VICTORIA WERKE A.-G. Nürnberg.

Påhängsaggregatet  Delar - Montering  Bruksanvisning Bränsle och smörjolja Fig. 1-2-3-4                                      ^ back

Start Förgasare, gnistprovning, växelhandtag. Riktig inkörning  Tändstift, belysningsström, svänghjulsmagnet Fig. 5-6-7-8

Handledning för tändinställningen  - Felsökningsschema  -  Herr och Dam modellerna.

 
  THIS PAGE MOVED HERE
 

Handledning för tändinställningen avsedd för verkstäder 

1. Kontrollera brytaravståndet genom inspektionshålet i svänghjulet, justera om behövligt. Byt ut kontakterna då avståndet 0,4 mm ej längre kan erhållas. 

2. Lossa svänghjulsmuttern och drag av svänghjulet med vår specialavdragare. Sätt på svänghjulet igen helt löst så att vevaxeln kan vridas under det följande arbetsförloppet.

3. Tag bort tändstiftet och skruva i vårt tändinställningsverktyg i stället, mikrometerskruven på detta skruvas utåt. 

4. Indikera övre dödpunkten genom vridning av balanshjulet medurs och samtidig inskruvning av mikrometern. 

5. Gå tillbaka med kolven och skruva in mikrometern ytterligare 1,5 mm. - 1 delstreck motsvarar 1/10 mm, ett helt varv är 1 mm; alltså erfordras 1 1/2 varv. 

6. Vrid svänghjulet medurs tills kolven gör kontakt med mikrometern. Fortsätt och vrid - svänghjulet vrider sig nu på vevaxelns kona - tills brytarkontakerna bli synliga genom det ovala inspektionshålet och just börja öppna. En remsa tunt papper fastklämd mellan kontaktytorna skall just i det ögonblicket lossna och gå att draga ut. 

7. Vid denna ställning på kolv och brytarkontakter drages svänghjulet fast med hjälp av vårt mothållsverktyg.

 

 

 
 Felsökningsschema:  Felen sökas i den ordning de äro här nedan angivna.

1. Motorn startar ej. Vid fullt gaspådrag droppar ej bränsle från förgasaren. 

    Bensinkranen stängd. 

    Bensintanken tom. 

    Stopp i bränsleledningen. (Lossa slangen från förgasaren och kontrollera om bränsle rinner fritt.) 

    Munstycket täppt. (Skruva loss munstycket och rengör.) Ett litet knep: Tag bort slangen och pumpa ett par tag med en 

    cykelpump i förgasarnippeln. Oftast behöver man då inte ta ut munstycket. 

    Bränslefiltret täppt. 

    Dåligt bränsle som endast tänder med största svårighet. Försök eventuellt att värma stiftet något. Tändstiftet igenoljat, 

    felaktigt, har för stort eller litet elektrodavstånd. (Rätta avståndet 0,4 mm.) Tändkabeln skadad (utbytes eller 

    isoleras tillfälligt). 

    Kabelhylsan lös. 

    Brytarkontakterna nedoljade (rentorkas med linnelapp) eller brända (putsas med kontaktfil). 

 

2. Motorn går intermittent eller stannar. 

    Tändningsfel (för liten förtändning, skall vara 1,5 mm) som ovan. 

    Fel på bränsletillförseln, som ovan. 

    Motorn för varm eller kolven kärvar. 

    Munstycket för litet eller smutsigt. 

    Olämplig eller för liten kvantitet olja i bränslet, eller motorn felaktigt inkörd. 

 

3. Motorn arbetar oregelbundet. 

    Dåligt eller nedoljat tändstift. 

    Felaktig eller lös tändkabel. 

    Felaktig tändinställning eller smutsiga brytarkontakter. 

    Smutspartiklar eller vattendroppar i munstycket. 

 

4. Motorn fyrtaktar. 

    För mycket olja bränslet. 

    För stort munstycke. Bränslenålen för kort. Skruva loss förgasarlocket, för in en skruvmejsel mellan varven i tryckfjädern

    och skruva ned nålen något genom vridning åt höger.) 

    Bränslesnål eller nålmunstycke förslitet. 

    Luftfiltret smutsigt. 

 

5. Motoreffekten dålig. 

    Tändinställningen felaktig (0,4 mm brytaravstånd, tändögonblicket 1,5 mm för övre dödpunkten). 

    Munstycket täppt. 

    Dålig kompression genom fastbeckade eller slitna kolvringar. 

    Avgasporten och avgasröret bemängda med sot. (Alla dessa fel böra endast avhjälpas av fackman.) 

 

6. Motorn baktänder. 

    Motorn är för kall. 

    Munstycket för litet eller skadat. 

    Olämpligt eller trasigt tändstift. 

 

7. Motorn blir för varm. 

    För liten förtändning (1,5 mm före övre dödpunkten). 

    För litet munstycke. 

    För litet eller olämplig olja i bränslet. 

    Avgassystemet igensotat. 

    Kylflänsarna nedsmutsade. 

 

8. Bränsleförbrukningen för hög. 

    Bensintanken eller bensinledningen otät. 

    För stort munstycke. 

    Bensinkranen öppen då motorn står stilla en längre tid. 

 

9. Motorn slirar på någon av växlarna. 

    Växelanordningen justeras. (Ställskruven bakom cylindern.) 

 

    Friktionsringarna slitna (utbytas). 

10. Justering av drivkedjan. 

      Detta sker med hjälp av kamskivan till vänster på bakaxeln. 

 

 

VICTORIA SPECIAL -  KÖRKORTSFRI !
 
 "VICKY" Herrmodell. 2 växlar och frigång. Kedjedriven.
 
 
 
VICTORIA SPECIAL -  KÖRKORTSFRI !
 
 "VICKY" Dammodell. 2 växlar och frigång.  Kedjedriven.
 
 

Tänk på att NI bara skall åka cykel utan att trampa och Inte tävlingsköra eller ta med passagerare. 

Motorn är blott på 38 cc. Alla mer Invecklade arbeten skall om möjligt överlåtas till fackmannen eller allra helst till VICTORIA - representanten. 

Erfarenheten visar dessutom att det är olämpligt att försöka göra en ombyggnad till motorcykel. 

Lossa ej heller en mutter eller skruv om det Inte är nödvändigt, det är så lätt att glömma att dra fast den igen.