Mopeds made in Huskvarna.                  
 HUSQVARNA VAPENFABRIKS A.-B., Huskvarna.

^ back to [60-66] Husqvarna.  

- - - - - - - - - - - - -

Husqvarna [52-57] Novolette: 

[52-53] 3311 Rex-motor.

[54] TfA test 3411, 3421. Premiär.

[55] 3521, Story, photos.

[56] 3611 F, 3611, 3622.

[56] Sport 3531-2.

[56-57] Transport 3642.

 

Husqvarna [57-59] Roulette:

[57] Standard 3752. Norge.

Instr. bok. 3752.

[57] Lyx 3772/3. Finland.

[58] 3811 Populär. [58] 3822.

[58] 3832. Conny & Alexander.

[59] Standard.

Husqvarna [58-61]

Corona 3842.

Corona, Finland.

Glider (Corona), USA.

 

Husqvarna [59-61]

Cornette:

[59] .... 3912, TfA-test.

[59-61] Cornette in Bullaren.

[60] .... 3912, HVA Nytt.

[60-62] 4022, 41221, 41222-3,

........... 41223 1960-62.

 

Husqvarna [60-66

[60] .... 4012, (41121, 41123).

[60-61] Standard 4132.

[61] .... Lyx 4112, 41121.

[61] .... Sveriges mopedist.

[61] .... Såhär testas HVA.

[61-62] Standard 4232, 42321.

[62] .... 41122, 42121, 42122..

[65] .... Lyx 943122.

[65-66] Sport 943124

 

 

Husqvarna [1903-59]

Skooter, MC:

[03-39] MC, lite HVA historia.

[54] .... MC fabrik från stormaktstiden.

[54-59] Silver- Guldpilen.

[55] Scooter Parilla, test.

[55] Glimtar från HVA.

 

Husqvarna 

[HVA] Motorer.

[CSR] Husqvarna modeller.

[55-60] Trädgård & Skog.

[59-62] Utombordare.

[59] .... HVA, ett bilmärke.

  HVA = Husqvarna.  
 
N1   
  
 

 

Sommar i Strömstad (artikel).

● Hemmets Veckotidning 12/60

 

 

Kosterö anlägger Nordkoster.

VW bussen hör till Hotel Milton.

 

   
 
N2   
                                                                            
 

 

Artikel: Du kan bli

Sveriges "Mopedist" 1961.

 

 

Vinnaren i "Stockholms Stjärnmopedist 1960". 

 

   
 
M1a     HUSQVARNA.
 1960   Sommar i Strömstad. Hemmets Veckotidning 12/60 [Back to main index.] Norra Bohuslän main
 
 

 

SOMMAR I

STRÖMSTAD

 

 [Large.]

 

Det är en bild av norra hamnen vi ser här med

det rörliga liv som råder kring båtar. Trots att

Strömstad flera gånger härjats av svåra brän

der, finns mycket av den gamla fina bebyggelsen

kvar. Det är rådhuset som reser sig högt t. v.

 

Av KARL PETERSON

 

 

Även om icke badlivet utvecklar samma glans

rush prakt nu som i mitten av förra seklet

när Oscar I och Carl XV med gemåler och

barn gjorde Strömstad den äran, så har

staden ännu ett fast grepp om sina gäster.

Tillfällig turist på genomresa eller stamgäster

år till år - alla är lika välkoma

 

 

 

Kala klippor eller sandiga vikar finns inom räckhåll i

Strömstad. Var och en följer sin smak.   [Large.]

FÖR MÅNGEN VÄSTKUSTÄLSKARE

har namnet Strömstad en alldeles speciell klang. Det ger inte bara visioner av ett salt hav, solvarma granitklippor, båtfärder till Koster och andra badöar i den nordbohuslänska skärgården, utan det för också tanken till en sällsynt vänlig och trivsam småstadsidyll.

Strömstad är även den naturliga mötesplatsen mellan svenskt och norskt kynne och via Svinesundsbron kan man göra avstickare till det norska grannlandet.

 

Strömstad har utmärkta hotell och inkvarteringsmöjligheter liksom restauranger, som passar var mans börs, ifrån lyxrestauranger med hänförande utsikt över det obeskrivligt levande och skiftande Västerhavet, till välskötta barer och trädgårdsserveringar.

 

Det är dock i första hand solen och de salta baden som lockar sommarturisten till Strömstad, som på det svenska fastlandet ståtar med det största antalet soltimmar och ett minimum av regniga och ruskiga sommardagar.

 
 

 

På Nordkoster fann fotografen denna trevliga dalslandsfamilj vid en idealisk

lägerplats bland klipporna. Många föredrar att slå sig ner på Koster, som inte

bara är vida berömt för sin vals utan också för sina badklippor och vikar för

att inte tala om den rika och sällsynta floran.

 

 

 

Strömstads mångårige turistintendent överste löjtnant Rickard Lundgren och

källarmästare Allan Mülich på Laholmen är ett par fasta stöttepelare, när det

gäller att ordna det trevligt för sommargäster och turister. Här dryftar de ett

projekt med penna och sjökort.

 

 

 

 

Strömstads naturliga centrum är Torget, eller Bryggan, där turister och fasta

invånare möts. Här lägger många av turistbåtarna till, här går det att tillhandla

sig nykokta räkor och humrar, när fiskebåtarna kommer in med sina fångster,

som kokats till havs, och här går man in på turistbyrån och rådgör om utfärder

till sevärdheter, på vilka trakten som gammal kulturbygd är rik.   [Large.]

 

 

 

 

För den som älskar Västerhavet och en sommarsemester i dess närhet måste

det vara underbart att efter en dag tillsammans med salt kristallklart vatten,

sol och tång få slå sig ner vid middagsbordet och ännu ha havet med dess

ständigt växlande spel av krusningar och dagrar för ögonen.

Fönsterväggen på restaurang Laholmen reser inga hinder för skönhetsintrycken

utifrån.

 

 

M1b    

 

"Kosterö" lämnar av en grupp nykomlingar på ön Nord-Koster, och här

råder inte - som på en del andra västkustöar - bilförbud Hotellbilarna möter vid

bryggan, och semesterfirarna hoppas nu bara på att det stora antal soltimmar,

som enligt statistiken tillfaller Strömstadstrakten, skall lysa även över dem. Ty

far man till västkusten är man inställd på att vara ute hela dagarna.  [Large.]

Mer Koster? [Kosterö - Hotel Milton.]

SOM BADORT BETRAKTAD är Strömstad en av de allra äldsta i Europa, åtminstone vid Västerhavet. Redan 1781 började strömstadsborna på en allmän rådstuga organisera sitt badortsliv, och samma år slog surbrunnen Lejonkällan upp sina portar för badgäster som kom dit för att dricka brunn och bada gyttjebad.

Som havskuranstalt nådde Strömstad sitt högsta flor under 1800-talets senare hälft. Sedan dess har badortslivet här liksom annorstädes tagit delvis nya former, och i bilismens tidevarv har Strömstad blivit ett kärt resemål för allt fler semesterfirande svenskar och norrmän.

 

MEN STRÖMSTAD HAR INTE BARA fina traditioner som badort och havskuranstalt utan också gamla förnäma anor som gränshandelsstad. Dess första upprinnelse var ett litet fiskeläge, kallat Strömmen, som år 1667 upphöjdes till köping, för att kort därpå inlemmas bland köpstäderna.

Att en plats med så pass utsatt läge som Strömstad gång på gång skulle komma i farozonen under de upprepade krigen mellan Sverige och dess nordiska grannländer, säger sig självt. Första gången detta hände var 1676, under Karl XI:s danska krig, och sista gången Strömstad hade en mera påtaglig känning av militära förvecklingar var år 1814, då huvudkvarteret för den svenska hären under Karl XIV Johans norska fälttåg var förlagt till staden.
Tre gånger har staden också härjats av eldsvådor. Den första inträffade 1876, då närmare en tredjedel av stadsbebyggelsen blev lågornas rov. Bara fyra år senare kom elden åter lös, och vid den storbranden lades hela nordsidan i aska. Den sista branden inträffade 1920, och ödelade hela bebyggelsen utmed Karlsgatan. Bland de byggnader som då förstördes var många från Karl XII:s tid, liksom den frejdade västkustförfattarinnan Emilie Flygare-Carlens födelsehus. Trots allt finns dock en del gammal fin bebyggelse i behåll.

 

STRÖMSTAD BESTAR EGENTLIGEN av två delar, skilda åt genom Strömmen, vilken kantas av de Norra och Södra Hamngatorna. Dess naturliga centrum, där många av turbåtarna lägger till och där många intressanta byggnader är belägna, är dock Torget, eller Bryggan, som platsen även kallas, kanske mindre i sin egenskap av tilläggsplats för båtar än på grund av att den fordom till stor del upptogs av stadens stora tullbrygga och den dominerande Kungstrappan.

Kring Torget grupperar sig ångbåtskontor, fiskhallar, där man kan tillhandla sig pinfärska räkor, humrar, havskräftor, ostron och de flesta andra av Västerhavets läckerheter samt omnibusstationen, Grand Hotell och flera av stadens stora affärer.

I en särskild paviljong är Turistbyrån inrymd, där stadens mångårige turistintendent, överstelöjtnant Rickard Lundgren och hans biträden residerar. De står gärna till tjänst med goda råd om utflyktsmål såväl på öarna som i stadens ovanligt fornminnesrika omgivningar - på Blomsholms säteris ägor ligger t. ex. vårt lands näst största och bäst bevarade skeppssättning från bronsåldern - och att lösa turisternas bostadsproblem.

 

VAR SKALL JAG BO och var skall jag äta? Statt, Centralhotellet och hotell Trädgården har öppet året om, och sommartid ställer så gott som varje familj i staden sina rum och lägenheter till sommargästernas förfogande. Skulle man föredra att bo t. ex. på Koster, så finns även här flera trivsamma pensionat och åtskilliga privatbostäder att välja på. Koster är bekant inte bara för den populära valsen, sina badklippor och sina sandiga badvikar, utan även för sina sällsynt prunkande ängar. Dess numera fridlysta martorn eller kostertisteln är en av bohusläns florans rariteter.

När våren och sommargästerna kommer slår de båda sommarrestaurangerna Laholmen och Skagerack upp sina portar och gör sitt allra bästa för att gästerna skall trivas. Dansar gör man varje kväll under sommaren antingen på någon av restaurangerna, i folkparken eller kanske - efter en härlig båttur - på en brygga ute på någon av öarna.

 

LAHOLMEN TORDE VARA en av Europas vackrast belägna restauranger. Från matsalen, vars ena vägg utgör ett enda stort fönster, har man en underbar utsikt över fjorden med sina granitgrå öar, sina båtar och vita segel och det ständigt skiftande spelet av skuggor och dagrar. Förra säsongen firade Laholmen hundraårsjubileum med att inviga vårt lands första riktigt tvättäkta fiskrestaurang, "Räkan", där man bara serverar läckerheter från havet.

- Liksom de flesta av Bohusläns badorter var också Strömstad förr en plats dit samma familjer kom tillbaka år efter år, ibland generation efter generation, berättar källarmästare Mülich Bara för ungefär tio år sedan hade man ända upp till tre "sittningar" vid lunchen och middagarna på Laholmen. Men numera är de flesta badgästerna bilturister som kommer och far.

- Vårar och höstar har vi de stora kongresserna och kring påsken kommer sportfiskarna för att bedriva spinnfiske på torsk. I slutet av säsongen kommer det stora höstsportfisket igång, i allmänhet bedrivet av enskilda sammanslutningar, för vilka båtar ställs till förfogande. Då gäller intresset närmast torsk, gråsej, och en och annan laxöring. Publiken är lika mycket norsk som svensk. Men här finns också en mängd andra nationer representerade.

- Tilläggas kan att norra Bohusläns kust är den skaldjursrikaste i vårt land, fullt jämförbar med den franska skaldjursrivieran. Det enda ställe där strängt taget alla de läckerheter Nordsjön har att ge finns att avnjuta.

 

DET VAR MED TANKE PÅ dessa som källarmästare Mülich lät inreda "Räkan" i en autentisk sjöbodsmiljö, där inte ens tjärdoften saknas. Genom de glesa brädväggarna tränger dagsljuset in. I taket och på väggarna hänger fiskredskap, handgjorda fiskkorgar, hummertinor av äldre typ, unika båtutrustningar, sjöstövlar, oljerockar och sydvästar. Gamla åltinor har gjorts om till lampor över de rustika borden, och entrén ut mot inloppet till Strömstad markeras av en babords- och en styrbordslanterna. Musiken och underhållningen har anpassats efter miljön, och serveringspersonalen är skrudad i fiskar kläder.

 

PÅ RESTAURANG LAHOLMEN är det inte bara lokalen, utsikten, maten, och servicen som är i toppklass, utan även underhållnings- och dansmusiken, de gästande artisterna o.s.v.

Men den dansanta publiken får Laholmen dela med Restaurang Skagerack, där källarmästare Ralph Olsson är chef. Även Skagerack har ett vackert läge vid hamnen, liksom Statt, där bl. a. Tordenskioldsrummet är ett av Allan Mülichs påhitt. Den store dansk-norske sjökrigaren blev bara slagen en gång i Sverige, vid Strömstad. Rummet som är inrett som en salong intill sällskapsrummen är dekorerat av Orvar Palm. Här finns också en karta över Karl XII:s färdväg till Fredrikshalds fästning.

 

EN ATTRAKTION som turisten väl sällan försummar är fiskauktionerna, då dagens fångster av fisk och skaldjur av munviga utropare klubbas bort till uppköpare. Man hör aldrig några bud vid dessa s. k. "nickeauktioner". De ges helt enkelt med en liten omärklig gest, en nickning, en blinkning, genom en höjning på ögonlocket. Det gäller för utroparen både att känna sina kunder och ha ögonen med sig.

Man kan göra båtfärder till Ramsö och Urnholmens fyrar. Och här finns både goda pensionat och goda campingplatser att välja på. Mellan Furuholmen, Styrsö, Alaska och Capri med flera öar, går badbåtarna i skytteltrafik.

Av dessa platser har Alaska en alldeles speciell attraktion att bjuda på, de en smula egenartade byggnadsanläggningarna och terrasserna, delvis uppförda av klappersten och cement. Deras upphovsman är en kvinna, fru Hilma Svedas, som på sin tid grävde guld i Californien, där hon bland annat gjorde bekantskap med den unge Jack London. Återkommen till sin bohuslänska hemö ville hon sedan skapa ett slags Alaska i miniatyr. Ett originellt byggnadsverk visserligen, men ingalunda utan konstnärlig känsla och sinne för formren.

Strömstad är vårt lands västligaste stad. En stad med ansiktet vänt mot havet. Men den har ett vänligt leende ansikte.

 
 
M3a     HUSQVARNA.
 1961    Sveriges mopedist !   [Artikel II guide.]
 

Banan.

 

 

 

 

 

Spännande och kul så det förslår tycker den här Jönköpingspojken,

som just håller på att passera sista stationen vid en stjärnmopedist-

tävling i Jönköping.

 

 

 

 

 

Det gäller att hålla tungan rätt i mun i det här knepiga provet. För

att klara det bra måste man koncentrera sig på flera olika rörelser,

samtidigt som mopeden hela tiden måste vara under full kontroll.

 

 

 

 

 

 

 

 

            

 

Du kan bli Sveriges mopedist 1961

 

Husqvarna, i samarbete med MHF och Expressen, inbjuder Dig till kamp om den åtråvärda titeln "Sveriges stjärnmopedist 1961". På sammanlagt 150 platser i landet kommer den här spännande tävlingen att gå av stapeln. Varje segrare i dessa lokala tävlingar får tävla vidare i en distriktsfinal, där de två bästa går till en finaltävling. Denna kommer att köras i början av juni. 

 

Tävlingen står öppen för alla ungdomar, som fyllt 15 år. Den som visar sig bäst kunna behärska sin moped på den med mer eller mindre knepiga prov fyllda banan, koras till den slutliga segraren eller segrarinnan. En skiss på tävlingsbanan hittar Du på nästa sida. Tävlingen går inte ut på att rusa igenom banan på så kort tid som möjligt, utan det är säkerheten i körningen och behärskningen av mopeden som ger pluspoäng. För att största möjliga rättvisa skall uppnås, finns på varje tävlingsplats 2 st. Husqvarna Lyx, som står till de tävlandes disposition. 

 

Det är utan tvekan värt att ställa upp i stjärnmopedisttävlingen, då massor av fina priser delas ut till de duktigaste deltagarna. Se bara vad Du med litet tur och skicklighet kan erövra:

Etappris i varje lokaltävling.

1: a pris rabattkort 200: - + hederspris

2: a pris rabattkort 100: - + hederspris

3:e pris rabattkort 50: - + hederspris

Etappris i varje distriktstävling med max. 25 deltagare.

1: a pris . . . . diplom, kval. till finalen 

2: a pris . . . . diplom, kval. till finalen 

3: e pris . . . . sportartiklar 200: -

4:e pris . . . . sportartiklar 100:

5: e pris . . . . sportartiklar 50 :

6:e pris . . . . sportartiklar 25:-

 

Priset till den i finalen skickligaste mopedisten är helt enkelt en knallsensation, och som Du ser blir inte heller de andra finalisterna lottlösa! 

1: a pris mopeder (cyklar för de yngsta) åt "alla" medlemmar i segrarens familj. 

2-6 pris mopeder

7-12 pris cyklar med belysning 

 

På många platser i landet kommer att anordnas träningsbanor, och givetvis ökar det Dina chanser, om Du utnyttjar dessa övningsmöjligheter innan tävlingen rullar igång. Gå till närmaste Husqvarna-försäljare så ger han Dig erforderliga råd och anvisningar. 

 

Då det är så organiserat, att tränings och tävlingsplatser i möjligaste mån fördelats jämnt på alla större orter, har alla chansen att få vara med. 

Vill Du veta mer om tävlingen, kan Du ta kontakt med antingen MHF:s huvudkansli, Torsgatan 10, Stockholm, eller Husqvarna Vapenfabriks AB, Avd. Nrf, Husqvarna. 

Vi ses alltså på årets festligaste mopedevenemang och glöm än en gång inte - ju mer Du tränar desto större blir Dina möjligheter att erövra titeln "Sveriges Stjärnmopedist 1961". 

 

 

Bilden nedan: Under en sakkunnig och beundrande publiks blickar klaras ett svårt balansprov med elegans och bibehållen värdighet.

 

 

 

 

Vinnaren i "Stockholms Stjärnmopedist 1960". 

Han blev lycklig ägare till en splitter ny Husqvarna Lyx.