REX Vicoped
Motor:
48 cc tvåtakts luftkyld Victoria motor, lågvarvig. Cylindern hårdkromad, diameter
38 mm, slaglängd 42 mm.
Reglage:
Vridhandtag för gas, drag handtag för
handbroms och spak för dekompressionsventil ("pys") för höger hand. Sammanbyggd koppling och växel av
s. k. scootertyp med drag- och vrid- handtag, knappar för strålkastare och elektriskt
signalhorn samt kortslutning av tändsystemet för vänster hand.
Kraftöverföring och växlar:
Kraftöverföring till
bakhjulet med kedja. Tvåväxlad låda med
tystgående snedskurna drev.
P
r i s:
810: - kronor
GEMENSAM
TEKNISKA DATA:
Förgasare: Bing flottörförgasare med luftrenare och
automatisk startchoke.
Tändsystem: Noris med 16.5 W
belysningsgenerator.
Tank:
Helsvetsad 3,5 liter för oljeblandad bensin i proportionen 1:
25 (1: 20 de första 500 km).
Ram och
framgaffel: Dubbelrörram med
ett grovt rör och ett smalare stagningsrör, helsvetsad, fjädrande
Rex framgaffel.
Utrustning: Rymlig och stadig pakethållare, sammanbyggd
med ramen. Verktygskasett med komplett verktygsutrustning. Tvåbent
markstöd. Novo frihjulsbromsar. 26" hjul. |
Omdöme om
båda Rex-mopederna gemensamt: Maskinfabriken Rex har
arbetat
länge på att få fram ett par definitiva mopedtyper och kunna fullfölja
sina lättviktartraditioner. Ramkonstruktionen var klar redan förra
året, en läcker ram, som gav cykeln bekväm kör ställning. Motorn
var det stora problemet - en nödlösning var Victorias påhängsmotor,
som tyvärr var för högvarvig och orsakade vibrationer i mopeden.
Man
var djärv nog att lita på Victorias nya motor för montering under
ramen. För alla som ville ha en lättmanövrerad moped valde man
Zündapp, som ju från första början visat sig vara en säker,
lättmanövrerad motor som dess utom skonade cykeln med sin mjuka
remdrift. Den motor, som de allt skickligare konstruktörerna hos
Victoriawerke i Nürnberg släppte fram, hade för svenskt bruk vissa
barnsjukdomar, som man beredvilligt och snabbt avhjälpte. Man hade från
början avsett att den nya motorn skulle kunna klaras utan de
kompressionsventil, men denna visade sig nödvändig för en snabb och
bekväm start.
Så står de båda Rex-mopederna sedan ett par månader
definitivt klara och svenska folket kan återknyta till lätt
viktartraditionen. TfA:s mopedred. provkörde dem ett par dagar på linjen
Halmstad-Tylösand med stor behållning och tog dessutom en snabbtitt på
fabriken. Visste ni, att alla cyklar utom Monark i Sverige har fälgar
från Rex? Valsade cykeldelar är maskinfabrikens specialitet.
Vicoped,
provkörning: ---
Exteriört sett skiljer sig inte Vicopeden mycket
från Zündappeden, knappast ens på avgasrörets form. Det är
växelhandtaget och pysspaken och - förstås - den del av motorn
som syns utanför kåpan och till hörande kedja, som skiljer dem
åt.
Men när man startar Vicopeden, märker man att de båda
Rex-mopederna är ganska olika. Victoria är tystare, men har
ett hetare temperament. Den går mjukare, och kedjans svaghet i
förhållande till kilremmens märks egentligen bara när man kör i
utförsbackar.
Startmetoden är helt olika. Victoria vill inte
gärna låta sig startas med kopplingen - den bromsades ned, utan
att motorn lät sig vridas runt - och man använder därför med
fördel pysen. (Växeln, ja, visst skonar den motorn, men eventuella
köpare som är rädda för växlar behöver inte alls använda den,
motorstyrkan räcker ändå...).
Sedan gick motorn tyst och
vibrations fritt, med ett motorvarv som vida under stiger Zündapps,
och de goda intryck jag fick vid provkörningen av Victoria Vicky -
se TfA nr 11 i år - befästes ytterligare.
|
|