-Manöverorgan
- Teknisk beskrivning. Körningsföreskrifter: Förberedelser före körning.
Växelreglagets läge vid cykling. ^ back -Start av motor genom kickning. -Växling, Start av motorn genom trampning. Körningen. Motorn stannas. Vid kall väderlek -Skötselföreskrifter: Monarped typ M 36. Oljebyte. Kopplingskontroll. Var 75- 150- 300 mil. |
||||
OLD PAGE | ||||
|
||||
III VÄXLING | ||||
|
||||
|
||||
¤ Start av motorn genom trampning - Körningen - Motorn stannas - Vid kall väderlek |
|
||||
1. Öppna bensinkranen. 2. Tryck ned kopplingshandtaget, vrid växelreglaget till läge 2. (Fig. 7) och släpp upp kopplingshandtaget. Vrid gashandtaget till kvartsöppet läge och stäng vid kall väderlek luftspjället. 3. Öppna de-ventilen, trampa, och stäng ventilen så snart monarpeden kommit upp i fart, så startar motorn. 4. Öppna luftspjället, om Ni tidigare stängt det, och reglera hastigheten med gashandtaget. V KÖRNING Under inkörningstiden behöver man ej iakttaga något speciellt, men för att motorn skall få lång livslängd bör man under de första 20 milen undvika att köra långa sträckor med full gas. Lämpligast är att under denna tid köra med varierande gaspådrag. Monarpeden är utrustad med standardmunstycke i storlek 50. I verktygsväskan medföljer dessutom ett munstycke i storlek 47, som skall inmonteras efter 20 mils körning, då monarpeden anses vara inkörd. Vid kraftiga stigningar och där övrigt där trafik och vägförhållanden tvingar Eder att köra sakta bör nedväxling ske. Växla dock ej ned vid för hög hastighet, då motorn härigenom kan taga skada. Om Ni vill låta monarpeden rulla utför en backe bör växeln läggas i friläge. Vid kortvariga uppehåll i stadstrafik lägges växeln i friläge och motorn får gå på tomgång. Framhjulsbromsen manövreras med bromshandtaget på styret och bakhjulsbromsen som vanligt med pedalerna.
|
||||
|
||||
m36.js | ||||
TAB |