FAHRE SICHER!                    

 HEINKEL Ernst Heinkel AG, Stuttgart - Zuffenhausen.

 ^ back to Deutsche moped reg.     (alte reg. H-K-L.).

- - - - - - - - - - - - -             

Generalagent för PERLE i Sverige: Stockholms Velocipedfabrik AB SVECIA-MOTOR.  Sveavägen 129, Stockholm 19.

Generalagent för Heinkel Kabine: AB SVECIA-MOTOR, Sthlm (1956).

Senare: Cykelfabriken FRAM AB,  Uppsala.

 

 

Danish

Heinkel Perle,  E. Heinkel AG, Stuttgart-Zuffenhausen

                   
 1956 Perle E 23 1,5 L T SF 2 1,3 650
                   

 

Back/To Danish mopeds.

 

• Motor guide.

 
  
N1         
       
 

 

Heinkel Standard (NL) Bj.55

 

     
N2      
        
 

Das Moped und der Kleinroller. 4 

10. APRIL 1955

 

 

Das Moped und der Kleinroller.  11

10. NOVEMBER 1955

 

 

 

 

 
N3      
   
 

 

Heinkel Perle  Bj.5?

 

 

 

 

 
N4       
                      
 

 

 

Fart och flyg över HEINKEL moped 1956.

 

 

 

 
 
N5   
                                                  
 

 

Heinkel Perle  Bj.56

in UK

 

 

Heinkel Perle  Bj.57

in Norway.

 
 
N6  
        
 

 

Heinkel Perle (D) Bj.57

 

     
N7  
                        
 

 

Heinkel Perle 1956

Typ: 110 A-2 unrestauriert!

 

 

Heinkel-Perle Exportmodell von 1957

 

 

Heinkel Perle uit 1957 met

Nederlands bromfietskenteken.

 

 
 
N8     
                    
 

 

Heinkel Kabine Bj.57

AB SVECIA-MOTOR, Sthlm

 

 

 

 

Heinkel Kabine

Cykelfabriken FRAM AB,  Uppsala.

 

 
 
M2a    
 1955   Das Moped und der Kleinroller. 4 - 10. APRIL [Back/to Das Moped... reg.]   
 
 
 
M2b    
 1955   Das Moped und Der Kleinroller 11. [Back/to Das Moped... reg.]  
 
 
M3a    
   HEINKEL Perle.      
 
 
M4a    
 1956  Heinkel Perle (S). Motor: Heinkel 477 A-2              Fart och flyg över HEINKEL moped  i Teknikens Värld 7/56
 

  Professor Dr H E I N K E L 

- världens första konstruktör av raket- och reaflyg

  står bakom dagens modernaste mopedskapelse 

 

 

 

 

 

 

     

Heinkel Perle

Motor: 477 A-2, 2-takts luftkyld, förgasare Fischer-Amal,

2-växlad

Ram: Gjuten lättmetall.

Däck: 23"x2,00" 

Färg: Aluminium-Silvergrå metallic. 

Tillverkare: E. Heinkel AG, Stuttgart-Zuffenhausen

 

 

 

 

 

START sker antingen på  vanligt sätt med trampning eller också kan mopeden kickas igång, varvid tramporna tjänar som kickpedal. 2-växlad. 

 

HELKAPSLAD KEDJA I OLJEBAD garanterar lång livslängd, underhållsfri kraftöverföring och skyddar mot olja och nedsmutsning av kläder. 

 

INSTICKSAXLAR på bägge hjulen för snabbdemontage. Vid t. ex. punktering behöver drivkedjan inte tagas av. 23" hjul. sinsemellan utbytbara. 

 

SKUMGUMMISADEL SADELN tar upp de sista stötarna och ger rätt körkomfort utan sadeltrötthet. 

 

FJÄDRING - den förnämliga teleskopframgaffeln och svängarmsfjädringen på bakhjulet med teleskopstötdämpare jämnar vägen. 

 

RENA LINJER - den formsköna helgjutna lättmetallramen gör det lätt och roligt att hålla mopeden ren. Bränslepåfyllningen är lätt åtkomlig. 

 

Kvalitén avgör valet av moped - jämför själv ! 

 

PÅ KÖPET FÅR NI "MOTORHANDBOK" med garanti och checkhäfte,

50-sidig illustrerad instruktionsbok m. m.

Insändes till generalagenten:

Stockholms Velocipedfabrik AB SVECIA-MOTOR.

Sveavägen 129, Stockholm 19.

 

Fart och flyg över HEINKEL moped 

 

 

 

 

 Bränslepåfyllningen är lätt åtkomlig. 

 
M5a  H01  
 1956     [Moped Review 1956.] [Back/to UK mo-ped guide.] 
 
 

Moped Review  The Motor Cycle, 15 November 1956.

Economy Two-wheelers : On this and Subsequent Pages are

Reviewed all Pedal-assisted Machines Available in Britain

 

 
 

HEINKEL

Ingenuity is evident in the design of the 49 c.c. Heinkel Perl which has a one-piece frame cast in light ago further castings form the pivoted rear fork, the right arm of which is enlarged and fitted with a bolted-on cover to form an oil bath for the rear chain. The front fork is telescopic.

Both wheels are fitted with knock-out spindles for ease in removal. The fuel tank is cast within the frame. All the castings have a smooth, contoured finish which makes the machine very easy to cleat.

 

Price.

£69 15s

 

Noble Motors, 211, Piccadilly, London, W.1.

 

 

 

 Note: The picture does not come from The Motor Cycle magazin.

 
M5b    
 1956-57        [Back/to Norway.] 
 
  
 
M6a    
 1957   HEINKEL - Perle.  
 
 
       
 
 

 

 

Antreten im Stand durch Ausbildung des Pedals als Kick-starter. Besonders wichtig beim Anfahren an Straßenkreuzungen, im Stadtverkehr und in Steigungen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Große Sprünge ermöglichen Ihnen die Teleskopgabel und die Hinterradschwinge. Beide sichern hervorragende Straßenlage und ermüdungsfreies Fahren auch auf längsten Strecken

 

 

 

 

 

 

 

 

Das Schaumgummi-sitzkissen vermittelt auch dem Anspruchvollsten einmaligen Fahrkomfort.

 

 

 

 

Steckachsen an beiden Rädern ermöglichen im Handumdrehen Aus- und Einbau von Vorder und Hinterrad. Sie erleichtern die Behebung von Reifen-pannen, da sich die Demontage der Kette erübrigt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Die Kette im Ölbad

garantiert vervielfachte Lebensdauer bei vollkommener Wartungsfreiheit. Sie schützt Ihre Kleidung vor Hängenbleiben und Verschmutzung,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schmutzfreies Tanken:

Durch Abnahme des Sitzkissen deckels leichter Zugang zum Tank, der im Rahmen eingegossen ist. Die glatten Rahmenflächen erleichtern wesentlich die Reinigung des Mopeds.

 

 
 
 
 
 
M7a    
     
 

 

 

 

 

 

 

1956 Heinkel Perle Typ: 110 A-2  unrestauriert! 

 [Motor guide.]

 

 

 

 M7b

 Heinkel-Perle Exportmodell von 1957   

     

 

 

 

 

 

 

H1c  

       [Gids voor bromfietsen uit Holland.]

 Heinkel Standard Bj.55

 

 H2    

 

From magazin Bromfiets Nr.4 1956.  [Back to NL brands 1956.]

 

 

 

 

 

 Holland

 Heinkel Perle uit 1957 met Nederlands bromfietskenteken.         [Gids voor bromfietsen uit Holland.]   

 

 
  
 
M8a    
 1957 - Heinkel Kabine. Året Runt 35/57              
 
 

Endast mc-körkort 

Endast mc-skatt 

Endast mc-försäkring 

En småbil med mc-driftskostnader

 

Mobilen på frammarsch!

75.000 tillverkades 1956 i Tyskland av olika fabrikat utgörande närmare 1/10 av hela personbilsproduktionen. Mobilens snabba frammarsch har blivit en överraskning inte minst för många bilfabrikanter. I mobilen ses möjligheten att äntligen förverkliga drömmen om det europeiska täckta folkfordonet. 

 

Efterfrågan större än tillgången!

 

HEINKEL Kabine är den rymligaste motorkupén godkänd för 2 vuxna och barn. Den stabila och heltäckande självbärande karossen med säkerhetsglas ger skydd mot väder och vind och trygghet i trafiken. En trivsam vagn, lätt att kära och parkera och rolig att "meka" själv. 

 

Den tystgående fyrtakts fläktkylda motorn på 12 hk ger 90 km/tim. toppfart. 4 växlar framåt + back, elstart, individuell fjädring, hydrauliska bromsar och många andra bilvärdiga finesser ger största körkomfort. 

 

PÅ KÖPET FAR NI: Min Motorhandbok, gratisservice med checkhäfte. Återförsäljare och service över hela landet. Skriv efter detaljerat prospekt! 

  
  
Generalagent: SVECIA-MOTOR AB Sthlm 19
 

Demonstreras i Sthlm av Svecia Sport AB, Odeng. 41, tel. 312252,

Regeringsg. 65, tel. 209633. 

 
 
 
   
M8b    
 Heinkel broschyr.  Generalagent Sverige: AB Cykelfabriken FRAM, Uppsala. [Back/to FRAM.]