med friläge.

Utväxling: 1 :an 13.35/1

Utväxling: 2 :an 17.83/1

Elsystem Bosch

Förtändning: 2.5 mm

Brytaavstånd: 0.35-0.4 min

Tändstift: Värmevärde 225

Elektrodavstånd 0.5 mm

Glödlampor: Strålkastare 6 V. 15/15 W

Baklykta 6V, 5 W

Bromsljus 6V, 5 W

Koppling Lamellkoppling i oljebad

Fjädring

Fram: Teleskopgaffel med hydraulisk stötdampning

Bak: Svingarmsgaffel med teleskopfjäderben

Bromsar Fullnavsbromsar. Dimension 105 x 25 mm

Ram Helsvetsad lådrörsrarn

Kedjeskydd Helkapslat, lätt demonterbart

Avgasrör Helförkromat

Bränsletank Volym 5,7 I

Däcksdimension 2'x 2,25"

Kickstart på samtliga modeller

 

 Generalagent: AB WELANDER & JOSEPHSON SVEAVÄGEN 117-119 STOCKHOLM VA

 
 
 
 Broschyren "delas ut" då det begav sig till Gunnar Skarin, Kungälv.
 
M1d    
 1966   Tomos ungdomsmodell. TOMOS luftkyld 2-taktsmotor, 2-växlad.
 

 

Tomos ungdomsmodell

Specialmodell. filord för svensk ungdom av idag. Helkromad tank. framskärm och pakethälare i elegant kontrast mot högblank svart eller röd lack. Högt cross-styre med tvärpinne och stor effektiv 105 mm strålkastare med inbyggd hastighetsmätare En elegant och rivig modell, effektiv in minsta detalj. 

Riktpris kr 1 .290:- exkl oms

 

 
 
 
 
M1e    
 1966   Tomos standard. TOMOS luftkyld 2-taktsmotor, 2-växlad.
 

 

Tomos standard.

Gedigen bruksmoped. Något enklare utförd an Ungdomsmodellen, men med samma högklassiga tekniska specifikation - teleskopfjädring fram och bak. fullnavsbromsar, helkapslad kedja, hastighetsmätare. pakethållare osv. Halvkromad tank och lackerad framskärm. Standardstyre med samma stora strålkastare som Ungdomsmodellen.

Färger svart eller vit.

Riktpris kr 1.175:- exkl oms 

 

 

 

 
 
 
 
M3c  MOTOR  
 1967   Tomos  MOTORS MOPEDTEST 3.   Sid. 23   Nr. 31/1967    [Guide: MOTOR Mopedtest.]  
 

 

 

 

 

På testexemplaret fastnade kickpedalen mot bromspedalen. 

 

 

 

Motorn är mycket lättåtkomlig för service.

 

 

 

Tomos är en jugoslavisk produkt. Förmodligen tycker ni att modellen påminner om vissa modeller från Puch. Det stämmer och är knappast någon tillfällighet. Tomos var nämligen tidigare ett dotterföretag till Puch , men är numera fristående.

Tomos är en modell som inte ger sig ut för att vara annat än den är. Man har med andra ord inte följt den vanliga trenden att bygga den så lik en lätt motorcykel som möjligt. Det är en robust byggd och rejäl moped utan extra krusiduller. Enkelheten underlättar utan tvekan servicearbetet.

 

Motorn på 49 cm3 ger 1,0 hk vid 4 200 varv. Den är mycket lättstartad men kräver ordentlig varmkörning för att ge sitt bästa. Åtminstone på det exemplar vi testat hade motorn en tendens att slockna vid hårdare gaspådrag så länge den var kall. Detta hänger samman med att motorn är »strypt» för den svenska marknaden.

I övrigt utmärks den av mycket god segdragningsförmåga. En liten anmärkning gäller trickpedalen som hade benägenhet att fastna mot bromspedalen vid start. Motorn är inbyggd på ett sätt som ger mycket god åtkomlighet vid service. Fabriken har numera gått ifrån fläktkylningen.

 

Växellådan är tvåväxlad med ettan nedåt och tvåan uppåt. De båda växellägena är därigenom mycket lätta att finna. Däremot är det svårare med neutralläget som ligger alltför nära tvåan. På det testade exemplaret hade pedalen dessutom en tendens att »ramla ur tvåans läge även om man rörde den ofrivilligt och mycket lätt.

 

Bromsarna har normal verkningsgrad med relativt god gradering. De räcker gott till för mopedens tillåtna resurser.

 

Fjädringen på Tomos är relativt hård och fjädervägen kortare än normalt. Det gör att maskinen känns ganska stötig, tom i hårdaste laget då man kör på sämre väg. Detta inverkar dock knappast på sittkomforten eftersom mopeden har en utmärkt fjädrad sadel av den breda typen.

 

Balans Tomos är en relativt lätt moped. Detta i kombination med den hårda fjädringen ger något försämrad balans på riktigt dålig väg. På normalväg uppför sig dock Tomos helt normalt och är behaglig att köra.

Lasse A

 

DETTA GÖR TILLSAMMANS

Tomos är en rejält byggd moped. Det är möjligt att dess utseende den ser inte ut som en lätt motorcykel - inte gör den helt intressant för de yngre mopedköparna. Maskinen har emellertid många goda egenskaper. I vissa fall klart bättre än flera av konkurrenterna.

 

 

TOMOS I SIFFROR

Motor: Typ: Tomos

Volym: 49 cm3

Diameter/slaglängd: 38/43 mm

Kompression: 6,5

Effekt: 1,0 hk vid 4 200 varv/min

Mått och vikt:

  Längd: 180 cm

  Bredd: 88 cm

  Sadelhöjd från marken: 85 cm

  Frigångshöjd: 21 cm

  Däckdimension: 23x2,25

  Tankvolym: 5,7 liter

  Vikt: 58 kg

Fjädring:

  Fram: Teleskopgaffel

  Bak: Teleskopstötdämpare

Fjäderväg: fram 3,5 cm, bak: 3,9 cm

Bromsar: Typ: Tomos fullnav

Växellåda: Typ: Tvåväxlad, manövrerad med pedal Utväxling: I=13,75, II=17,83 Antal kugg i bakkrans: 31 Antal kugg i framkrans: 10

I standardutrustningen ingår: Väg- och hastighetsmätare.

● Stöldlås.

Mopeden kostar: 1 430:-

(Prisuppgiften avser cirkapris i Stockholm)

 

DESSA VÄRDEN NÅDDE VI:

Testförhållande: sotlgt, lätt blåst

Acceleration från stillastående till 100 m: 16,1-15,0 sekunder (Provet kört i två riktningar)

Bromssträcka från 30 till 0 km/tim: med enbart bakhjulsbroms: 9,02 m med fram- och bakhjulsbroms 5;27 m (Uppgivna värden är genomsnitt av flera prov)

Bränsleförbrukning: 0,2 l/mil (Bränsleförbrukningen har mätts på en vägsträcka av 20 km)

Vägmätaren visar 2 % för kort vägsträcka

Hastighetsmätaren visar 32 km/tim vid en verklig fart av 30 km/tim.