|
TOMOS TOVARNA
MOTORNIH VOZIL - TOMOS - KOPER - Yogoslavia. |
^
back to TOMOS main. |
|
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
|
Tomos [56-61]
[56] ....
Colibri VS, 50K, 50S
[58-59] Colibri 01/02/03/04
[60-61] Colibri Scooter
Tomos [60-63]
[60] ....
Superior, De Luxe.
[60-63] KS (Kick Superior)
........... KL
(Kick Luxe)
Tomos [60-62] Mopedscooter.
|
Tomos
[1962] Superior, de Luxe,
Sport. Sweden.
[1962]
Sport: Tomislav Pribanic, Croatia.
Tomos [Holland.]
[63] Standaard, Silver Streak, Super Sport.
Tomos [Danmark.]
Luxus, Sport, Super.
Tomos [66-67] Ungdomsmodell, Standard.
..................... Mopedtest i
Motor. |
Tomos [68-70] Trip.
Test GT, GT.
Tomos [1971]
TS 50, GT Mark II,
Trip, Trip Cross,
Variant, Variant Cross,
Standard.
Tomos
● Tricikel, three wheelers.
● Outboard motors.
|
● Yogoslavia at A-Z.
● Tomos main.
|
|
plug |
|
N0
|
|
|
TOMOS mopeder
1971
|
Tomos TS 50.
Bj.71
Motor: Tomos 3-växlad
|
Tomos GT Mark
II. Bj.71
Motor: Tomos 3-växlad
|
|
|
|
N3 |
|
|
Tomos Trip.
Bj.71
Motor: Tomos 3-växlad
|
Tomos Trip
Cross. Bj.71
Motor: Tomos 3-växlad
|
|
|
|
|
N5 |
|
|
Tomos Variant.
Bj.71
Motor: Tomos 2-växlad
|
Tomos Variant
Cross. Bj.71
Motor: Tomos 2-växlad
|
Tomos Standard.
Bj.71
Motor: Tomos 2-växlad
|
|
|
|
|
|
1971 |
TOMOS mopeder |
|
|
|
|
|
TOMOS mopeder 1971
|
|
|
|
|
|
|
1971 |
Tomos TS 50. |
|
|
|
|
Helt igenom byggd som en lätt mc -
men här i Sverige nedtrimmad till
moped i fråga om fart. Den
kraftiga, välbalanserade ramen med inbyggt
verktygsfack, den helt
nykonstruerade framgaffeln med separat, extra stor
strålkastare, den stora kromade
tanken med sina knäkuddar gör TOMOS TS 50
till en verkligt imponerande
moped. Tyvärr- leveranserna kommer inte igång
förrän på senvåren 1971 - men då
kommer den verkliga toppenmoppen!
FINESSER PÅ TOMOS TS 50
Stor kronrad tank med räfflade
knäskydd av gummi. Lätt utbytbart mc-styre med hel-
gjutna, handvänliga kopplings- och
bromshandtag. Justerbara wirar.
Ny, kraftig framgaffel. Stor, (135
mm) separat upphängd strålkastare med hastighets
och vägmätare. Lång Denfeld
TT-sadel. Levereras i glänsande rött eller lysande senapsgult
(ockra).
- tänk dej själv
på en
TOMOS TS 50!
|
TOMOS TS 50
Motor. Original TOMOS Luftkyld
encylindrig 2-taktsmotor.
Cylinderdiameter 38 mm. Slaglängd
43 mm. Cylindervolym 49 cc. Kompression 5,5:1. Effekt 1 hk/4 000
varv/min.
Vridmoment 24 cmkg/3 000 varv/min.
Oljeinblandning 4 %.
Förgasare. Typ Bing Special.
Inloppsdiam 12 mm.
Munstycke nr 64.
Insugningsljuddämpare.
Kromad tank 10,5 l, med knäkuddar.
Elsystem. Bosch, 6 V. Förtändning
2,1 mm. Brytaravstånd 0,4 mm.
Tändstift: värmevärde 225,
elektrodavstånd 0,5 mm.
Glödlampor: strålkastare 15/15 W,
bromsljus 5 W, baklykta 3 W.
Koppling. Lameller i oljebad.
Växellåda. 3-växlad, fotväxel.
sammanbyggd med motorn.
Ram. Helsvetsad lådrörstyp.
Fjädring. Fram helt ny
teleskopgaffel. med hydrauliska stötdämpare, bak swingarmsgaffel
med teleskopfjäderben.
Hjul. Kromade fälgar. Däck 18" X
2,50".
Bromsar. Fullnavsbromsar i ny
konstruktion, 105X25 mm. Stickaxlar för lätt hjulbyte.
Färg. Röd eller ockra.
Helkromat avgasrör Kronrad
pakethållare.
|
|
|
|
|
|
|
1971 |
Tomos GT Mark
II |
|
[1970 -
1971]
|
|
|
En sportmoped i mc-utförande,
smart och elegant i rött och krom.
Ny helskön TT-sadel, kromade
verktygskassetter, ny pakethållare i
fartfrän design.
105 mm inkapslad strålkastare,
sportstyre, stor 11 liters kromtank -
och så TOMOS tävlingstestade
kraftpaket i ramen förstås.
TOMOS GT Mark II - mopeden med
"go" sportmopeden som passar Din kassa!
|
TOMOS GT Mark II
Motor. Original TOMOS Luftkyld
encylindrig 2-taktsmotor.
Cylinderdiameter 38 mm. Slaglängd
43 mm. Cylindervolym 49 cc. Kompression 5,5:1. Effekt 1 hk/4 000
varv/min. Vridmoment 24 cmkg/3 000 varv/min. Oljeinblandning 4
%.
Förgasare. Typ Bing Special.
Inloppsdiam 12 mm. Munstycke nr 64. Insugningsljuddämpare.
Halvkromad tank 11 liter.
Elsystem. Bosch, 6 V. Förtändning
2,1 mm. Brytaravstånd 0,4 mm.
Tändstift: värmevärde 225,
elektrodavstånd 0,5 mm.
Glödlampor: strålkastare 15/15 W,
bromsljus 5 W, baklykta 3 W.
Koppling. Lameller i oljebad.
Växellåda. 3-växlad, fotväxel.
sammanbyggd med motorn.
Ram. Helsvetsad lådrörstyp.
Fjädring. Fram teleskopgaffel med
hydrauliska stötdämpare, bak svingarmsgaffel med
teleskopfjäderben.
Hjul. Kromade fälgar. Däck
18"X2.50".
Bromsar. Fullnavsbromsar i ny
konstruktion, 105 X 25 mm. Stickaxlar för lätt hjulbyte.
Färg. Röd.
Helkromat avgasrör. Kromad
pakethållare och verktygsväskor. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1971 |
Tomos Trip. |
|
[1968 -
1971]
|
|
|
En moped med pep och fräsig
ungdomlighet. Högt ställbart styre, kronrad
framskärm, helkromad tank med
verktygslåda och en sadel att bekvämt luta
sig bakåt i - en fräck flott
modell med samma kraftpaket som GT-modellen.
Finns i rött och ny raffig färg,
Racing green.
|
TOMOS TRIP/TRIP CROSS
Motor. Original TOMOS Luftkyld
encylindrig 2-taktsmotor.
Cylinderdiameter 38 mm. Slaglängd
43 mm. Cylindervolym 49 cc. Kompression 5,5:1. Effekt 1 hk/4 000
varv/min. Vridmoment 24 cmkg/3 000 varv/min. Oljeinblandning 4
%.
Förgasare. Typ Bing Special.
Inloppsdiam 12 mm. Munstycke nr 64. Insugningsljuddämpare.
Helkromad tank 5,7 liter.
Elsystem. Bosch, 6 V. Förtändning
2,1 mm. Brytaravstånd 0,4 mm.
Tändstift: värmevärde 225,
elektrodavstånd 0,5 mm.
Glödlampor: strålkastare 15/15 W,
bromsljus 5 W, baklykta 3 W.
Koppling. Lameller i oljebad.
Växellåda. 3-växlad, fotväxel.
sammanbyggd med motorn.
Ram. Helsvetsad lådrörstyp.
Fjädring. Fram teleskopgaffel med
hydrauliska stötdämpare, bak svingarmsgaffel med
teleskopfjäderben.
Hjul. Kromade fälgar. Däck
18"X2.50".
Bromsar. Fullnavsbromsar i ny
konstruktion, 105X25 mm. Stickaxlar för lätt hjulbyte.
Färg. Röd eller grön. Helkromat
avgasrör Kromad pakethållare.
|
|
|
|
|
|
|
1971 |
Tomos Trip
Cross. Motor: Tomos 3-växlad |
|
|
|
|
två nya, fräcka TOMOS modeller
trip Cross
variant Cross
För den ungdomlige föraren som
gillar en låg, fartvinnande körställning har
TOMOS försett Trip och Variant med
en elegant långsadel av Denfeldtyp.
Tillsammans med den fräcka,
helkromade pakethållaren ger den en helt
ny profil åt de båda modellerna.
|
|
|
|
|
|
|
|
1971 |
Tomos Variant. |
NYHETER 1971 |
|
|
|
Den helkromade tanken, det höga
styret och den kromade framskärmen
hör till de detaljer som gör
tvåväxlade Variant till en verkligt elegant moped.
Därtill den helt nya läckra blå
metalliclacken (Variant finns även röd) - allt gör
Variant till en gnistrande
prisbomb i sin klass!
|
TOMOS VARIANT/VARIANT CROSS
Motor. Original TOMOS Luftkyld
encylindrig 2-taktsmotor.
Cylinderdiameter 38 mm. Slaglängd
43 mm. Cylindervolym 49 cc. Kompression 4,25:1. Effekt 1 hk/4
200 varv/min. Vridmoment 22 cmkg/3 000 varv/min. Oljeinblandning
4 %.
Förgasare. Typ Bing 12 Inloppsdiam
12 mm. Munstycke nr 50. Insugningsljuddämpare. Helkromad tank
5,7 liter.
Elsystem. Bosch, 6 V. Förtändning
2,5 mm. Brytaravstånd 0,4 mm.
Tändstift: värmevärde 225,
elektrodavstånd 0,5 mm.
Glödlampor: strålkastare 15/15 W,
bromsljus 5 W, baklykta 3 W.
Koppling. Lameller i oljebad.
Växellåda. 2-växlad, fotväxel. sammanbyggd med motorn.
Ram. Helsvetsad lådrörstyp.
Fjädring. Fram teleskopgaffel med
hydrauliska stötdämpare, bak svingarmsgaffel med
teleskopfjäderben.
Hjul. Kromade fälgar. Däck
23"X2,25".
Bromsar. Fullnavsbromsar i ny
konstruktion, 105 X 25 mm. Stickaxlar för lätt hjulbyte.
Färg. Röd eller blå metallic.
Helkromat avgasrör. Kromad
pakethållare. |
|
|
|
|
|
|
1971 |
Tomos Variant
Cross. Motor: Tomos 2-växlad |
|
|
|
|
två nya, fräcka TOMOS modeller
trip Cross
variant Cross
För den ungdomlige föraren som
gillar en låg, fartvinnande körställning har
TOMOS försett Trip och Variant med
en elegant långsadel av Denfeldtyp.
Tillsammans med den fräcka,
helkromade pakethållaren ger den en helt
ny profil åt de båda modellerna.
|
|
|
|
|
|
|
|
1971 |
Tomos Standard
för dagligt bruk i ur och skur... |
|
|
|
|
Bruksmodellen till verkligt
populärpris. Ett fortskaffningsmedel som går
i ur och skur, till jobbet, till
handlaren, ut i naturen. Ekonomisk men full-
utrustad som alla TOMOS mopederna.
Tvåväxlad. Fullnavsbromsar,
hastighetsmätare, halvkromad 5,7 liters tank,
bekväm sadel, bakhjulsfjädring och
helkapslad kedja. Färg röd.
|
TOMOS STANDARD
Motor. Original TOMOS luftkyld
encylindrig 2-taktsmotor.
Cylinderdiameter 38 mm. Slaglängd
43 mm. Cylindervolym 49 cc. Kompression 4,25:1. Effekt 1 hk/4
200 varv/min.
Vridmoment 22 cmkg/3 000 varv/min.
Oljeinblandning 4 %.
Förgasare. Typ Bing 12 Inloppsdiam
12 mm. Munstycke nr 50. Insugningsljuddämpare. Halvkromad tank
5,7 liter.
Elsystem. Bosch, 6 V. Förtändning
2,5 mm. Brytaravstånd 0,4 mm.
Tändstift: värmevärde 225,
elektrodavstånd 0,5 mm.
Glödlampor: strålkastare 15/15 W,
bromsljus 5 W, baklykta 3 W.
Koppling. Lameller i oljebad.
Växellåda. 2-växlad, fotväxel.
sammanbyggd med motorn.
Ram. Helsvetsad lådrörstyp.
Fjädring. Fram teleskopgaffel med
hydrauliska stötdämpare, bak svingarmsgaffel med
teleskopfjäderben.
Hjul. Kromade fälgar. Däck 23" X
2,25".
Bromsar. Fullnavsbromsar i ny
konstruktion, 105X25 mm.
Stickaxlar för lätt hjulbyte.
Färg. Röd.
Helkromat avgasrör. Pakethållare. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rätt till ändring i angivna specifikationer förbehålles. |
|
|