Omdöme och
provkörning:
Här är ånyo en specialtillverkad hel "
mopedcykel", vars konstruktion i och för sig alltså är avsedd för en
hjälpmotors påfrestningar. Framgaffeln på standardutförandet är
dragen upp till övre styrlagret genom två gummibussningar. Den förstärkta
ramen har dubbla rör, skärmstagen är bastanta och hjulen har 26"
ballongdäck. Vevarmarna och tramporna är kraftiga men mycket
snygga.
Det var cykeln det - och så till motorn, märke Jlo, som också har sitt
intresse eftersom den också är Monarks speciella påhängsmotor. I ett
enda block ser den både vacker och förtroendeingivande ut.
Konstruktionsmässigt sett liknar den i hög grad italienska Mosquito,
som tidigare lovordats här. Den har således liksom denna en utväxling
till rullen, vilket ger möjlighet att öka diametern på drivrullen och
därmed få den lättgående och med skonsamma egenskaper beträffande
däckslitningen.
Provkörningen visade att Jlomotorn är synnerligen segdragande - den ger
kraft för varje slag också när farten i en brant uppförsbacke går ned
till 5 km/tim. Den klarade således "special backen" i Karlberg.
Maxfarten pendlar fint kring det tillåtna.
Det finns inte heller många
mopeder som är så lättstartade som denna. Den har dessutom tomgångsställd
förgasare och för att vara rulldriven en någorlunda åtkomlig och förvånansvärt
lättmanövrerad kopplingsspak.
En behaglig
bekantskap. Lustigt nog
verkar mopeden en smula baktung - styrningen känns för lätt - och efter
som den i övrigt verkar så perfekt skulle man också vilja ha
kopplingsspaken litet lättare åtkomlig. Redan att denna är förbunden
med motorn med en stång i stället för en vajer måste man gratulera
tillverkaren för.
Manufacturer:
Göricke, Bielefeld, Germany.
Motor:
JLO 48 cc 2-takt liggande luftkyld, cyl.-diam. 37
mm, slaglängd 44 mm, kolv och cylindertopp av lättmetall.
0,8 hk vid
3.500 varv/min. Siba magnet och Bing förgasare med ställbar lufttillförsel.
Motorplacering: Montering
under vevpartiet.
Drivsätt och
växlar: Drivning med stålrulle mot
bakhjulet. Drivrullen utväxlad i förh. 1: 2,1.
Reglage: Gasrulle och pys
på styrstången, kopplingsspak med två trycklägen på främre ramröret.
Chokespjället är lättåtkomligt med tån.
Utrustning: Tank monterad
under sadeln rymmande 1,75 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1:25.
verktygslåda och pump.
Pakethållare. Framhjulsfjädring med
teleskopgaffel mot extra pristillägg.
Pris: I standardutförande (svart)
för komplett cykel
kr. 695: -,
I specialutförande (röd med förkromade
fälgar och swingsadel) kr.745:-.
Extra pristillägg för
teleskopfjädring. |