-Manöverorgan -
Teknisk beskrivning. Körningsföreskrifter: Förberedelser före körning.
Växelreglagets läge vid cykling. ^ back -Start av motor genom kickning. -Växling, Start av motorn genom trampning. Körningen. Motorn stannas. Vid kall väderlek -Skötselföreskrifter: Monarped typ M 36. Oljebyte. Kopplingskontroll. Var 75- 150- 300 mil. |
||||||||||||||||
OLD PAGE | ||||||||||||||||
Manöverorgan 1. Kopplingshantag 2. Låsmutter 3. Justerskruv för kopplingsreglage 4. Ljuskontakt och omkopplare 5. Signalknapp 6. Justerskruv för handbroms 7. Låsmutter 8. Bromshandtag |
||||||||||||||||
9. Växelreglage 10. Låsmutter 11. Justerskruv för växelreglage 12. Spak för luftspjäll 13. Spak för de-ventil 14. Gashandtag. | ||||||||||||||||
TEKNISK BESKRIVNING Motor: Motorn är en luftkyld 2-taktsmotor med vändspolning. Vevtapp och kolvbult äro lagrade i vevstaken resp. rull- och nållager. Cylindern är av lättmetall med foder av perlit, och cylindertoppen är försedd med dekompressionsventil (de-ventil). Fabrikat: Jlo, typ G 50 - Slaglängd: 43 mm - Cylinderdiameter 38 mm - Cylindervolym: 49 cm3 - Effekt: vid 4300 varv/min. 0,8 hk - Varvtal: vid 30 km/tim. 4800 varv/min. Växellåda: Växellådan med 2 växlar och friläge dr sammanbyggd med vevhus och trampvev till ett block. Kopplingen består av stål- och juridlameller. Kraften överföres från vevaxeln till kopplingen med kedja som löper olja, och från kopplingen över växellådans kugghjul till utgående axeln. Från denna överföres kraften till bakhjulet med kedja. Trampvevaxeln står likaledes med kedja i förbindelse med den utgående axeln och är friläge så kopplad, att man från pedalerna kan driva motorn d. v. s. kan kicka igång den. |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Belysning: Strålkastare 6 V/ 15 W+15 W med hel och halvljus, reglerbart från styret, samt med urtag för hastighetsmätare. Baklykta 6 V/ 1,8 W, försedd med reflektor. Signalhorn: Elektriskt. Bränsleförbrukning: 1,5 lit. per 10 mil. Ram: Av kalldragna stålrör med ut- och invändiga förstärkningar. Framgaffel: Monark teleskopgaffel. Framnav: Med expanderbroms. Baknav: Fullbromsnav med expanderbroms. Styre: Av kalldraget, förkromat stålrör med gas- och bromshandtag jämte pak för de-ventil, växelreglage och frikopplingshandtag med spärr, spak för luftspjäll samt ljusomkopplare med signal-knapp. Sadel: Swingsadel med skumgummidyna. Skärmar: Av stålplåt, 80 mm breda och djupvalsade. Framskärmen förlängd. Fälgar: Dimension 24×2". Däck och slangar: Värnamo, dimension 24×2". Parkeringsstöd: Sidostöd. Bensintank: Av svetsad stålplåt invändigt rostskyddsbehandlad, utvändigt lackerad och förkromad. Rymd ca 3,2 lit. Tillbehör: Verktygsväska med verktyg, reservmunstycke, namnplåt, pump och instruktionsbok med garantisedel. Lackering: Blå. Fälgar, skärmar och bensintank randade. Lås: Instickslås, godkänt av Polisens Tekniska Rådfrågningsbyrå. Körställning: Sadel och styre ära reglerbara. |
||||||||||||||||
Körningsföreskrifter: Förberedelser före körning - Växelreglagets läge vid cykling |
KÖRNINGSFÖRESKRIFTER I FÖRBEREDELSER FÖRE KÖRNINGEN 1. Kontrollera att bränsle med olja finns i tanken. Bemärk att endast bensin och olja av fullgod kvalitet får användas. Bensin med spritblandning såsom motyl, lättbentyl och liknande blandningar med dieselolja, fotogen eller s. k. lösningsmedel kunna skada motorn och få därför icke användas. Smörjningen av cylinderloppet, ram- och vevstakslagren sker uteslutande genom bränsleblandningen. Det är därför av stor vikt att rätt motorolja användes och vi meddela hör de oljor, som oljebolagen rekommendera för bruk i 2-taktsmotorer. Vi rekommendera ett blandningsförhållande av 1:25 d. v. s. 1,0 lit. tvåtaktsolja skall uppblandas med 25 lit. bensin. |
|||||||
|
|||||||
Fig. 4, Växelreglagets läge vid cykling. | |||||||
|
|||||||
|
|||||||
TAB |