|
|||||
- - - - - - - - - - - - - | |||||
|
|||||
|
|||||
N1 | |||||
|
|||||
N2 | |||||
|
|||||
N3 | |||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Teknikens Värds testförare H. Scherrer har provkört Victoria Vicky MS 50 under 3 timmars oavbruten körning. Allmänt om konstruktionen: Liksom de tyska Victoria motorcyklarna är Vicky-mopeden en synnerligen gedigen och väl genomtänkt cykel. Kraftöverföring: Kedjedrift, koppling och två växlar som regleras med ett vridhandtag. Ettan är något svär att få i när cykeln står stilla. Renlighet: Förgasaren är inbyggd i ramröret och således väl skyddad, men även vid noggrann granskning förekom inget läckage. Motorn, avgasröret och ljuddämparen var också helt oljefria. Bromsar: Frambromsen ger utomordentlig bromskraft och det är den man egentligen använder i stadstrafiken. Bakbromsen ger fullt normal bromskraft. Fjädring: Här bör den vilsamma körställningen på pekas, man sitter nästan som på en vanlig motorcykel. Bottenlänkgaffeln raderar ut de största ojämnheter och sadelfjädringen är behaglig. Backtagningsförmåga: Vickyn överraskade oss med att ta samtliga backar på tvåan! För att vara tvungen att växla ner till ettan måste vi uppsöka de brantaste backarna på Söder. Vid start behöver tramporna aldrig användas. Stadstrafik: Snabb, stark och säker är tre ord som täcker mopedens uppförande i trafik. Den enkla konstruktionen gör att cykeln dessutom är lättskött. Landsvägskörning: God segdragningsförmåga och låg ljudnivå är två saker som man värdesätter hos Victoria Vicky. Normala stigningar tas utan nämnvärd fartminskning. |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Motor: Einzylinder-ZweitaktVictoria, Bohrung 38, Hub 42, Verdichtung 1:6,4, Dauerleistung 1,74 PS bei 4900 U/min., Höchstdrehzahl 5000 U/min. Vergaser: Bing-Startvergaser 1/10. Elektrische Anlage: Noris-Schwungradlichtmagnet 6 V 3 W, Kerze Beru 175/u 2, Gewinde M 14. Getriebe und Antrieb: 2 Gänge, Drehgriffschaltung Dreischeiben-Korklamellenkuplung, Primärzahnrad, Abstufung 1:8,46:5,55. Rahmen: Stahlblechtankrahmen, Schwinggabel. Bereifung: v. 23x2,00, h. 23x2,00 Reifendruck v. 1,1 - h. 1,2. Bremsen: v. Innenbackenbremse, 100 mm Ø, h. Rücktrittbremse. Tankinhalt: 2,8 Ltr., Gemisch 1 :25. Verbrauch: Normverbrauch 1,3 Ltr./ 100 km. Abmessungen: |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Passande till mopeder och motorcyklar. | |||||
Gaswire passande VICKY 55 | |||||
Motorfirman VARTEX Varberg. | |||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Victoria Vicky Prospekt 3.1955 | |||||