Husqvarna Vapenfabriken i Huskvarna.                 
 Glimtar från Husqvarna.

^ back to HVA 1903-59. 

- - - - - - - - - - - - -

Husqvarna [52-57] Novolette: 

[52-53] 3311 Rex-motor.

[54] TfA test 3411, 3421. Premiär.

[55] 3521, Story, photos.

[56] 3611 F, 3611, 3622.

[56] Sport 3531-2.

[56-57] Transport 3642.

 

Husqvarna [57-59] Roulette:

[57] Standard 3752. Norge.

Instr. bok. 3752.

[57] Lyx 3772/3. Finland.

[58] 3811 Populär. [58] 3822.

[58] 3832. Conny & Alexander.

[59] Standard.

Husqvarna [58-61]

Corona 3842.

Corona, Finland.

Glider (Corona), USA.

 

Husqvarna [59-61]

Cornette:

[59] .... 3912, TfA-test.

[59-61] Cornette in Bullaren.

[60] .... 3912, HVA Nytt.

[60-62] 4022, 41221, 41222-3,

........... 41223 1960-62.

 

Husqvarna [60-66

[60] .... 4012, (41121, 41123).

[60-61] Standard 4132.

[61] .... Lyx 4112, 41121.

[61] .... Sveriges mopedist.

[61] .... Såhär testas HVA.

[61-62] Standard 4232, 42321.

[62] .... 41122, 42121, 42122..

[65] .... Lyx 943122.

[65-66] Sport 943124

 

 

Husqvarna [1903-59]

Skooter, MC:

[03-39] MC, lite HVA historia.

[54] .... MC fabrik från stormaktstiden.

[54-59] Silver- Guldpilen.

[55] Scooter Parilla, test.

[55] Glimtar från HVA.

 

Husqvarna 

[HVA] Motorer.

[CSR] Husqvarna modeller.

[55-60] Trädgård & Skog.

[59-62] Utombordare.

[59] .... HVA, ett bilmärke.

 
 
                           
 

 

Husqvarna presenterar "GLIMTAR" (1955)

 

 

 

 

 

 

 

 
       
 1955     HUSQVARNA.
 

Husqvarna presenterar "GLIMTAR"

Husqvarna Vapenfabriks Aktiebolag är inte endast en av Sveriges största företag på många industriella områden utan även landets äldsta och genom tiderna mest kända motorcykelfabrik, som i början av trettiotalet blev världskänd genom storsegrar i olika internationella TT-lopp. 

 

Med Ing. Folke Mannerstedt som konstruktör och förare som Ragnar Sunnquist, Gunnar Kalén, Ivar Skeppstedt och många andra blev namnet ett begrepp i motorvärlden. Ett begrepp som inte försvann, inte ens då Husqvarna, tvingat av olyckliga omständigheter, lade ned tillverkningen av sina välkända modeller och inte längre deltog i några tävlingar. 

 

Med Ing. Charlie Heimdal i spetsen har fabriken emellertid efter kriget lyckats att visa sig det goda namnet värdigt genom att konstruera och tillverka helsvenska motorcyklar - vilka visserligen inte lät höra av sig på TT-banorna, men vilka hemkammade otaliga segrar i hårda till förlitlighetstävlingar såväl inom Sverige som i utlandet Husqvarna var även en av de första som insåg mopedens stora betydelse och framtid i Sverige och satte snart igång med egen tillverkning.

 

På internationella Motorcykelsalongen i Stockholm presenterade företaget en pangsak för mc-entusiasterna, en 175-kubikare som fått det träffande namnet "Silverpilen". 

En lyckad bild från en tävling där en av förarna med stor möda och stort besvär klarar sig genom en svår vatten- och gyttjepassage.

   
 
 

Silverpilen

Cykelns tjänstevikt är endast 75 kg, den har snabb acceleration och har i sin klass den högsta topphastigheten. 

Den har ramrör av krommolybden, cylinder av lättmetall med förkromat lopp, bottenlänka gaffel fram och bak en svingarms gaffel med hydrauliska stötdämpare. 

"Silverpilen" gör över 100 km/tim men med dess goda bromsegenskaper ger föraren fullt tillfredsställande säkerhetsmarginal.

 

Maskinen som har utvecklats från den kända "Drömbågen", som emellertid väger 42 kg mera, gjorde sin tävlingsdebut årets Midvinterpokal, där den ingick i Husqvarnas segrande märkeslag.

 

En annan uppmärksammad HVA-nyhet är en scooter, utrustad med Husqvarnas beprövade 120 cc motor vilken är inmonterad i en specialbeställd italiensk Parilla kaross. Scootern är utrustad med dubbla sadlar, hastighets- och vägmätare och dubbla ljuddämpare. Fjädringen fram är av teleskoptyp och bakfjädringen utgörs av en svinggaffel. Hjulen är sinsemellan utbytbara och hjuldiametern är 12 tum. 

Under sloganen "Svensk kvalitet - italiensk skönhet" lanserar Husqvarna 

denna scooter med HVA motor och italiensk Parilla- kaross.

 
 

Mopedentusiasterna har ej heller i år glömts bort i Husqvarnas till verkningsprogram. 

Bland "Novoletterna" som HVA:s mopeder heter - märks två uppmärksammade nyheter. Det är först 1955 års Novolette som är försedd med lätt av- och påmonterbara frontskydd av scootermodell. Den är vidare försedd med förbättrad frikoppling, har ökad backtagningsförmåga och en nykonstruerad ljuddämpare som ger "viskande" gång. 

 

Kilremsdrift, en handmanövrering samt bekväm choke av biltyp gör maskinen lättkörd. Andra finesser är nivåröret för bränslet på bensintanken samt att luftningen av tanken sker genom ramröret, vilket förhindrar allt "bensinskvimp" på bensinpåfyllningslocket.

 

Novolette-nyheten nr 2 är utförd TT-stil och kommer säkerligen att väcka stor förtjusning bland ungdomen. Novolette Sport heter denna modell med goda vägegenskaper, kraftig segdragande motor och sport sadel av galonklätt skumgummi. 

 

En annan nyhet av intresse för landets mopedister är Husqvarnas släp kärra, HVA-släpet, det idealiska camping-ekipaget att koppla efter mopeden, där tält och övrig fältutrustning bekvämt kan stuvas ner. 

Man kan även ta ett litet barn i släpet, som då lätt arrangeras om genom att en specialgjord sits med ryggstöd placeras i släpet och ett plast- överdrag mod vindskydd monteras på. 

Bakom ryggstödet finns god plats för en stor shoppingväska. 

För vanlig varutransport är släpet ett Columbi-ägg. 

 

HVA-släpet är en idealisk lösning för mopedister - som 

vill campa, för barntransport eller varutransporter med moped.

 

 

 

Den totala längden är 1,5 m. 

De invändiga måtten är: 

Längd 800 mm. 

Bredd 315 mm. 

Djup cirka 250 mm. 

Maxlasten är 80 kg. 

Släpet är lätt av- och påkopplingsbart och

tack vare den patenterade självstabiliserade kopplingen påverkar släpet ej det dragande fordonets manövrering.

 
 
 
HUSQVARNA.