Ducati Meccanica S.p.A. - Borgo Panigale - Bologna, Italia
 Ducati Meccanica S.p.A. - Borgo Panigale - Bologna. ^ back to Ducati Main.
- - - - - - - - - - - - -
 Cucciolo ¤ Cucciolo ¤ Ducati 55/e -58 ¤ Ducati 1962-65
  help[Special built mopeds: pict. reg. / main reg.]
 
N1      
                 
 

 

Ducati Cucciolo  (Lalatta, Göteborg).

Teknisk revy - TV 10/53

 

 

Ducati Cucciolo from

K. Eikenes, Norway.

 

   
N2       
 
 

 

Ducati Cucciolo Bj.54

 

     
 
N3      
 
 

 

Ducati Cucciolo Typ DG  Bj.55

 

 

Ducati Cucciolo Typ G  Bj.55

 

 

Ducati Ciclo-Scooter, Bj.55

3-gear, 24"

 

 

Ducati Typ 3X, Bj.55

3-gear 

 

 
N4        
 
 

 

Ducati Ciclo-Scooter, Bj.55

3-gear.

 

     
 
M1a    
 1953   KÖRKORTSFRITT! SKATTEFRITT!  
 

Cucciolo  (Lalatta, Göteborg). Motor Cucciolo. Specialram, elutrustning. 850 kr.

Cucciollo. toppv. 4takt Italy 8,5kg bakhjul kedja 48cc 1,5hp 

Cucciolo, italiensk (Lalatta AB, Göteborg), 48cc (39x40), 0,80 hk/ 4 000, 25,4 km/5 720. Under vevpartiet, fyrtakt, kedjedrift.

              

Teknisk revy - TV 10/53 

MOPED-MELODI I FYRTAKT. 

En av världens mest kända mopedmotorer, den italienska Cucciolo som tillverkats i över 1,2 miljoner exemplar, har nyligen kommit på den svenska marknaden. I motsats till de flesta mopedmotorer är Cucciolo en fyrtaktaktare och i övrigt ett litet under i fråga om precision och tålighet. Cucciolon drives med kedja och motorn levereras med ett helt nytt vevparti som gör trampkedjan överflödig. Priset för motorn och erfordliga förstärkningar för cykeln är 525 kronor. Den lilla fyrtaktaren vann nyligen ett krävande alprally för mopeder i hård konkurrens med ett 50-tal märken.

 

 

Italienska Cucciolo-motorn är ensam om att ha fyrtaktsmotor, kuggkrans och drev på bakhjulet.

 Picture not from artikel.
 
                                                                           
M1b  Norway  
 Cucciolo in Norway.     [Back to Kåre Eikenes, Norwegian mopeds.] 
 
 
 
        
   

  

Mopeden - årets slager (1955).

(Other page.)

 

 

Ekeberg 2011-05-05

(Other page.)

 

 
 1953 Ducati.   Veteran fair at Ekeberg Norway 2001 05 05  
 
                       
 

Tekniska data:

MOTOR: fyrtakts toppventil 

CYLINDERVOLYM: 48 cc 

EFFEKT: 0,8 hk vid 4000 v/m 

SMÖRJSYSTEM: cirkulationssmörjning i vevhuset, 

VÄXELLÅDA: av mc-typ, 2växlar och friläge, smörjes med motoroljan 

 

 

 

Moped sold / from Kåre Eikenes, Oslo.

 

 
M2a    
 1954    
 
 
   
 

TEKNISK BESKRIVNING

- Motor: Siata, 4-takt toppventil

- Cylindervolym: 48 cc

- Cylinderdiam.: 39 mm

- Slaglängd: 40 mm

- Kompressionsförhållande: 6,0:1

- Effekt/Varvtal: 0,8 hkr / 4000 v.

- Smörjning: olja i sump SAE 40-50

- Förgasare: Weber, spjällförgasare

- Växellåda: 2 växlar, pedaler, handväxel.

- Koppling: Korklameller i oljebad

- Elsystem: Ducati/CEV 5 watt.  - Tändstift: Bosch W 175 T 1. - Belysning: 6 V 15/15 W, bak 6 V 0,45 W. - Drivning: Kedja

- Tankvolym: ca. 2,5 liter ren bensin stänksmörjning, olja i oljetråg, separat manuell smörjning av ventilmekanismen (värmebeständigt fett).

- Ram: Svetsade stålrör och formpressad stålplåt. - Hjul/Däck: 26 x 1,75 x 1 1/2"

- Fjädring bak: Stel. - Fjädring fram: Paralellogram. - Bromsar: Halvnav fram och bak (4"). - Vikt: 32 kg

TILLVERKARE: Siata, Torino, Italien

SVENSK AGENT: Lalatta AB, Göteborg.

 
M3a    
 1955    
 
 
 
                      Ducati 48
 
 
  
       Cucciolo Typ DG                                                          Cucciolo Typ G    Bägge ballong 26x2,00" 
 
 
Ciclo-Scooter, 3-gear, 24"  Bj.55                                        Ducati Typ 3X, 3-gear
 
M4a    
 1955   DUCATI CICLO-SCOOTER - 3-gear Cucciolo Motor.  
 
 

 

 

 

 1955 - DUCATI CICLO-SCOOTER - 3-gear Cucciolo Motor.