Motobecane, Pantin. France.
 MOBYLETTE  Motobecane, Pantin - France.  ^ back to Mobylette Main. 
- - - - - - - - - - - - -

[53] AV 33, test. [54-56] AV 31, 32, 33. [55] Record D, Lux D, Sport (Denmark). 

[56-61] Mobymatic AV76, AV78 - Test, AV87. AV87 Tourism Lyx, AV54, AV76, AV75, AV79. AV87 (Norway). AV87 - Test, Tourisme Luxe.

[64-67]  AV 44 (Finland, Germany, Sweden. AV 142 (Germany). [50-70] Riverside - Montgomery Wards (USA)

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
    Mobylette AV 33 Bj.53                                      Teknik för Alla provkör Mobylette AV 33
 
 
 1953 - Mobylette AV 33  Special mopeder - Special built mopeds.  
 

Mobylette är smäcker, lättkörd och prisbillig och har automatisk koppling. 

Kombinationen kilremsdrift- kedjedrift ger en mjuk och tystgående kraftöverföring. 

Motorljudet är också mycket svagt.

 
  
 
 
 
 
 
 
Världens mest sålda moped                          Över 500.000 i bruk
 
 
 
 
 
 
 1953 - Teknik för Alla provkör Mobylette AV 33 i nummer 4.   [Test guide.]  
 
   

Mobylette  

- mycket moped för pengarna.  

 

Omdöme och provkörning: 

 

Här är det inget tvivel om att man får ovanligt mycket för pengarna. Denna smäckra men stadiga, mjukt och tyst frampilande moped, som framåt vårkanten framspottas i sitt 500 000:e exemplar av Motobécanefabriken har mycket lågt pris. 

Mopedred. hade nöjet att i bister kyla framföra det 466 318:e exemplaret, typ A. V. 33, i frihet. Framför allt var jag nyfiken på den automatiska kopplingen, en anordning av centrifugaltyp i en kåpa på motsatt sida mot balanshjulet. Kopplingen griper in och ur beroende på bakhjulets fart - när farten understiger 6 km/tim är motorn obevekligt från kopplad. 

Vi sätter oss bekvämt tillrätta på mopeden, flödar förgasaren med spaken på vänstra styrstångshalvan lite grann, och så trampar vi iväg som med en vanlig cykel. I samma ögonblick som farten överstiger normal promenadfart apostlahästledes går det litet trögare, det är motorn som kopplas in, och nu är det bara att sätta sig bekvämt och gasa på. 

I hela hastighetsområdet 1-30 km/tim ger motorn en bra effekt. I långa sugande stigningar upp till 1:10 får man fin skjuts, men om det är brantare ska man inte låta farten sjunka under 10 km-strecket - där förefaller motorns effektkurva gå ner tämligen brant, och vid 6 km/tim ger motorn ifrån sig ett ilsket vrål i tomgång. Denna "tänkan de" moped säger till när den blir otillbörligt behandlad! "Trampa själv i den här branta backen, om du inte kan bekväma dig till att hjälpa till när det går tungt", grälar motorn. Då trampanordningen är lågt växlad behövdes det emellertid bara en mycket lätt trampning för att hålla farten kring 10 km/tim och lekande lätt klara backen. 

När man stannar, går motorn i tomgång och börjar inte driva förrän man cyklat upp över 6 km-gränsen. 

Automatkopplingen gör Mobylette mycket lättkörd, och särskilt för ovant motorfolk måste det löna sig att lägga till den 100-lapp som den kostar. De får visserligen vänja sig vid att bromsa med händerna i stället för fötterna, och de får se upp med skötseln av fälgbromsen, om de inte köper lyxutförandet. I det billigaste utförandet finns det två fälgbromsar och direktdrivning, varvid man startar på pysen, som är sammanbyggd med gasreglaget och känns som ett fjäderbelastat stopp när man drar gasreglaget förbi tomgångsläget. 

Trots att det finns en mångfald finesser på Mobylette, körs den bara med gasreglaget och den måste anses mycket bekväm. Choke finns ju på styrstången, och som ett ytterligare exempel kan nämnas att bensinkranen sitter ovanpå tanken. 

MOTOR: 50 cc 0,65 hk tvåtakts luftkyld, cyl. diam. 39 mm, slaglängd 42 mm. Cylinder och avtagbart cylinderlock av lättmetall, utbytbara cylinderfoder. Gurtnerförgasare med insugsdämpare. Novi svänghjuismagnet med 5 watts uttag för strålkastare och bakbelysning. Tillverkare Motobécane Pantin, Frankrike. 

MOTORPLACERING: Framför vevpartiet. 

DRIVSÄTT OCH VÄXLAR: Kilrem mellan vevaxel och mellanaxel, utväxling ca 3:1. Kedjedrev på bakaxeln, kuggförh. 12:56. 

REGLAGE: Gas och pys kombinerade i rullhandtag. Knapp för flödning av förgasaren på styrstången. Handbromsar till framhjul och bakhjul. 

UTRUSTNING: Tank monterad mellan sadelrör och bakhjul rymmande 2,1 liter oljeblandad bensin i proportionen 1:12 eller 1:11, under inkörningen 1:9 eller 1:10. På typerna A.V. 33 och A.V. 31 finns centrifugalkoppling, som automatiskt kopplar från och till motorn vid hastighetsgränsen 6 km/tim. Lätt omställbar spärr på drivskivan för hel avkoppling av motorn. Teleskopgaffel och trumbromsar ingår som extra utrustning på de två dyrare modellerna. Bromsnav finns ej på bakhjulet. 

PRIS: Hel cykel med fälgbromsar fram och bak, utan automatkoppling (typ A.V. 32 Standard): 575: - kr. 

         Med fälgbroms fram, trumbroms på bakhjulet och auto matisk koppling (typ A.V. 33 Super Standard): 675: - kr. 

         Med trumbromsar fram och bak, automatisk koppling och teleskopgaffel: 735: - kr.

 

 
    
                                                   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 1952