|
<
back to MOTOR main. |
|
Zündapp
Werke GMBH, München - Zündapp Werke, Nürnberg.
Generalagent Sverige: AB Motorkraft, Stockholm.
|
|
|
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
|
[53-54]
Combimot KM 48,
........... Combinette (TWN, Knirps).
[54-55] 400, 401, 402, 403,
404, 406,
........... 408, 409, 410, 411.
...........
408, 410 test i Teknikens Värld.
[55-57]
405, 407 Lastenrad, Postmoped, 412.
[56-57] 422
Combinette. England.
[56-58]
423-S. Test i TfA. |
[57-71]
Sports Firmæt Gresvig,
...........
Oslo - Norway (main).
[58-60]
428 K & Sport. Instruktionsbok.
[58-60] 428-S, K
Combinette.
...........
Test Teknik för Alla. Finland.
[63-64]
428 Combinette.
[57-60]
429-S Super Combinette.
[57-62] 435,
425 Falconette, MC 70cc. |
[60-68]
433 Super Combinette.
[61-62] 510
Sport Combinette.
[61]
.... 515 Sport Combinette, test.
[63-64] 515
Sport. Vinn en Zündapp.
[67-76] 515,
517,
KS 50 Sport, test.
[65-77]
M25, M50, Bergsteiger 434.
[71-74] Goudhaan,
C 50 Sport 517,
...........
Super Sport, test i Motor. |
• Germany at
A-Z.
• German reg. Z.
• Zündapp
motor.
• Zündapp main.
|
|
99 |
|
Några tyska Zündapp motorer. -
Some German Zündapp engines. |
|
|
[Zündapp in
alte reg.]
|
|
|
|
●
Artikel 1955: Zündapp gör ny motor....
Moped
Mopeds equipped
with Zündapp motoren
in Denmark.
●
Zündapp Generalagentur: C.F.A. Claudi Fischer, Alborg.
●
Falke Standard, Philbertz Gregersen, København
●
Falter Sport, Philbertz
Gregersen, København
● Imperial, Philbertz Gregersen,
København
● Mopedo, Odense. (No
picture)
●
Panther, R.R. Egedesø,
Odense.
●
Stoewer Greif, Philbertz Gregersen,
København.
● Walther
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1953 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zündapp KM 48 |
1954-1955. |
|
|
|
engines |
|
|
|
|
|
|
|
|
Zündapp KM 48 |
|
|
(Apollo Motorette
1954:
Swedish moped equipped with this engine). |
|
|
|
|
|
|
|
|
Zündapp KM 48 |
|
|
[Back to REXOPED med
Zündappmotor.]
|
|
|
|
|
REXOPED med Zündappmotor. Bj.55
|
|
|
|
|
|
TEKNISKA DATA
MOTOR: Zündapp KM 48, 2-takt, 48 cc. Full effekt 1, 5 hkr men nedbantad enligt Kungl. Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens bestämmelser för att ge en topphastighet av omkring 30 km/tim.
Vikt ca 6, 3 kg.
EL.-UTRUSTNING: Noris magnet med 3 watt 6 volt tändspole (mot tillägg kan 16, 5 watt erhållas) och knapp för kortslutning.
FÖRGASARE: Bing Special med luftfilter och flödareanordning.
BRÄNSLE: Tanken rymmer 2, 5 liter. Förbrukning 0, 125 liter per mil. Oljeblandning 1 :25.
KOPPLING: Extra kraftig 3-lamells torrkoppling. |
|
|
|
|
|
|
1954 |
Zündapp-Combimot
2-Gang |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zündapp
255 |
|
|
[Back/to
Rexoped.]
|
|
|
Zündapp
255 kickstartmotorn är 2-växlad och monteras på
Rexoped
Fleetline Z-modellen.
Den
är precisionstillverkad, och den hårdförkromade lättmetallcylindern
ger lång livslängd. Liksom vid Victoriamotorn har mopeden endast
en kedja och start och inbromsning sker lika lätt och smidigt.
Även
Zündapp 255 kan startas genom framtrampning av mopeden, om detta av
någon anledning skulle föredragas. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zündapp 255
|
Zündapp 255
|
Apollo mopedscooter Z11 Bj.56
Motor: Zündapp 255
|
|
|
|
|
|
|
1957 |
Zündapp
- Combimot 257 |
|
|
|
|
Zündapp - Combimot 257
Motor: Luftgekühlter
EinzylinderZweitakt, Bohrung 39, Hub 41,8 Verdichtung 1 :6,5, Dauerleistung 1,5 PS bei 4200 U/min.
Vergaser: Bing 1/12/51.
Elektrische
Anlage: NorisSchwunglichtmagnetzünder mit 17-WattAnlage, Kerze Bosch W 190 M 11 S, 14 mm oder Beru K 175/14 n 2.
Getriebe: Planetengetriebe mit 2 Gängen und Leerlauf (1:3,72 u. 1:5,38),
Gesamtübersetzung: 1 :22,5 u. l :15,5. Antrieb: Kraftübertragung durchKette auf
Hinterrad.
Kraftstoff und
Schmierung: Kraftstoff
Öl-gemisch im Verhältnis 25:1.
Verbrauch: Normverbrauch 1,5
Ltr./ 100 km.
Gewicht: 9,3 kg.
Hersteller:
Zündapp-Werke GmbH., Werk München
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zündapp
258 |
|
[Raufoss Modelloversikt.] |
|
|
|
|
|
Mustang Royal typ 587
Bj.58.
Motor: Zündapp 258.
|
Zündapp 258
|
|
Apollo
mopedscooter med 258:a.
Fel motor, ska sitta en 255:a på
den.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zündapp -
265, 267 |
|
265
● 267
|
|
|
|
Motor 265, 267
(Sprängskisser på Mustang 1962, Trelleborg.)
----------------
1960
Moped
typ./ motor.
428 S./ 265- 100
K./
265-102
Sport./
267-122
[Instruktionsbok.]
|
|
265
267 |
|
|
|
|
|
|
|
Zündapp 278-08-LO |
|
Sprängskiss
på Mustang sidan (Trelleborg).
|
|
|
Tekniska Data:
Motortyp: 1-cyrindrig 2-takts förbränningsmotor.
Kylning: Luftkyld genom fart vind.
Cylinderdiameter: 39 mm. Slaglängd: 42 mm. Cylindervolym: 50 cc.
Effekt: 1 hk (=736 W) vid 3400 v/min. Max. vridmoment: 0,33 kpm vid 2750 v/min. Kompression: 7,2:1
Koppling: 4-skivig lamellkoppling i oljebad.
Kraftöverföring: 3-växlad, fotmanövrerad växellåda.
Utväxlings förhållanden: l:ans växel 10,7:1 2:ans växel 6,4:1 3:ans växel 4,16:1.
Elsystem: Bosch. Svänghjulsmagnet: 6 V - 23 W.
Tändinställning: Förtändning 1,8-2 mm före kolvens övre vändläge.
Brytaravstånd: 0,3-0,4 mm.
Förgasare: Bing 1/9,5/66.
Bränsleblandning: 1:25. Bränsle förbrukning: 1,5 lit/l0 mil.
|
|
|
|
|
|
|
1957 |
Combinette
S Typ 423 |
|
[Back/To
Typ 423 mopeds.] |
|
|
NY RAM
|
|
|
Den oförstörbara ryggraden
ZÜNDAPP-Combinette S's kombinerade rör och
pressgjutna ryggradsram betyder ett nytt steg i mopedutvecklingens historia.
Tack vare en modern och nyuppsatt maskinpark i pressgjuteriet, har ZÜNDAPP
efter långvariga försök lyckats framställa detta komplicerade gjutstycke.
Under ett tryck av flera 100 atmosfärer gjuts bärrörskonstruktionen in i den
högvärdiga speciallegeringen. Bärrör och gjutstycke bildar då en homogen
enhet - en konstruktion som fyller alla anspråk på hållfasthet.
Inkapslad kedja
Det slutna kedjeskydd, som Combinette S är
utrustad med, betyder skydd för både kedja och förare. Det underlättar
dessutom rengöringen och passar elegant in i linjerna.
|
|
|
|
|
|
|
1957 |
Rätt
lufttryck i däcken är viktigt. |
|
[Esso
guide.] |
|
|
Combinette S ger redan genom sitt utseende ett
intryck av fullblod. Den lyckade formgivningen tilltalar alla. ZÜNDAPP
har tagit avstånd från alla onyttiga formdetaljer och resultatet har blivit en
ren och snygg moped.
Vi vågar påstå att Combinette S tilltalar:
● Damerna, som uppskattar ett elegant och
sobert utseende.
● Ungdomen, som gillar en snitsig och sportig
moped.
● Nyttoåkaren, som framförallt sätter värde på
driftsäkerhet och slitstyrka.
● Alla, som vet att ZÜNDAPP kvalitet betyder
toppkvalitet i minsta detalj.
|
|
|
Zündapp
Combinette S Typ 423 |
|
|
|
|
|
|
|
A few
other German moped marks equipped
with Zündapp engine: Brennabor - Drewer - Monachia
- Obelisk - Rapier - Raumo - Stricker - Twn - Windt
-
Wittekind.
|
|
|
|