|
||||||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||||||
[53] AV 33, test. [54-56] AV 31, 32, 33. [55] Record D, Lux D, Sport (Denmark). [56-61] Mobymatic AV76, AV78 - Test, AV87. AV87 Tourism Lyx, AV54, AV76, AV75, AV79. AV87 (Norway). AV87 - Test, Tourisme Luxe. [64-67] AV 44 (Finland, Germany, Sweden. AV 142 (Germany). [50-70] Riverside - Montgomery Wards (USA)
|
||||||||
|
||||||||
N1 | ||||||||
|
||||||||
N2 | ||||||||
|
||||||||
N3 | ||||||||
|
||||||||
N4 | ||||||||
|
||||||||
N5 | ||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
Informiren Sie über die Mobylette AV 76 Die grösste Produktion der Welt.
Ateliers MOTOBECANE S.A. Frankreich
vertreten in Deutschland Mobylette m.b. H. Brackwede, Westfalen Fabrikstrasse 7A
|
||||||||
AV 76 | ||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
Det var intressant med en provtur. Manövreringsegenskaperna av viker helt från det övriga, sålunda måste man alltid, även om motorn går trampa igång maskinen upp till 6 km/t. varvid första växel steget automatiskt inkopplades med en centrifugalkoppling. Vid för hårt gaspådrag blev denna inkoppling allt annat än mjuk, men så småningom lärde man sig tekniken och med skarp iakttagelseförmåga kunde andra stegets inkoppling märkas - under det att tredje steget inte kunde avgöras. Accelerationen blev på grund av att växlingstidsintervallen bortfaller mycket god. Primärkraftöverföringen sker genom kilrem. Den pendelupphängda lilla motorn med hårdförkromad lättmetallcylinder är originell på så sätt att om man sitter och tittar ner på motoraggregatet under körning så rör sig hela motorn bakåt allt eftersom hastigheten ökas och de olika växelstegen tas i bruk. Momentpunkten ligger vid cylinder toppens bakkant. Körställningen är av promenad modell.. Om väghållningen kan endast positiva egenskaper framhållas och kurvstabiliteten är anmärkningsvärt god. Framhjulsfjädringen är mycket följsam. Fullnavsbromsarna är mjuka och effektiva, men nog saknar man pedalbromsen. Det är sålunda intressant att ta del av den franska mc-industriens senaste produkt, men för mig personligen, var det bestående intrycket, att man saknar den manuella kopplingen med dess möjligheter speciellt vid vinter körning, helt analogt med bilarnas hydrauliska växellådor. Framhållas bör emellertid att mopeden är lättskött och behöver ringa tillsyn. FÖRDELAR: Goda vägegenskaper. Tyst gång. Automatisk växellåda i tre steg. Goda bromsar. NACKDELAR: Mopeden måste alltid trampas igång, även med gående motor. Dålig signal. Ingen fotbroms.
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
VÄRLDENS STÖRSTA PRODUCENT AV 2-HJULINGAR (442.062 st tillverkades under 1956) hävdar nu återigen sin "först och främst" position genom att offerera Eder en ny modell som bildar epok och som är 10 år före sin tid: VÄRLDENS ENDA 3-VÄXLADE MOPED MED HELAUTOMATISK CENTRIFUGALKOPPLING OCH HELAUTOMATISK CENTRIFUGALVÄXLING. Visste Ni att över 1.900.000 st MOBYLETTE mopeder köptes under de 9 sista åren och att antalet nöjda MOBYLETTE-ägare ökor nu med 330.000 st per år Varför välja så många MOBYLETTE? Läs omstående tekniska specifikationer, jämför och Ni kommer också själv att i år köpa en MOBYLETTE,
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
Ett par veckors provkörning av en moped med helautomatisk växling, Mobylette Mobymatic, framtvingade därför en radikal omläggning av gamla inrotade körvanor. Den enklaste lösningen kan ibland vara den bästa, det får man ytterligare belägg för vid studiet av Mobylettes helautomatiska växellåda. I praktiken fungerar den så, att man endast behöver kicka igång mopeden, sätta sig på och dra på gas. Då motorvarvet ökar kastas ett antal kulor i kopplingen av centrifugalkraften ut mot periferin och trycker därigenom en trumbromsliknande koppling ut i arbetsläge, varvid mopeden börjar rulla. ökar man motorvarvet ytterligare, pressas kulorna allt hårdare utåt. Följden blir då att anordningen genom en variabel kilremsutväxling automatiskt ändrar utväxlingen på motordrevet. Med andra ord, mopeden "växlar" själv.
Genom att mopeden hela tiden ökar farten utan växelryck, har man ingen känsla av att accelerationen är så pass bra som den vid proven visade sig vara. Hjälper man till med en lätt avspark vid starten, når man 25 km/tim på 9,5 sek. Utan hjälp vid starten tar det 14,5 sek. Även finesser kan ha avigsidor, och en mindre bra detalj med denna koppling är den ganska dåliga backtagningsförmågan. Då farten minskar i en uppförsbacke, växlar centrifugalkopplingen automatiskt ned. Låter man nu mopeden gå utan pedalhjälp, har den såsmåning om utnyttjat hela sitt register och till slut slirar kopplingen och mopeder stannar. Medicinen är att så snart farten sjunkit till omkring 15 km/tim börja hjälpa till med tramporna. Man överser gärna med detta "fel", då fördelarna med kopplingen är övervägande.
|
||||||||
BILD (t.v.) Automatväxligen är den finess som främst skiljer Mobylette Mobymatic från andra mopeder, men även exteriört sett märks en viss särart. Observera den originella framgaffelkonstruktionen. BILD (t.h.) Som alla snillrika konstruktioner är Motabécanes automatiska centrifugalkopplingen mycket enkel anordning. Endast en mutter finns i kopplingen.
I stort sett är det två goda saker man fäster sig vid under en provkörning av Mobylette. För det första intrycket svarar helt naturligt den ovan beskrivna automatkopplingen. Det andra och kanske det starkaste positiva intrycket ger bromsarna. Endast en av de hittills provade mopederna har haft bromsar som kunnat mäta sig med Mobylettes. Eller vad sägs om en bromssträcka på 2,5 meter från 30 km/tim med båda bromsarna åtdragna? Vi har svårt att föreställa oss att en moped kan ha bättre bromsverkan. Den som aldrig kört Mobylette kanske föreställer sig att bromsarna är av den typen som hugger direkt, men så är ingalunda fallet. Risken för en ofrivillig låsning av hjulen är tvärtom mycket liten. Med enbart bakbromsen stannade mopeden från 30 km/ tim på 5 m och med frambromsen från samma fart på 2,75 m. Fjädringen motsvarade dessvärre inte de förväntningar som konstruktionen i övrigt inger. Möjligen kan den väl stötiga fjädringen bero på att mopeden endast var körd ett 25 tal mil och därför var i behov av ytterligare inkörning. För landsvägskörning med normalt snabb kurvtagning räcker den dock till. Ljus och signal är tillräckliga för trygg körning. Pakethållaren är i minsta laget, men generalagenten monterar för en tia en rymligare hållare, som dessutom är försedd med fastspänningsanordningar. Körställningen är bra, men vi skulle föredra en mjukare sadel. Som helhet anser vi nya Mobylette Mobymatic vara en mycket snygg moped, med modern utformning och lagom mycket krom.
MOTORN i MOBYLITTE är av fabrikens egen tillverkning Det är en encylindrig luftkyld tvåtaktare på 49,9 cc Cylindervolym 39 mm, slaglängd 41.8 mm. Kompression 7: 1, maxeffekt 0.8 hk vid 3 500 v/min. Topplock och cylinder lättmetall. Cylinderloppet hårdförkromat. Förgasare av fabrikat Gurtner med insugningsljuddämpare. Tändsystem med Novi svänghjulsmagnet. - Koppling: Helautomatisk centrifugalkoppling. Växellåda. Helautomatisk trestegad växellåda. - Ramen tillverkad i svetsad stålplåt med inbyggd bränsletank rymmande 5,2 l. - Fjädring: Fram, svingarmsfjädring med lång bottenlänk Bak, svingarm med teleskop - Hjul 23x2.00 ned vita däcksidor. - Bromsar med 100mm trumdiameter. - Vikt, utan bränsle 40.5 kg. Mobylette Mobymatic AV 87 levereras i ljusblå lackering ned blanka delar förkromade. I riktpriset - 995 kr - ingår hastighetsmätare.
TEKNIK FÖR ALLAS GÄSTTESTARE av Mobylette-mopeden, distributionschefen GUNNAR LIND, är 51 år. Till skillnad från våra tidigare gästtestare, är Gunnar Lind sedan långt tillbaka en mycket inbiten bilist. Men för kortare körningar i stad och på landet använder han med stor förkärlek mopeden som fortskaffningsmedel. Efter en ingående provkörning av Mobylette Mobymatic ger han följande betyg åt "fransyskan". BRA DETALJER.- Mopeden är så lätt att köra som man någonsin kan begära - fullkomlig fantastiska bromsar för en moped - bensinnivåsröret en bra detalj - särskilt dimljus monterat i strålkastaren som standard. MINDRE BRA DETALJER. Sadeln i hårdaste taget - minimal pakethållare - oljan från avgasröret smutsar ned stödet - på grund av automatlådans utformning är mopeden inte så snabb i uppförsbackar.
|
||||||||
BILDER: Bensintanklocket är försett med ett "gummisöre" , så att man snabbt kan avläsa hur mycket bensin det finns i tanken. På mittenbilden ses styret, där det traditionella kopplingshandtaget är utbytt mot bakbromshandtag. Bilden till höger visar motorn med den stora och effektiva ljuddämparen.
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
Mobylette Tourisme Luxe. Motor: Encylindrig 2-takts luftkyld motor med 49,9 cc cylindervolym. Effekt 0,8 hkr vid 3,500 varv/min. Kompression 7:1. Avtagbart cylinderlock av lättmetall. Gurtner flottörförgasare. NOVI svänghjulsmagnet. Kraftöverföring: Helautomatisk centrifugalkoppling. 3-stegs helautomatisk centrifugal växling. Kort kilrem mellan motoraxeln och mellanaxeln och kedja mellan denna och bakhjulet. Helautomatisk sträckning av kilremmen. Fjädring: Teleskopgaffel fram, swinggaffel med teleskop bak. Ram: Svetsad stålplåtsram. Hjul: 22½ x 2¼" med vita sidor. Förkromade fälgar. Utrustning: Elektriskt signalhorn, justerbart förkromat styrrör med kombinerat vridhandtag för gas och dekompressionsventil. Hastighetsmät. Allmänna data: Vikt 40,5 kg, längd 171 cm, bredd 60 cm, axelavstånd 109 cm. Bränsleförbrukning 0,12 lit/mil RIKTPRIS: 995:-. Tillverkare: Motobecane, Pamtin, Frankrike.
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
|
||||||||