|
Mopedens start den 1 juli
1952. - Cykel med hjälpmotor eller tåg? 1952 |
^
back to Artiklar. |
|
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
|
[29]
ÖWA-hjulet
Steirische Motorenwerke, Graz.
[39]
Saxonette. Påhängsmotorerna för cyklar
...... är ingen
nyhet.
[50]
Sätt
motor på trampcykeln!
...... Kuli, ABG,
Mosquito, Fölet (Le Poulain). |
[52]
Mopedens juli-start 1952.
[52] Cykel med
hjälpmotor eller tåg.
[52]
Körkortsfritt ! Skattefritt !
[52]
Om hjälpmotorer.
[52]
Vägens aktersnurra.
|
[53]
Knappar - Rullar - Spakar.
[53]
Kedja, rulle eller kilrem.
[54]
10 common
engines 1954.
Autoped, Express, HMW, Husqvarna,
JLO,
Pilot (Rex), Sachs, Victoria and
Zündapp. |
• A-Z
• Hilfsmotoren.
|
|
|
|
|
|
1952 |
Mopedens
start den 1 juli 1952. |
Från tidningen MOTOR nr. 27 |
|
|
|
FÖRET VÄRST I PORTGÅNGEN FÖR MOPEDENS JULISTART |
Uppslaget att
satta en liten bensinmotor på en vanlig cykel baserar sig inte på
erfarenheter från Koreakriget. Det är betydligt äldre. Redan 1920
eller rentav några år tidigare var cykelmotorn ett känt begrepp i
Sverige. Ett populärt märke var Ebe, som troligen gick ut i ett inte så
litet antal exemplar. Den sattes antingen över framhjulet eller i ramen
och drevs med kedja.
T.o.m.
den nu Så populära drivningen med
friktionsrulle prövades. Det var konstruktören av Archimedes tvåcylindriga
utombordare, uppfinnaren Hult, som gjorde en cykelmotor av en luftkyld
Archimedes. Den placerades i ramen och drev två snett bakåt gående
axlar med friktionsrullar. Dessa rullar klämdes, en på var sida, mot
en ring av trä som var fastgjord omkring bakhjulets ekrar intill fälgen.
Genom att lätta rullarna från träskenan fick man frikoppling av
motorn.
Denna
konstruktion tycks inte ha slagit igenom och förresten förlorade
cykelmotorerna efter några år sin popularitet. Nu kommer de igen
modernare, mindre, lättare men minst lika effektiva.
I
provningens skärseld. Liksom på bilar kan motorn på mopeden sitta
fram eller bak, och vissa typer har den under trampvevlagret. Drivningen
är olika - kedja, friktionsrulle, rem. Motorn är en tvåtaktare med
30-50 cm3 volym. Hos oss gäller nu (från 1 juli) be stämmelserna
att motorn får ha högst 50 cm3 slagvolym och utveckla högst 0,8 hk.
Mopedmotorn skall vara av godkänd typ, och det är Statens
provningsanstalt som gör proven, effekt och fartprov. Inte alla inlämnade
aggregat har bestått proven, utan vissa modifikationer har måst göras.
När detta skrivs har endast ett fåtal gått helskinnade genom
skärselden.
Här tar vi en kort beskrivning på några olika typer som finns i
marknaden. På grund av effekt och fartbegränsningen kan man anta att
de är ungefär likvärdiga vad beträffar allmän prestation. En maskin
som har två växlar har dock den fördelen (för den som hyser mycket
stark motvilja mot att hjälpa till med tramporna någon gång) att den
tar brantare backar.
|
|
|
|
1952 |
ABG.
(VAP) |
|
|
|
|
Som den första i raden av exempel tar vi den franska AGB. Denna motor
monteras vid sidan av bakhjulet, något under centrum så att
tyngdpunkten kommer lågt. Motorn har volymen 48 cm3 och driver med
kedja en kuggkrans fäst vid ekrarna. Tanken under pakethållaren på
sidan av hjulet rymmer dryga två liter.
Manövrering
från styret med gashandtag, frikoppling och kompressionsventil.
ABG
kostar 420 kr.
|
|
|
|
|
|
|
1952 |
Berini. |
|
|
|
|
Den holländska Berini är placerad över framhjulet så att den
uppochnedvända motorn ligger vid sidan av hjulet. Drivning med
friktionsrulle. Motorn är på 32 cm3 och drar ungefär tolv centiliter
per mil. Tanken ovanpå motorn rymmer 1,4 liter, vilket alltså räcker
för 11-12 mil. Aggregatet väger tomt 7,2 kg. Manövrering med handtag
på styret för gas och för frikoppling. Monteringen är enkel men man
får ta bort främre delen av framskärmen, ty Berini har egen stänkskäm
Berini-aggregatet kostar 325 kr.
|
|
|
|
|
|
|
1952 |
Cyclemaster. |
|
|
|
|
Med Cyclemaster som
tillverkas i flera länder har vi i motorplacering kommit till
bakhjulet. Cyclemaster kan kallas "motorhjul". Aggregatet
innefattar nämligen hela bakhjulet.
Motorn, kedjedrivningen och tanken
är elegant sammanbyggda inne i hjulets centrum. När man monterar en
Cyclemaster på sin cykel, blir det alltså ett hjul över - det gamla
bakhjulet. Monteringen är förresten ytterst enkel.
Har man ingen
cykel, kan man köpa Cyclemaster komplett med specialcykel, som t o m
har framgaffelfjädring Motorn är på
38 cm3. Den har friktionskoppling hur i
oljebad som driver som sagt med kedja. Tanken rymmer knappt 1½ liter
som bör räcka till ca 12 mils körning. Manövrering från styret med
gashandtag och ett frikopplingshandtag som har en fingerspärr sa att
det kan släppas i friläge.
Cyclemaster "motorhjul" kostar
450 kr. komplett cykel med motor 690 kr.
|
|
|
|
|
|
|
1952 |
Flink. |
|
|
|
|
Liksom Berini placerad över framhjulet med drivning med friktionsrulle
är Flink av tyskt fabrikat. Motorn är på 43 cm3, tanken rymmer två
liter och aggregatets tomvikt är 6,9 kg. Manövreringen sker med ett
gashandtag på styret och en vid styrstolpen uppstickande spak för
frikoppling.
Flink kostar 395
kr.
|
|
|
|
|
|
|
1952 |
JOWA
Poul Jørgensen & Co Nansensgade 61, København. |
|
[Back to
separate hilfsmotoren./] [
Danske
Knallerter: Jowa.]
|
|
|
Danska JOWA forcerar Sveavägen.
|
Jowa.
Motorn placerad över bakhjulet med friktions rulle som drivning,
så fungerar danska Jowa, alltså motor och tank
över bakhjulet och friktionsrulle.
Motorn
är på 49 cm3, tanken rymmer tre liter, Bensinförbrukning ca
0,14 liter per mil.
Svänghjulsmagneten ger ström till lyktan.
Manövrering med gashandtag och kompressionsventil på styret.
Motorn kan lyftas från hjulet om man vill använda cykeln för
trampning.
Pris ännu inte fastställt.
|
|
|
|
|
|
|
1952 |
Mosquito. |
|
[Back
to Mosquito.]
|
|
|
Mosquito - en stark italienare.
|
Går vi nu bakåt på cykeln vad beträffar
motorns placering så har vi den i början beskrivna Novolette och
sedan den italienska Mosquito. Den senare monteras under trampvevlagret
och driver bakhjulet med friktionsrulle Motorn är på 38 cm3 och väger
ca 7 kg. Den låga placeringen av motorvikten är fördelaktig. Till
aggregatet hör också bränsletank som är kombinerad med pakethållare.
Tanken rymmer 2¼ liter och åtgången uppges till 10 centiliter per
mil.
Manövrering med gashandtag och spak för kompressionsventil på
styret, frikopplingsspak nere vid motorn. Monteringen är enkel.
Mosquito kostar komplett 445 kr.
|
|
|
|
|
|
|
Novolette. |
|
|
|
|
[Husqvarna
Novolette main.] •
Separate: Novolette,
RMV 40. • Special: Novolette REX -52. •
Artikel: Mopedens
start 1 juli 1952. |
|
HVA:s Novolette på Stureplan.
|
Alldeles ny för i vår är Husqvarnas moped, som kallas Novolette. Det
är en specialbyggd cykel av damcykeltyp med frilhjuls- och
framhjulsbroms och motorn monterad under främre ramröret. Motorn är
av det tyska fabrikatet Rex på 40 cm3. Den har svänghjulsmagnet som
också lämnar ström till lyktan. Drivning till bakhjulet med kilrem.
Tanken rymmer 2.5 liter, tillräckligt för ungefär 15 mils körning.
Den kompletta cykeln med full tank väger 30 kg.
Manövreringen
sker med högra vridhandtaget som påverkar såväl gas som frikoppling.
Till vänster på styret frambromshandtag och spak för
kompressionsventilen. Samma motor finns också för montering över
framhjulet, som även det drivs med rem. Tanken sätts då på
styrstolpen och rymmer två liter. Hela anordningen väger 7,5 kg.
Den
separata hjälpmotorn Novolette kostar 450 kr. Monteringen är enkel och
torde inte gå på många kronor.
|
|
|
|
|
|
|
1952 |
Velosolex |
|
[Same
VeloSolex.]
|
|
|
Velosolex i vimlet på S.t Eriksgatan.
|
Ännu en framhjulsdriven moped är den franska Velosolex, som lär gå i
mycket stort antal i sitt hemland. Det är en komplett maskin. Motorn säljs
inte för montering på annan cykel.
Motorn är på 45 cm3 och har
magnet som också lämnar ström till lyktan. Tanken rymmer bara en
liter, men bensinförbrukningen uppges vara endast 10 centliter
per mil. Manövrering med kompressionsventil och en spak för
frikoppling.
Velosolex kostar komplett 675
kr.
|
|
|
|
|
|
|
1952 |
Från tyska Victoria-verken kommer cykelmotorn Vicky. |
|
[Back/To
Special built mopeds.]
|
|
|
Tyska Vicky har måst bantas ner.
|
Vicky
Från tyska Victoria-verken kommer cykelmotorn Vicky. Den
monteras på vänstra sidan av bakhjulet och aggregatet består
av motorn med kedjedrivningsanordning och en pakethållare med
underliggande bensintank.
Motorn
är fästad vid stag på pakethållaren. och hela monteringen
är inte svårare än att man kan göra den själv om man kan
hantera en skiftnyckel och en skruvmejsel även monteringen av
kedjedrevet som kläms fast om hjulnavet. Motorn
är på 38 cm3 och är sammanbyggd med en växellåda med två
växlar. Den ger ström även till lyktan.
Tanken
rymmer tre liter, och förbrukningen är ca 0,15 liter per mil. Hela
aggregatet väger ca 11,5 kg. Manövreringen sker med gas handtag och
växelhandtag på styret. Normalt är den högre växeln inkopplad,
drar man åt sig handtaget kommer man först till frikopplingsläge
och därnäst till den lägre växeln.
Vicky
kostar 425 kr. Komplett specialbyggd cykel med framfjädring och Vicky
motor kostar 705 kronor.
|
|
|
|
|
|
|
1952 |
Power
Pak. |
|
|
|
|
|
Power
Pak.
Placering över bakhjulet med friktions rulle som drivning är
den engelska Power Pak ett exempel på. Motorn "hänger"
uppochned vid sidan av hjulet och har 49 cm3 slagvolym. Tanken rymmer
dryga två liter. Manövreringen sker med gas-, kompressionsventils-
och frikopplingshandtag på styret.
Power Pak kostar 385
kr.
|
|
|
|
|
SLUT PÅ DENNA ARTIKEL.
|
|
|
|
|
Fort
|
|
1952 -
Fort och billig. Cykel med hjälpmotor eller tåg? |
MOTOR -
Svensk motorfacktidning nr.27 1952. |
|
|
|
[29]
ÖWA-hjulet
Steirische Motorenwerke, Graz.
[39]
Saxonette. Påhängsmotorerna för cyklar
...... är ingen
nyhet.
[50]
Sätt
motor på trampcykeln!
...... Kuli, ABG,
Mosquito, Fölet (Le Poulain). |
[52]
Mopedens juli-start 1952.
[52] Cykel med
hjälpmotor eller tåg.
[52]
Körkortsfritt ! Skattefritt !
[52]
Om hjälpmotorer.
[52]
Vägens aktersnurra.
|
[53]
Knappar - Rullar - Spakar.
[53]
Kedja, rulle eller kilrem.
[54]
10 common
engines 1954.
Autoped, Express, HMW,
Husqvarna, JLO,
Pilot (Rex), Sachs, Victoria
and Zündapp. |
• A-Z
• Hilfsmotoren.
|
|
|
[Hilfsmotoren.]
[A-Z.]
[29]
ÖWA-hjulet
Steirische Motorenwerke, Graz. [39]
Saxonette. [50]
Sätt
motor på trampcykeln!
[52]
Mopedens juli-start 1952.
Cykel med hjälpmotor eller tåg. [52]
Körkortsfritt ! Skattefritt ! [52]
Om hjälpmotorer.
[52]
Vägens aktersnurra. [53]
Knappar - Rullar - Spakar. [53]
Kedja, rulle eller kilrem. [54]
Common
engines 1954.
|
Fort
och billigt. |
|
|
|
|
MOTOR
har gjort
ett par körningar för att prova mopedens användbarhet. De gjordes
med en Cyclemaster, som torde uppfylla de svenska fordringarna på en
cykel med hjälpmotor, fastän den inte hunnit typgodkännas när körningarna
gjordes.
Från
medarbetarens bostad nära Fridhemsplan kördes Västerbron - Liljeholmsbron - Sockenvägen - Huddingevägen
till en sommarstuga i Uttran. Distansen torde vara ungefär 27 km. På
den vägen är det flera samhällen, och en del vägarbeten tvingade
till avsaktning några gånger. Tiden blev nästan exakt en timme.
Hemfärden
togs över Södertäljevägen, som tillåter högsta fart praktiskt
taget hela vägen. Den dagen var det dessutom god medvind, som tydligt
märktes, särskilt i uppförslut. Tiden blev nu 52 minuter. Distansen
torde vara ca 25 km.
Tågen
Stockholm C - Uttarn använder mellan 28 och 35 minuter. Har man
10-15 min gång- eller cykelväg till stationen på landet och går från
Stockholm C till spårvagnshållplats och sedan efter avstigning har några
minuters gång till bostaden, är man uppe i ungefär samma tid som
mopeden transporterar mig från den ena egna dörren till den andra.
Tågbiljetten
tur-retur kostar 3: 40 kr. Mopedbränsle för 52 km kostar ungefär 50
öre. Gör jag sedan en mycket grov kalkyl med avskrivning (700 kr på
2000 mil) och några ören per mil för ring- och annan förslitning får
jag i runt tal två kronor för de fem milen. Alltså ca 2: 50 i stället
för tågbiljettens 3:40.-
En
provtur genom Stockholms trafiktätaste delar en vardag gav resultatet:
Nybroplan- Strömbron - Slussen - Hornsgatan - Hornsplan 9 min 48 sek.
Det skall erkännas att mopedföraren hade tur - det var grönt på de
flesta signaler och föga stockningar i trafiken. Under
en sådan körning i trafik fordra förstås några tramptag titt och
tätt när kötrafikens fart blir för låg för mopedmotorn. Dessutom
behövdes lite trampning i Slussbackens brantaste del. Men den
sammanlagda tiden visar att mopeden tar sig fort fram i stadstrafik.
|
|
|
|
Svensk
mopedmotor från 1917 ! |
|
|
|
|
Svensk
mopedmotor från 1917, konstruerad av Archimedes
konstruktören Oskar
W Hult. Den var på hela 177 cm3 och hade därför
inte passat in i våra dagars dimensionersföreskrifter - om den hade
överlevt de mellanliggande decennierna - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|