Velo Solex, France .
 VeloSolex    Made in France   ^ back to
- - - - - - - - - - - - -

[48-51] Trimma upp motorn .....

[51-52] Service SOLEX en Suède. Mopedens start den 1 juli 1952. Test i TfA. Besked om moped!

 

       
 
 
 
 
 
   VeloSolex - TfA test 1952    Velosolex i vimlet på S.t Eriksgatan                          Besked om moped...
 
 
 1951   BILD (1) AUTU-MARIN (ROBO) assure le Service SOLEX en Suède. BILD (2) Ateliers.  
 
 SUÈDE Auto - Marin, Birgerjarlsgatan 25 - Stockholm.
 
 
 
 
 
 
 
 1952   Teknik för Alla provkör VeloSolex i nr. 18.  "Mopederna på vägen" [Test guide.] 
 
  Velo-Solex    Made in France
 
 
          
 
 
 

Omdöme och provkörning: Liten, mörk och fyllig - det är vad denna lilla franska damcykel med framhjulsmonterad motor är. Den är svartlackerad, men då man beskriver och provåker cykeln behöver man inte måla i svart. 

Styrkan och svagheten hos denna nätta fransyska är den bara 0,4 hk starka lågvarviga motorn, som till råga på allt fartregleras med en pys. Handhavandet är så enkelt att man vågar sätta Velo solex i händerna på sin fru, svärmor eller annan släkting som man ömt vill vårda. 

Det är något franskt över det hela... Man sätter sig upp på cykeln, trampar några tag, fäller ner motorn med rullen mot hjulet, och ett vänligt puttrande ger vid handen att motorn är i gång. Cykeln går nu stadigt med en fart av 20-25 km/tim, och denna vill varken ökas eller minskas, såvida man inte sätter motorn halvt ur funktion genom att trycka på pyshandtaget, med vilket kraften vid behov minskas. 

Framhjulsmontering vill gärna ge vibrationer till handtagen, men denna mjukt puttrande sak märks inte mycket. Visst far de flesta andra mopedmärken lätt och lekande förbi en, när man har en Velo-Solex; men det ska man inte bekymra sig om. Denna svarta cykel har en ofarlig hastighet och arbetar träget. 

Gasreglaget frågar väl någon efter. Det sitter visserligen åtkomligt framför en på förgasaren, men det ställer man in en gång för alla och ändrar det ej. 

Trots sin svaga motor kommer denna cykel att bli populär hos den stora massan av folk, för vilka motorer är ett mysterium och anses som något farligt att handskas med. Medvetandet att man sätter motorn ur funktion med det synnerligen lättgående pyshandtaget är en trygghet för sådana personer. Men också motorsinnade kan ha nöje av Velo Solex och trimma upp motorn närmare 80 km-strecket bl. a. genom att variera kontaktbrytarspetsarnas avstånd. 

Vad som ovan sagts om denna fransyskas tillförlitlighet gäller dock endast om cykeln utrustas med ett vanligt frihjulsnav med broms.

 

Motor: 45 cc tvåtaktaks luftkyld, 0, 4 hk vid 2000 varv/ min. Cylinderdiameter 38 mm, slaglängd 40 mm. Tillverkad av den franska Solex fabriken. 

Motorplaceringen: Framhjulsmontering. 

Drivsätt och växlar: Kraftöverföring med rulle direkt på framhjulet. Inga växlar.

Reglage: På styrstången ett dekompessionshandtag, framför styrstången ett handtag för nedkoppling av drivrullen mot hjulet. Förgasarspak lättåtkomlig direkt på förgasaren. ( Dekompessionshandtaget. en s. k. pys. är dock det enda som behöver användas vid manövrering av motorn.).

Utrustning: Bränsletanken rymmer c:a en liter, belysningsspole i magneten som lämnar 6 volt för strålkastaren, 12 volt för baklyktan. Membranpumpen för bränslet drivs av tryckvariationerna i vevhuset. 

Bränsleblandning: Oljeblandning i förhållandet 1: 20 ( 5 % olja ). 

Pris: Komplett cykel med elektrisk utrustning, även baklyse, kr. 675:- 

 

 

 

 

 
 

 

Tanken på Velo Solex sitter lägre än motorn, som därför är utrustad med membranpump för bränslet.

  

 

 
 

 

Velo Solex tillverkas endast som hel cykel, med pressad ram. Pysen sitter vid vänstra handens tumme och är enda reglaget.

 

 
 
 
 
 1952   VeloSolex från artikel i TfA "Mopedens start den 1 juli 1952".  Läs hela artikeln (top).
 
 

Velosolex

Ännu en framhjulsdriven moped är den franska Velosolex, som lär gå i mycket stort antal i sitt hemland. Det är en komplett maskin. Motorn säljs inte för montering på annan cykel. Motorn är på 45 cm3 och har magnet som också lämnar ström till lyktan. Tanken rymmer bara en liter, men  bensinförbrukningen uppges vara endast 10 centliter per mil. Manövrering med kompressionsventil och en spak för frikoppling. 

Velosolex kostar komplett 675 kr. 

 

 

 
 Velosolex i vimlet på S.t Eriksgatan  
 
 
 
 
 
 
 1952   BESKED om MOPED i tidningen Teknikens Värld nr. 20  -  Amo./ Cyclemaster./ Flink./ JLO./ Mosquito./ VeloSolex.  
 
 

Har mopeden hållit vad försäljaren lovade? 

Anser ni att motorn betalt sig? 

Hur har servicen varit ?

 

 

I svagaste laget...  

Civilingenjör Werner Donne, välkänd allt i allo för stans alla pressfotografer med trasiga kameror, har en Solex, Frankrikes mest sålda moped. Den används flitigt också av hans fru. Fick han råda själv skulle han nog skaffa sig en motor med lite mer styrka i. Han bor ända ute i Örby och tycker att det skulle vara skönt att komma undan med lite mer än 30 km/tim ibland.

För övrigt är han nöjd med sin Solex, den är lätt och behändig, drar ytterst lite bränsle och sliter inte däck. Eventuella reparationer klarar han själv.