VICTORIA mopeds.        
 VICTORIA Victoria Werke A-G, Nürnberg. 

^ back to Victoria [54-60]

- - - - - - - - - - - - -
 

Victoria FM 38. [51-54]

[52] .... Instruktionsbok.

[51-54] FM 38 L, FM 38 S, Vicky I.

[53] .... Vicky FM 38. Hilfsmotoren.

Vicky I. Special built mopeds.

 

Victoria motor guide.

Other brands with Victoria engine

[55-61] CSR inbytesprislista.

Victoria. [54-60]

[54-55] Vicky III.

[56-58] Vicky III N.

[56] .... Vicky IV.

[57-58] Vicky IV E.

[57] .... Tory.

[58] .... Preciosa.

[58-59] Vicky L (Luxus).

[59-60] Vicky SL (Super Luxus).

Victoria. [58-63]:

[58-59] Avanti.

[60-61] Vicky Standard, Vicky Super.

[62-63] Victoria 115, 155, 136, 166.

 

Victoria Nicky. [54-55]

● Ein neuer Kleinroller

● Teknikens Värld (3/55) provkör

● Nicky brochure covers.

Victoria.

Denmark

Nederland.

• Norway Termoped V

● Sweden Rambler Victoria program.

 

German moped reg. V. Germany at A-Z.

● Victoria main. To Zweirad Union.

Back to Victoria [54-60].

 
    Back - to Horex mod. V-21 moped.
N2     
                       
 

 

Vicky Luxus,  Bj.58

Motor M 51, 2 or 3 gear.

 

 

Vicky Luxus

 

 

VICTORIA

Världsberömda mopeder

 

 

 

N3      
                                                                
 

 

Victoria in Finland.

 

 

 

 

 

 

 

 
N4      
    
 

 

Luxus testas i Teknik för Alla - 12/59.

 

 

 

 

 

 

 

 
M2c    
 1958   Moped Victoria Vicky Luxus.    
 

Motor: Einzylinder-Zweitakt Victoria · Grauguß oder Leichtmetall-Zylinder mit hartverchromter Lauffläche · Zylinderkopf aus Leichtmetall ·

Bohrung 38 mm · Hub 42 mm · Verdichtung 1:6,5.

Vergaser: Bing - Startvergaser mit Naßluftfilter.

Elektrische Anlage: Bosch-Schwungrad-Lichtmagnetzünder.

Getriebe: 2, und auf Wunsch 3 Gänge 

Ziehkeilschaltung mit Drehgriffbetätigung · Dreischeiben-Korklamellenkupplung.

Rahmen: Stahlblech · Preßschalen-Konstruktion · Vordergabel aus Profilrohr · Vorderradfederung Schwingarme und Gummidrehfeder ·

Hinterradfederung Schwingarme und 2 Federbeine · Tank im Rahmen eingebaut.

Bereifung: Vorn und hinten 23x2".

Bremsen: Vorn und hinten mechan. Innenbackenbremse 89 mm Ø.

Tankinhalt: 3,4 l, Gemisch 1 : 25.

Verbrauch: Normal verbrauch 1,3 l/ 100 km.

Abmessungen:  

Länge 1820 mm

Breite 620 mm

Höhe 1030 mm

Radstand 1160 mm

Bodenfreiheit 125 mm

Gewicht 50 kg, zul.

Gesamtgewicht 135 kg

 

 

 
M2d    

   
 
 Dreiganggetriebe.
 
M2e    
 1958   Vicky Luxus.  
 

 

Modern - Stark - Elegant

     Föregångare och stilbildare!

 

 

 

VICTORIA är ett världsmärke 

- exporteras till 52 länder ! 

 

  Den fulländade lyxmopeden !

 

 

 

Världsberömd

Victoria-motor, 2- eller 3-växlad 

 

Swingarmsfjädring fram och bak

Högeffektiv ljuddämpare

2- färgslackering

Inbyggd hastighetsmätare

Godkänt stöldlås

 

 

 

 

 

VICTORIA - mopederna säljes i cykelaffärer över hela landet.

Begär broschyr -

och ta närmare del av Victorias tekniska fulländning.

 

Tillverkad av Victoria Werke A.-G.  Nürnberg
 
 
     5+
 
 
M3c  Finland  
 Victoria  in Finland.     [Victoria main.] [Back to Finland.] 
 
 

 

 Victoria Luxus/47 ............ 08062 - 1958

 Victoria Vicky IV 47 .......... 08005 - 1958

 Victoria Vicky IV 47 .......... 08006 - 1958

 Victoria SM 51 Avanti/47 ... 08027 - 1958

 Victoria Vicky IV/47 .......... 08031 - 1958

 Victoria Vicky F" 38 L/38 ... 00025 - 1960

 Victoria Vicky Std 113/48 .. 01015 - 1961

 Victoria Vicky FM 38 L ....... 02011 - 1962

 

 

 
M4c  1959  
 1959   Teknik för Alla nummer 12 testar Vicky-L.        [Test guide.]
 

 

 Vi tetsar mopeden:

 

 

 

Earlsgaffeln utexperimenterades för att passa till

TT-maskiner men börjar nu komma den standard-

mässiga produktionen till godo.

 

 

 

 

Vägmätaren är efter tysk noggrannhet graderad i

hundrameter.

 

 

 

 

Den välplanerade pakethållaren tillhör avgjort en

typ som bör få efterföljare. 

 

Victoria har åtskilliga år bakom sig som mopedtillverkare. Det senaste tillskottet, VICKY-L, har provkörts av Sven Zettergren, som här ger sina intryck av "tysken". 

Jan Skagerling heter denna gång Teknik för Allas gästtestare (bilden t. v.) Han är 17 år och har motorcykelkörkort, men efter att ha blivit bestulen på sin motorcykel skaffade han sig moped. Vid det här laget har han haft tre mopeder i sin ägo, och här nedan sammanfattar Jan i punktform sina intryck efter en ingående provkörning av Vicky L. 

 

BRA DETALJER: Förnämlig fjädring., för landsvägskörning. - Motorn drar jämnt över hela varvregistret. - Mycket bra pakethållare. - Inte mindre än fem ställen som kan utnyttjas som bärhandtag. Mycket bra bromsar. - Snygg exteriör Mycket väldisponerat utrymme. 

 

MINDRE BRA DETALJER: Fotstödet saknar returfjäder, - Något tungstyrd på grusvägar. - Bromsarna gnisslar vid lätta inbromsningar. - Signalhornet hörs inte mycket när lyset är påkopplat. 

 

VICKY-L 

De flesta som någon gång har haft beröring med motordrivna tvåhjulingar, har med säkerhet hört talas om Victoria. Victoria Werke A. G. i Nürnberg banade väg för den körkortsfria "motorcykeln", genom sin "aktersnurra" som på kort tid blev synnerligen populär. Utvecklingen har sedan dess gått stadigt framåt på Victoria Werke. Det var också med stort intresse vi inledde vår testkörning av den mest populära av 1959 års Victoria-mopeder, Vicky-L. 

 

Reglagen hos Vicky-L är lättmanövrerade, kopplings- och växelhandtaget arbetar synnerligen smidigt. Bromsarna är av hög klass. Från 30 km/tim stannade mopeden med framhjulsbromsen på fem meter och samma siffra bokfördes också med bakhjulsbromsen. Med båda bromsarna åtdragna blev bromssträckan 3,75 meter. Att använda framhjulsbromsen på en Earlsgaffel-försedd cykel, känns till en början ganska underligt. Kniper man till bromsen ordentligt, får man en känsla av att åka framåt i riktning ned mot marken. När mopeden sedan stannat, står den stilla några tiondels sekunder, varpå den åker bakåt en bit. Dessa symptom är kännetecknande för alla Earlsgafflar, och gör inbromsningen mycket mjuk. 

 

Victoria-motorn behandlade vi ingående i TfA 11/59 efter vår provkörning av Rexoped. Vickymotorn är av exakt samma utförande, och den jävar inte på något sätt vårt uttalande om att Victoriamotorn är en av de bästa marknaden har att bjuda. Accelerationsprovet visade också jämnheten. Vickyn accelererade lika snabbt som Rexopeden, alltså på 9,7 sekunder från 0-25 km/tim. 

 

Det skulle behövas mycket utrymme att redogöra för Vickyns alla finesser: t. ex. den väldisponerade pakethållaren, den rikliga förekomsten av bärhandtag och stickaxel på bakhjulet. Mitt uppe i alla rosorna är det emellertid på sin plats att rikta en anmärkning mot fotstödet. Visserligen är det av en kraftig konstruktion, men det saknar returfjäder. Därför är man tvungen att peta upp stödet med foten, eller om man inte vill smutsa ned skon, dra upp det med handen. En ändring är faktiskt på sin plats. 

 

Det elektriska fungerade bra, lyset räcker gott och väl till för nattkörning. 

 

Exteriören hos Vicky-L är i all sin enkelhet lyxig. Köparen kan välja mellan en blå-beige, en helblå, en röd-beige eller en gul-svart moped. Ett lagom utnyttjande av kromlister plus vita däcksidor får han på köpet. 

 

Att klassa mopederna genom att säga att den ena är bättre än den andra blir, då många detaljer är en rent personlig fråga om tycke och smak, knappast utslagsgivande. För en rättvis gradering skulle krävas en expertjury. Däremot kan vi utan överdrift påstå att Vicky-L är en av de klart bättre mopederna på den svenska marknaden. 

 

VICKY-L har en blockmotor på 47 « slagvolym. Borrning 38 mm och slag 42 mm. Kompression 1:6, effekt OS hk vid 4700 v/min. Förgasare Bing med startchoke, halsring 8 mm. Svänghjulsmagnet Noris 17 W. Växellådan, som kan fås antingen 2- eller 3-växlad, är sammanbyggd med vevhuset. 

 

Ram av pressad stålplåt. Svängarmsfjädring såväl fram som bak. 

 

Baknavet försett med stickaxel. Däck 23x2,25 med vita däcksidor. 

 

Bensintanken, som är placerad i ramen, rymmer 3,5 l. Omställbar kran för reservbränsle. 

 

Riktpris: inkl. hastighetsmätare 970 kr.

Tillägg för 3-växlad låda, 30 kr.