|
||||||||||||||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Innehåll: ¤ Manöverorgan - Teknisk beskrivning. Körningsföreskrifter: ¤ Förberedelser före körning - Växelreglagets läge vid cykling ¤ Start av motor genom kickning - Växling ¤ Start av motorn genom trampning. Körningen. Motorn stannas. Vid kall väderlek Skötselföreskrifter: ¤ Monarped typ M 36 (höger sida) - Oljebyte - kopplingskontroll. Var 75- 150- 300 mil. El- kopplingsschema ¤ Felsökning
Monark M 36 finns med motoralternativ Pilot 504, typbeteckning är M 56. |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Motor: JLO G 50, 50 cc. 2-takts luftkyld med vändspolning. 0,8 hkr vid 4300 varv/min. 30 km/tim - 4800 varv/min. Svänghjulsmagnet kombinerad med belysningsspole 16,5 w/6v. Bränsleförbrukning 0,15 l/mil. Såväl insugnings som avgasljuddämpare. Drivsätt och växlar: 2-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstartanordning. Total utväxling på 1:an 1:35 Total utväxling på 2: an 1:17,8 Samma kedja till motor och trampor. Reglage: Gashandtag med rulle. Bromshandtag och spak för snabbstartventil. Vridbart växelreglage med frikopplingshandtag. Spak för luftspjäll. Ljusomkopplare och signalhornsknapp. Utrustning: Tank 3,2 l. Swingsadel med svampgummidyna. Fullbromsnav bak. Elsignalhorn. Bakljus. Teleskopgaffel. Strålkastare med 100 mms ljusöppning. Ringutrustning 24"x2". Riktpris kr 860.
|
||||||||||||||||
AB CYKELFABRIKEN MONARK, Varberg. | ||||||||||||||||
05 | ||||||||||||||||
- Manöverorgan - Teknisk beskrivning. Körningsföreskrifter: Förberedelser före körning. Växelreglagets läge vid cykling. - Start av motor genom kickning. - Växling, Start av motorn genom trampning. Körningen. Motorn stannas. Vid kall väderlek - Skötselföreskrifter: Monarped typ M 36. Oljebyte. Kopplingskontroll. Var 75- 150- 300 mil.
|
||||||||||||||||
Manöverorgan 1. Kopplingshantag 2. Låsmutter 3. Justerskruv för kopplingsreglage 4. Ljuskontakt och omkopplare 5. Signalknapp 6. Justerskruv för handbroms 7. Låsmutter 8. Bromshandtag
|
||||||||||||||||
9. Växelreglage 10. Låsmutter 11. Justerskruv för växelreglage 12. Spak för luftspjäll 13. Spak för de-ventil 14. Gashandtag. | ||||||||||||||||
TEKNISK BESKRIVNING Motor: Motorn är en luftkyld 2-taktsmotor med vändspolning. Vevtapp och kolvbult äro lagrade i vevstaken resp. rull- och nållager. Cylindern är av lättmetall med foder av perlit, och cylindertoppen är försedd med dekompressionsventil (de-ventil). Fabrikat: Jlo, typ G 50 - Slaglängd: 43 mm - Cylinderdiameter 38 mm - Cylindervolym: 49 cm3 - Effekt: vid 4300 varv/min. 0,8 hk - Varvtal: vid 30 km/tim. 4800 varv/min. Växellåda: Växellådan med 2 växlar och friläge dr sammanbyggd med vevhus och trampvev till ett block. Kopplingen består av stål- och juridlameller. Kraften överföres från vevaxeln till kopplingen med kedja som löper olja, och från kopplingen över växellådans kugghjul till utgående axeln. Från denna överföres kraften till bakhjulet med kedja. Trampvevaxeln står likaledes med kedja i för- bindelse med den utgående axeln och är friläge så kopplad, att man från pedalerna kan driva motorn d. v. s. kan kicka igång den. Kedjekransar: Utgående drev: 53 tänder. Vid bakhjul: 33 tänder. Förgasarn: Pallas typ G-8 med insugningsljuddämpare och fjärreglage för luftspjället. Munstycke stan. 50 (efter inkörningen storl. 47). Svänghjulsmagnet: Stensholms som stand, komb. med belysningsspole på 16,5 W vid 6 V. Tändstift: Bosch W 225 T1 eller motsvarande. Belysning: Strålkastare 6 V/ 15 W+15 W med hel och halvljus, reglerbart från styret, samt med urtag för hastighetsmätare. Baklykta 6 V/ 1,8 W, försedd med reflektor. Signalhorn: Elektriskt. Bränsleförbrukning: 1,5 lit. per 10 mil. Ram: Av kalldragna stålrör med ut- och invändiga förstärkningar. Framgaffel: Monark teleskopgaffel. Framnav: Med expanderbroms. Baknav: Fullbromsnav med expanderbroms. Styre: Av kalldraget, förkromat stålrör med gas- och bromshandtag jämte pak för de-ventil, växelreglage och frikopplingshandtag med spärr, spak för luftspjäll samt ljusomkopplare med signal-knapp. Sadel: Swingsadel med skumgummidyna. Skärmar: Av stålplåt, 80 mm breda och djupvalsade. Framskärmen förlängd. Fälgar: Dimension 24×2". Däck och slangar: Värnamo, dimension 24×2". Parkeringsstöd: Sidostöd. Bensintank: Av svetsad stålplåt invändigt rostskyddsbehandlad, utvändigt lackerad och förkromad. Rymd ca 3,2 lit. Tillbehör: Verktygsväska med verktyg, reservmunstycke, namnplåt, pump och instruktionsbok med garantisedel. Lackering: Blå. Fälgar, skärmar och bensintank randade. Lås: Instickslås, godkänt av Polisens Tekniska Rådfrågningsbyrå. Körställning: Sadel och styre ära reglerbara. |
||||||||||||||||
Utväxling: | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Körningsföreskrifter: Förberedelser före körning - Växelreglagets läge vid cykling. | ||||||||||||||||
KÖRNINGSFÖRESKRIFTER I FÖRBEREDELSER FÖRE KÖRNINGEN 1. Kontrollera att bränsle med olja finns i tanken. Bemärk att endast bensin och olja av fullgod kvalitet får användas. Bensin med spritblandning såsom motyl, lättbentyl och liknande blandningar med dieselolja, fotogen eller s. k. lösningsmedel kunna skada motorn och få därför icke användas. Smörjningen av cylinderloppet, ram- och vevstakslagren sker uteslutande genom bränsleblandningen. Det är därför av stor vikt att rätt motorolja användes och vi meddela hör de oljor, som oljebolagen rekommendera för bruk i 2-taktsmotorer. Vi rekommendera ett blandningsförhållande av 1:25 d. v. s. 1,0 lit. tvåtaktsolja skall uppblandas med 25 lit. bensin.
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
- Manöverorgan - Teknisk beskrivning. Körningsföreskrifter: Förberedelser före körning. Växelreglagets läge vid cykling. - Start av motor genom kickning. - Växling, Start av motorn genom trampning. Körningen. Motorn stannas. Vid kall väderlek - Skötselföreskrifter: Monarped typ M 36. Oljebyte. Kopplingskontroll. Var 75- 150- 300 mil.
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Fig 7. Växeln i läge 2. | ||||||||||||||||
Start av motorn genom trampning - Körningen - Motorn stannas - Vid kall väderlek | ||||||||||||||||
IV START AV MOTORN GENOM TRAMPNING | ||||||||||||||||
1. Öppna bensinkranen. 2. Tryck ned kopplingshandtaget, vrid växelreglaget till läge 2. (Fig. 7) och släpp upp kopplingshandtaget. Vrid gashandtaget till kvartsöppet läge och stäng vid kall väderlek luftspjället. 3. Öppna de-ventilen, trampa, och stäng ventilen så snart monarpeden kommit upp i fart, så startar motorn. 4. Öppna luftspjället, om Ni tidigare stängt det, och reglera hastigheten med gashandtaget.
V KÖRNING Under inkörningstiden behöver man ej iakttaga något speciellt, men för att motorn skall få lång livslängd bör man under de första 20 milen undvika att köra långa sträckor med full gas. Lämpligast är att under denna tid köra med varierande gaspådrag. Monarpeden är utrustad med standardmunstycke i storlek 50. I verktygsväskan medföljer dessutom ett munstycke i storlek 47, som skall inmonteras efter 20 mils körning, då monarpeden anses vara inkörd. Vid kraftiga stigningar och där övrigt där trafik och vägförhållanden tvingar Eder att köra sakta bör nedväxling ske. Växla dock ej ned vid för hög hastighet, då motorn härigenom kan taga skada. Om Ni vill låta monarpeden rulla utför en backe bör växeln läggas i friläge. Vid kortvariga uppehåll i stadstrafik lägges växeln i friläge och motorn får gå på tomgång. Framhjulsbromsen manövreras med bromshandtaget på styret och bakhjulsbromsen som vanligt med pedalerna.
VI MOTORN STANNAS 1. Tryck ned kopplingshandtaget och vrid växelreglaget till friläge. Vrid gashandtaget till stängt läge. 2. Tryck ned spaken för de-ventilen. 3. Stäng bensinkranen. 4. Tag en KINNE-pastill !
Vid kall väderlek föreligger risk för att vattenånga skall kondenseras i motorn, och detta kan förorsaka rostbildning och demolering av lagren. Monarpeden bör därför helst förvaras inomhus, särskilt under den kalla årstiden. Vid körning av kortare sträckor, då motorn ej hunnit bli upp värmd, bör den efter avslutad körning få gå på tomgång under ytterligare en stund, samt omedelbart innan den stannas rusas något med stängt luftspjäll. Genom att förfara på detta sätt bortgår det bildade vattnet i ångform tillsammans med övriga gaser, samtidigt som motorn får bättre smörjning och en kraftigare oljehinna, som verksamt bidrager till att minska korrosionen, erhålles.
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
- Manöverorgan - Teknisk beskrivning. Körningsföreskrifter: Förberedelser före körning. Växelreglagets läge vid cykling. - Start av motor genom kickning. - Växling, Start av motorn genom trampning. Körningen. Motorn stannas. Vid kall väderlek - Skötselföreskrifter: Monarped typ M 36. Oljebyte. Kopplingskontroll. Var 75- 150- 300 mil.
|
||||||||||||||||
SKÖTSELFÖRESKRIFTER Håll alltid monarpeden ren från smuts och andra föroreningar. Då upptäcker Ni lättare eventuella skador på ett tidigt stadium. Är utrymmet mellan kylflänsarna fyllt med lera och jord kan detta förorsaka att motorn blir överhettad. Ju mer förståelse Ni har för Er Monarped och ju mer omtanke Ni ägnar den, desto mer glädje kommer den att skänka Er. Glöm inte bort, att den tid Ni lägger ned på att vårda Er Monarped får Ni tillbaka med synnerligen god ränta. Anslå gärna en kväll i veckan för översyn och rengöring. Iakttag i övrigt noga följande anvisningar: EFTER 20 MIL: 1. Byt olja växellådan. Innan den gamla oljan tappas av skall motorn vara varmkörd, enär oljan då är mera lättflytande. Vid avtappningen lyftes monarpedens bakända upp, sedan pluggen som sitter till höger och framtill på matarhuset skruvats bort. Se härvid till att inga föroreningar kommer in i motorn. Vid första oljebytet är det särskilt lämpligt att man, innan man fyller på ny olja, grundligt spolar växellådan med sköljolja eller möjligen fotogen. Ställ därefter monarpeden plant och fyll på den nya oljan, SAE 80. Fyll på så mycket olja (ca 2 dl) att den når upp till hålets kant och skruva åter i pluggen.
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Var 75- 150- 300mil.
EFTER 75 MIL: Byt olja växellådan. VAR 75 MIL: Samma kontroll som efter 20 mil vad avser § 2, 3, 5, 7, 8 och 9. Dock tillkommer följande: 1. Kontrollera oljenivån i växellådan. 2. Kontrollera att drivkedjan för bakhjulet är rätt spänd. Kedjan skall på mitten av sin fria längd höjdled ha en rörelse på ca 20 mm. Skall kedjespänningen ändras lossas kupolmuttrarna på bakaxeln, varefter muttrarna för kedjesträckarna dragas åt resp. lossas tills rätt spänning erhålles. Efter slutförd justering måste man alltid kontrollera att hjulen spåra och att bakhjulsbromsen är rätt justerad. VAR 150 MIL: 1. Låt företaga sotning om så anses erforderligt. 2. Smörj vid samtliga smörjställen. Smörj även kablarna till gas-, broms-, kopplings-, luft-, de-ventil och växelreglage. Dessa smörjas genom att man droppar olja i kabelspiralernas övre öppningar och sedan rör handtagen tills oljan tränger fram nedtill. 3. Rengör och smörj vid behov drivkedjan. Montera härvid av den och rengör den i bensin eller fotogen. Lägg den därefter i ett kärl med varm, grafithaltig olja och låt den ligga tills oljan trängt in mellan länkar och rullar. VAR 300 MIL: 1. Byt olja i växellådan. 2. Rengör bensinsilen som sitter under slangnippeln på förgasaren. 3. Kontrollera förgasarinställningen. Se "Efter 20 mil" § 4. 4. Kontrollera tändinställningen. Se "Efter 20 mil" § 6. |
||||||||||||||||
El- kopplingsschema | ||||||||||||||||
FELSÖKNING | ||||||||||||||||
1. Motorn startar ej. Kontrollera följande ordning: att bensinkranen ar öppen, att bensintanken ej är tom och att motorn tänder. a. Tänder motorn undersökes: att bensinfilterna vid bensinkran och förgasare ej äro igensatta, att bensinröret släpper genom bränslet och att förgasarmunstycket ej är igensatt. b. Tänder ej motorn kontrolleras: att tändstiftet ej är överbryggat, att elektrodavståndet är riktigt (0,5 mm), att tändstiftet i övrigt ej är skadat, att tändkabeln ej är felaktig eller sitter lös, att brytarkontakterna ej äro smutsiga eller brända, att brytavståndet är riktigt (0,3- 0,4 mm), att abrissavståndet är riktigt (8-10 mm), att kondensatorn ej är defekt och att tändspolen ej är defekt. 2. Motorn startar men stannar eller går oregelbundet. Kontrollera: att bensinen ej tryter, att lufthålet i bensintankens lock ej blivit igensatt, att bensintillförseln är god (se 1a), att tändningen är god (se 1b) och att motorpackningarna ej dra defekta. 3. Motorn stannar eller går oregelbundet när den är varm. Kontrollera enl. 1 b. 4. Motorn är svag. Kontrollera: att kompressionen är god, att tändinställningen är riktig, att luftfiltret ej är igensatt, att ljuddämparen ej är igensotad och att avgasporten ej är igensatt. |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
När det gäller reservdelar ...
Monarks Försäljningsorganisation täcker hela Sverige, tusentals Monark-försäljare i hela landet står till Eder disposition. Ni kan därför lätt och snabbt skaffa de reservdelar Ni behöver - vänd Eder bara till den auktoriserade MONARK- försäljaren på Eder ort |
||||||||||||||||