Separata motorer / Separate helpengines.
 ABG - VAP  Société d'Études de Vélos a Moteurs Auxiliaires, Thoréton - Paris. ^ back to picture reg. [Back/to Hilfsmotor main.]  
- - - - - - - - - - - - -
 VAP 4
 

[Artikel: Sätt motor på trampcykeln! 1950.] 

[Back to ABG - VAP main.]

[Back to Kärnan.]

 
 

 

Sidan innehåller: 

- Artikel ABG (VAP 4) 1951.

- Reklam ABG (VAP 4) 1952.

- Teknik för Alla test 1952.

- Fransk reklambild 1952.

 

 

 

 

 

 

        

 

 

 

ABG

Was the "name" used in Sweden.

 

 

                       1951 - ABG
 
 
 Artikel ABG (VAP 4) 1951. Hilfsmotoren.
 

ABG

Den första hjälpmotorn för cyklar har nu anlänt till Sverige, en fransk AGB-maskin med betäckningen VAP 4. Teknikens Värld har provkört apparaten och kunnat konstatera att den popularitet som dylika hjälpmotorer fått på kontinenten är mycket berättigad. Hastigheten är inte högre än 25-30 km/t, men om man betänker hur tröttsamt det kan vara att dagerligen trampa längre sträckor, så inser man att den har sitt värde i nyttotrafiken.

 

Motorn monteras på baknavet och kraftöverföringen sker med en kedja via en kedjekrans, som fästes i ekrarna, samt en kuggkrans. 

Manöverorganen är tre: Ett gasreglage, en frånkopplare och en » pys » som man stänger motorn med. 

Bensintanken rymmer 2,25 liter, Cyl-diam är 40mm, slaglängden 38mm och cyl-vol 48 cm3. Motorn är i lättmetall och väger 9kg. 

Motorn startas genom att man trampar några varv och ger lite gas. Den lilla encylindriga tvåtaktaren utvecklar 0,8hk och är kapabel för en maxfart på 35km/t.

 

 
 

Här är motorn monterad på en cykel. Vi ser manöverorganen på styret, den erfoderliga backspegeln, signalhornet och bensintanken.

 

 
 
 
 
 

Motorn i närbild : 1) Motorfäste, 

2) fjäder för upphängning, 

3) kedjekrans för hjuldrivningen, 5) drivkedja,

6) koppliningsreglage 

7) ljuddämpare, 9) svänghjulsmagnet, 10) Zenit förgasare, 

11) stoppventil, 12) motorcylinder, och 14) bränsleledningen. 

 

 

 
 
 
 
  VI CYKLAR MED MOTOR !   VI CYKLAR MED MOTOR !   HURRA !
 
 
  1952 - Reklam i Teknikens Värld nr.19 Hilfsmotoren.
 
 

ABG motorn kan monteras på alla cyklar!

  

 

Cylindervolym ........ 48 cc 

Vikt: med full tank .... 9 kg 

Bensinförbrukning. .0,1 1/mil 

Tank 2 1/4 lit.

Pris 420 kr. Säljes genom sport och cykelhandlare.

 

 250.000 ABG-motorer kör nu Europa. Sen 5 år prövad på svenska vägar. Kedjedriven, sliter ej däcken. Lättstartad. Back stark.

 

       OBS! ABG ligger helt fri från kläderna

 

Service över hela landet.

 

Generalagenten AB NORDEX 

   Pilgatan 23, Stockholm Tel 23 24 15

 

Godkänd av Kungl. Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen. 

 
 
 
 1952 - TfA provkör ABG i nummer 15.  [Test guide.]   Hilfsmotoren.
  
 
 
 

Den lilla kompakta ABG har omvänt cylinderförhållande - cylinderdiameter 40 mm och slaglängd 88 mm. 

 
 

 

ABG-motorn är fäst vid ramen endast i en fjädrad fästpunkt. I övrigt "hänger" den i drivkedjan.

 

Motor: 48 cc tvåtakts luftkyld, 0,7 hk vid 3 500 varv/min, cylinderdiameter 40 mm, slaglängd 38 mm - alltså omvänt cylinderförhållande. Tystgående snedskurna polerade drev. Dubbelt nållagrad vevstake. Vikt 9 kg. 

Motorplacering: Vid bakhjulets vänstra sida, med en enda fjädrad fästpunkt till ramen. I övrigt "hänger" motorn i drivkedjan. 

Drivsätt och växlar: Drivning med kedja På bakhjulet. Inga växlar. 

Reglage: Handgasspak, frikoppling med spärr. 

Utrustning: Tank rymmande 2¼ liter oljeblandad bensin. 

Pris: 420:-kronor.

 

 

 

Omdöme och provkörning: 

ABG har funnits sedan sex år tillbaka i Sverige, och den franska fabriken har i Europa släppt ut över 100 000 motorer. Vi har alltså att göra med en väl utexperimenterad maskin. Av data ovan kanske framgår att ABG mer än någon annan påhängsmotor går att trimma upp till goda prestanda, den har större slaglängd, lägre varvtal, omvänt cylinderförhållande och annat som ger utvecklingsmöjlig heter vid trimning. Den som köper en ABG och är verkligt motorintresserad kan inregistrera den som motorcykel och roa sig med att ta ut stor effekt ur den. 50 km/tim är ingen omöjlighet . Vi ska dock hålla oss till den körkortsfria ABG. Den är mycket snabbt monterad på sin plats och tack vare den enkla reglageutrustningen en lydig motor även i händerna på ovana personer. Frikopplingen är särdeles mjuk, och provköraren funderade mer än en gång om det stod rätt till - så ljudlöst och lätt kopplade man in och ur motorn. Man kan lätt "kicka" i gång motorn genom att lyfta bakhjulet och veva runt. 

På vägen visade ABG de egenskaper man kan vänta av de "racerbetonade" siffrorna ovan - alltså framför allt en obetvinglig lust att gå fort - så fort som lagen tillåter. Den är alltså en smula sportbetonad trots de bekväma körmöjligheterna med endast två spakar, och den som hjälper till med tramporna i större uppförslut och inte låter farten sjunka kan hålla en mycket fin genomsnittshastighet. Den mjuka gången och lättskötta kopplingen var verkligt imponerande.

 

Hilfsmotoren.
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 3
  VAP 4 [Motor guide.]  Hilfsmotoren.
 
 
          
 

 

 
ABG - VAP  Société d'Études de Vélos a Moteurs Auxiliaires, Thoréton - Paris.
 
 
 
Hilfsmotoren.