|
||||||||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||||||||
|
||||||||||
[Register Instruction books.] | ||||||||||
INSTRUKTIONSBOK VICTORIA CYKELMOTOR VICTORIA WERKE A.-G. Nürnberg Grundat 1886 GENERALAGENT: A. B. MOTOR-SERVICE Stockholm - Ynglingagatan 24 |
||||||||||
|
||||||||||
Introduktion - Teknisk beskrivning | ||||||||||
|
||||||||||
Hjälpmotorn VICTORIA SPECIAL levereras monterings färdig med pakethållare och bensintank inbyggd denna, kedjekrans, drivkedja och monteringstillbehör samt verktygssats. Observera att såsom standard levereras kedjehjul passande Torpedo frihjulsnav. Önskas kedjehjul passande annat nav bör detta uppgivas vid beställningen. Reservdelar: Om sådana erfordras kunna de beställas genom VICTORIA-försäljaren på Eder ort. Garanti: Victoria Werke A.-G., Nürnberg, lämnar 6 mån. garanti för fabrikationsfel, räknat från leveransdatum. |
||||||||||
20 | ||||||||||
|
||||||||
Vid färd i nedförsbacke på tomgång får man inte lägga in lägsta växeln och använda motorn som broms. I så fall uppstå nämligen påkänningar som kunna förorsaka allvarliga skador på växellåda och kraftöverföring. Aven 2: an bör användas med försiktighet som motorbroms och då endast tillsammans med öppen dekompressionsventil. Svänghjulsmagneten (fig. 3 A) och den flottörlösa förgasaren (fig. 3 B) sitta under den lätt avtagbara metallkåpan väl skyddade mot åverkan och smuts, men ändå lättåtkomliga. |
||||||||
|
||||||||
3. Kontroll av oljenivån i växellådan. Vid behov påfylles ny olja genom det härför avsedda påfyllningshålet. För kontroll av oljenivån är en mätsticka fästad förskruvningen till påfyllningshålet. På denna mätsticka finnes ett nivåmärke. Med stickan löst nedförd (ej inskruvad) i hålet skall oljan nå upp till detta märke. Naturligtvis skall cykeln stå lodrätt vid provet. Fyll icke på större oljemängd än den föreskrivna.
Var 1000 km avtappas den gamla oljan och utbytes mot ny. För detta ändamål finnes på motorblockets undersida en avtappningsskruv. (Förväxla inte denna skruv med den något längre bakåt sittande fästskruven för växelföraren.) Var 3000 km eller då en märkbar försämring av motorns effekt inträder, bör verkstad uppsökas för kontroll av tändinställningen, justering av växelanordningen etc. Dessa arbeten skola endast utföras av fackman. Då och då bör motorn rengöras utvändigt, speciellt då motorns kylflänsar och drivkedjan, vilken senare avmonteras, tvättas i bensin och infettas på nytt. I ljuddämparen och avgasporten bildas så småningom en sotbeläggning. Denna blir särskilt kraftig om underhaltigt bränsle och olja användes. Så snart effektminskning förmärks i samband med att avgasljudet blir mer dämpat, är en grundlig sotning nödvändig. Sotningen underlättas genom att ljuddämparen är isärtagbar. Iakttag försiktighet då avgasporten renskrapas så att inte kolven skadas. |
||||||||
30 |
Start Förgasare, gnistprovning, växelhandtag. Riktig inkörning Tändstift, belysningsström, svänghjulsmagnet Fig. 5-6-7-8 |
||||||||||
Fig. 5 Förgasarhuset Nålmunstycket Huvudmunstycke Packning Ringnippel Bränslefilter Packning Bottenförskruvning | ||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
b) Vid varm motor: Bensinkranen öppnas men gashandtaget får kvarstå i slutet läge. Efter ett kortare uppehåll får nämligen bränsle inte sprutas in i motorn, ty vid avställningen bildas i motorn bränslelekondensat, vilket ger en för start tillräckligt rik bränsle-luft blandning. Beaktar man inte detta får motorn som man säger "för mycket". Inträffar detta trots allt, så måste motorn "luftas ur" med öppen de kompressionsventil och sluten trottel. Närmare beskrivning på detta följer längre fram. För att nu sätta igång motorn ställer man in växelhandtaget i mittläget d. v. s. på frigång (fig. 8), sätter sig upp på cykeln och trampar upp den fart. Tryck in dekompressionshandtaget och lossa samtidigt spärren på växelhandtaget. Detta rör sig då framåt och normalväxeln (2:an) ligger i (starta aldrig på låga växeln). Drag på litet gas och släpp dekompressionshandtaget. Normalt startar nu motorn omedelbart. Man trampar dock ännu ett par tag så att motorn kommer upp i varv och går jämnt. Skulle motorn inte starta genast är det meningslöst att sitta och trampa långa sträckor utan man kopplar in frigången och upprepar startförsöket. Vägrar motorn ändå att tända, se anvisningarna för felsökning längre fram i häftet. Vid start på vintern och vid kall väderlek måste man se till att en ganska riklig bränslemängd sprutas in motorn. Startar motorn dåligt eller stannar efter några få varv så upprepas insprutningsförfarandet. Hastigheten regleras med gashandtaget och blott vid starkare stigningar då motorn icke längre orkar dra, eller vid tät trafik kopplas den låga växeln (1 :an) in. Växelhandtaget drages härvid över frigångsläget till det innersta läget. - Då emellertid handtagets rörelse i frigångsläget hejdas av spärren lyftes denna helt lätt då låga växeln kopplas in. Då man stannar slutes gashandtaget och växelhandtaget ställes i frigångsläge (från 1: an lossas spärren och handtaget får röra sig framåt tills spärren låser neutralläget, från 2:an drages handtaget bakåt tills spärren låser i samma läge). I detta läge kan cykeln trampas som vanligt. För snabb inbromsning användes pedalbroms och handbroms samtidigt som gasen vrides av. Vid längre uppehåll stänges bensinkranen.
|
||||||||||
Fig. 8 Handväxeln. Vid start lilla spärren in och då faller stora handtaget framåt. | ||||||||||
|
|||||||||
På långa raksträckor - t. ex. goda huvudvägar - får man inte köra någon längre tid med full gas utan endast med 2/3 - 3/4 gaspådrag. Man kan ju i rimlighetens namn icke begära mer av denna lilla motor än av en stor motorcykel eller automobil. - Man kontrollerar då och då sedan hastigheten minskats om motorn har kvar sin goda accelerationsförmåga, vilken utvisar dess tillstånd. I längre utförsbackar när motorn arbetar som broms, måste man då och då ge den litet gas, den blir annars utan smörjning. Fel äro sällsynta men kunna huvudsakligast uppstå tändningssystemet eller förgasaren. Se felsöknings schemat längre fram. Lämpliga tändstift äro Bosch W 95 T 1 eller Beru K 95 b 1/14 ru. Normalt ha tändstiften ett elektrodav stånd av 0,7 mm vilket passar motorer med batteritändning. För vårt ändamål (magnettändning) skall emellertid elektrodgapet endast vara 0,4 mm, varför man ger sidelektroden några lätta slag så att man får detta avstånd. Den rätta bränslemängden bestämmes av det lilla hålet i förgasarens huvudmunstycke. För att hindra att detta täppes till finns ett bränslefilter (fig. 5) vilket emellanåt måste rengöras. Om motorn går ryckigt, eller stannar så beror detta ofta på storninger bränsletillförseln. Lossa då bensinslangen vid förgasaren och kontrollera genom att öppna bensinkranen om bränsle rinner fritt från tanken. Är så fallet så lossas förgasarens bottenskruv (fig. 4 A) och ringnippeln. Filtret kan nu uttagas och rengöras. Då bottenförskruvningen är borttagen kan det vara lämpligt att samtidigt kontrollera hålet i huvudmunstycket. Förekommande föroreningar avlägsnas med ett tagelstrå eller liknande, aldrig med en nål vilken lätt kan skada munstyckshålet. (Fig. 5 visar vilken följd sammansättningen av förgasaren sker.) Förgasarens luftfilter rengöres likaledes då och då. Detta sker genom tvättning i bensin, varefter filtret doppas i tunn olja och överskottet får rinna av. Filtrets metallduk är då överdragen med färsk olja och kan absorbera det damm varmed den insugna luften är bemängd. Motorns livslängd höjes betydligt härigenom. Misstänker man störningar i tändsystemet så undersöker man, sedan skyddskåpan borttagits, om magneten ger en tillräckligt stark gnista. Tändstiftet skruvas ur och tändkabeln anslutes som vanligt. Stiftet hålles så med sin gängade del mot cylindergodset. Vrider man svänghjulet raskt fram och tillbaka över det läge där bytarkontakterna (synliga genom det ovala inspektionshålet) skiljas från varandra så skall en gnista springa över elektrodgapet i tändstiftet (Fig. 6). Neroljade brytarkontakter måste rengöras och skadad tändkabel utbytes, de orsaka annars tändningsfel. Kontakterna (Fig. 6) skall öppna då kolven vid balanshjulets vridning medurs befinner sig exakt 1,5 mm före övre dödpunkten. Brytaravståndet skall maximalt vara 0,4 mm.
Låt emellertid endast fackmannen utföra denna justering. Svänghjulsmagneten är också utrustad med en belysningsspole som levererar ström till cykelbelysningen. Denna spole lämnar en effekt av 3 W vid 6 V spänning. Man väljer då lämpligen till strålkastaren en lampa på 6 V, 2,7 W och till baklyset 6 V, 0,3 W. Belysningskabeln anslutes till en speciell kontaktskruv, anbringad på motorblocket under skyddskåpan (Fig. 7). Om Ni använder annan belysningsutrustning än vår måste följande iakttagas: Strålkastaren kombineras med en ljusomkopplare, så beskaffad att inte vid släckning eller avbländning en strömstöt uppkommer, som bränner sönder baklampan.
|
|||||||||
40 |
Handledning för tändinställningen - Felsökningsschema - Herr och Dam modellerna. |
|||
Handledning för tändinställningen avsedd för verkstäder 1. Kontrollera brytaravståndet genom inspektionshålet i svänghjulet, justera om behövligt. Byt ut kontakterna då avståndet 0,4 mm ej längre kan erhållas. 2. Lossa svänghjulsmuttern och drag av svänghjulet med vår specialavdragare. Sätt på svänghjulet igen helt löst så att vevaxeln kan vridas under det följande arbetsförloppet. 3. Tag bort tändstiftet och skruva i vårt tändinställningsverktyg i stället, mikrometerskruven på detta skruvas utåt. 4. Indikera övre dödpunkten genom vridning av balanshjulet medurs och samtidig inskruvning av mikrometern. 5. Gå tillbaka med kolven och skruva in mikrometern ytterligare 1,5 mm. - 1 delstreck motsvarar 1/10 mm, ett helt varv är 1 mm; alltså erfordras 1 1/2 varv. 6. Vrid svänghjulet medurs tills kolven gör kontakt med mikrometern. Fortsätt och vrid - svänghjulet vrider sig nu på vevaxelns kona - tills brytarkontakerna bli synliga genom det ovala inspektionshålet och just börja öppna. En remsa tunt papper fastklämd mellan kontaktytorna skall just i det ögonblicket lossna och gå att draga ut. 7. Vid denna ställning på kolv och brytarkontakter drages svänghjulet fast med hjälp av vårt mothållsverktyg.
|
|||
|
|||
1. Motorn startar ej. Vid fullt gaspådrag droppar ej bränsle från förgasaren. Bensinkranen stängd. Bensintanken tom. Stopp i bränsleledningen. (Lossa slangen från förgasaren och kontrollera om bränsle rinner fritt.) Munstycket täppt. (Skruva loss munstycket och rengör.) Ett litet knep: Tag bort slangen och pumpa ett par tag med en cykelpump i förgasarnippeln. Oftast behöver man då inte ta ut munstycket. Bränslefiltret täppt. Dåligt bränsle som endast tänder med största svårighet. Försök eventuellt att värma stiftet något. Tändstiftet igenoljat, felaktigt, har för stort eller litet elektrodavstånd. (Rätta avståndet 0,4 mm.) Tändkabeln skadad (utbytes eller isoleras tillfälligt). Kabelhylsan lös. Brytarkontakterna nedoljade (rentorkas med linnelapp) eller brända (putsas med kontaktfil).
2. Motorn går intermittent eller stannar. Tändningsfel (för liten förtändning, skall vara 1,5 mm) som ovan. Fel på bränsletillförseln, som ovan. Motorn för varm eller kolven kärvar. Munstycket för litet eller smutsigt. Olämplig eller för liten kvantitet olja i bränslet, eller motorn felaktigt inkörd.
3. Motorn arbetar oregelbundet. Dåligt eller nedoljat tändstift. Felaktig eller lös tändkabel. Felaktig tändinställning eller smutsiga brytarkontakter. Smutspartiklar eller vattendroppar i munstycket.
4. Motorn fyrtaktar. För mycket olja bränslet. För stort munstycke. Bränslenålen för kort. Skruva loss förgasarlocket, för in en skruvmejsel mellan varven i tryckfjädern och skruva ned nålen något genom vridning åt höger.) Bränslesnål eller nålmunstycke förslitet. Luftfiltret smutsigt.
5. Motoreffekten dålig. Tändinställningen felaktig (0,4 mm brytaravstånd, tändögonblicket 1,5 mm för övre dödpunkten). Munstycket täppt. Dålig kompression genom fastbeckade eller slitna kolvringar. Avgasporten och avgasröret bemängda med sot. (Alla dessa fel böra endast avhjälpas av fackman.)
6. Motorn baktänder. Motorn är för kall. Munstycket för litet eller skadat. Olämpligt eller trasigt tändstift.
7. Motorn blir för varm. För liten förtändning (1,5 mm före övre dödpunkten). För litet munstycke. För litet eller olämplig olja i bränslet. Avgassystemet igensotat. Kylflänsarna nedsmutsade.
8. Bränsleförbrukningen för hög. Bensintanken eller bensinledningen otät. För stort munstycke. Bensinkranen öppen då motorn står stilla en längre tid.
9. Motorn slirar på någon av växlarna. Växelanordningen justeras. (Ställskruven bakom cylindern.)
Friktionsringarna slitna (utbytas). 10. Justering av drivkedjan. Detta sker med hjälp av kamskivan till vänster på bakaxeln.
|
|||
|
|||
"VICKY" Herrmodell. 2 växlar och frigång. Kedjedriven. | |||
|
|||
"VICKY" Dammodell. 2 växlar och frigång. Kedjedriven. | |||
|
|||