Framfjädringen är av
bottenlänktyp, men gaffelbenen
är vända bakåt. Vid en
hastig inbromsning fortsätter
därför mopeden en bit framåt
sedan framhjulet stannat,
för att därpå fjädra bakåt.
Både
på bak- och framhjulet återfinner man
fullnavs-
bromsar av Flandrias egen tillverkning.
Bandbredden
är dock den vanliga för mopeder och
backarna har
placerats på ena sidan or naven.
Styret
på Flandria-mopeden har en modern utformning.
Hastighetsmätaren,
graderad i hundra- meter, ingår i
standardutrustningen. Avbländningsknäpp saknas, men
man kan ändra reflektorn.
|
För vår
mopedtest har vi valt en moped i fabrikens mellanklass - Flandria
Iris - en måttligt inkapslad standardmoped med bakhjulsfjädring.
Då vår
provkörning inleddes, var Flandria-mopeden endast körd ett par
mil. Trots detta hade vi ingen svårighet att starta mopeden, vare
sig den var kall eller varm. Vid kallstart gällde det bara att
använda choken och då sprang den som regel igång på första
eller andra kicken. Motorn gick sedan varm mycket snabbt och redan
efter ett par minuter varvade den ut för fullt. I
originalutförande lämnar motorn en effekt av 1,9 hk vid 4 500
v/min, medan den i nedtrimmat skick för svenska lag paragrafer
ger 0,8 hk vid 3 000 v/min. På grund av att man inte ändrat ut-
växlingarna i växellådan efter denna ganska stora varvtalssänkning,
blir växellådans stegning ofördelaktig. Varvar man ut motorn
med övervarv på ettan, blir ändå andra växeln aningen för hög.
Varvtalssänkningen
medför emellertid också att motorn är ovanligt råstark, vilket
gör att den - trots det stora hop pet i utväxlingen mellan ettan
och tvåan - får en förhållandevis god acceleration. Genom att
dra upp motorn i högt varv på ettan och därefter lägga i tvåan,
kommer man upp till 25 km/tim på 11,5 sekunder. Växellådan är synnerligen
lättarbetad. Vi kan utan tvekan påstå att det är den
mest lättmanövrerade växellåda vi hit tills provat. Både
ettan och tvåan har klart avgränsade, men lätthittade
lägen.
Bromsarna
-
Styret
Bortsett
från motorns goda segdragande förmåga, är det
bromsarna och balansen, som ger det starkaste
intrycket efter en provkörning.
Bromsarna
är helt enkelt fantastiska med tanke på att mopeden
väger 57 kg. Med endast bakbromsen stannade mopeden
som vanligt på fem meter från 30 km/tim, med endast
frambromsen från samma fart på 4,4 meter och med båda
bromsarna till slagna på 3,5 m!
Avbländningsknapp
till helljuset saknas dess värre, men genom en skruv på lampan
kan man ändra vinkeln på reflektorns kastningsvinkel. I
övrigt finner man många positiva smådetaljer hos
Flandria-mopeden. Körställningen är utmärkt och motorkåporna
till skillnad från de flesta andra mopeder lätta att plocka
av. En annan ovanlig men välbehövlig sak är att
Flandria-mopeden som standard har en handpump i kombination med
en komplett verktygsutrustning.
Utformningen
av stänkskärmar och motorkåpor ger gott skydd i regn och
rusk. Pakethållaren är efter belgiskt och franskt mönster
inte försedd med fjäderbelastade hållare, men en pakethållare
av denna typ tillhandahålls för 10 kr av generalagenten.
Flandria-mopeden
tillverkas i Belgien av A. Clæys. Flandria
och säljs i Sverige
genom generalagenten:
AB
Belgimex, S:t Erikspatan 103, Stockholm Va.
Flandria
Iris kostar med hastighetsmätare 1 025 kronor.
Flandria-motorn'
Flandria-motorn
sitter inkapslad bakom ett par kraftiga och
skrammelfria plåtskydd. Dessa är synnerligen lätta
att demontera, man behöver bara skruva bort två
vingmuttrar så lossnar kåpan.
Lite
fakta: Bränsletanken rymmer 4,5 liter, reservtank
finns inte.
Fjädring.
Fram: Bottenlänkgaffel med fjädrar.
Bak:
Lång
svingarm med teleskop.
Bromsarna
är av Flandrias egen tillverkning. De båda "fullbromsnaven"
har en trumdiameter av 90 mm.
Flandria-Iris
väger otankad ungefär 55 kg.
MOTORN
i FLANDRIA-IRIS är av Flandrias egen tillverkning. Det är en
encylindrig tvåtaktare byggd på vändspolsystemet.
Topplocket
och cylindern är av lättmetall. Vidare är cylindern försedd med ett
löstagbart foder. Cylinderdiametern 39,5 mm och slaglängden 40 mm ger
en slagvolym på 49 cc. Vid 3000 v/min och kompression 1:7 ger motorn
0.8 hk.
Bosch
svänghjulsmagnet ger 6 V och 17 W.
Växellådan är sammanbyggd med
motorn och innehåller två växlar samt friläge.
Förgasaren
är av fabrikat Bing med automatiskt återgående choke.
Ramen byggd
av pressad slålplåt.
|
|