Victoria har åtskilliga år bakom sig som mopedtillverkare. Det senaste tillskottet, VICKY-L, har provkörts av
Sven Zettergren, som här ger sina intryck av "tysken".
Jan
Skagerling heter denna gång Teknik för Allas gästtestare (bilden t. v.) Han är 17 år och har motorcykelkörkort, men efter att ha blivit bestulen på sin motorcykel skaffade han sig moped. Vid det här laget har han haft tre mopeder i sin ägo, och här nedan sammanfattar Jan i punktform sina intryck efter en ingående provkörning av Vicky L.
BRA DETALJER: Förnämlig fjädring., för landsvägskörning. - Motorn drar jämnt över hela varvregistret. - Mycket bra pakethållare. - Inte mindre än fem ställen som kan utnyttjas som bärhandtag.
Mycket bra bromsar. - Snygg exteriör Mycket väldisponerat utrymme.
MINDRE BRA DETALJER: Fotstödet saknar returfjäder, - Något tungstyrd på grusvägar. - Bromsarna gnisslar vid lätta inbromsningar. - Signalhornet hörs inte mycket när lyset är
påkopplat.
VICKY-L
De flesta som någon gång har haft beröring med motordrivna tvåhjulingar, har med säkerhet hört talas om Victoria. Victoria Werke A. G. i Nürnberg banade väg för den körkortsfria "motorcykeln", genom sin "aktersnurra" som på kort tid blev synnerligen populär. Utvecklingen har sedan dess gått stadigt framåt på Victoria Werke. Det var också med stort intresse vi inledde vår testkörning av den mest populära av 1959 års
Victoria-mopeder, Vicky-L.
Reglagen hos Vicky-L är lättmanövrerade, kopplings- och växelhandtaget arbetar synnerligen smidigt. Bromsarna är av hög klass. Från 30 km/tim stannade mopeden med framhjulsbromsen på fem meter och samma siffra bokfördes också med bakhjulsbromsen. Med båda bromsarna åtdragna blev bromssträckan 3,75 meter. Att använda framhjulsbromsen på en Earlsgaffel-försedd cykel, känns till en början ganska underligt. Kniper man till bromsen ordentligt, får man en känsla av att åka framåt i riktning ned mot marken. När mopeden sedan stannat, står den stilla några tiondels sekunder, varpå den åker bakåt en bit. Dessa symptom är kännetecknande för alla Earlsgafflar, och gör inbromsningen mycket
mjuk.
Victoria-motorn behandlade vi ingående i TfA 11/59 efter vår provkörning av Rexoped. Vickymotorn är av exakt samma utförande, och den jävar inte på något sätt vårt uttalande om att Victoriamotorn är en av de bästa marknaden har att bjuda. Accelerationsprovet visade också jämnheten. Vickyn accelererade lika snabbt som Rexopeden, alltså på 9,7 sekunder från 0-25
km/tim.
Det skulle behövas mycket utrymme att redogöra för Vickyns alla finesser: t. ex. den väldisponerade pakethållaren, den rikliga förekomsten av bärhandtag och stickaxel på
bakhjulet. Mitt uppe i alla rosorna är det emellertid på sin plats att rikta en anmärkning mot fotstödet. Visserligen är det av en kraftig konstruktion, men det saknar returfjäder. Därför är man tvungen att peta upp stödet med foten, eller om man inte vill smutsa ned skon, dra upp det med handen. En ändring är faktiskt på sin plats.
Det elektriska fungerade bra, lyset räcker gott och väl till för
nattkörning.
Exteriören hos Vicky-L är i all sin enkelhet lyxig. Köparen kan välja mellan en blå-beige, en helblå, en röd-beige eller en gul-svart moped. Ett lagom utnyttjande av kromlister plus vita däcksidor får han på
köpet.
Att klassa mopederna genom att säga att den ena är bättre än den andra blir, då många detaljer är en rent personlig fråga om tycke och smak, knappast utslagsgivande. För en rättvis gradering skulle krävas en expertjury. Däremot kan vi utan överdrift påstå att Vicky-L är en av de klart bättre mopederna på den svenska
marknaden.
VICKY-L
har en blockmotor på 47 « slagvolym. Borrning 38 mm och slag 42 mm. Kompression 1:6, effekt OS hk vid 4700 v/min. Förgasare Bing med startchoke, halsring 8 mm. Svänghjulsmagnet Noris 17 W. Växellådan, som kan fås antingen 2- eller 3-växlad, är sammanbyggd med
vevhuset.
Ram av pressad stålplåt. Svängarmsfjädring såväl fram som bak.
Baknavet försett med stickaxel. Däck 23x2,25 med vita däcksidor.
Bensintanken,
som är placerad i ramen, rymmer 3,5 l. Omställbar kran för
reservbränsle.
Riktpris: inkl. hastighetsmätare 970 kr.
Tillägg för 3-växlad låda, 30
kr.
|