Special mopeder - Special built mopeds.
 REGINA Göricke-Werke, Nippel & Co., Bielefeld. ^ back to picture reg. ● [Back/to Hilfsmotor main.]
- - - - - - - - - - - - -
 
      [Göricke-Werke, Nippel & Co., Bielefeld.]
 
                     
  Regina - JLO. Test i TfA Nr.23 1952                        Regina Göricke. Bj.52
 
 
 1952 - Test av Görickes Regina med JLO motor i nummer 23.   [Test guide.]  
 

 

    

 

 

Görickes Regina med JLO motor i pedalutförande med förkromade fälgar och swingsadel.

 

 

 

 

 

Lägg märke till att motorn lyfts och sänks mot hjulet med en stång i stället för vajer. Ramens dubbelrör och stagning framgår ock så tydligt på denna närbild av den snygga mopedmotorn. 

 

 

Omdöme och provköring

 

Här är ånyo en specialtillverkad hel " mopedcykel", vars konstruktion i och för sig alltså är avsedd för en hjälpmotors påfrestningar. Framgaffeln på standardutförandet är dragen upp till övre styrlagret genom två gummibussningar. Den förstärkta ramen har dubbla rör, skärmstagen är bastanta och hjulen har 26" ballongdäck. Vevarmarna och tramporna är kraftiga men mycket snygga. 

Det var cykeln det - och så till motorn, märke Jlo, som också har sitt intresse eftersom den också är Monarks speciella påhängsmotor. I ett enda block ser den både vacker och förtroendeingivande ut. Konstruktionsmässigt sett liknar den i hög grad italienska Mosquito, som tidigare lovordats här. Den har således liksom denna en utväxling till rullen, vilket ger möjlighet att öka diametern på drivrullen och därmed få den lättgående och med skonsamma egenskaper beträffande däckslitningen.

Provkörningen visade att Jlomotorn är synnerligen segdragande - den ger kraft för varje slag också när farten i en brant uppförsbacke går ned till 5 km/tim. Den klarade således "special backen" i Karlberg. Maxfarten pendlar fint kring det tillåtna. 

Det finns inte heller många mopeder som är så lättstartade som denna. Den har dessutom tomgångsställd förgasare och för att vara rulldriven en någorlunda åtkomlig och förvånansvärt lättmanövrerad kopplingsspak. 

En behaglig bekantskap. Lustigt nog verkar mopeden en smula baktung - styrningen känns för lätt - och efter som den i övrigt verkar så perfekt skulle man också vilja ha kopplingsspaken litet lättare åtkomlig. Redan att denna är förbunden med motorn med en stång i stället för en vajer måste man gratulera tillverkaren för. 

 

Manufacturer: Göricke, Bielefeld, Germany.

 

 

Motor: JLO 48 cc 2-takt liggande luftkyld, cyl.-diam. 37 mm, slaglängd 44 mm, kolv och cylindertopp av lättmetall. 

0,8 hk vid 3.500 varv/min. Siba magnet och Bing förgasare med ställbar lufttillförsel.  

Motorplacering: Montering under vevpartiet. 

Drivsätt och växlar: Drivning med stålrulle mot bakhjulet. Drivrullen utväxlad i förh. 1: 2,1. 

Reglage: Gasrulle och pys på styrstången, kopplingsspak med två trycklägen på främre ramröret. Chokespjället är lättåtkomligt med tån. 

Utrustning: Tank monterad under sadeln rymmande 1,75 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1:25. verktygslåda och pump. 

Pakethållare. Framhjulsfjädring med teleskopgaffel mot extra pristillägg. 

Pris: I standardutförande (svart) för komplett cykel kr. 695: -, 

        i specialutförande (röd med förkromade fälgar och swingsadel) kr.745:-. Extra pristillägg för teleskopfjädring.

 

 

 

 

 
 
 
 
 
                        
 
 
 
 
50
 1952   Göricke Regina   [JLO - engines.] 
 
 
 
 
 
                                                                                 REGINA Göricke.