TOMOS
GT I SIFFROR
Mått
och vikt: Längd: 172 cm, Bredd: 65 cm, Sadelhöjd från marken: 80
cm,
Frigångshöjd: 21 cm, Däckdimension: 18x2,50, Tankvolym: 11
liter, Vikt: 55 kg
Motor:
Typ: Tomos, Volym: 49 cm3, Diameter/ slaglängd: 38/43 mm,
Kompression: 5,5,
Effekt: 1 hk vid 4 000 v/min,
Max vridmoment: 24 cmkg vid 3 000 v/min
Fjädring:
Fram: Teleskopgaffel med hydrauliska stötdämpare
Bak: Svingarmsgaffel med teleskopfjäderben
Bromsar:
Typ: Tomos fullnav
Växellåda:
Typ: Fyrväxlad, manövrerad med pedal
Utväxling:
I = 61,68, II - 32,26, III - 20,70, IV - 17,65 Antal kugg i
bakkrans: 35
I
standardutrustningen ingår: Väg- och hastighetsmätare Stöldlås
Mopeden
kostar ca 1600 kr på gatan i Stockholm
Dessa
värden nådde vi
Acceleration
från stillastående till 100 m: 15,3-15,7 sek (provet kört i
två riktningar)
Bromssträcka
från 30 till 0 km/ tim: med enbart bakhjulsbroms: 7,10 m med
fram- och
bakhjulsbroms: 4,55 m (Uppgivna värden är
genomsnitt av flera prov)
Bränsleförbrukning:
0,21 l/mil (Bränsleförbrukningen har mätts på en vägsträcka
av 20 km)
Vägmätaren
visar 2 % för kort vägsträcka
Hastighetsmätaren
visar 32 km/tim vid en verklig fart av 30 km/tim.
Det
är gott och väl med designmässigt eleganta
inkapslingar men
praktiskt kan de ha nackdelar. Att
komma åt kopplingarna för el-
ledningarna bakom
styrkåpan är svårt. |
TOMOS
GT
Vi
testade förra året Tomos i standardutförande, en moped som
inte ger sig ut för att vara annat än den är. Dvs fabriken
har inte försökt bygga den så likt en lätt motorcykel som
möjligt.
Raka
motsatsen gäller om Tomos GT som vi nu har kört ett
hundratal mil. Det är en designmässigt mer påkostad maskin
med i stort sett samma motor som standardversionen men med bättre
vridmoment och därmed också större segdragningsförmåga.
Den har vidare fyrväxlad växellåda och betydligt större
bensintank.
Tomos
är en jugoslavisk maskin byggd vid ett företag som från början
var ett dotterföretag till Puch men numera är fristående.
Motorn
är en luftkyld tvåtaktare på 49 cm3
som ger 1 hk vid 4 000 varv. Maximala vridmomentet är 24 cmkg
vid 3 000 varv/min. Startmässigt är det en av de snällaste'
motorer vi har träffat på i mopedbranschen men dragkraften
är ganska ojämn innan den nått rätt arbetstemperatur.
Man får
den första stunden vara försiktig med gaspådraget och låta den
varva upp i lugn takt.
Inmonteringen i ramen är både snygg och gjord
på ett sätt så att man lätt kommer åt olika detaljer vid
justeringar.
Växellådan
är fyrväxlad, manövrerad med pedal. Den kräver
ganska hårt fottryck och lägena kunde vara mer exakta. Det kan ha
varit något speciellt för vårt provexemplar. Kopplingen fungerade nämligen
inte hett tillfredsställande och krävde justering vid ett par tillfällen.
Bromsarna
har god verkningsgrad men framhjulsbromsen borde
vara något bättre graderad.
Fjädringen
har samma karaktär som på standardversionen.
Dvs den är ganska hård och på sämre väg kan den bli så pass stötig
att mopeden vill kasta i sidled. Tendensen är inte lika märkbar om
man kör med fylld tank. Tanken rymmer nämligen elva liter vilket ökar
tyngden en hel del.
Detta
gör tillsammans
För
de hundralappar mer som man får betala för Tomos GT jämfört med
standardversionen får man först och främst en elegantare maskin.
Tekniskt ligger den största skillnaden i att GT versionen har en fyrväxlad
växellåda, praktiskt i att GT har bättre acceleration och
segdragningsförmåga. Vägegenskaperna är ganska lika. I båda
fallen rör det sig om mopeder med ett detaljarbete av hög klass.
TEST I
|
|