|
|||||
- - - - - - - - - - - - - | |||||
|
|||||
|
|||||
N2 | |||||
|
|||||
N4 | |||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Det är emellertid inte bara "gratis försäkringen" som gör Prior-mopeden till en angenäm bekantskap. I ramen på samtliga Prior- mopeder sitter den för TfA-läsarna välkända Sachs-motorn. En sportmoped blir ofta avsevärt tyngre än en av standardtyp och Prior Sport utgör inget undantag. Det hjälper inte ens att en såpass "snabb" motor som Sachs sitter i ramen, Prior Sport hinner inte upp till 25 km/tim förrän efter 14 sekunder. Sitter man ungefär mitt på den bekväma dubbelsadeln, har fjädringen konstruerats så, att både bak- och framhjulsfjädringen svänger lika mycket. Vid ett gupp gungar mopeden upp och ned ett par gånger ungefär som om man hängde i ett gummisnöre. Fjädringen hos Prior Sport-mopeden är något mjukare än hos företagets standardmopeder, men tack vare den välavvägda fjädringen känns den inte på något vis sladdrig. Bromsarna är avgjort en av starkaste sidor. Både på fram och bakhjulet återfinner man Sachs original bromsar. Med dessa förnämliga bromsar stannade den ganska tunga Sportmopeden med endast bakbromsen från 30 km/tim på 5 m, med frambromsen på 4,5 m, och med båda bromsarna tillslagna på 3,5 meter. |
|||||
|
|||||
|
|||||