TfA testar Peugeot BIMA i nr.9
Omdöme och
provkörning:
Det välkända namnet Peugeot är ett märke med lättviktstraditioner,
och att skärskåda den konstruktion som Peugeot anser bäst passa
bestämmelserna för mopeder er bjuder mycket av intresse. Mest
frapperande är naturligtvis att man valt och anser rulldriften vara det -
enda rätta. Rullen har relativt stor diameter, vilket alltid är en fördel
- stor rulldiameter tycks minska slitage och slirningstendenser. Som
alltid vid rullar sker kraftöverföringen tyst och vibrationsfritt.
Som alla andra latinska mopeder saknar denna fotbroms, och en annan
typisk egenskap hos franska och italienska mopeder är den diminutiva
pakethållaren. Lustigt är också konsekvensen att ha en mot däcket
anliggande cykelgenerator - ska det vara rulle, så ska det - men man
kan också på begäran få extraspole på svänghjulsmagneten.
I övrigt
är Peugeot en tyst och snabb moped, vars motor går bättre och bättre
med ökad motortemperatur. Efter 10 minuters körning i ca + 5 grader
luft klarade den inte backprovet, efter 20 minuter gick det galant. De
kraftiga stänkskärmarna och den vattentätt skyddade drivrullen gör
Bima till en god allvädersmoped. Föraren bör emellertid vara litet
sportigt lagd, främst med tanke på bromsutrustningen.
Reglage:
Rullhandtag för gas kombinerat med pys. Litet reglage på
styrstången för luftspjället. Rullen nedfällbar med hävarm och
stång på sadelstolpröret.
Dubbla handbromsar med trummor på
hjulen.
Utrustning:
2,5 liters tank för oljeblandad
bensin, 7 % oljeinblandning. Belysning med cykelgenerator vid
bakhjulet. Teleskopgaffel.
Pris:
840.- kronor.
Motorplacering: vid cykelns vevparti med
horisontellt liggande framåtriktad cylinder. Drivsätt och växlar:
Drivning med rulle med konstant tryck mot bakhjulet. Rulle i
karborundum med 70 mm diam. Nedväxling till rullen genom kugghjul.
Motor: 48 cc,
0,8 hk luftkyld tvåtakts, cylinderdiameter 40 mm, slaglängd 80 mm.
Tillverkare Peugeot, Paris.
Generalagent - Ingenjörsfirman Volta, Stockholm. |