Monark Crescent Bolagen  -MCB-    VARBERG
 MCB Monark Crescent Bolagen - Varberg. ^ back  to MCB 72-80 (2).
- - - - - - - - - - -

[65-1] ● [65-68] 1155 HVA auto. 1185-1. [66-68] Trapper 1206, 1207 HVA. [66-69] Trapper 1217, 1218, 1218 50S.

[66-1] ● [66-67] Topper; 1205, 1215. [68-71] 1228, 50 SS; 1228. ● Felix gurka.

[66-2] ● [66-69] 1273, 1273-1, 1278. HVA-mot. [66] 1283, Monark. [68-72] 1279-1, 1289 Sthlm, 1290. Strömstad. ● BP petrol.

[67-1] ● [67-75] Compact 1247, 1248, 1249, 1252. [71] 1250, 1250-1. [70-72] 1240. ● Gulf benzin.

[72-1] ● [76-80] Compact 1248, 1252. [77-78] Golden Champ 1255. [72-80] 1272, 1293 E-Type, 1294, F 50, F 50GL, 1244 F50glx.

[68-1] ● [68-74] 1238, LM16. 1237. [72] 1239. [73-76] Champion 1256. 1259. Mini 1260. [74-80] 1209. [74-77] 1200, 1254. [77] 1203.

[64-1] ● [64-65] Skoterett 1264. [66-72] Skoterett 1264. [69-71] Skotermoped 1263 Hva-motor. 1269 Sachs-motor.

          ● MCB main. ● Nyman & Crescent guide. ● Instruktionsbok för MCB mopeder.

 

 1977-78: 1255
 
N1   
            xx <
 

 

Golden Champ 1255  1977-78

Motor: Sachs 50/3 BKFS, 3-växlad

 

     
 
      TOPP
 1977- 78   mod. Moped 1255  
 Moped 1255 är monterad med SACHS-motor 50/3 BKFS, 3-växlad med fotväxel och kickstart.

DEN SVENSKA KVALITÉN. 

Svetsningen är en viktig detalj på en moped. Tänk bara vilka påfrestningar ramens svetspunkter kan utsättas för! Därför är det här ett jobb som måste utföras av erfarna, yrkeskunniga svetsare. Och det kan du lita på att vi har. 

 

 

Detta är skakbänken på vår fabrik i Varberg. Här utsätts ram och fjädring för påfrestningar som är långt större än mopeden någonsin får vara med om i vanliga fall. Motorn går konstant med 6000 varv. Styret och framgaffeln är belastade med 60 kilos vikt, sadeln och pakethållaren med 90 kilo. Hjulen går på rullar som har stora klossar och ger mopeden kraftiga stötar hela tiden. Det är sånt som visar stryktåligheten hos en rejäl moped. 

 

 

CRESCENT MCB

Varje moped som lämnar fabriken går igenom den här stränga kontrollen. Har kollar vana ögon och säkra testmaskiner varje liten detalj: Från motor, belysning och bromsar, till muttrar och skruvar. Inget lämnas åt slumpen. 

 
M1a    
 
   
 
Moped 1255