VICTORIA WERKE A.-G. Nürnberg.

Påhängsaggregatet  Delar - Montering  Bruksanvisning Bränsle och smörjolja Fig. 1-2-3-4                                      ^ back

Start Förgasare, gnistprovning, växelhandtag. Riktig inkörning  Tändstift, belysningsström, svänghjulsmagnet Fig. 5-6-7-8

Handledning för tändinställningen  - Felsökningsschema  -  herr och dam modellerna

 
 THIS PAGE MOVED HERE       victsp01.js

Påhängsaggregatet består av: motor med sammanbyggd växellåda, ljuddämpare och förgasare - pakethållare med inbyggd bränsletank - kedjekrans, stödhylsa tredelad klämring med 2 fastnitade bultar i varje ringdel, 3 lösa pinnbultar, 12 muttrar och 12 fjäderbrickor, drivkedja samt kamskiva för drivkedjans spänning - växelhandtag, vridgashandtag och dekompressionshandtag samtliga med bowdenkablar - extra gummihandtag och bränsleslang.

  Fig 2. Kontroll av spårningen
 
Klick to close.
 Fig. 1 Bakhjul med monterat kedjehjul. 

Monteringen utföres helst av fackman, varvid följande först iakttages: 

Hjälpmotorn passar till varje normal herr- eller damcykel, men skall monteringen utföras på en begagnad cykel är det av allra största vikt att ram och framgaffel dessförinnan inspekteras mycket noga. Små sprickor eller anvisningar kunna förr eller senare leda till rambrott och därigenom förorsaka olyckshändelser. 

Aggregatets låga vikt, endast 11,5 kg, ger en knappt märkbar merbelastning på cykeln. Denna belastning utjämnas emellertid mer än väl genom att de stötvisa påkänningarna vid cykelns trampning bortfalla. 

Vi erinra ännu en gång om vikten av att vid beställningen ange till vilket frihjulsnav kedjekransen skall passa. 

 

Monteringen utföres på följande sätt: 

1. Bakhjulet lossas och borttages. (Det är lämpligt att i samband härmed rengöra och smörja frihjulsnavet.) 

 

2. Innanför ekrarna sammanfogas runt navet den tredelade klämringen medelst de tre pinnbultarna. Bultarnas fria ändar skall vara riktade utåt genom ekrarna. Urfräsningarna på bultarna riktas in mot navcentrum. 

 

3. Skjut stödhylsan på navhalsen. (Då måttavvikelser på frihjulsnav  förekomma, kan det någon gång bli nödvändigt att svarva ur stödhylsan invändigt.) 

 

4. Träd kedjekransen på stödhylsan. Hålet i kransen är koniskt. Se till att den större öppningen blir vänd mot ekrarna. 

 

5. Skjut klämringens 9 bultar genom ekerkorsen och genom stödhylsans  och kedjekransens hål. 

 

6.  Sätt fjäderbrickor och muttrar på bultändarna och drag fast kedjekransen. Se till att bultarnas ur fräsningar gripa över ekerflänsen på navet. (Fig.1)  

 

7.  Kontrollera att kedjekransen sitter ordentligt fast och inte skevar. 

 

8.  Hjulet monteras åter i ramen. 

 

9.  Motorn fastskruvas i sitt nedre fäste vid bakaxelns vänstra sida. På bakaxeln emellan detta fäste och bakaxelmuttern placeras kamskivan för driv kedjans spänning. 

 

10.Innan drivkedjan pålägges kontrolleras kedjekransarnas uppriktning i sidled medelst linjal eller stålskala (Fig. 2). Detta  göres för ett par olika lägen av bakhjulet för att kompensera för den lätta skevning som kan tänkas förekomma hos stora  kedjekransen. Överstiger felet 1 mm så korrigeras detta genom justering av nedre motorfästet, vilket härvid skruvas loss från motorn. Förbigår man ett uppriktningsfel av den angivna storleken kan drivkedjan efter kort tid bli alldeles obrukbar. 

 

11.Montera pakethållaren. Det kan härvid bli nödvändigt att bocka rörändarna något för att få god passning till såväl motorn som högra bakgaffeländen. 

 

12.Lägg på drivkedjan och sträck den lagom med hjälp av kamskivan på bakaxeln. Kontrollera genom vridning av bakhjulet att kedjan icke är för spänd i något läge. 

13.Montera växelhandtaget och det lösa gummihandtaget på styrstångens vänstra sida. 

 

14.Vridgashandtaget och dekompressionshandtaget monteras på styrstångens högra sida. 

 

15.Sedan bowdenkablarna fästats med kabelband till ramen och bensinslangen trätts på nipplarna vid förgasare och tank är monteringen klar

Fig.3  Skyddskåpan borttagen. 

   A = Svänghjulsmagnet  B = Förgasare   C = Luftrenare 

Bruksanvisning: Bränsle och smörjolja. 

Som bränsle bör endast användas kvalitetsbensin blandad med motorolja för tvåtaktsmotorer. Se omslagets insida. (first page)

 

Då motorn är mycket ekonomisk i drift är det missriktad sparsamhet att äventyra motorns livslängd med underhaltigt bränsle. Bensin-bensolblandning skall undvikas varjämte endast magra eller svagt feta oljor böra användas. Blandningen utföres inte i bensin tanken utan genom kraftig omröring i ett annat kärl, förslagsvis en 5 l-kanna. Man har då bränsle till ungefär två påfyllningar. 

Innan Ni börjar köra erinra vi om några data. Motorn arbetar i tvåtakt och har cyl. diam. 35 mm, slaglängd 40 mm och slagvolym 38 cc. Genom kraftig dimensionering och noggrann tillverkning av alla detaljer har denna lilla motor en livslängd fullt jämförbar med en stor motors. Motorns förmånliga placering i vinddraget jämte de stora kylflänsarna möjliggör att motoreffekten, 0,8 hk vid 4000 varv/min, kan väl utnyttjas. Motorn är försedd med flat kalv och arbetar med ett speciellt spolningssystem. Gastillförseln regleras genom gasmatarslid av ny, enkel konstruktion. För att kunna klara backar och tät trafik utan tramphjälp är motorn försedd med två växlar inbyggda i motorblocket. De manövreras från växelhandtaget på vänstra sidan av styrstången (fig. 8). Man har därvid ingen urkopplingsanordning att tänka på, vilket utesluter eventuella fel på en dylik. 

Vid färd i nedförsbacke på tomgång får man inte lägga in lägsta växeln och använda motorn som broms. I så fall uppstå nämligen påkänningar som kunna förorsaka allvarliga skador på växellåda och kraftöverföring. Aven 2: an bör användas med försiktighet som motorbroms och då endast tillsammans med öppen dekompressionsventil.

Svänghjulsmagneten (fig. 3 A) och den flottörlösa förgasaren (fig. 3 B) sitta under den lätt avtagbara metallkåpan väl skyddade mot åverkan och smuts, men ändå lättåtkomliga.

Klick to close.

< Fig. 4 Motors förgasarsida med borttagen luftrenare. A=förgasarens bottenskruv 

  

  

Ungefär var 300 km utföres följande: 

1. Bensinfiltret och huvudmunstycket (Fig. 5) in förgasaren rengöres. Dessa detaljer äro lätt åtkomliga sedan bottenförskruvningen (fig. 4 A) lossats. 

 

2. Kontroll av tändstiftet. 

3. Kontroll av oljenivån i växellådan. Vid behov påfylles ny olja genom det härför avsedda påfyllningshålet. För kontroll av oljenivån är en mätsticka fästad förskruvningen till påfyllningshålet. På denna mätsticka finnes ett nivåmärke. Med stickan löst nedförd (ej inskruvad) i hålet skall oljan nå upp till detta märke. Naturligtvis skall cykeln stå lodrätt vid provet. Fyll icke på större oljemängd än den föreskrivna. 

 

Var 1000 km avtappas den gamla oljan och utbytes mot ny. För detta ändamål finnes på motorblockets undersida en avtappningsskruv. (Förväxla inte denna skruv med den något längre bakåt sittande fästskruven för växelföraren.) 

Var 3000 km eller då en märkbar försämring av motorns effekt inträder, bör verkstad uppsökas för kontroll av tändinställningen, justering av växelanordningen etc. Dessa arbeten skola endast utföras av fackman. 

Då och då bör motorn rengöras utvändigt, speciellt då motorns kylflänsar och drivkedjan, vilken senare avmonteras, tvättas i bensin och infettas på nytt. 

I ljuddämparen och avgasporten bildas så småningom en sotbeläggning. Denna blir särskilt kraftig om underhaltigt bränsle och olja användes. Så snart effektminskning förmärks i samband med att avgasljudet blir mer dämpat, är en grundlig sotning nödvändig. Sotningen underlättas genom att ljuddämparen är isärtagbar. Iakttag försiktighet då avgasporten renskrapas så att inte kolven skadas.

TOPP