TOMOS - Yogoslavia.                
 TOMOS TOVARNA  MOTORNIH  VOZIL - TOMOS - KOPER - Yogoslavia.

^ back to TOMOS main.    

- - - - - - - - - - - - -
 

Tomos [56-61]

[56] .... Colibri VS, 50K, 50S

[58-59] Colibri 01/02/03/04

[60-61] Colibri Scooter

 

Tomos [60-63]

[60] .... Superior, De Luxe.

[60-63] KS (Kick Superior)

........... KL (Kick Luxe)

 

Tomos [60-62] Mopedscooter.

Tomos

[1962] Superior, de Luxe, Sport. Sweden.

[1962] Sport: Tomislav Pribanic, Croatia.

 

Tomos [Holland.]

[63] Standaard, Silver Streak, Super Sport.

 

Tomos [Danmark.] Luxus, Sport, Super.

 

Tomos [66-67] Ungdomsmodell, Standard.

..................... Mopedtest i Motor.

Tomos [68-70] Trip. Test GT, GT.

 

Tomos [1971]

TS 50, GT Mark II,

Trip, Trip Cross,

Variant, Variant Cross,

Standard.

 

Tomos

Tricikel, three wheelers.

● Outboard motors.

    

 

 

● Yogoslavia at A-Z.

 

● Tomos main.

plug   
    [NGK spark plug.]
N0   
                        
 

 

TOMOS mopeder 1971

 

 

Tomos TS 50. Bj.71

Motor: Tomos 3-växlad

 

 

Tomos GT Mark II. Bj.71

Motor: Tomos 3-växlad

 

 
N3      
        
 

 

Tomos Trip. Bj.71

Motor: Tomos 3-växlad

 

 

Tomos Trip Cross. Bj.71

Motor: Tomos 3-växlad

 

 

 

 
 
N5        
                   
 

 

Tomos Variant. Bj.71

Motor: Tomos 2-växlad

 

 

Tomos Variant Cross. Bj.71

Motor: Tomos 2-växlad

 

 

Tomos Standard. Bj.71

Motor: Tomos 2-växlad

 

 
 
M0a    
 1971   TOMOS mopeder  
 

 

 

 

TOMOS mopeder 1971

 

 

 

 
 
M1a    
 1971   Tomos TS 50.    
 

Helt igenom byggd som en lätt mc - men här i Sverige nedtrimmad till

moped i fråga om fart. Den kraftiga, välbalanserade ramen med inbyggt

verktygsfack, den helt nykonstruerade framgaffeln med separat, extra stor

strålkastare, den stora kromade tanken med sina knäkuddar gör TOMOS TS 50

till en verkligt imponerande moped. Tyvärr- leveranserna kommer inte igång

förrän på senvåren 1971 - men då kommer den verkliga toppenmoppen!

 

FINESSER PÅ TOMOS TS 50

Stor kronrad tank med räfflade knäskydd av gummi. Lätt utbytbart mc-styre med hel-

gjutna, handvänliga kopplings- och bromshandtag. Justerbara wirar.

Ny, kraftig framgaffel. Stor, (135 mm) separat upphängd strålkastare med hastighets

och vägmätare. Lång Denfeld TT-sadel. Levereras i glänsande rött eller lysande senapsgult (ockra).

 

- tänk dej själv

på en

TOMOS TS 50!

 

 

       

TOMOS TS 50

Motor. Original TOMOS Luftkyld encylindrig 2-taktsmotor.

Cylinderdiameter 38 mm. Slaglängd 43 mm. Cylindervolym 49 cc. Kompression 5,5:1. Effekt 1 hk/4 000 varv/min.

Vridmoment 24 cmkg/3 000 varv/min. Oljeinblandning 4 %.

 

Förgasare. Typ Bing Special. Inloppsdiam 12 mm.

Munstycke nr 64. Insugningsljuddämpare.

Kromad tank 10,5 l, med knäkuddar.

 

Elsystem. Bosch, 6 V. Förtändning 2,1 mm. Brytaravstånd 0,4 mm.

Tändstift: värmevärde 225, elektrodavstånd 0,5 mm.

Glödlampor: strålkastare 15/15 W, bromsljus 5 W, baklykta 3 W.

 

Koppling. Lameller i oljebad.

 

Växellåda. 3-växlad, fotväxel. sammanbyggd med motorn.

 

Ram. Helsvetsad lådrörstyp.

 

Fjädring. Fram helt ny teleskopgaffel. med hydrauliska stötdämpare, bak swingarmsgaffel med teleskopfjäderben.

 

Hjul. Kromade fälgar. Däck 18" X 2,50".

 

Bromsar. Fullnavsbromsar i ny konstruktion, 105X25 mm. Stickaxlar för lätt hjulbyte.

 

Färg. Röd eller ockra.

Helkromat avgasrör Kronrad pakethållare.

 

 
 
M2a    
 1971   Tomos GT Mark II   [1970 - 1971]
 

En sportmoped i mc-utförande, smart och elegant i rött och krom.

Ny helskön TT-sadel, kromade verktygskassetter, ny pakethållare i

fartfrän design.

105 mm inkapslad strålkastare, sportstyre, stor 11 liters kromtank -

och så TOMOS tävlingstestade kraftpaket i ramen förstås.

 

TOMOS GT Mark II - mopeden med "go" sportmopeden som passar Din kassa!

 

 

TOMOS GT Mark II

Motor. Original TOMOS Luftkyld encylindrig 2-taktsmotor.

Cylinderdiameter 38 mm. Slaglängd 43 mm. Cylindervolym 49 cc. Kompression 5,5:1. Effekt 1 hk/4 000 varv/min. Vridmoment 24 cmkg/3 000 varv/min. Oljeinblandning 4 %.

 

Förgasare. Typ Bing Special. Inloppsdiam 12 mm. Munstycke nr 64. Insugningsljuddämpare. Halvkromad tank 11 liter.

 

Elsystem. Bosch, 6 V. Förtändning 2,1 mm. Brytaravstånd 0,4 mm.

Tändstift: värmevärde 225, elektrodavstånd 0,5 mm.

Glödlampor: strålkastare 15/15 W, bromsljus 5 W, baklykta 3 W.

 

Koppling. Lameller i oljebad.

 

Växellåda. 3-växlad, fotväxel. sammanbyggd med motorn.

 

Ram. Helsvetsad lådrörstyp.

 

Fjädring. Fram teleskopgaffel med hydrauliska stötdämpare, bak svingarmsgaffel med teleskopfjäderben.

 

Hjul. Kromade fälgar. Däck 18"X2.50".

 

Bromsar. Fullnavsbromsar i ny konstruktion, 105 X 25 mm. Stickaxlar för lätt hjulbyte.

 

Färg. Röd.

Helkromat avgasrör. Kromad pakethållare och verktygsväskor.

 
 
 
 
 
M3a    
 1971   Tomos Trip.   [1968 - 1971]
 

En moped med pep och fräsig ungdomlighet. Högt ställbart styre, kronrad

framskärm, helkromad tank med verktygslåda och en sadel att bekvämt luta

sig bakåt i - en fräck flott modell med samma kraftpaket som GT-modellen.

 

Finns i rött och ny raffig färg, Racing green.

 

 

 

TOMOS TRIP/TRIP CROSS

Motor. Original TOMOS Luftkyld encylindrig 2-taktsmotor.

Cylinderdiameter 38 mm. Slaglängd 43 mm. Cylindervolym 49 cc. Kompression 5,5:1. Effekt 1 hk/4 000 varv/min. Vridmoment 24 cmkg/3 000 varv/min. Oljeinblandning 4 %.

 

Förgasare. Typ Bing Special. Inloppsdiam 12 mm. Munstycke nr 64. Insugningsljuddämpare. Helkromad tank 5,7 liter.

 

Elsystem. Bosch, 6 V. Förtändning 2,1 mm. Brytaravstånd 0,4 mm.

Tändstift: värmevärde 225, elektrodavstånd 0,5 mm.

Glödlampor: strålkastare 15/15 W, bromsljus 5 W, baklykta 3 W.

 

Koppling. Lameller i oljebad.

 

Växellåda. 3-växlad, fotväxel. sammanbyggd med motorn.

 

Ram. Helsvetsad lådrörstyp.

 

Fjädring. Fram teleskopgaffel med hydrauliska stötdämpare, bak svingarmsgaffel med teleskopfjäderben.

 

Hjul. Kromade fälgar. Däck 18"X2.50".

 

Bromsar. Fullnavsbromsar i ny konstruktion, 105X25 mm. Stickaxlar för lätt hjulbyte.

 

Färg. Röd eller grön. Helkromat avgasrör Kromad pakethållare.

 

 
 
M4a    
 1971   Tomos Trip Cross. Motor: Tomos 3-växlad  
 

två nya, fräcka TOMOS modeller

trip Cross variant Cross

 

För den ungdomlige föraren som gillar en låg, fartvinnande körställning har

TOMOS försett Trip och Variant med en elegant långsadel av Denfeldtyp.

 

Tillsammans med den fräcka, helkromade pakethållaren ger den en helt

ny profil åt de båda modellerna.

 

 

 

 

 
M5a    
 1971   Tomos Variant. NYHETER 1971
 

Den helkromade tanken, det höga styret och den kromade framskärmen

hör till de detaljer som gör tvåväxlade Variant till en verkligt elegant moped.

Därtill den helt nya läckra blå metalliclacken (Variant finns även röd) - allt gör

Variant till en gnistrande prisbomb i sin klass!

 

 

 

 

       

TOMOS VARIANT/VARIANT CROSS

Motor. Original TOMOS Luftkyld encylindrig 2-taktsmotor.

Cylinderdiameter 38 mm. Slaglängd 43 mm. Cylindervolym 49 cc. Kompression 4,25:1. Effekt 1 hk/4 200 varv/min. Vridmoment 22 cmkg/3 000 varv/min. Oljeinblandning 4 %.

 

Förgasare. Typ Bing 12 Inloppsdiam 12 mm. Munstycke nr 50. Insugningsljuddämpare. Helkromad tank 5,7 liter.

 

Elsystem. Bosch, 6 V. Förtändning 2,5 mm. Brytaravstånd 0,4 mm.

Tändstift: värmevärde 225, elektrodavstånd 0,5 mm.

Glödlampor: strålkastare 15/15 W, bromsljus 5 W, baklykta 3 W.

 

Koppling. Lameller i oljebad. Växellåda. 2-växlad, fotväxel. sammanbyggd med motorn.

 

Ram. Helsvetsad lådrörstyp.

 

Fjädring. Fram teleskopgaffel med hydrauliska stötdämpare, bak svingarmsgaffel med teleskopfjäderben.

 

Hjul. Kromade fälgar. Däck 23"X2,25".

 

Bromsar. Fullnavsbromsar i ny konstruktion, 105 X 25 mm. Stickaxlar för lätt hjulbyte.

 

Färg. Röd eller blå metallic.

Helkromat avgasrör. Kromad pakethållare.

 
 
M6a    
 1971   Tomos Variant Cross. Motor: Tomos 2-växlad  
 

två nya, fräcka TOMOS modeller

trip Cross variant Cross

 

För den ungdomlige föraren som gillar en låg, fartvinnande körställning har

TOMOS försett Trip och Variant med en elegant långsadel av Denfeldtyp.

 

Tillsammans med den fräcka, helkromade pakethållaren ger den en helt

ny profil åt de båda modellerna.

 

 

 

 

 

 

 

 
M7a    
 1971   Tomos Standard för dagligt bruk i ur och skur...  
 

Bruksmodellen till verkligt populärpris. Ett fortskaffningsmedel som går

i ur och skur, till jobbet, till handlaren, ut i naturen. Ekonomisk men full-

utrustad som alla TOMOS mopederna.

 

Tvåväxlad. Fullnavsbromsar, hastighetsmätare, halvkromad 5,7 liters tank,

bekväm sadel, bakhjulsfjädring och helkapslad kedja. Färg röd.

 

 

 

    

TOMOS STANDARD

Motor. Original TOMOS luftkyld encylindrig 2-taktsmotor.

Cylinderdiameter 38 mm. Slaglängd 43 mm. Cylindervolym 49 cc. Kompression 4,25:1. Effekt 1 hk/4 200 varv/min.

Vridmoment 22 cmkg/3 000 varv/min. Oljeinblandning 4 %.

 

Förgasare. Typ Bing 12 Inloppsdiam 12 mm. Munstycke nr 50. Insugningsljuddämpare. Halvkromad tank 5,7 liter.

 

Elsystem. Bosch, 6 V. Förtändning 2,5 mm. Brytaravstånd 0,4 mm.

Tändstift: värmevärde 225, elektrodavstånd 0,5 mm.

Glödlampor: strålkastare 15/15 W, bromsljus 5 W, baklykta 3 W.

 

Koppling. Lameller i oljebad.

 

Växellåda. 2-växlad, fotväxel. sammanbyggd med motorn.

 

Ram. Helsvetsad lådrörstyp.

 

Fjädring. Fram teleskopgaffel med hydrauliska stötdämpare, bak svingarmsgaffel med teleskopfjäderben.

 

Hjul. Kromade fälgar. Däck 23" X 2,25".

 

Bromsar. Fullnavsbromsar i ny konstruktion, 105X25 mm.

Stickaxlar för lätt hjulbyte.

 

Färg. Röd.

Helkromat avgasrör. Pakethållare.

 
 
 

 

 

 
 
 
 
 
   Rätt till ändring i angivna specifikationer förbehålles.