TOMOS - Yogoslavia.                
 TOMOS TOVARNA  MOTORNIH  VOZIL - TOMOS - KOPER - Yogoslavia.

^ back to TOMOS main.    

- - - - - - - - - - - - -
 

Tomos [56-61]

[56] .... Colibri VS, 50K, 50S

[58-59] Colibri 01/02/03/04

[60-61] Colibri Scooter

 

Tomos [60-63]

[60] .... Superior, De Luxe.

[60-63] KS (Kick Superior)

........... KL (Kick Luxe)

 

Tomos [60-62] Mopedscooter.

Tomos

[1962] Superior, de Luxe, Sport. Sweden.

[1962] Sport: Tomislav Pribanic, Croatia.

 

Tomos [Holland.]

[63] Standaard, Silver Streak, Super Sport.

 

Tomos [Danmark.] Luxus, Sport, Super.

 

Tomos [66-67] Ungdomsmodell, Standard.

..................... Mopedtest i Motor.

Tomos [68-70] Trip. Test GT, GT.

 

Tomos [1971]

TS 50, GT Mark II,

Trip, Trip Cross,

Variant, Variant Cross,

Standard.

 

Tomos

Tricikel, three wheelers.

● Outboard motors.

    

 

 

● Yogoslavia at A-Z.

 

● Tomos main.

 
     
N2       
                 
 

 

Godare Jul med

Löfbergs Lila! (1965)

 

 

Tomos Trip Bj.68

Motor: Tomos  3-gear

 

   
 
N4      
                     
 

 

Tomos GT testas i tidningen Motor 40/68

Motor: Tomos  4-gear

 

Tomos GT. Bj.69

Motor: Tomos  4-gear

 

 

Tomos GT. Bj.79

Motor: Tomos  3-gear

 
 
L2a    
 1965   Femina 49/65  [Guide: Kaffe & Tea.]
 

 

GODARE JUL

 

 

Du känner kvalitén

 

LÖFBERGS LILA

Kaffet som blivit en nationaldryck

 

 

 

 
  
M2a    
 1968   Tomos Trip   [1968 - 1971]
 

TOMOS TRIP Ungdomlig moped, krom och rött. 

Högt styre, helkromad tank. Samma kraftpaket som i GT modellen.

Treväxlad cric-crac låda. 

Cirkapris 1 350: moms

 

 

 
 
 
M4a    
 1968   GT MOTORS MOPEDTEST 2   Sid. 28 40/1968     [Guide: MOTOR Mopedtest.]
 

 

 

TOMOS GT I SIFFROR

Mått och vikt: Längd: 172 cm, Bredd: 65 cm, Sadelhöjd från marken: 80 cm,

Frigångshöjd: 21 cm, Däckdimension: 18x2,50, Tankvolym: 11 liter, Vikt: 55 kg

Motor: Typ: Tomos, Volym: 49 cm3, Diameter/ slaglängd: 38/43 mm, Kompression: 5,5,

Effekt: 1 hk vid 4 000 v/min, 

          Max vridmoment: 24 cmkg vid 3 000 v/min

Fjädring: Fram: Teleskopgaffel med hydrauliska stötdämpare

             Bak: Svingarmsgaffel med teleskopfjäderben

Bromsar: Typ: Tomos fullnav

Växellåda: Typ: Fyrväxlad, manövrerad med pedal 

Utväxling: I = 61,68, II - 32,26, III - 20,70, IV - 17,65 Antal kugg i bakkrans: 35

I standardutrustningen ingår: Väg- och hastighetsmätare Stöldlås

Mopeden kostar ca 1600 kr på gatan i Stockholm 

   

Dessa värden nådde vi

Acceleration från stillastående till 100 m: 15,3-15,7 sek (provet kört i två riktningar) 

Bromssträcka från 30 till 0 km/ tim: med enbart bakhjulsbroms: 7,10 m med fram- och

bakhjulsbroms: 4,55 m (Uppgivna värden är genomsnitt av flera prov) 

Bränsleförbrukning: 0,21 l/mil (Bränsleförbrukningen har mätts på en vägsträcka av 20 km) 

Vägmätaren visar 2 % för kort vägsträcka 

Hastighetsmätaren visar 32 km/tim vid en verklig fart av 30 km/tim. 

 

 

 

Det är gott och väl med designmässigt eleganta inkapslingar men

praktiskt kan de ha nackdelar. Att komma åt kopplingarna för el-

ledningarna bakom styrkåpan är svårt. 

TOMOS GT 

Vi testade förra året Tomos i standardutförande, en moped som inte ger sig ut för att vara annat än den är. Dvs fabriken har inte försökt bygga den så likt en lätt motorcykel som möjligt. 

Raka motsatsen gäller om Tomos GT som vi nu har kört ett hundratal mil. Det är en designmässigt mer påkostad maskin med i stort sett samma motor som standardversionen men med bättre vridmoment och därmed också större segdragningsförmåga. Den har vidare fyrväxlad växellåda och betydligt större bensintank. 

Tomos är en jugoslavisk maskin byggd vid ett företag som från början var ett dotterföretag till Puch men numera är fristående. 

 

Motorn är en luftkyld tvåtaktare på 49 cm3 som ger 1 hk vid 4 000 varv. Maximala vridmomentet är 24 cmkg vid 3 000 varv/min. Startmässigt är det en av de snällaste' motorer vi har träffat på i mopedbranschen men dragkraften är ganska ojämn innan den nått rätt arbetstemperatur.

Man får den första stunden vara försiktig med gaspådraget och låta den varva upp i lugn takt.

Inmonteringen i ramen är både snygg och gjord på ett sätt så att man lätt kommer åt olika detaljer vid justeringar. 

 

Växellådan är fyrväxlad, manövrerad med pedal. Den kräver ganska hårt fottryck och lägena kunde vara mer exakta. Det kan ha varit något speciellt för vårt provexemplar. Kopplingen fungerade nämligen inte hett tillfredsställande och krävde justering vid ett par tillfällen. 

 

Bromsarna har god verkningsgrad men framhjulsbromsen borde vara något bättre graderad. 

 

Fjädringen har samma karaktär som på standardversionen. Dvs den är ganska hård och på sämre väg kan den bli så pass stötig att mopeden vill kasta i sidled. Tendensen är inte lika märkbar om man kör med fylld tank. Tanken rymmer nämligen elva liter vilket ökar tyngden en hel del. 

 

Detta gör tillsammans

För de hundralappar mer som man får betala för Tomos GT jämfört med standardversionen får man först och främst en elegantare maskin.

Tekniskt ligger den största skillnaden i att GT versionen har en fyrväxlad växellåda, praktiskt i att GT har bättre acceleration och segdragningsförmåga. Vägegenskaperna är ganska lika. I båda fallen rör det sig om mopeder med ett detaljarbete av hög klass. 

 

 

 TEST I

 
 
M4b    
 1969   Tomos GT    
 

TOMOS GT en moped för Gerninis Tidsålder!

En lyxmoped i mc-utförande smart och elegant i rött och krom.   

Fyrväxlad låda och vridstark motor ger toppenax.

Cirkapris 1 475:- moms. 

 

Skriv efter tekniskt späckad broschvr med TOMOS-tipset det kan ge Dig en transistorradio!

Generalagent:

AS WELANDER & JOSEPHSON 

Sveavägn 117-119 11349 Stockholm 

 

 
 
                                              
 
M5a    
 1970   Tomos GT Teknikens Värld 9/70 [1970 - 1971]
 

 

 

 

TOMOS - toppenmoppen!

 

många

internationella

segrar

i 50 cc

klassen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

finns i tre

modeller.

Detta är nya TOMOS GT

-3-växlad,

smart, byggd s

om en mc!

 

 

ettrigt i tvåtakt!

 

 

Sänd efter vår broschyr

 

AB WELANDER & JOSEPHSON.

Box 132 - 172 24 Sundbyberg 1