|
|
MCB
Monark Crescent Bolagen - Varberg. |
^
back
to MCB 72-80 (2). |
|
-
- -
- -
- -
- -
- - |
MCB [65-1]
[65-68] 1155 HVA auto. 1185-1.
[66-68]
Trapper 1206, 1207 HVA.
[66-69] Trapper 1217, 1218,
1218 50S.
|
MCB [66-1]
●
Felix gurka.
[66-67]
Topper; 1205, 1215.
[68-71] 1228, 50 SS; 1228.
|
MCB [66-2] ● BP petrol.
[66-69]
1273, 1273-1, 1278. HVA-mot.
[66]
.... 1283, Monark.
[68-72] 1279-1, 1289
Sthlm,
1290. Strömstad.
|
MCB [67-1] ●
Gulf benzin.
[67-75]
Compact 1247, 1248, 1249, 1252.
[71] .... 1250, 1250-1.
[70-72]
1240.
|
MCB [72-1]
[76-80]
Compact 1248, 1252.
[77-78] Golden Champ 1255.
[72-80]
1272, 1293 E-Type, 1294,
........... F 50, F 50GL, 1244 F50glx.
|
MCB [68-1]
[68-74] 1238, LM16. 1237. [72]
1239.
[73-76] Champion 1256. 1259. Mini 1260.
[74-80]
1209.
[74-77]
1200, 1254. [77] 1203. |
MCB [64-1]
[64-65]
Skoterett 1264.
[66-72] Skoterett 1264.
[69-71]
Skotermoped 1263 Hva-motor.
.......... 1269 Sachs-motor. |
|
●
Instruktionsbok för MCB mopeder.
|
|
|
1972-80
1272, 1293 E-Type - F50 1294 - F 50 GL, Lyx - 1244 F50glx |
Här
kommer 1272 - 1293 E-Type -72-75 |
|
|
|
N1 |
|
|
MCB F50 1294 1976-77
Motor: Sachs 50/3 BKFS, 3-växlad
|
|
Varje moped som
lämnar fabriken går
igenom den här stränga kontrollen.
|
Crescent F 50
GL Bj.77
Motor: Sachs
|
|
|
N2
|
|
|
Crescent F 50 Lyx
Motor: Sachs
|
MCB 1244 F50glx 1978-80
Motor: Sachs
50/3 BKFS, 3-växlad
|
|
|
|
|
|
|
1976-77 |
mod. F 50,
1294 |
|
|
|
|
F 50
är monterad med
SACHS-motor 50/3 BKFS, 3-växlad med fotväxel och kickstart.
F 50,
1294
|
|
|
|
|
1977 |
CRESCENT F
50 GL. SACHS motor. |
|
|
|
|
|
Säkrare i trafiken. Bättre i
terrängen.
Det är målet med den noggranna utprovningen av
F 50. Du ser måtten här. Dom är utprovade på millimetern med tanke på tre viktiga saker: 1. Viktfördelningen. 2. Körställningen.3. Markfrigången.
Det gör att du behärskar mopeden bättre. I stan. Eller i terrängen. In i minsta detalj har vi dragit nytta av erfarenheterna från våra
tävlingsmotorcyklar.
Vi har faktiskt vunnit SM i tillförlitlighet (skogsåkning alltså) åtta år i följd
nu.
Bredfläns-cylinder!
Helt
ny. Den ser tuff ut. Men det är inte poängen. Det viktiga är att den kyler
bättre.
Motorn är robust och stryktålig. En beprövad konstruktion. Från början är den byggd för betydligt högre effekt än 1 hästkraft, men vi har anpassat den efter
mopedlagen.
Fullbromsnav både fram och
bak.
Du kan vara säker på att det är bromsar som "biter'; som du kan lita på när det kniper. Framnavet är samma som på våra 125 cc motorcyklar. En finess är det som på fackspråk kallas självcentrerande bromsexcenter, och som alltid ger en jämn och säker
bromsverkan.
|
|
|
|
|
Varje
moped som lämnar fabriken går igenom den här stränga
kontrollen. Har kollar vana ögon och säkra testmaskiner
varje liten detalj: Från motor, belysning och bromsar, till
muttrar och skruvar. Inget lämnas åt slumpen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CRESCENT F 50 GL
|
|
|
|
|
Crescent F 50 Lyx |
på Rösebäckens
Cykel & Motor. |
|
[Back/to
Packi flakmoped.] |
|
|
|
|
|
|
|
1978-80 |
MCB
mod. 1244 F50glx |
|
|
|
|
Moped 1244 är monterad med SACHS-motor 50/3 BKFS, 3-växlad med fotväxel och
kickstart.
|
|
|
|
|
|
|
|