Special mopeder - Special built mopeds.                     
 LUTZ ^ back to picture reg. • [Back/to Hilfsmotor main.]  
- - - - - - - - - - - - -
 Svensk Agent: Oldenburgs Motor AB, Stockholm.
 
 LUTZ - Tyskland.   1949 - 1954   [Lutz Separate helpengine -  Special built moped.]  

Lutz GmbH, Braunschweig-Querum, Bienroder Weg 53

Lutz GmbH, Braunschweig-Kralenriede, Bienroder Weg 53

[To Deutsche moped register L.] (alte reg. H-K-L.).  
N2       
                                             
 

 

Lutz Motor-Roller Hummel  Bj.49

 

 

Lutz Luchs Kleinrad.  Bj.50

Motor: Lutz M 58

 

 

Lutz Morifa Sport MS 52    Bj.52

 

 

 

 
N4      
                         
 

 

TfA testar Lutz i nr.4 1953.

 

 

LUTZ - Einbaumotor Type M 58/50

 

 

HARRIS kette.

 

 

 

 
M2c    
 1949   Lutz Motor-Roller Hummel  
 

  

 

 

Lutz Motor-Roller Hummel

 

 

 

 

 

 
 
M2d    
 1950   Lutz Luchs Kleinrad.  Motor: Lutz M 58  
 

 

 

 

LUCHS motorisiertes Kleinrad !

Lutz Zweitaktmotor M 58, 1 PS. Zweiganggetribe mit Fussschaltung. 

Lutz GmbH, Braunschweig-Querum.

 

 

 
 
 
M2e    
 1952   Lutz Morifa Sport MS 52. Lutz Zweitaktmotor M 58 / 50  
 

 

 

 

 

 

Lutz Morifa Sport MS 52

Lutz Zweitaktmotor M 58 / 50

Lutz GmbH, Braunschweig-Kralenriede.

 

 

 
 
M4c  1953  
 1953   TfA testar Lutz  ALPBESTIGAREN i nummer 4.     [Test guide.] 
 

 

Lutz som specialbyggd moped ser ut så här.

 

 

Motorns drivaxel ligger i cykelns vertikalplan parallellt med

sadelröret. Kåpan överst innehåller svänghjul och magnet.

 

 

LUTZ - alpbestigaren.

Motor: Tvåtakts, luftkyld, 0,8 hk vid 3000 v/min. 

49,3 cc cylindervolym, slagvol. 39 mm, diam. 40 mm. 

Amalförgasare utan flottör. Boschmagnet med 5W uttag för belysning. 

Tillverkare: Lutz GMBH, Braunschweig, Tyskland. 

 

Motorplacering: I ramen mellan rören, med motorn nästan liggande, med motorns drivaxel i rät vinkel vertikalt. 

Drivsätt och växlar: Reduceringsväxeln är en vinkelväxel av hypoidtyp, som överför motoraxelns kraft till ett kedjedrev kopplat med kedja till bakhjulet. 

Reglage: Gashandtag med rulle, koppling till kona som tillåter slirstart, pys. 

Utrustning: Tank 5 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1:25. 

Priser:

För hel specialbyggd moped kr. 850:-

För motor kr. 490:-.

 

Omdöme och provkörning:

Av de mopeder som hittills redovisats på denna avdelning är Lutz den som mest till både styrka och utförande liknar en lättviktare. En lättviktare utan växlar. Provkörningen gav bevis för att Lutz motsvarar sitt rykte från kontinenten som alpbestigare. Provningsanstaltens protokollförda 0,62 hk är så pass effektiva i backe, att TfA:s mopedred. kunde inregistrera det hittills vassaste provet i en för dagen mycket snömoddig backe. Om Lutz till styrkan och utförandet liknar en lättviktare, så gör den det också beträffande utrustningen. Den går att slira igång på kopplingen, och denna kan i värsta fall - var nu denna branta backe kan uppletas - användas för att ytterligare höja styrkan i motluten för att rusa motorn.

Den starka konkopplingen är ganska unik bland mopedernas anordningar, då man annars alltid avråder från att slira igång mopeder.

Ska man anmärka på något hos Lutz, så är hypoiddrevet inte precis tystgående. Lutz rekommenderas till motorvant folk i första hand som en tålig bruksmaskin eller för montering i paket- och tandemcyklar, trehjulingar etc. 

 
 
M4d    
 1953   Lutz Rad mit Hilfsmotor original mit Papieren. LUTZ - Einbaumotor Type M 58/50   Lutz GmbH, Braunschweig-Kralenriede
 
 

Lutz Rad mit Hilfsmotor. Modellbezeichnung: M 58/50. Hubraum: 49 cm3. Fischer-Amal vergaser.

Pränafa hinterradnabe. Alteburger aluminiumfelgen. Lepper sattel.

  
 
LUTZ GmbH  Braunschweig - Kralenriede
 
 
M5c    
 195   Radmarkt 5/56 [Back to ketten.]
 

 

 

 

 

 

Massey-Harris-Ferguson GMBH.  Köln-Westhoven.