Monark Crescent Bolagen  -MCB-    VARBERG                   
 MCB Monark Crescent Bolagen - Varberg. ^ back  to MCB 72-80 (2).
- - - - - - - - - - -

MCB [65-1]

[65-68] 1155 HVA auto. 1185-1.

[66-68] Trapper 1206, 1207 HVA.

[66-69] Trapper 1217, 1218, 1218 50S.

MCB [66-1]

Felix gurka.

[66-67] Topper; 1205, 1215.

[68-71] 1228, 50 SS; 1228.

MCB [66-2] ● BP petrol.

[66-69] 1273, 1273-1, 1278. HVA-mot.

[66] .... 1283, Monark.

[68-72] 1279-1, 1289 Sthlm, 1290. Strömstad.

 

MCB [67-1] ● Gulf benzin.

[67-75] Compact 1247, 1248, 1249, 1252.

[71] .... 1250, 1250-1.

[70-72] 1240.

 

MCB [72-1]

[76-80] Compact 1248, 1252.

[77-78] Golden Champ 1255.

[72-80] 1272, 1293 E-Type, 1294, 

........... F 50, F 50GL, 1244 F50glx.

 

MCB [68-1]

[68-74] 1238, LM16. 1237.  [72] 1239.

[73-76] Champion 1256. 1259. Mini 1260.

[74-80] 1209.

[74-77] 1200, 1254. [77] 1203.

 

MCB [64-1]

[64-65] Skoterett 1264.

[66-72] Skoterett 1264.

[69-71] Skotermoped 1263 Hva-motor.

.......... 1269 Sachs-motor.

 

 

 

 

 

 

Instruktionsbok för MCB mopeder.

 

 

 

 
 1972-80  1272, 1293 E-Type - F50 1294 - F 50 GL, Lyx - 1244 F50glx Här kommer 1272 - 1293 E-Type -72-75  
 
N1   
             
 

 

MCB F50 1294     1976-77 

Motor: Sachs 50/3 BKFS, 3-växlad

 

 

 

Varje moped som lämnar fabriken går

igenom den här stränga kontrollen.

 

 

Crescent F 50 GL  Bj.77

Motor: Sachs

 

 
N2   
                
 

 

Crescent F 50 Lyx

Motor: Sachs

 

 

MCB 1244 F50glx 1978-80

Motor: Sachs 50/3 BKFS, 3-växlad

 

   
 
M1a     TOPP
 1976-77   mod. F 50, 1294  
 

F 50 är monterad med SACHS-motor 50/3 BKFS, 3-växlad med fotväxel och kickstart. 

 

 

         F 50, 1294    

 

 
 
M1b     TOPP
 1977   CRESCENT F 50 GL. SACHS motor.  
 
 

Säkrare i trafiken. Bättre i terrängen.

Det är målet med den noggranna utprovningen av F 50. Du ser måtten här. Dom är utprovade på millimetern med tanke på tre viktiga saker: 1. Viktfördelningen. 2. Körställningen.3. Markfrigången. Det gör att du behärskar mopeden bättre. I stan. Eller i terrängen. In i minsta detalj har vi dragit nytta av erfarenheterna från våra tävlingsmotorcyklar.

Vi har faktiskt vunnit SM i tillförlitlighet (skogsåkning alltså) åtta år i följd nu.

 

Bredfläns-cylinder!

Helt ny. Den ser tuff ut. Men det är inte poängen. Det viktiga är att den kyler bättre.

Motorn är robust och stryktålig. En beprövad konstruktion. Från början är den byggd för betydligt högre effekt än 1 hästkraft, men vi har anpassat den efter mopedlagen.

 

Fullbromsnav både fram och bak.

Du kan vara säker på att det är bromsar som "biter'; som du kan lita på när det kniper. Framnavet är samma som på våra 125 cc motorcyklar. En finess är det som på fackspråk kallas självcentrerande bromsexcenter, och som alltid ger en jämn och säker bromsverkan.

 

 
 
 

Varje moped som lämnar fabriken går igenom den här stränga kontrollen. Har kollar vana ögon och säkra testmaskiner varje liten detalj: Från motor, belysning och bromsar, till muttrar och skruvar. Inget lämnas åt slumpen. 

 

 

 

 
  
M1c    
 
  
 
CRESCENT F 50 GL 
 
30      TOPP
 Crescent F 50 Lyx   på Rösebäckens Cykel & Motor.   [Back/to Packi flakmoped.] 
 
 

 

 

 
M3a    
 1978-80   MCB mod. 1244 F50glx  
 

Moped 1244 är monterad med SACHS-motor 50/3 BKFS, 3-växlad med fotväxel och kickstart.

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 

 

 

 

 

xx