Novolette,
RMV 40, tysk (Husqvarna Vapenfabriker).
[Back/to
Novolette picture reg.]
Motorns låga placering framför
trampdrevet, en placering som
ger en fin avvägning.
Styrstången med
reglage.
Av bilden här ovan framgår hur drivningen av Novolette sker
med
hjälp av kilrem till bakhjulet.
|
Husqvarna Novolette
Omdöme och
provkörning:
En strålande
promenadcykel. Motorn startade mycket lätt och har en enastående
segdragningsförmåga från 10 km/tim och uppåt. Då man kör mycket långsamt
i trafik bör man koppla ifrån motorn, varvid cykeln går mycket lätt
att trampa, alltunder det att motorn håller sig vid liv på tomgången.
Backtagningsförmågan finfin. Fabriken lovar att den klarar 6 proc.
stigningar utan tramphjälp, men det finns bredare marginal. Vid ett
tillfälle följde en lastbil efter i backen och dess förare var full av
beundran över att Novoletten klarade sig utan tramphjälp (och
TfA-provaren var lika förvånad).
Motorns placering ger en härligt låg
tyngdpunkt och en fin avvägning, vilket märktes vid kurvtagning - man flöt
igenom kurvorna och styrde praktiskt taget genom att lägga ned
"maskinen" som en mc. Med frikopplingen kan motorn inte sliras
igång, utan man måste alltid trampa från stillastående till om kring 7
km/tim. Accelerationen mellan 7 och 20 km/tim överträffade en bredvidkörande
Vespas. Vid 30 km/tim kommer en ojämn tändning som tecken på att den
lagligen tillåtna effekten är uttagen. Motorn låter bäst i svaga
motlut vid omkring 20-25 km/tim.
Efter en timmes körning i tät
stockholmstrafik sved det emellertid åtskilligt i högra handen genom
att man fick ta i så kraftigt i gasrullen för att koppla ur. Om fabriken
underlättar frikopplingen genom en påsvetsad spak för tummen på
rullen eller ett separat kopplingshandtag eller en låsanordning torde
Novoletten kunna göra anspråk på att fylla alla rimliga krav på en förstklassig
moped.
Motor: 40 cc tvåtakts
luftkyld, 0,8 hk, fabrikat Rex Maschinenwerke, Boschmagnet och Bing
förgasare.
Motorplacering: På
originalcykeln Novolette av Husqvarnas fabrikat framför vevpartit, för lös
påhängsmotor lämpligen över framhjulet.
Drivsätt och
växlar: På
Novolette överföring med kilrem av gummi från motorn till bakhjulet,
vars remskiva är monterad direkt på ekrarna på hjulets högra sida,
Inga växlar för övrigt.
Reglage: Förgasarhandtag med
rulle, som
kombinerats med frikoppling av "klokopplingstyp".
Dekompressionsspak (s. k. "pys") Handbroms till framhjulet.
Chokeventil att användas vid start av kall motor finns direkt på förgasaren.
Utrustning: Strålkastare med
hel- och halvljus. mekaniskt signalhorn,
bensintank för 2,5 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1: 25,
Vikt:
Komplett 80 kg.
Pris:
Novolette komplett 700: -
kr,
Påhängsmotorn 450:-
När detta nummer kommer ut är
mopederna, aktersnurrorna, bakputtrorna, eller vad som nu kommer att bli deras allmänna
namn, fria från körkortstvång, skatt och försäkring. Det kommer
emellertid att dröja ett tag innan alla som önskar köpa en sådan motor
får tillfälle därtill beroende på att efterfrågan är större än
tillgången. Då dessa hjälpmotorer uppenbarligen kommer att bli gemene
mans tillgång har Teknik för Alla beslutat sig för att provköra alla märken
av betydelse och presentera resultatet i tidskriften. Början görs i
detta nummer.
|
|