Motobecane, Pantin. France.
 MOBYLETTE Motobecane, Pantin - France.  ^ back to Mobylette Main. 
- - - - - - - - - - - - -

[53] AV 33, test. [54-56] AV 31, 32, 33. [55] Record D, Lux D, Sport (Denmark). 

[56-61] Mobymatic AV76, AV78 - Test, AV87. AV87 Tourism Lyx, AV54, AV76, AV75, AV79. AV87 (Norway). AV87 - Test, Tourisme Luxe.

[64-67]  AV 44 (Finland, Germany, Sweden. AV 142 (Germany). [50-70] Riverside - Montgomery Wards (USA)

 

 
N1  
                                                          
 

 

Mobylette Mobymatic AV 76 Bj.56

 

 

Mobylette in UK 1956

 

 

 

Mobylette Mobymatic AV 78 Bj.57

Test i Teknikens Värld.

  
N2  
 

 

A.V. 87, "TURISM LYX" 3-växlad. Bj.58 

 

 

A.V. 54, 1-växlad. Bj.58

 

 

A.V. 76, "MONOSTANDARD" 1-växlad.  Bj.58

A.V. 75, "MONOLYX" 1-växlad. Bj.58

A.V. 79, "SUPERLYX" 3-växlad.  Bj.58

 
N3   
 
 

 

Mobylette Mobymatic AV 87 Bj.58

 

     
 
N4   
                       
 

 

Mobylette AV 87 provkörs i

Teknik för Alla 1959

 

 

Mobylette Tourisme Luxe  Bj.60

 

   
 
N5
                      
 

 

AV? Mobylette in Norway Bj.61.

 

 

 

ADAX Veggovner 1963.

Adax Fabrikker, Svelvik.

 

 
 
M1a    
 1956  - Mobylette Mobymatic AV 76    
 

Informiren Sie über die Mobylette AV 76

Die grösste Produktion der Welt.

 

Ateliers MOTOBECANE S.A. Frankreich

 

vertreten in Deutschland Mobylette m.b. H. Brackwede, Westfalen

Fabrikstrasse 7A

 

 
         AV 76
 
M1b    
 1956   The Motor Cycle, 15 November 1956   [Back/to UK mo-ped guide.] 
 

Moped - Review

Economy Two-wheelers : On this and Subsequent Pages are

Reviewed all Pedal-assisted Machines Available in Britain

 
 

MOBYLETTE

Pride of place in the Mobylette range is held by the remarkable Mobymatic, a unique achievement in the moped field. This luxury moped with an entirely new pressed-steel frame and springing of both wheels has a 49 c.c. two-stroke engine with a fully automatic threespecd gear and clutch.

In addition, there are Standard and de Luxe versions of the Mobylette, powered by a similar engine but with a fixed gear and without rear springing.

The Mobylette de Luxe, however, features an automatic clutch, as fitted to the Mobymatic, which self engages when the machine reaches a speed of 4 m.p.h. and automatically disengages below that speed.

 

Prices.

Mobylette Standard, £45 10s 11 d

Mobylette de Luxe, £49 10s 11s

Mobymatic, £79 8s.

Motor Imports Co., Ltd.. 158, Stockwell Road, London, S.W.9.

 
M1c  1957  
 1957   Mobylette Mobymatic   [Test guide.]  
 

Vi här i Sverige är nog ofta benägna att betrakta mopederna som en helt svensk-tysk angelägenhet. och det är med en viss förvåning man noterar att en av världens största 2-hjulingsproducenter är den franska Motobécanefabriken. Enbart under år 1955 tillverkades 427.637 enheter. 

 

Liksom italienarna har fransmännen gått sina egna vägar också beträffande kraftöverföringen, som är helautomatisk. För den som är van vid motorcyklar letar man förgäves efter kopplingen, men finner så småningom. att »kopplingshandtaget» manövrerar bakbromsen. 

Mobylette Mobymatic är relativt lättstartad, men känslig på oljeblandningen. som märkligt nog av viker från gängse normer och skall vara så hög som 1:12! Vid bränslepåfyllning märker man genast att tanklocket är mycket praktiskt utfört och bensinkranen såväl lättmanövrerad som fri från olja. Mopedens linjer är svepande och moderna med fransk touche - tanken är helt inbyggd i ramen och motorn pendelupphängd med helt fria balanshjul. Bakfjädringen tillhör däremot inte sista skriket. men är i gengäld sidostabil. 

 

 
    
 

 

Det var intressant med en provtur. Manövreringsegenskaperna av viker helt från det övriga, sålunda måste man alltid, även om motorn går trampa igång maskinen upp till 6 km/t. varvid första växel steget automatiskt inkopplades med en centrifugalkoppling. Vid för hårt gaspådrag blev denna inkoppling allt annat än mjuk, men så småningom lärde man sig tekniken och med skarp iakttagelseförmåga kunde andra stegets inkoppling märkas - under det att tredje steget inte kunde avgöras. Accelerationen blev på grund av att växlingstidsintervallen bortfaller mycket god. Primärkraftöverföringen sker genom kilrem. 

Den pendelupphängda lilla motorn med hårdförkromad lättmetallcylinder är originell på så sätt att om man sitter och tittar ner på motoraggregatet under körning så rör sig hela motorn bakåt allt eftersom hastigheten ökas och de olika växelstegen tas i bruk. Momentpunkten ligger vid cylinder toppens bakkant. 

Körställningen är av promenad modell.. Om väghållningen kan endast positiva egenskaper framhållas och kurvstabiliteten är anmärkningsvärt god. Framhjulsfjädringen är mycket följsam. 

Fullnavsbromsarna är mjuka och effektiva, men nog saknar man pedalbromsen. 

Det är sålunda intressant att ta del av den franska mc-industriens senaste produkt, men för mig personligen, var det bestående  intrycket, att man saknar den manuella kopplingen med dess möjligheter speciellt vid vinter körning, helt analogt med bilarnas hydrauliska växellådor. 

Framhållas bör emellertid att mopeden är lättskött och behöver ringa tillsyn.

FÖRDELAR: Goda vägegenskaper.   Tyst gång.  Automatisk växellåda i tre steg. Goda bromsar. 

NACKDELAR: Mopeden måste alltid trampas igång, även med gående motor. Dålig signal. Ingen fotbroms.

 

DATA: Fabrikat Motor: Motobécane S. A. Pantin, Frankrike. 

Ram etc.: Motobécane S. A. Pantin, Frankrike. 

Generalagent: AB Belgimex. Stockholm. 

Motor: Typ: luftkyld 2-taktsmotor. Kompressionsförhållande: 7:1, 

Antal cylindrar: 1 st. Cylindervolym (slagvolym): 49.9 cm3

Cylinderdiameter: 39 mm. Slaglängd: 41,8 mm. Max. effekt: 0.8 hk

Varv/ min: 3.500. Litereffekt: 16 hk/liter. 

Tändsystem: Magnettändning: Svänghjulsmagnet NOVI. 

Generator: Laddspole 6 v/17W. 

Förgasare: Gurtner.

Växellåda: Steglös växellåda i tre moment - helautomatisk. 

Ram: Helsvetsad segmentram. 

Bromsar: Fullbromsnav i lättmetallsutförande. ø 100 mm. 

Hjulbas: 1090 mm. Längd: 1710 mm. 

Fri markhöjd: 110 mm. Bredd: 600 mm. 

Framgaffel: Teleskopgaffel. Fjädringsväg: 35 mm. 

Bakhjulsfjädring: Teleskopisk. Fjäd ringsväg 15 mm. 

Vikt: (tom) 40,5 kg.

Bensinförbrukn.: normalförb. 0,12 l/mil. Tankvolym: 4.86 liter. 

Max.-hast: 30 km/t. 

Däck: Fram: 23x2.00. Bak: 23- 2.00.

Mobymatic kallas Mobylettens helautomatiska kraftöverföring tre steg med centrifugalkoppling, som automatiskt kopplar in motorn, när mopeden trampats upp till en fart av 6 km/tim.

 
M2a  Finland  
 1958   Ännu ert epokgörande nyhet från Mobylette.   [Back/to Finland moped Mobylette AV 75.] 
 
 
   
 

A.V. 87: "TURISM LYX" 3-växlad m. mätare och bakhjulsfjädring 

Riktpris kr 995:- 

A.V. 54: 1-växlad Riktpris kr 695:-
 
2.000.000 MOBYLETTE MOPEDER I BRUK! ER BÄSTA GARANTI!

A.V. 76: "MONOSTANDARD" 1-växlad 

Riktpris kr 745: 

A.V. 75: "MONOLYX" 1-växlad m. mätare och bakhjulsfjädring 

Riktpris 825:

A.V. 79: "SUPERLYX" 3-växlad m. mätare 

Riktpris kr 835:-

 

 

VÄRLDENS STÖRSTA PRODUCENT AV 2-HJULINGAR (442.062 st tillverkades under 1956) hävdar nu återigen sin "först och främst" position genom att offerera Eder en ny modell som bildar epok och som är 10 år före sin tid: VÄRLDENS ENDA 3-VÄXLADE MOPED MED HELAUTOMATISK CENTRIFUGALKOPPLING OCH HELAUTOMATISK CENTRIFUGALVÄXLING. 

Visste Ni att över 1.900.000 st MOBYLETTE mopeder köptes under de 9 sista åren och att antalet nöjda MOBYLETTE-ägare ökor nu med 330.000 st per år

Varför välja så många MOBYLETTE?

Läs omstående tekniska specifikationer, jämför och Ni kommer också själv att i år köpa en MOBYLETTE, 

 

 

världens enda moped med tänkande koppling och växling 

världens mest tekniskt fulländade moped 

världens mest lättkörda moped 

världens trafiksäkraste moped 

världsmärket i mopeder därför... världens mest köpta moped. 

En MOBYLETTE tillverkas nu var 30:de sekund d.v.s. 120 st i timmen! 

 

Generalagent: A. B. BELGIMEX 

St Eriksgatan 103 Stockholm Va 

Tel. 3415 75 - 3415 76 

POSTBOX 21029, Stockholm 21 

 

 

TEKNISKA DATA ÖVER DEN 3-VÄXLADE MOBYLETTE MOPEDEN TYP "MOBYMATIC" DIMOBY

MOTOR: av MOTOBECANES egen tillverkning, specialkonstruerad för svenska förhållanden och godkänd v Kungl. Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen. Tystgående encylindrig, 2-takt, luftkyld, cylinderdiameter 39 mm, slaglängd 41 8 mm, cylindervolym 49,9 cc, effekt 0.8 hkr vid 3.500 varv/min., kompressionsförhållande 7:1, varvtal vid 30 km.: 4.000 varv/min., avtagbart cylinderlock av lättmetall, dekompressionsventil, låttmetallcylinder med förkromat lopp, kolv med flat topp, balanspartiet lagrat i kraftigt dimensionerade SKF kullager. Förkromat kohornsformat avgasrör sammankopplat med isärtagbar ljuddämpare, det hela synnerligen lätt att rengöra. Motorn är väl inkapslad under lätt avtagbara sidoskyddsplåtar. 

FÖRGASARE: GURTNER flottörförgasare med luftfilter och insugsljuddämpare, tomgångsjustering, fjärrmanövrerad chokeanordning, lätt åtkomlig. 

TÄNDNING: NOVI svänghjulsmagnet med inbyggd belysningsgenerator. 

KOPPLING: underhållsfri, patenterad helautomatisk centrifugalkoppling, nästan outslitlig, verkar endast vid början och slutet av varje körsträcka och aldrig vid övergången av de olika växlarna under själva körningen. Börjar arbeta helt automatiskt, antingen när motorvarvet överskrider 2.000 varv/min. eller när MOBYLETTE under trampning, når ca 3,5 km/tim. När motorn sedan går på tomgång och körhastigheten faller under ca 3,5 km/tim frikopplas motorn helt automatiskt. Ny start genom vridning av gashandtaget. 

KRAFTÖVERFÖRING: underhållsfri, patenterad 3-stegs helautomatisk centrifugal kilremsutväxling, nästan outslitlig, väljer alltid rätt utväxlingsförhållande, sparar motorn och ökar körsäkerheten. Kort kilrem mellan motoraxeln och mellanaxeln, kort kedja mellan mellanaxeln och bakhjulet. Konstant helautomatisk sträckning av kilremmen under fjädertryck. Kedjesträckare vid bakaxeln för sträckning av drivkedjan. 

VÄXLING: Växlingen sker helt automatiskt vid följande hastigheter: uppåt från nolläget till ettans växel vid stående start, när motorvarvet når ca 2.000 varv/min - eller vid igångsättning genom trampning vid ca 3,5 km i timmen - från ettan till tvåan vid ca 13 km i timmen och från tvåan till trean vid ca 21 km i timmen; nedåt från trean till tvåan vid ca 18 km i timmen - från tvåan till ettan vid ca 10 km i timmen och motorn frånkopplas sedan även helt automatiskt vid ca 3,5 km i timmen. De tre utvalda utväxlingsförhållanden samt den helautomatiska växlingen garantera bästa acceleration och backtagningsförmåga. 

MOBYLETTE kan vid behov trampas lika lätt som en vanlig trampcykel tack vare en anordning som för hand kan helt frånkoppla motorn. 

RAM: Specialbyggd svetsad stålplåtram av modernaste konstruktion med eleganta linjer och vacker form. Den låga centraldelen medger bekväm av- och påstigning. Inbyggd bränsletank rymmande 5,2 liter (för 35 å 40 mils körning). 

BAKHJULSFJÄDRING: specialkonstruerad bakhjulsfjädring v teleskoptyp, garanterar en mjuk och behaglig fjädring även på mycket gropiga vägar samt en säker körning på grus- eller andra dåliga vägar. Typ A. V. 87 är försedd med en svinggaffel med teleskopstötdämpare. 

FRAMGAFFEL: extra kraftig, mycket effektiv teleskopgaffel. Typ A. V. 87 är försedd med en svingfjädring av bottenlänkstyp.

STÄNKSKÄRMAR: extra breda med effektiva sidoskydd å båda hjulen. 

HJUL: med 23" x 2.00 mopeddäck med vita sidor, förkromade fälgar, grova ekrar. Typ A. V. 87 har däck i dimension 23" x 2,25 och med vita sidor. Typ A. V. 54 har däck i dimension 24' x 2.00 vita 

NAV: fullnav fram och bak med kylflänsar utom å typ A. V. 54. Bakaxel lagrad i kraftiga SKF kullager. 

BROMSAR: högeffektiva, inre expanderande bromsar av motorcykeltyp, bromstrummans diameter fram och bak 100 mm, typ A.V. 54: 90 mm. 

STYRE: justerbart, förkromat styrrör red kombinerat vridhandtag för gas och dekompressionsventil, reglerspak för choken, bromshandtag och knapp för elektrisk signal. 

OBS! kopplings- och växelreglage finnes ej på MOBYLETTE. Deras frånvaro gör MOBYLETTE till världens mest lättkörda och trafiksäkraste moped. 

SADEL: stor och bekväm swingsadel, justerbar. Låg sadelhöjd. 

BELYSNING: stor strålkastare med avskörmare och urtag för väg- och hastighetsmätare. Strömbrytare. Glasdiamter 100 mm, stallbar i höjdled. Baklyse. 

KEDJESKYDD: mycket effektiva samt tält avtagbara. 

UTRUSTNING: pakethållare, elektriskt signalhorn, parkeringsställ, verktygslåda, luftpump, Neiman stöldlås godkänt av polisens tekniska rådfrågningsbyrå, retlex. 

UTFÖRANDE: ljusblå lackering, blanka delarna förkromade. 

EXTRA UTRUSTNING: väg- och hastighetsmätare, inbyggd i strålkastaren, mot pristillägg. (35:-) A typerna A. V. 75-A. V. 87 utan pristillägg. 

BRÄNSLEFURBRUKNING: ca 0,12 lit. per mil. 

DIMENSIONER OCH VIKT: största längd 1,71 m. - största bredd 0,60 m. - axelavstånd 1,09 m. - markhöjd 0,11 m. - vikt utan bränsle 40,5 kg. 

 

 

 

MOBYLETTE "MOBYMATIC" är STARKAST I BACKARNA tack vare de 3 växlarna, SNABBAST I ACCELERATION tack vare den helautomatiska växlingen, SÄKRAST I TRAFIKEN tack vare den helautomatiska kopplingen och växlingen LÄTTAST ATT KÖRA: tack vare frånvaron av kopplings- och växelhandtag., SLITSTARKAST tack vare ekanismens utomaticitel, vilket gör att motorn kopplas in och ut vid lämpligaste tidpunkt samt att alltid rött utväxlingsförhållande väljes. Motorn, kopplings- och växlingsmekanism skyddas härigenom mot överansträngning samt misskötsel på grund av okunnighet, slarv etc. LÄTTAST ATT UNDERHÅLLA: ingen äxellådsolja, därav inget oljebyte eller oljepåfyllning att tänka på, ingen jutering av kopplingen eller växelmekanismen, inget besvär med kickstarlanordningen. BILLIGAST i längden. 

KÖRKORTSFRI SKATTEFRI 

6 MÅNADERS FABRIKSGARANTI - FULLSTÄNDIGT RESERVDELSLAGER 

Rätt till ändringar å specifikationer förbehålles 

 

M3a    
 1958   Mobylette Mobymatic AV 87  
 
 

Mobylette AV 87

Motobécane, Frankrike. 

Moped med automatisk centrifugalväxling, för på modell 58 automatisk centrifugal koppling som ger start via gashandtaget. 835 kr.-

 

Begär katalog och villkor från generalagenten: 

AB BELGIMEX     S:t Eriksgatan103  

STOCKHOLM 

 

 

 

Hittills har producerades över 1 675 000st. 

Därav 333 147 st. i fjol.

 

     

 

Mobymatic Mobylette körs utan kopplings och växelhandtag. 

2.000.000 i bruk. 

58 år mod. med automatstart. 

               Pris från 695.-

 
M4a  1959  
 1959   TfA provkör Mobylette Mobymatic A.V. 87 i nummer 17   [Test guide.] 
 

Hittills har vi i Teknik för Allas mopedtestserie endast haft att göra med ganska konventionella mopedtyper, utrustade med handmanövrerade två- eller treväxlade växellådor. 

 
 

Ett par veckors provkörning av en moped med helautomatisk växling, Mobylette Mobymatic, framtvingade därför en radikal omläggning av gamla inrotade körvanor. 

Den enklaste lösningen kan ibland vara den bästa, det får man ytterligare belägg för vid studiet av Mobylettes helautomatiska växellåda. I praktiken fungerar den så, att man endast behöver kicka igång mopeden, sätta sig på och dra på gas. Då motorvarvet ökar kastas ett antal kulor i kopplingen av centrifugalkraften ut mot periferin och trycker därigenom en trumbromsliknande koppling ut i arbetsläge, varvid mopeden börjar rulla. ökar man motorvarvet ytterligare, pressas kulorna allt hårdare utåt. Följden blir då att anordningen genom en variabel kilremsutväxling automatiskt ändrar utväxlingen på motordrevet. Med andra ord, mopeden "växlar" själv. 

Genom att mopeden hela tiden ökar farten utan växelryck, har man ingen känsla av att accelerationen är så pass bra som den vid proven visade sig vara. Hjälper man till med en lätt avspark vid starten, når man 25 km/tim på 9,5 sek. Utan hjälp vid starten tar det 14,5 sek. 

Även finesser kan ha avigsidor, och en mindre bra detalj med denna koppling är den ganska dåliga backtagningsförmågan. Då farten minskar i en uppförsbacke, växlar centrifugalkopplingen automatiskt ned. Låter man nu mopeden gå utan pedalhjälp, har den såsmåning om utnyttjat hela sitt register och till slut slirar kopplingen och mopeder stannar. Medicinen är att så snart farten sjunkit till omkring 15 km/tim börja hjälpa till med tramporna. Man överser gärna med detta "fel", då fördelarna med kopplingen är övervägande. 

 

 
 
 

BILD (t.v.) Automatväxligen är den finess som främst skiljer Mobylette Mobymatic från andra mopeder, men även exteriört sett märks en viss särart. Observera den originella framgaffelkonstruktionen. BILD (t.h.) Som alla snillrika konstruktioner är Motabécanes automatiska centrifugalkopplingen mycket enkel anordning. Endast en mutter finns i kopplingen. 

 

 

I stort sett är det två goda saker man fäster sig vid under en provkörning av Mobylette. För det första intrycket svarar helt naturligt den ovan beskrivna automatkopplingen. Det andra och kanske det starkaste positiva intrycket ger bromsarna. Endast en av de hittills provade mopederna har haft bromsar som kunnat mäta sig med Mobylettes. Eller vad sägs om en bromssträcka på 2,5 meter från 30 km/tim med båda bromsarna åtdragna? Vi har svårt att föreställa oss att en moped kan ha bättre bromsverkan. Den som aldrig kört Mobylette kanske föreställer sig att bromsarna är av den typen som hugger direkt, men så är ingalunda fallet. Risken för en ofrivillig låsning av hjulen är tvärtom mycket liten. Med enbart bakbromsen stannade mopeden från 30 km/ tim på 5 m och med frambromsen från samma fart på 2,75 m. Fjädringen motsvarade dessvärre inte de förväntningar som konstruktionen i övrigt inger. Möjligen kan den väl stötiga fjädringen bero på att mopeden endast var körd ett 25 tal mil och därför var i behov av ytterligare inkörning. För landsvägskörning med normalt snabb kurvtagning räcker den dock till. Ljus och signal är tillräckliga för trygg körning. Pakethållaren är i minsta laget, men generalagenten monterar för en tia en rymligare hållare, som dessutom är försedd med fastspänningsanordningar. Körställningen är bra, men vi skulle föredra en mjukare sadel. Som helhet anser vi nya Mobylette Mobymatic vara en mycket snygg moped, med modern utformning och lagom mycket krom. 

 

MOTORN i MOBYLITTE är av fabrikens egen tillverkning Det är en encylindrig luftkyld tvåtaktare på 49,9 cc Cylindervolym 39 mm, slaglängd 41.8 mm. Kompression 7: 1, maxeffekt 0.8 hk vid 3 500 v/min. Topplock och cylinder lättmetall. Cylinderloppet hårdförkromat. Förgasare av fabrikat Gurtner med insugningsljuddämpare. Tändsystem med Novi svänghjulsmagnet. - Koppling: Helautomatisk centrifugalkoppling. Växellåda. Helautomatisk trestegad växellåda. - Ramen tillverkad i svetsad stålplåt med inbyggd bränsletank rymmande 5,2 l. - Fjädring: Fram, svingarmsfjädring med lång bottenlänk Bak, svingarm med teleskop - Hjul 23x2.00 ned vita däcksidor. - Bromsar med 100mm trumdiameter. - Vikt, utan bränsle 40.5 kg. Mobylette Mobymatic AV 87 levereras i ljusblå lackering ned blanka delar förkromade. I riktpriset - 995 kr - ingår hastighetsmätare. 

 

TEKNIK FÖR ALLAS GÄSTTESTARE av Mobylette-mopeden, distributionschefen GUNNAR LIND, är 51 år. Till skillnad från våra tidigare gästtestare, är Gunnar Lind sedan långt tillbaka en mycket inbiten bilist. Men för kortare körningar i stad och på landet använder han med stor förkärlek mopeden som fortskaffningsmedel. Efter en ingående provkörning av Mobylette Mobymatic ger han följande betyg åt "fransyskan". 

BRA DETALJER.- Mopeden är så lätt att köra som man någonsin kan begära - fullkomlig fantastiska bromsar för en moped - bensinnivåsröret en bra detalj - särskilt dimljus monterat i strålkastaren som standard. 

MINDRE BRA DETALJER. Sadeln i hårdaste taget - minimal pakethållare - oljan från avgasröret smutsar ned stödet - på grund av automatlådans utformning är mopeden inte så snabb i uppförsbackar. 

 

 
 

 

BILDER: Bensintanklocket är försett med ett "gummisöre" , så att man snabbt kan avläsa hur mycket bensin det finns i tanken. På mittenbilden ses styret, där det traditionella kopplingshandtaget är utbytt mot bakbromshandtag. Bilden till höger visar motorn med den stora och effektiva ljuddämparen.

 

M4b    
 1960   Mobylette Tourisme Luxe -60 (AV 87)   [Back/to: Tidningen REKORDs moped guide.] 
 

 

 

Mobylette Tourisme Luxe

Motor: Encylindrig 2-takts luftkyld motor med 49,9 cc cylindervolym. Effekt 0,8 hkr vid 3,500 varv/min. Kompression 7:1. 

Avtagbart cylinderlock av lättmetall. Gurtner flottörförgasare. NOVI svänghjulsmagnet. 

Kraftöverföring: Helautomatisk centrifugalkoppling. 3-stegs helautomatisk centrifugal växling. Kort kilrem mellan motoraxeln och mellanaxeln och kedja mellan denna och bakhjulet. Helautomatisk sträckning av kilremmen. 

Fjädring: Teleskopgaffel fram, swinggaffel med teleskop bak.   

Ram: Svetsad stålplåtsram.   

Hjul: 22½ x 2¼" med vita sidor. Förkromade fälgar. 

Utrustning: Elektriskt signalhorn, justerbart förkromat styrrör med kombinerat vridhandtag för gas och dekompressionsventil. Hastighetsmät. 

Allmänna data: Vikt 40,5 kg, längd 171 cm, bredd 60 cm, axelavstånd 109 cm. Bränsleförbrukning 0,12 lit/mil 

RIKTPRIS: 995:-.

Tillverkare: Motobecane, Pamtin, Frankrike. 

 

 
 
 
M5a  1961  
 
 1961   MOBYLETTE - en moped De blir glad i !    Det Beste Juni 1961 Sid. 147 [Back/to: Norwegian / Norska Moped's.]  
 

den enkleste og mest pålitlige 

mopeden som noen gang er laget

 

MOBYLETTE kan De kjøre - 

uansett ! Betjenes med bare ett

eneste håndtak: gasshåndtaket.

MOBYLETTE med DIMOBY

automat-clutch og MOBYMATIC

automatisk gear - forenkler kjørning

og vedlikehold - øker mopedens

levetid. MOBYLETTE - bedre øko-

nomi - mindre kluss - mer hygge

 

MOBYLETTE - en moped De blir glad i !

 

Veil. uts. pris 

kr 1 585.- 

inkl. benskjold 

 

 

 

nilox AS Vognmannsgt. 2 - Oslo.

 

 
M5b  Reklame  
 ADAX Veggovner.   Produseres av ADAX FABRIKKER  Svelvik Kilde: Det Beste. Sep. 1963 [Back/to Reklame guide.] 
 
 

 

 

 

 

ADAX romoppvarmninig

ADAX Veggovner har harmoniske linjer.

Det betyr at ovnerne passer inn i ethvert interiør. 

 

3 års garanti.
 
 
    [Spark plug Adv. Guide.]