Husqvarna NOVOLETTE.                  
 NOVOLETTE - Husqvarna Vapenfabrik AB, Huskvarna.

^ back to Novolette main.

- - - - - - - - - - - - -

Husqvarna [52-57] Novolette: 

[52-53] 3311 Rex-motor.

[54] TfA test 3411, 3421. Premiär.

[55] 3521, Story, photos.

[56] 3611 F, 3611, 3622.

[56] Sport 3531-2.

[56-57] Transport 3642.

 

Husqvarna [57-59] Roulette:

[57] Standard 3752. Norge.

Instr. bok. 3752.

[57] Lyx 3772/3. Finland.

[58] 3811 Populär. [58] 3822.

[58] 3832. Conny & Alexander.

[59] Standard.

Husqvarna [58-61]

Corona 3842.

Corona, Finland.

Glider (Corona), USA.

 

Husqvarna [59-61]

Cornette:

[59] .... 3912, TfA-test.

[59-61] Cornette in Bullaren.

[60] .... 3912, HVA Nytt.

[60-62] 4022, 41221, 41222-3,

........... 41223 1960-62.

 

Husqvarna [60-66

[60] .... 4012, (41121, 41123).

[60-61] Standard 4132.

[61] .... Lyx 4112, 41121.

[61] .... Sveriges mopedist.

[61] .... Såhär testas HVA.

[61-62] Standard 4232, 42321.

[62] .... 41122, 42121, 42122..

[65] .... Lyx 943122.

[65-66] Sport 943124

 

 

Husqvarna [1903-59]

Skooter, MC:

[03-39] MC, lite HVA historia.

[54] .... MC fabrik från stormaktstiden.

[54-59] Silver- Guldpilen.

[55] Scooter Parilla, test.

[55] Glimtar från HVA.

 

Husqvarna 

[HVA] Motorer.

[CSR] Husqvarna modeller.

[55-60] Trädgård & Skog.

[59-62] Utombordare.

[59] .... HVA, ett bilmärke.

 
 Husqvarna Novolette euquipped with german REX engine. [At Hilfsmotor page: Novolette test i TfA 1952.]
 
N1
          
 

 

Husqvarna Novolette 3311 Bj.52

Motor: Rex

Marianne Thunqvist.

 

 

Artikel: Mopedens start 1 juli 1952.

 

   
N2 
 

 

Novolette / Husqvarna mopeds was also sold by 

 

FREJ Gefle Velocipedfabrik Gävle.

TROFÉ Hagalunds Cykelaffär, Stocksund Klingsta with the German REX engine.

GRIPEN Svenska Cykelmagasinet, Linköping with HVA´s own engine.

 

 

Husqvarna Novolette 3311 Bj.53

Motor: Rex

 

     
N3 
 
 

 

Fin Novolette 3311

Motor: Rex

 

Novolette 3311 objekt.

Motor: Rex

 

   
 
Kort    
 Kort historia, källa: Novolette På Nätet. [Back/to Kort historia.] 
 

1953

Den 1:a Juli 1952 möjliggörs genom lagstiftning försäljning av mopeder i Sverige. Husqvarnas första modell, 3311 lanseras som 1953:års modell och andra siffran i modellbeteckningen kommer fortsättningsvis att beteckna årsmodell. 3311:an var i stort sett en förstärkt cykel med påhängsmotor och bensintank. Motorn som tillverkades av RMW (Rex Motoren Werke) var på 0,62 hk och däcken var 26x1,75x1,5. Färgen var enbart blå med bengul dekor. 

 
 
M1a    
 1952   Novolette 3311  
 
 

1 juli 1952

 

Mopeden - trampcykeln med hjälpmotor - debuterade i trafiken.

Fritt som det var från skatter och körkortstvång blev detta nya trafikmedel snabbt populärt och gjorde ett surrande segertåg på gator och vägar landet runt.

 

Flickan som provar det nya transportmedlet heter Marianne Thunqvist.

 

 
 
M1b    
 1952   Artikel: Mopedens start 1 juli 1952.  
 

Alldeles ny för i vår är Husqvarnas moped, som kallas Novolette. Det är en specialbyggd cykel av damcykeltyp med frilhjuls- och

framhjulsbroms och motorn monterad under främre ramröret. Motorn är av det tyska fabrikatet Rex på 40 cm3. Den har sväng-

hjulsmagnet som också lämnar ström till lyktan.

Drivning till bakhjulet med kilrem. Tanken rymmer 2.5 liter, tillräckligt för ungefär 15 mils körning. Den kompletta cykeln med full

tank väger 30 kg.

 
 

Manövreringen sker med högra vridhandtaget som påverkar såväl gas som frikoppling. Till vänster på styret frambromshandtag och spak för kompressionsventilen.

 

Samma motor finns också för montering över framhjulet, som även det drivs med rem.

 

Tanken sätts då på styrstolpen och rymmer två liter.

 

Hela anordningen väger 7,5 kg.

 

Den separata hjälpmotorn Novolette kostar 450 kr.

 

Monteringen är enkel och torde inte gå på många kronor.

 

 
 
M2a    
 1953   Novolette 3311, med Rex-motor (Rex Motoren Werke)  
 
 
 
 
 
               
 
M3a    
    Novolette 3311, med Rex-motor  
 
 

 

 

 

 

 M3b

 Objekt.....