Husqvarna mopeder, MC......
 CORONA HUSQVARNA VAPENFABRIKS AKTIEBOLAG Huskvarna. ^ back to HVA main.  
- - - - - - - - - - - - -

[52-57] Novolette: [52-53] 3311 Rex-motor. [54] TfA test 3411, 3421. Premiär, photos. [55] 3521, Story, photos.

----------------------[56] 3611 F, 3611, 3622, Nynäshamn. [56] Sport 3531-2. [56-57] Transport 3642.

[57-59] Roulette: [57] Standard 3752. Norge. Instr. bok. [57] Lyx 3772/3. Finland. [58] Populär 3811. [58] 3822. [58] 3832. [59] Standard.

[58-61] Corona.

[59-61] Cornette: [59] 3912, TfA-test. [59-61] Cornette in Bullaren. [60] 3912, HVA Nytt. [60-62] 4022, 41221, 41222-3, 41223.

[60-66]: [60] 416012, (41121, 41123). [60-61] Standard 4132. [61] Lyx 4112, 41121. [61] Sveriges mopedist. [61] Såhär testas HVA.

----------[61-62] Standard 4232, 42321. [62] 41122, 42121, 42122, Långaberedning. [65] Lyx 943122. [65-66] Sport 943124

[1903-59] Skooter, MC: [03-39] MC. [54] MC fabrik från stormaktstiden. [54-59] MC. [55] Scooter Parilla, test. [55] Glimtar från HVA.

- [HVA motorer]. - [CSR] Hva modeller. - [55-60] Trädgård & Skog. - [59-62] Utombordare. - [59] HVA, ett bilmärke.

 
 
N1  
      
 

 

Husqvarna Corona. Annons från veckotidning, 1958.

 

 

Broschyr: Corona 3842, med specifikation.

 

   
N2  
                              
 

 

Husqvarna Säsongsnyheter.

 

 

 

Tidningen REKORDS motorserie,

Husqvarna Corona 3842.

HUSQVARNA.
N3  
 
 

 

1959: Bild.

● 1961: Lite text, specifikation.

 

 

Husqvarna Corona in Finland (1958, 1959.)

 

 
 
M1a     HUSQVARNA.
 1958   Annons veckotidning.
 
 

Titta så bekvämt vi har det med vår Husqvarna

 

Den lyckliga ägarinnan till en Husqvarna Corona har det verkligen bekvämt - antingen hon är hemmafru eller yrkeskvinna. Lätt, smidigt och med skoter-komfort tar hon sig fram i trafiken (även lillen sitter tryggt och bekvämt).

 

Husqvarna Corona är de eleganta linjernas fordon. I vackra färgkombinationer har den fulländats till just den exklusiva moped-skoter, som den svenska kvinnan vill ha. Coronan är både driftsäker och lättkörd! På mindre än 5 min. blir Ni god vän med den. Sedan är det bara "tanka och kör"!

 

 

EXTRA! Enda mopeden med frihjul. 

Husqvarna Corona är först med nyheten: Frihjul på mopeden en finess som Ni annars finner endast på betydligt dyrare fordon. Frihjulet hindrar motorn att dras upp i övervarv i utförsbackar och därigenom vinner Ni följande fördelar: Mjuk, vibrationsfri körning, bättre bränsleekonomi och ökad livslängd på motor och rem. 

 

 
 
M1b     HUSQVARNA.
 1958   Corona 3842  
 
 

 

Corona  skoter med moped-ekonomi.

Husqvarna Corona är den stora nyheten på tvåhjulings marknaden 1958 - ett exklusivt fordon som genom sin hypermoderna formgivning och djärva, eleganta färgsättning tillmötesgår de allra högsta anspråk.

 

Corona är det idealiska fortskaffningsmedlet för alla, oavsett ålder, och förenar på ett synnerligen tilltalande sätt mopedens och skoterns alla fördelar - med Corona kan Du åka med skoterkomfort till mopedpris!

 

 
 

Specifikation för Husqvarna Corona modell 3842

Motor: Husqvarna 2-växelmotor, effekt 0,8 hk vid 3.500 varv/min. Enkedjedrift med kickstart. Frihjul.

Förgasare: Bing 1/10 nr 22319.

Tändning: Svänghjulsmagnet.

Utväxling: 1:an 28:1 och 2:an 16:1.

Frikoppling: 3-skivig lamellkoppling.

Ram: Av stålplåt, skalkonstruktion med bensintanken osynligt placerad i ramen ovanför bakhjulet under sadeln.

Framgaffel: Av svängarmstyp med fjäderben av teleskoptyp.

Bakhjulsfjädring: Bakfjädring av svängarmstyp med fjäderben av teleskoptyp.

Hjul: 20 x 2 ½" mopedskoterhjul. Fullnav.

Styre: Av stålplåt. Hastighetsmätare inmonterad i styret.

Sadel: Uppfällbar och låsbar skotersadel. Under sadeln rinns utrymme för verktyg samt påfyllningshalsen för bensintanken.

Strålkastare och signalhorn: Inbyggda i kåpa på framgaffeln.

Baklykta: Infälld i bakpartiet.

Lås: Styrlås av godkänd typ monterat på framgaffeln.

Pakethållare: Av förkromade stålrörspännbyglar i rostfritt stål.

Bensintank: Rymmande ca 5,5 liter med reservläge på bensinkranen.

Ljuddämpare: Avgasljuddämpare av blankförkromad stålplåt. Insugningsljuddämpare av plast.

Utrustning: Frontskydd av skotertyp. Motorkåpor, lätt avtagbara. Verktygssats i utrymmet under sadeln. Inbyggd hastighetsmätare.

                Styrlås. Plastkromlister på ram, framskärm och frontskydd.

Färg: Svart och solgult eller röd och gråbeige.

 
M2a     HUSQVARNA.
 1958  Husqvarna Vapenfabrik AB har visat sina säsongnyheter när det gäller motoriserade tvåhjulingar -  
 
 

... någon motoriserad tre- eller fyrhjuling är faktiskt ännu inte aktuell för den stora Smålansfabriken. 

Som vanligt gissades det friskt innan de närvarande pressmännen fått sin nyfikenhet stillad och som vanligt gissades det fel - det blev varken en 500 cc fyrtaktsmotor eller en serie tillverkad 250 cc Guldpil utan en ytterst formfulländad mopedscooter (se bilden) döpt till Corona och försedd med en världsnyhet. Denna nyhet utgöres av ett frihjul av ytterst enkel och robust konstruktion. Vad detta betyder i minskat slitage förstår var och en som ängslats åt en mopedmotors pipande övervarv i en lång nedförsbacke eller trampat hem med skuren motor efter att ha rullat utför en backe med motorbroms och avslagen gas.

 

Men även fabrikens övriga tillverkningsprogram har piffats upp. 200-kubikaren Guldpilen har fått ny tank, ny dekor och nytt avgassystem vilket gör den nära nog ljudlös och ökar toppfarten med fem »knutar ». Roulette mopederna har fått nytt styre och nya färgsammansättningar, och de andra modellerna - Silverpilen, Drömbågen, 125- och 120- kubikaren har blivit begåvade med en och annan förskönande detalj.

 

Man visade även de nya monteringsverkstäderna, där löpande-band-principen utvecklats ytterligare. Halvfabrikaten transporteras fram till banden på ett enklare sätt och lager hålles överskådligare. Sammansättningen av mopedmotorerna sker nu också på löpande band med fyra stationer, och i år tänker man plocka ihop inte mindre än 30 000 stycken. Men någon 500 cc fyrtaktsmotor såg man som sagt inte.

 
 
M2b  REKORD   HUSQVARNA.
 1958  Tidningen REKORDS mopedserie fortsätter, denna gång Husqvarna Corona.   [Back/to: Tidningen REKORDs moped guide.] 
 

Husqvarna Corona

Motor: Husqvarna 2- växlad motor, cylindervolym 50 cc, effekt 0,8 vid 3.500 v/min. 

          Enkedjedrift med kickstart. Frihjul. Bing förgasare.

Kraftöverföring: 3-skivig lamellkoppling. 

Fjädring: Framgaffel av svängarmstyp med fjäderben av teleskoptyp. Bak: dito. 

Hjul: 20x 2 ½" mopedskoterhjul. Fullnav. 

Ram: Av stålplåt, skalkonstruktion med bensintanken osynlig, placerad i ramen ovanför

         bakhjulet under sadeln. 

Styre: Av stålplåt. Hastighetsmätaren inmonterad i styret. 

Prestanda: Bensintanken rymmer 5,5 liter.  

Riktpris: 1. 095:-

 

 

 
 
                
 
M3a     HUSQVARNA.
 1959    
 
 

 

1961

Husqvarna Corona 3842

Husqvarna Corona är en exklusiv mopedskoter och den enda mopeden med frihjul. Husqvarna Corona är modellen för Er, som vill åka med högsta körkomfort, väl skyddad för smuts och drag.

Riktpris Kr 1.145:+ oms.

Specifikation för samtliga Husqvarna mopeder1961 (Corona) (top)

 

 
 
M3b  Finland   HUSQVARNA.
 Corona   in Finland. Husqvarna [Jurvan Autokorjaamo.] [To Finland.]  
 
 

 

  1958

  1959

 
 1953  CASCO Textil lim. [Guide: Hus & Hem.] HUSQVARNA.