Separata motorer / Separate helpengines.
 amo amo-Motoren-Gesellschaft mbH., Berlin-Schönebergen.  ^ back to picture reg. ● [Back/to Hilfsmotor main.]
- - - - - - - - - - - - -
 
 Generalagent: Aktiebolaget  FACO  Valhallavägen 75  Stockholm Ö. [Back/To amo Amoped & Amoretto mopeds.]  
  [MAW, compare.]  
N1      20
    

 

Marks using AMO on their vehicles.

 

Brage Verkstads AB Bernhard Hedlund, Hedemora (no picture).

Meyfa Teddy - Meyfa, Berliner Mopedbau H. Meyer, Berlin-Reinickendorf.

Mustad mopedskoter - Danmark, Norge o. Sverige.

 

         

 

 

 

Instruktionsbok / Broschyr: Amo FM 50K Bj.52

 

     
Hilfsmotoren.
N2      
                                                      
 

 

Teknikens Värld 18/52

● Amo är en tysk motor...

 

 

Teknikens Värld 20/52

● BESKED om MOPED

 

 

Teknik för Alla 23/52 provkör "amo"

 

 

AUTO-LITE     

 

 
N3      
                        
 

 

amo Bj.52

der Welt stärkster Fahrradmotor.

 

     
 
M1a  30   Hilfsmotoren.
 1952   Instruktionsbok / Broschyr: Amo FM 50K Bj.52   [Instruktionsböcker.] 
 
 
    
 

 

 

amo enkel konstruktion och robust byggnad gör den fullkomligt »idiotsäker» (passar nog Dig?).

 

amo är lätt att köra: öppna bensinkranen, vrid upp gasreglaget (högra handtaget) till hälften, trampa några slag med kopplingshandtaget intryckt, släpp kopplingen och motorn startar. Hastigheten regleras enbart med gashandtaget. 

Ni har ingen besvärlig växel att tänka på men klarar de svåraste backar ändå!

För att stanna frikoppla motorn och tryck in ventillyftarhandtaget, stäng därefter bensinkranen. 

 

amo har kedjedrift - det enda riktiga.

 

amo går bäst på en bränsleblandning, som Ni gör i ordning själv. Köp bensin och någon bra olja, t. ex. SAE 40, blanda i proportion 1:20; efter de första 100 milen 1.25. 

Får ej köras på enbart bensin eller bentyl.

 

Tekniskt om amo

amo är konstruerad och byggd för hög verkningsgrad vid lågt varvtal. Den utvecklar full effekt vid omkring 3.500 varv.

 

amo är en tvåtaktsmotor som arbetar efter det beprövade DKW-systemet med vändspolning och flat kolvtopp. Detta system i förening med välberäknad cylindervolym ger ren gasföring vid lågt spoltryck och därigenom jämn kraftutveckling och enastående segdragningsförmåga vid lägre hastigheter.

Man har sålunda kunnat slopa växellådan, som alltid är en ömtålig sak vid småmotorer av denna typ.

 

amo har tyngdpunkten under bakaxeln, vilket ger cykeln goda vägegenskaper. Genom att i stor utsträckning använda silumin har man lyckats förena kraftig dimensionering och robust konstruktion med mycket låg vikt.

 

amo har utbytbart cylinderfoder av perlit, vevhus av lättmetall och avtagbart cylinderhuvud.

 

 

 

Data:

cylindervolym: 49,7 cm3; cylinderdiameter: 39,8 mun;

slaglängd: 40 mm; effekt: 0,8 hkr. vid 3.500 varv; kolv: lättmetallkolv med 2 kolvringar;

förgasare: Pallas flottörförgasare;

tändning: Noris svänghjulsmagnet med uttag för strålkastare och bakljus 6 volt, 3 watt;

bensintank: rymd 2,4 liter; bensinåtgång: 1,5 1 pr 100 km vid normal hastighet;

backtagning: stigningar på upp till 25 % tagas på direkt gång utan pedalhjälp;

vikt: motor med förgasare och avgasrör 6,6 kg - samtliga montagedetaljer 2,7 kg.

 

 

 
 

Monteringsanvisningar:

Monteringen av en kedjedriven cykelmotor kräver vana och handlag och vi rekommendera Eder att överlåta arbetet till en fackman,

som gör monteringen perfekt för en ringa penning. 

Naturligtvis kan man dock utföra monteringen själv, ont man är litet händig och noggrant följer-nedanstående anvisningar. 

 

1) Bakhjulet avmonteras och spännes fast med högra axeländens fyrkant i ett skruvstycke. Kedjehjulet lägges över navet med 

    de lösa gummiskivorna mot ekrarna. Kuggkransen kommer då att vara riktad något utåt (uppåt). Därigenom erhålles rätt 

    avstånd mellan ekrar och kuggkrans, så att kedjan löper fritt. 

    Den slitsade gummiskivan lägges inifrån mot ekrarna och på den de tre ringsegmenten. 

    Kedjehjulet fästes med de nio skruvarna med cylindriska huvuden och tillhörande säkringsbrickor. Skruvarna insättas inifrån 

    och utåt och dragas fast växelvis och jämnt. Drag inte så hårt att gummiskivorna skäras sönder av ekrarna men se till att 

    kedjehjulet inte glappar på något sätt och inte heller skevar . Skevning beror på att skruvarna åtdragits olika. När bultarna 

    dragits fast för gott skäras ändarna av med en bågfil, stukas och filas jämna. Därmed har man garanti för absolut hållfasthet. 

2) Tanken placeras mellan ramröret och bakskärmen sam fästes vid ramröret med för ändamålet avsedda klammer. 

    Gummislangen förbinder bensinkranen med förgasarens intag. 

3) Motorn fastsättes provisoriskt med de två lättmetallklämmorna vid vänstra nedre bakgaffelsträvan. Klammern på 

    cylindertoppen fästes vid vänstra övre bakgaffelsträvan. Den korta ställbara strävan fästes mellan vevhuset och 

    bakgaffelrörens förbindningspunkt vid vevpartiet med därför avsedda bultar och klammer. Den fixerar motorn i 

    längdriktningen; motorn vill eljest gärna glida bakåt, då det vågräta bakgaffelröret är avsmalnande. 

4) Det färdigmonterade hjulet fastsättes och trampkedjan spännes normalt. Motorkedjan pålägges samtidigt och motorn skjutes 

    så långt framåt, att motorkedjan får ungefär samma spänning som trampkedjan. Samtliga fästskruvar för motorn dragas efter 

    hand fastare, varvid tillses att motorkedjan löper jämnt och fritt, överallt skall tillhörande säkringsbrickor användas. 

    Kontrollera alla skruvar och bultar efter de första 100 km och drag dem om så behövs. 

5) Den ställbara strävan fästes mellan sadelbulten och den för ändamålet avsedda skruven på motorhuset. Denna sträva tjänar 

    till att avlasta bakgaffeln och det är mycket viktigt att den justeras noggrant efter fastsättningen. 

6) Monteringen av Bowden-kablarna kräver ingen närmare förklaring. Kablarnas längd avpassas efter cykelns byggnad. Tänk på 

    att kablarna ej spännas, när styret slår in mot ramen. Gasreglagehandtaget placeras till höger i stället för det vanliga 

    handtaget. Till vänster på styrstången placeras ventillyftare- och kopplingshandtag. 

 

Kör de första 500 km med halv gas! Låt därefter aldrig motorn gå oavbrutet med full gas. Var försiktig med gashandtaget och låt motorn ta igen sig

då och då. Det bidrar till god kylning och håller motorn smidig och i god form.

Kom ihåg, att en cykel med en AMO är och förblir en CYKEL! Ge Er inte in på tävlingar med motorcyklar. Var glad och belåten att Ni kommer dit Ni vill

och slipper trampa även i svåra motlut och. i hård motvind. Er cykel med AMO bär Er troget och säkert till målet och när Ni kommer hem kan Ni ställa

den i källaren, i förstugan eller var som helst. Det är inte många motorfordon nöjda med.

● Tag de här små råden med på vägen - och lycka på resan med AMO!

 

  Generalagent: Aktiebolaget  Faco  Valhallavägen 75  Stockholm Ö.
 
M2a      Hilfsmotoren.
 1952   Teknikens Värld nr.18  
 
 

 

Amo är en tysk motor som driver på bakhjulet genom en kedja.

Tack vare bl. a. stor cylindervolym uttages toppeffekten, 0,8 hk, redan

vid ett såpass moderat varvtal som 3.500 v/m.

Motorn väger komplett 6,6 kg och saknar växlar. 440 kr. (1952)

 

 

 

    Senaste NYTT på motorfronten hittar ni i Teknikens Värld!

 

 
 
M2b  BESKED    Hilfsmotoren.
 1952   BESKED om MOPED i tidningen Teknikens Värld nr. 20 Amo. Cyclemaster. Flink. JLO. Mosquito. VeloSolex.
 

Löjtnant I. Warfvinge med sin AMO.

BESKED om MOPED  

Har mopeden hållit vad försäljaren lovade? 

Anser ni att motorn betalt sig? 

Hur har servicen varit ?

 

Obligatorisk trafikförsäkring. 

Amo är en tysk hjälpmotor som är något kraftigare än de vanliga, den är på en hel hästkraft. Det är nog nödvändigt, så mycket som den här får utstå, menar löjtnant I. Warfvinge. Han har kört den mer än 500 mil utan anmärkning om man undantar vissa arrangemang han blivit tvungen att göra för att förbättra upphängningen av motorn. 

 

En sak som förvånar löjtnant Warfvinge i allra högsta grad är att inte trafikförsäkring är obligatorisk för mopedister. Risken att skada medtrafikanter är lika stor för mopedister, anser han.

 

 

 

 

 

 
 
M2c  1952   Hilfsmotoren.
 1952   TfA testar AMO FM 50 i nummer 23.   [Test guide.] 
 

 

Fel bild, men liknande.

 

AMOs segdragningsförmåga gör den mycket lämplig att

montera på grövre cyklar med kraftiga ballongringar.

 

 

 

 

 

Bilden nedan visar att en utväxling till kedjedrevet är

sammanbyggd med vevhuset.

 

 

 

AMO FM 50 - Backtagare. 

 

Omdöme och provkörning:

En tyst gång, som nästan gör att man tittar efter om motorn är kvar, är det första intrycket av provturen med Amo. Under vanliga förhållanden på slät mark liknar motorn annars de andra kedjedrivna, men i uppförsbacke gjorde jag den häpnadsväckande upptäckten att Amo kan ta upp tävlingen med de allra bästa. Prospektet över Amo lovar att backar med stigning upp till 25% kan tas på direkt gång utan tramphjälp - visst är det överdrivet, men inte mer än att Amo får sättas upp som en av de yppersta backtagarna. Amo tar också tramphjälp alldeles fint. 

 

Det var ett vackert betyg, det där, men även solen har fläckar, och anmärkningarna beträffande Amo är framför allt att motor och tank är i vägen för trampningen. Visst kan det hända att man måste trampa den ovanligt litet, men det känns tryggt att ha fötterna fria och inte stöta emot, när man trampar runt. Amo störs också litet av de väl långa reglagesladdarna och dito den elektriska sladden, varjämte kopplingen går onödigt trögt för att tillhöra en kedjedriven motor. 

 

De goda fartegenskaperna vid hög belastning gör troligen Amo särdeles lämpad för montering på stora kraftiga cyklar. Den stora cylindervolymen, det låga motorvarvet och fördelen med utbytbart foder torde ge god ekonomi i längden, trots att inköpspriset ligger ett par tior över det genomsnittliga.

 

Motor:  49,7cc tvåtakts luftkyld. 0,8 hk vid 3.500 varv och cyl-diam och slaglängd 40mm.  Pallas flottörförgasare, Noris svänghjulsmagnet med belysningsuttag. Utbytbart cylinderfoder av perlit, vevhus av lättmetall och borttagbart cylinderhuvud. 

Manufacturer: amo Motoren G.M.B.H., Berlin-Schönebergen. 

Motorplacering: På bakhjulets vänstra sida framför bakaxeln. 

Drivsätt och växlar: Drivning med kedja på bakhjulet. Inga växlar. 

Reglage: Rullhandtag för gas, handspakar för pys och frikoppling. 

Utrustning: Bensintank rymmande 2,3 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1:25, 1:20 under inkörningen. 

 

 

 

 
 
au01     Hilfsmotoren.
   Auto Elektriska Importen, Stockholm.   [Autolite spark plug ad.] 
 

 

Autolite tändstift för A.M.O.     A11X   (från kat.1969).

 

 

 
 
M3a     Hilfsmotoren.
 1952     [Back / to amo main.] [Motor guide.] 
 
 

amo

der Welt stärkster Fahrradmotor

Das neue Modeli mit der narrensicheren Kupplung

 

schnell

 

zuverlössig

 

reisetüchtig

 

berg- und laste-

freudig

 

robust

 

unverwüstlich

 

tausendfach bewährt

 

 

 

 

   

 
 
M     Hilfsmotoren.
 1953    
 

amo FM 50

Motor: Luftgekühlter Einzylinder-Zweitakt-Motor FM 50, Bohrung 39,8 mm, Hub 40 mm, Hubraum 49,7 ccm, Verdichtung 1:7,

          Leistung 1,14 PS bei 3800 U/min. Pallas-Schwimmervergaser 12 Z.

Elektrische Anlage: Noris-Schunglichtmagnetzünder 6 V 3 W. Scheinwerfer.

Kraftübertragung: Ein-Ganggetriebe, Spreizringkupplung, Rollenkette auf Hinterrad.

Kraftstoffbehälter: Inhalt 2,3 Ltr. 

Kraftstoffnormverbrauch: 1,4 Ltr./100 km. 

Steigfähigkeit (ohne Mittraten): 15%. 

Preis: Motor DM 279.-

Hersteller: amo-Motoren-Gesellschaft mbH., Berlin-Schönebergen

 

 
 
Hilfsmotoren.