Monark Crescent Bolagen (MCB) - Varberg.
 MCB  ^ back to MCB
- - - - - - - - - - -

[65-1] ● [65-68] 1155 HVA auto. 1185-1. [66-68] Trapper 1206, 1207 HVA. [66-69] Trapper 1217, 1218, 1218 50S.

[66-1] ● [66-67] Topper; 1205, 1215. [68-71] 1228, 50 SS; 1228. ● Felix gurka.

[66-2] ● [66-69] 1273, 1273-1, 1278. HVA-mot. [66] 1283, Monark. [68-72] 1279-1, 1289 Sthlm, 1290. Strömstad. ● BP petrol.

[67-1] ● [67-75] Compact 1247, 1248, 1249, 1252. [71] 1250, 1250-1. [70-72] 1240. ● Gulf benzin.

[72-1] ● [76-80] Compact 1248, 1252. [77-78] Golden Champ 1255. [72-80] 1272, 1293 E-Type, 1294, F 50, F 50GL, 1244 F50glx.

[68-1] ● [68-74] 1238, LM16. 1237. [72] 1239. [73-76] Champion 1256. 1259. Mini 1260. [74-80] 1209. [74-77] 1200, 1254. [77] 1203.

[64-1] ● [64-65] Skoterett 1264. [66-72] Skoterett 1264. [69-71] Skotermoped 1263 Hva-motor. 1269 Sachs-motor.

          ● MCB main. ● Nyman & Crescent guide. ● Instruktionsbok för MCB mopeder.

 

 1968-73 MCB mod 1238, 1237 1972-74    
 
N1    
                              
 

 

MCB 1238  1968-71

Motor: Automat enväxlad Sachs 501/2 AS.

 

 

Monark 1238

 

 

moped i högertrafik.

 

 
N2    
                                                        
 

 

Crescent LM16: 921238. Bj.69

Motor: Sachs Automat 501/2 AS

 

 

Crescent LM16: 921238. Bj.69

Motor: Sachs Automat 501/2 AS

 

 

Crescent LM16: 921238. Bj.69

Motor: Sachs Automat 501/2 AS

 

 
 
N3      
                  
 

 

Crescent 1237 Bj.73

Motor: Sachs 50/2 S

 

 

Crescent 1237

Motor: Sachs

 

   
 
M1a    
 1968-71   1968-71
 

Moped MCB 1238 är monterad med SACHS-motor 501/2 AS, Automatväxlad med pedalstart.

Färger: Metallblå eller Guldorange

 

 

            1238

 
M1b    
 1968-71   MONARK 1238 Photo: 2001-09-14
 

  

 

 
M1c    
 1967   På moped i högertrafik.   [Back to Högertrafik.]
 

 

NTF

Nationalföreningen för

trafiksäkerhetens främjande.

 

 

 
 
M2a    
 1969   Crescent LM16: 921238.  
 

 

 

 

   
 
MCB index page.
M2b    
 1969   Mod. LM 16 (1238).  
 

Han: Jag har inte sett något

Crescent LM16: 921238 Sachs-motor. 1-växlad med centrifugalkoppling. (Bara trampa igång och ge gas.) 2 l-tank under den rymliga förkromade pakethållaren. Lackerade fälgar och skärmar. Fjädring i sadeln. Försedd med bärhandtag. Vikt 37 kg. 

Färger: Metallblå eller Guldorange. 

Pris: 994.-

 

 

 

 

Vi har gjort en moped för trötta cyklister.

LM 16. 

En låghjuling med motor på. Svårare än så är det inte. Och ett enklare åkdon finns inte. Men man slipper trampa. 

LM 16 har 1-växlad Sachsmotor med centrifugalkoppling. Bara trampa igång och ge gas. 2-literstanken sitter under den förkromade pakethållaren. Fälgar och skärmar är lackerade. Fjädring i sadeln. Försedd med bärhandtag. 

Vikten är 37 kg och den finns i färgerna metallblå eller guldorange.

 

 

 
 
M2c    
 1969   Crescent LM16: 921238  
 

Crescent LM16: 921238 SACHS-motor 501/2 AS, 1-växlad med centrifugalkoppling (bara trampa igång och ge gas. 

2 liters tank under den rymliga förkromade pakethållaren.

Lackerade fälgar och skärmar. Fjädring i sadeln. Försedd med bärhandtag.

Vikt 37 kg. 

Färger: Metallblå eller Guldorange.

Pris: 994.-

 

Bra bruksskick, en ägare, nycklar finns.

Pigg och lättkörd.

Helt och hållet original och komplett.

Enklare än så här blir det inte att köra moped

 

  

 
 
M3a    
 1973   Crescent 1237 1972-74
 

Framgaffel: Teleskop. 

Fälgar: Lackerat stål. 

Nav: Fullbroms. 

Motor: Sachs 50/2 S

Växellåda: 2-växlad handväxel. 

Pedalstart. 

Färger: Papegojgrön, citrongul, siljablå.

 

 

      Crescent 1237                

 

 
M3b  mopeds  
    Crescent 1237   [PB's mopeds.] 
 

Av tre, fyra stycken skrotiga 1237-or blev det EN hyfsat bra. MCB denna tidsperiod rostade ju ganska mycket.

Utgår man från en "skrothög" 1237:or" är ju moppen nästan klar! Om inte annat är det mera välstädat i förråden.

Funderar på att när renoveringen fortsätter klämma på en extra tank (har ju en extra) på andra sidan pakethållaren, vi får se

 

 
 
 
 

 

 

 

 

 

xx  xx