Kallt - rödsprit i .....
  SUZUKI Motor Co, Ltd, Japan. Headquarters: Hamamatsu, Shizuoka. ^ back to Japan. 
- - - - - - - - - - - - -
  Honda  Suzuki  ● Yamaha.
 Sverige: AB Motorservice, Stockholm. Suzuki ML 2 S   [Back/to U.S.A.]
     SUZUKI
 
N1  
                                                             Champion sparkplugs.
 

 

Suzuki Sport Bj.67

 

 

   
 
N4     
                                                     
 

 

Suzuki K 50 M Bj.76

Test i MOTOR

 

 

VoV, TSV o. ASB nummer.

 

 

Erling Sande, Oslo sold

Suzuki outboard engines 1969.

(other page)

 

 
 
M1a    
 1967   Suzuki Sport.  
 

SUZUKI kommer ända från Japan. Den är byggd för småväxta människor. Den är dock elegant formgiven och har en

ovanlig ramkonstruktion. Modellen, som kallas Sport, har TT-sadel men levereras Sverige med uppdraget styre.

Motorn är av Suzukis egen tillverkning och den har tre växlar Pris är 1 485.-

 

   

 
M4a    
 1976   Motors test: Casal K-190. MCB 1200, 1254. Suzuki K 50 M. MOTOR 6/1976 [Guide: MOTOR Mopedtester.]
 

S MOPEDTEST:

En stor, en liten, en lyxig.       

Casal K-190 · MCB 1200 · Suzuki K 50 M 

 

 

Suzuki ser något slankare ut än Casal. Motorn har inga

förvuxna kylflänsar, men flänsarna ligger just i sprutet

från framhjulet, varför man efter en kort körning på leriga

eller sandiga vägar har mellanrummen fullpackade av

smuts.

 

 

 

 

Koksloppor mellan tändstiftets elektroder är egentligen det

enda som kan göra motorn svår att starta eller orsaka motor-

stopp under färd. På alla de tre testmopederna - isär Suzuki -

är tändstiftet lätt att skruva ur för renputsning. 

Två av testmopederna kan klassas som motorcykelmopeder. Det är den i Portugal tillverkade Casal, nykomling på den svenska marknaden samt den japanskbyggda Suzuki. Den tredje är en enkel kompaktmoped med automatkoppling och en växel, byggd av svenska MCB. 

Vår testmoped har namnet Crescent Continental 1200. Motsvarande modell finns även med Monark-beteckning. 

Det som vi noterat vid tidigare mopedtester återupprepades nu. De till utseende eleganta, sportiga mc-mopederna drog ögonen till sig, men när ungdomarna i testlaget skulle välja maskin, var alla på den lilla MCB:n! Det visade sig att den var kvickast i acceleration, och dessutom lättast att hantera både vid parkering och under körning. Det är lättare att dra MCB:ns 47 kg upp på parkeringsstödet än de andras ca 75 kg. 

 

Suzuki K 50 M  En av de lyxigaste mopederna, med lättare manövrering, bekvämare fjädring och tystare gång än på de flesta andra. Och en gedigen detaljfinish som slår det mesta. 

 När tändnyckeln vrids om tänds en grön lampa på hastighetsmätartavlan om neutralläget ligger i - annars är det bara att trycka lätt på den dubbelsidiga växelpedalen så att nollan läggs i. Kickstarten har lagom längd och det behövs inte många trampningar förrän motorn går igång med ett behagligt dämpat ljud. Den har inte samma fräna knatter som många andra tvåtaktare. Chokereglaget ligger väl till hands uppe på vänster handtag. 

 Motorn drar jämnt efter en kort uppvärmning, och det finns gott om dragkraft igenom hela varvtalsregistret. De fyra växlarna är egentligen onödiga det skulle räcka med en enda! 

 Men det kan ju vara kul att träna växling när detta sker så lätt och exakt som på Suzuki. Det enda som inte är så bra från träningssynpunkt är att växlarna inte ligger enligt det vanliga schemat med ettan neråt och de övriga växlarna uppåt. Här ligger alla växlarna neråt. 

 Man sitter bra på den långa sadeln och får ett gott knäslut om tanken. Alla reglage ligger väl till hands och fots, det enda som kan kritiseras är de alltför små knapparna för blinkers och hel/ halvljusomkopplaren, och den under tanken undangömda, trög-gående bränslekranen. 

Bra säkerhetsdetaljer är backspegeln samt de kraftiga blinkljusen och bromsljuset. 

Både hand- och fotbroms ger väl doserad bromskraft. 

Fjädringen klarar galant de flesta ojämnheter - man får ett intryck av att köra en stor och tung mc vad beträffar åk-komforten. 

Förutom ett centralstöd finns ett sidostöd som tillåter parkering av knarren utan någon som helst kraftansträngning. Godkända parkeringslås finns. 

Strålkastaren är mindre än på Casal och ger inte samma goda hel- och halvljus. Men ljusstyrkan är tillräcklig för de lagligen föreskrivna fartresurserna. Signalhornet tutar som på en bil. 

En liten pakethållare finns bakom sadeln. Hastighetsmätaren visade exakt, liksom vägmätaren. 

Tändstiftet kan lätt skruvas ur. 

 
 
M5c      
 1960 ->     Statens Trafiksäkerhetsverk; VoV, TSV o. ASB nummer.
 

 

 

 

 

Förteckning över typbesiktigade mopeder i Sverige, med VoV resp. TSV nummer, samt typdata.

Statens Trafiksäkerhetsverk: Handbok för flygande inspektion. Mopedförteckning.

Förteckning över typbesiktigade mopeder (fr o m 1960-01-01)

● Ordningsnummer och fabrikantens typbeteckning.

● Förgasare: X. Förgas. genomst. dim./ Insugn. dim.: Ø X Ø X.

● SP intygsnummer alt. ASB motorprov Dnr (Statens Provningsanstalt.)

 

VoV 1570

Suzuki M12S

Hjulstorlek: (17x2,25)*)

Antal växlar 3.

Förgasare: Mikuni. Ø 10 Ø 8.5

Antal kugg på utg.axel ● drivhjulet. ● Total utväxling.: 13 • 32 • 15.5

SP: U64-892

Anmärkningar: *) Däckets dim

 

 

VoV 1571

Suzuki M12

Hjulstorlek: (17x2,25)*)

Antal växlar 3.

Förgasare: Mikuni. Ø 10 Ø 8,5

Antal kugg på utg.axel ● drivhjulet. ● Total utväxling.: 11 • 32 • 18.27

SP: 5020, 1002

Anmärkningar: *) Däckets dim.

 

 

VoV 1572

Suzuki K50

Hjulstorlek: 55 cm

Antal växlar 3.

Förgasare: Mikuni VM 10 SC. Ø 10 Ø 5,0

Antal kugg på utg.axel ● drivhjulet. ● Total utväxling.: 11 • 40 • 21

SP: 0020, 432

Anmärkningar:  Ramnummer på styrhuvudets högra sida.

Motorns fabr. Suzuki K 50

 

 

TSV 1573

Suzuki K50M

Hjulstorlek: 56 cm

Antal växlar 4.

Förgasare: Mikuni VM 10 SC. Ø 10 Ø 7,2

Antal kugg på utg.axel ● drivhjulet. ● Total utväxling.: 10 • 40 • 20

SP: 75020. 305

Anmärkningar:  Ramnummer på styrhuvudets hö sida.

Motorfabrikat Suzuki K 50M

 

 

TSV 1574

Suzuki K 50 B

Hjulstorlek: 56 cm

Antal växlar 4.

Förgasare: Mikuni VM 10 SC. Ø 10 Ø 7,2

Antal kugg på utg.axel ● drivhjulet. ● Total utväxling.: 10 • 40 • 20

SP: 77220-183

Anmärkningar:  Ramnr. på styrhuvudets hö. sida.

Motorns fabr. Suzuki K 50 B.

Dispens från bestämmelser om sadelns längd

 

 

TSV 1575

Suzuki K 50 BD

Hjulstorlek:56 cm

Antal växlar 4.

Förgasare: Mikuni VM 10 SC. Ø 10 Ø 7,2

Antal kugg på utg.axel ● drivhjulet. ● Total utväxling.: 10 • 40 • 20

SP: 77220-183

Anmärkningar:  Ramnr. på styrhuvudets hö, sida.

Motorns fabr. Suzuki K 50 DB

 

 

TSV 1576

Suzuki K50

Hjulstorlek: 56 cm

Antal växlar 4.

Förgasare: Mikuni VM 10 SC. Ø 10 Ø 7

Antal kugg på utg.axel ● drivhjulet. ● Total utväxling.: 10 • 38 • 19

SP: E 46/79

Anmärkningar:  Se Anm för VoV 1572.

Dispens från kravet på att stopplykta skall tändas vid ansättning av framhjulsbromsen

finns för fordon som upptagits i typintyg intill 1979-12-31.

 

 

TSV 1577

Suzuki K50 D

Hjulstorlek: 56 cm

Antal växlar 4.

Förgasare: Mikuni VM 10 SC. Ø 10 Ø 7

Antal kugg på utg.axel ● drivhjulet. ● Total utväxling.: 10 • 38 • 19

SP: E 46/79

Anmärkningar:  Se Anm för TSV 1576

 

 

TSV 1578

Suzuki K50

Hjulstorlek: 56 cm

Antal växlar 4.

Förgasare: Mikuni VM 10 SC. Ø 10 Ø 7,0

Antal kugg på utg.axel ● drivhjulet. ● Total utväxling.: 10 • 38 • 19

SP: E114/82

Anmärkningar:  Ramnr. på styrhuvudets högra sida.

Motorns fabr. Suzuki K50

 

 

TSV 1579

Suzuki K50D

Hjulstorlek: 56 cm

Antal växlar 4.

Förgasare: Mikuni VM 10 SC. Ø 10 Ø 7,0

Antal kugg på utg.axel ● drivhjulet. ● Total utväxling.: 10 • 38 • 19

SP: E114/82

Anmärkningar: Se anm, för TSV 1578