Lutz som specialbyggd moped ser ut så här.
Motorns drivaxel ligger i cykelns vertikalplan parallellt med
sadelröret. Kåpan överst innehåller svänghjul och magnet.
|
LUTZ -
alpbestigaren.
Motor:
Tvåtakts, luftkyld, 0,8 hk vid 3000 v/min.
49,3 cc cylindervolym,
slagvol.
39 mm, diam. 40 mm.
Amalförgasare utan flottör. Boschmagnet med 5W uttag
för belysning.
Tillverkare:
Lutz
GMBH, Braunschweig, Tyskland.
Motorplacering: I ramen mellan rören, med motorn nästan liggande, med
motorns drivaxel i rät vinkel vertikalt.
Drivsätt och växlar:
Reduceringsväxeln är en vinkelväxel av hypoidtyp, som överför
motoraxelns kraft till ett kedjedrev kopplat med kedja till bakhjulet.
Reglage: Gashandtag med rulle, koppling till kona som tillåter slirstart,
pys.
Utrustning: Tank
5 liter oljeblandad bensin i förhållandet
1:25.
Priser:
För hel specialbyggd moped
kr.
850:-
För
motor kr. 490:-.
Omdöme och provkörning:
Av de mopeder som hittills
redovisats på denna avdelning är Lutz den som mest till både styrka och
utförande liknar en lättviktare. En lättviktare utan växlar. Provkörningen
gav bevis för att Lutz motsvarar sitt rykte från kontinenten som alpbestigare. Provningsanstaltens protokollförda 0,62 hk är så pass
effektiva i backe, att TfA:s mopedred. kunde inregistrera det hittills
vassaste provet i en för dagen mycket snömoddig backe. Om Lutz till
styrkan och utförandet liknar en lättviktare, så gör den det också
beträffande utrustningen. Den går att slira igång på kopplingen, och
denna kan i värsta fall - var nu denna branta backe kan uppletas - användas
för att ytterligare höja styrkan i motluten för att rusa motorn.
Den
starka konkopplingen är ganska unik bland mopedernas anordningar, då man
annars alltid avråder från att slira igång mopeder.
Ska man anmärka på
något hos Lutz, så är hypoiddrevet inte precis tystgående. Lutz
rekommenderas till motorvant folk i första hand som en tålig bruksmaskin
eller för montering i paket- och tandemcyklar, trehjulingar etc. |
|