FLANDRIA - A. Clæys-Flandria GmbH, Zedelgem, Belgien.             
 FLANDRIA A. Clæys-Flandria GmbH, Zedelgem, Belgien.    ^ back to Flandria main. 
- - - - - - - - - - - - -
 
 

FLANDRIA [53-60]

• Flandria moped.

• Sport.

• Sirene.

• Iris.

 

FLANDRIA [58-59]

• Velo.

• Ideal.

• Vedette.

 

A. CLÆYS [1962]

Factory visit.

• Cyclomoto 3/62

 

 

 

 

 

FLANDRIA [1963]

• Parisienne King.

• Atlas.

• Consul.

• Record.

• Majestic.

• Primus.

• Monidal Amazon.

• Caravelle.

 

FLANDRIA [1963]

• Techniche daten motors.

 

FLANDRIA [64-67]

• Record.

• Primus.

• Floride.

• Camberra.

 

 

 

Belgium main.

 

A-Z countries.

 

Flandria main.

 

● Svensk importör: A.B. E. Krenser, Stockholm. (1954.)

● Generalagent: AB BELGIMEX S:t Eriksgatan 103, Stockholm Va (1956.)

 

 

N1     
                   
 

 

Flandria test i

Teknik för Alla 17/53

 

 

Finesserna "gör"

Flandria Sport  Bj.53

 

   

N2       
                                          
 

 

Flandria Sport  Bj.54

 

 

Flandria

 

 

Wakefield Castrol Motor Oil

Claeys Flandria

Bromfietsen Velomoteur

 

 

 

N3      
        
 

 

Flandria Sirene Bj.56.

49 cc, 2 vitress

 

 

Flandria Sirene Bj.56 

 

   

N4        
                                   
 

 

Claeys in France 1956.

• Moto revue 56.11.03 s.6

 

 

Claeys in the UK

Moped Review 1956.

 

 

 

 

 

 

 
N6
    
 

 

Flandria Iris, test i

Teknik för Alla 20/1959

 

 

Flandria Iris  Bj.60

 

 

 

 

 

 
M1a  1953  
 1953   TfA provkör Flandria i nummer 17.    [Test guide.] 
 

Flandria är en stadig sak på 40 kg.

 

FLANDRIA

 

"Gamla" mopedmärken försvinner ur marknaden - en del realisationer har redan setts - och nya märken kommer till. Här presenterar mopedred. Jan Jangö den belgiska Flandria och den svenska Rexfabrikens vackra moped uppbyggd kring den världsberömda Victoriamotorn.

 

Omdöme och provkörning: Helt överraskande har det nya belgiska märket Flandria dykt upp bland de få utländska mopederna, och den får samtidigt positionen som Sveriges dyraste godkända moped med 895: - kronors utförsäljningspris exklusive signalhorn och verktyg. "Dyrast" och "bäst" vill man ju gärna sätta i samband med varandra, men mopeder är nu en gång för alla så beskaffade att det som är bäst för t. ex. en 16-årig grabb inte alltid är det för hans 60-åriga mormor. 

 

 
 

 

 

 

 

Bakhjulet med teleskopfjädring och trumbroms.

 

 

Från pedalens infästning i växellådan går bromsarmen

ut till bakhjulets trumbroms på Flandria.

 

Flandria är en bra "motorcykelutrustad" moped för den som vill ha: En kraftig cykel på 40 kg, 2 växlar, en enda kedja till bakhjulet, trumbromsar och teleskopfjädring både fram och bak samt en lättskött, lättstartad motor. Någon lyxmoped är inte Flandria - för att bli det behöver den en hastighetsmätare, elektriskt signalhorn, ett kraftigare parkeringsstöd och kanske också en mera "svensk" pakethållare med fjäderklamrar. 

På styrstången finns ett verkligt gediget rullhandtag för gas och lustigt nog på höger sida ett "bakåtvänt" lyfthandtag för pysventilen - handbromshandtaget, även det av den kontinentala bakvända typen, sitter i stället på vänster sida. Det rättvända växelhandtaget med två växellägen och mellanliggande frikopplingsläge sitter också på vänstra sidan, så nära bromsen att dessa båda spakar sitter i vägen för varandra. På vår inrådan kommer förmodligen Flandria att få bromsen flyttad till höger sida och pysen litet diskret ur vägen på vänstra sidan. Avbländningsknappen för 6-wattsstrålkastaren (med "svensk" elektricitet från Stensholmsmagneten) manövreras också med vänster hand. 

 

Fotbromsen är utan tvekan Flandrias finaste utrustningsdetalj. En mycket kraftig trumma på bakhjulet påverkas av en stång som utgår från vevpartit. Bromsningen kan emellertid bara ske i två fixa lägen med pedalarmarna ungefär horisontellt. Ett litet knäpp hörs i tramporna när rätta läget just passeras. 

Bromsförmågan är enorm och därför en verkligt fin säkerhet för föraren. Nackdelen med denna typ av bromsar är att cykeln inte går att backa, men den nackdelen väger fjäderlätt mot möjligheten att kunna nödbromsa. Det lämpligaste läget för att få bästa bromskraften (som visserligen inte behöver vara stor) är väl för de flesta personer en bit lägre än horisontalläget och blir en individuell justeringssak. 

Från provturen kan vidare noteras att backtagningsförmågan är god även på högsta växeln - möjligen är skillnaden onödigt liten mellan högsta och lägsta växeln, detta beroende på nedbantningen från 1,75 hk i originalutförandet till omkring 0,6 hk, vilket är det högsta man kan ta ut hos den relativt lågvarviga motorn (3 460 varv/min vid 28,7 km/ tim enligt Provningsanstalten) utan att överskrida den tillåtna maximigränsen. 

Förgasaren på Flandria kan plockas isär utan verktyg på några få sekunder, och även i övrigt är denna moped konstruerad för ett minimum av verktyg inga verktyg utom pumpen ingår i cykelns standardutrustning. Denna strävan att eliminera behovet av verktyg går igen på många kontinentala mopeder, förresten. 

Ramkonstruktionen liksom telskopfjädringarna är stadiga saker som tål en hel del och ger samma säkerhet på vägen som en modern motorcykel - strängt taget är väl hitintills Flandria den moped som till egenskaperna mest liknar en motorcykel. 

 

 

Motor: 2-takts, luftkyld 49 cc med 39,5 mm cylinderdiameter och 40 mm slaglängd. Bing förgasare. Motorn tillverkad av Claeys, Belgien. Stensholms svänghjulsmagnet med 6 W belysningsuttag. 

Motorplacering: Snett framåtriktad framför och över vevpartit. 

Drivsätt och växlar: Drivningmed kedja på bakhjulet, kuggförhållande 14: 48, samt två växlar framåt med mellanliggande frigång, utväxlingsförhållande 1:4,5 och 1: 6,5. Endast en kedja finns. Tramporna, försedda med frihjulskoppling, är mekaniskt förbundna med motorn via kuggdrev. 

Reglage: Rullhandtag för gas, spak för ventillyftare, växelspak för två fartlägen med frikoppling. 

Utrustning: Teleskopfjädring både på framhjul och bakhjul, avbländbar strålkastare och elektriskt baklyse. Tank rymmande 3,5 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1: 16. 

Pris: 895: - kronor.

 
 
M1b    
 1953  Flandria Sport. TfA 19/53
 

Finesserna "gör" Flandria Sport

Hydraulisk bakhjulsfjädring

Teleskopgaffel

2-växlad motor

PRIS KOMPL. 895:-.

6 MÅN. GARANTI.

Säljes genom mopedhandlare.

Generalagent:

AB E. KRENSLER, Kungsholmsg. 19, Sthlm. Tel. 50 92 40. 52 24 04

 
  
 
M2a    
 1954  Flandria Sport, Flandriamotor.  
 

 

 

   

FLANDRIA SPORT  Belgien. 895:-. 

Motor: Flandria 0,8 hk, 49 cmm3

Förgasare: Bing. 

Kedjedrift. 

Teleskopfjädring fram och bak. 

 

 

A.B. Krensler, Stockholm.

 

 

 

 

 

 

 
 
M2b    

     
 

THE KING OF CLAEYS-FLANDRIA BIKES

fully solves the problem of the motorization of the bicycle.

 

DE KONIG DER BROMFIETSEN CLAEYS-FLANDRIA

lost het vraagstuk der motorisatie van het rijwiel volledig op.

 

LE ROI DES VELOS-MOTEUR CLAEYS-FLANDRIA

résout intégralement le probléme de la motorisation du vélo.

 

 

 

 

 

 
 
M2c    
 CASTROL   [Castrol main.]
 

 

Wakefield Castrol Motor Oil

Claeys Flandria

Bromfietsen Velomoteur

 

 

 

 

 

                     

 

 
 
 
M3a    
 1954   LA PARFAITE REUSSITE: LE CYCLOMOTEUR 49 CC. A 2 VITESSES  
 

 

 

 

 

  

SIRENE

49 CC.

2 VITESSES

 

 

Performance la plus récente: un voyage de 13.000 km. (Hollande, Belgique, France, Espangne, Portugal, E`spagne, France, Italie, Sicile et retour en hollande) en 16 jours de course par un homme de 68 ans, sans un seul incident, sans un seul erevaison ! 

 

 

LE CYCLOMOTEUR DE GRANDE CLASSE, APPELE A RENDRE LES PLUS GRANDS SERVICES DANS TOUS LES PAYS DU MONDE! 

 

 

 

 

 

 
 
M3b    
 1956   Flandria Sirene  
 

FLANDRIA mopeder och mopedscooter.

2-växlade, bakhjulsfjädring.

Riktpris: från kr 870:-

 

Återförsäljare sökes. 

Katalog och villkor sändes mot porto.

Generalagent: AB BELGIMEX

S:t Eriksgatan 103, Stockholm Va

 

 
 
 
M6c  1959  
 1956   CLAEYS ... Agent général France et union française: SOPADEX, 18, r. de la Chaussée d´Antin, Paris (9)   [Back - to France main.]
 
 
 
UK      
 1956   Moped Review The Motor Cycle, 15 November 1956.     [Moped Review 1956.] [Back/to UK mo-ped guide.]  
 

Economy Two-wheelers:

On this and Subsequent Pages are Reviewed all Pedal-assisted Machines Available in Britain.

 

CLAEYS

On the rising tide of mopeds from the Continent comes the Claeys presenting a five model range of Belgian design and manufacture.

All are powered by a 49 c.c. Claeys two-stroke and the range extends from as unsprung single-gear model to a de luxe mount with fore and aft springing and pillion equipment.

Star of the quintet is the Flandria Superia, a scooterized two-speed moped with trailing link front and pivoted-fork rear springing and extensive shielding of the engine transmission and rear wheel; large, curved legshields are available at extra cost. A deep and comfortable dual-seat is fitted.

 

British prices and concessionaires will be announced later.

 

● Lectrix - 189 High Street, Orpington, Kent.

Majestic 1957

 
M4a  1959  
 1959   Moped test av Flandria Iris i Teknik för Alla Nr.20.    [Test guide.] 
 

Mopeden levereras tvåfärgad, antingen mörkt ljusgrön eller mörk- ljusgrå.

 

 

 

 

 

Flandria Iris.

 

En moped som i utlandet är mycket eftertraktad, men i Sverige av någon anledning inte riktigt slagit ur försäljningssynpunkt är den belgiska Flandria mopeden. 

Flandria-serien omfattar sex olika årsaktuella mopedtyper, från standardmopeden utan bakhjulsfjädring till den strömlinjeformade sport- och ungdomsmopeden.

 

 
 

Framfjädringen är av bottenlänktyp, men gaffelbenen

är vända bakåt. Vid en hastig inbromsning fortsätter

därför mopeden en bit framåt sedan framhjulet stannat,

för att därpå fjädra bakåt.

 

 

Både på bak- och framhjulet återfinner man fullnavs-

bromsar av Flandrias egen tillverkning. Bandbredden

är dock den vanliga för mopeder och backarna har

placerats på ena sidan or naven.

 

 

Styret på Flandria-mopeden har en modern utformning. 

Hastighetsmätaren, graderad i hundra- meter, ingår i

standardutrustningen. Avbländningsknäpp saknas, men

man kan ändra reflektorn.

 

 

För vår mopedtest har vi valt en moped i fabrikens mellanklass - Flandria Iris - en måttligt inkapslad standardmoped med bakhjulsfjädring. Då vår provkörning inleddes, var Flandria-mopeden endast körd ett par mil. Trots detta hade vi ingen svårighet att starta mopeden, vare sig den var kall eller varm. Vid kallstart gällde det bara att använda choken och då sprang den som regel igång på första eller andra kicken. Motorn gick sedan varm mycket snabbt och redan efter ett par minuter varvade den ut för fullt. I originalutförande lämnar motorn en effekt av 1,9 hk vid 4 500 v/min, medan den i nedtrimmat skick för svenska lag paragrafer ger 0,8 hk vid 3 000 v/min. På grund av att man inte ändrat ut- växlingarna i växellådan efter denna ganska stora varvtalssänkning, blir växellådans stegning ofördelaktig. Varvar man ut motorn med övervarv på ettan, blir ändå andra växeln aningen för hög. Varvtalssänkningen medför emellertid också att motorn är ovanligt råstark, vilket gör att den - trots det stora hop pet i utväxlingen mellan ettan och tvåan - får en förhållandevis god acceleration. Genom att dra upp motorn i högt varv på ettan och därefter lägga i tvåan, kommer man upp till 25 km/tim på 11,5 sekunder. Växellådan är synnerligen lättarbetad. Vi kan utan tvekan påstå att det är den mest lättmanövrerade växellåda vi hit tills provat. Både ettan och tvåan har klart avgränsade, men lätthittade lägen.

 

Bromsarna - Styret  

Bortsett från motorns goda segdragande förmåga, är det bromsarna och balansen, som ger det starkaste intrycket efter en provkörning. 

Bromsarna är helt enkelt fantastiska med tanke på att mopeden väger 57 kg. Med endast bakbromsen stannade mopeden som vanligt på fem meter från 30 km/tim, med endast frambromsen från samma fart på 4,4 meter och med båda bromsarna till slagna på 3,5 m! 

Avbländningsknapp till helljuset saknas dess värre, men genom en skruv på lampan kan man ändra vinkeln på reflektorns kastningsvinkel. I övrigt finner man många positiva smådetaljer hos Flandria-mopeden. Körställningen är utmärkt och motorkåporna till skillnad från de flesta andra mopeder lätta att plocka av. En annan ovanlig men välbehövlig sak är att Flandria-mopeden som standard har en handpump i kombination med en komplett verktygsutrustning.

Utformningen av stänkskärmar och motorkåpor ger gott skydd i regn och rusk. Pakethållaren är efter belgiskt och franskt mönster inte försedd med fjäderbelastade hållare, men en pakethållare av denna typ tillhandahålls för 10 kr av generalagenten. 

 

 

Flandria-mopeden tillverkas i Belgien av A. Clæys. Flandria 

och säljs i Sverige genom generalagenten: 

AB Belgimex, S:t Erikspatan 103, Stockholm Va. 

Flandria Iris kostar med hastighetsmätare 1 025 kronor.

 

 

Flandria-motorn'

Flandria-motorn sitter inkapslad bakom ett par kraftiga och skrammelfria plåtskydd. Dessa är synnerligen lätta att demontera, man behöver bara skruva bort två vingmuttrar så lossnar kåpan.

 

Lite fakta: Bränsletanken rymmer 4,5 liter, reservtank finns inte.  

Fjädring.

Fram: Bottenlänkgaffel med fjädrar. 

Bak: Lång svingarm med teleskop. 

Bromsarna är av Flandrias egen tillverkning. De båda "fullbromsnaven" har en trumdiameter av 90 mm. 

Flandria-Iris väger otankad ungefär 55 kg.

 

 

MOTORN i FLANDRIA-IRIS är av Flandrias egen tillverkning. Det är en encylindrig tvåtaktare byggd på vändspolsystemet. 

Topplocket och cylindern är av lättmetall. Vidare är cylindern försedd med ett löstagbart foder. Cylinderdiametern 39,5 mm och slaglängden 40 mm ger en slagvolym på 49 cc. Vid 3000 v/min och kompression 1:7 ger motorn 0.8 hk. 

Bosch svänghjulsmagnet ger 6 V och 17 W. 

Växellådan är sammanbyggd med motorn och innehåller två växlar samt friläge. 

Förgasaren är av fabrikat Bing med automatiskt återgående choke. 

Ramen byggd av pressad slålplåt. 

 
 
M4b    
 1960   Iris