Påhängsaggregatet Delar - Montering Bruksanvisning Bränsle och smörjolja Fig. 1-2-3-4 ^ back Start Förgasare, gnistprovning, växelhandtag. Riktig inkörning Tändstift, belysningsström, svänghjulsmagnet Fig. 5-6-7-8 Handledning för tändinställningen - Felsökningsschema - herr och dam modellerna |
||
THIS PAGE MOVED HERE. victsp01.js | ||
|
||
13.Montera växelhandtaget och det lösa gummihandtaget på styrstångens vänstra sida.
14.Vridgashandtaget och dekompressionshandtaget monteras på styrstångens högra sida.
15.Sedan bowdenkablarna fästats med kabelband till ramen och bensinslangen trätts på nipplarna vid förgasare och tank är monteringen klar |
|
||||||||
Vid färd i nedförsbacke på tomgång får man inte lägga in lägsta växeln och använda motorn som broms. I så fall uppstå nämligen påkänningar som kunna förorsaka allvarliga skador på växellåda och kraftöverföring. Aven 2: an bör användas med försiktighet som motorbroms och då endast tillsammans med öppen dekompressionsventil. Svänghjulsmagneten (fig. 3 A) och den flottörlösa förgasaren (fig. 3 B) sitta under den lätt avtagbara metallkåpan väl skyddade mot åverkan och smuts, men ändå lättåtkomliga. |
||||||||
|
||||||||
3. Kontroll av oljenivån i växellådan. Vid behov påfylles ny olja genom det härför avsedda påfyllningshålet. För kontroll av oljenivån är en mätsticka fästad förskruvningen till påfyllningshålet. På denna mätsticka finnes ett nivåmärke. Med stickan löst nedförd (ej inskruvad) i hålet skall oljan nå upp till detta märke. Naturligtvis skall cykeln stå lodrätt vid provet. Fyll icke på större oljemängd än den föreskrivna.
Var 1000 km avtappas den gamla oljan och utbytes mot ny. För detta ändamål finnes på motorblockets undersida en avtappningsskruv. (Förväxla inte denna skruv med den något längre bakåt sittande fästskruven för växelföraren.) Var 3000 km eller då en märkbar försämring av motorns effekt inträder, bör verkstad uppsökas för kontroll av tändinställningen, justering av växelanordningen etc. Dessa arbeten skola endast utföras av fackman. Då och då bör motorn rengöras utvändigt, speciellt då motorns kylflänsar och drivkedjan, vilken senare avmonteras, tvättas i bensin och infettas på nytt. I ljuddämparen och avgasporten bildas så småningom en sotbeläggning. Denna blir särskilt kraftig om underhaltigt bränsle och olja användes. Så snart effektminskning förmärks i samband med att avgasljudet blir mer dämpat, är en grundlig sotning nödvändig. Sotningen underlättas genom att ljuddämparen är isärtagbar. Iakttag försiktighet då avgasporten renskrapas så att inte kolven skadas. |
||||||||
TOPP |