APOLLO - M. Berlin & Co. AB. Värnamo.                
 APOLLO - M. Berlin & Co. AB. Värnamo.

^ back to Apollo 1951-56  

- - - - - - - - - - - - -

APOLLO [51-56]

[52-62] Mopedhandelns bytesprislista

[51] Motorette. Levis.

[53] Motorette. Fuchs, TfA-test.

[54] Motorette. Zündapp Z-1, TfA-test.

[54] Motorette. Express, TfA-test

[55] Z-2, Filippinerna.

[56] Z-4, Nynäs, Dynamic Drive.

[56] Z-7, Karl-Erik.

APOLLO [56-58]

• Affär i Värnamo.

 

Mopedscooters.

[56] Z-11.

[57] Monte Carlo Z-21.

[58] Bel Rock Z-29.

[60] Z-21, Z-29.

[62] 8213.

APOLLO [56-59]

[56] Competition, test i TV.

[57] Rocket Record D-19.

[58] Mopsen, moped bil.

[59] Fanfar, TfA-test.

 

 

 

APOLLO [57-58]

• Esso main.

[56-60] Pacific Z-6, Z-8.

[57-58] Sierra Z-15, 35.

TfA-test, kort på Z-15.

[58] Apell Z25.

 

APOLLO [60]

S-39, S-40 - Sachsmotor.

Z-29, Z-21, Z-25, Z-8 - Zündappmotor.

 

Värnamo - Tokyo 1960.

 

 

APOLLO [60-62]

• Båtmotor.

[62] 8039 (8038, 8039-1), 8051, 8037 (8034), 8213. 

[62] Transportfordon 8042, 8110. Gräsklippare.

 

 
N1  
                               
 

 

Apollo Motorette och "Nyttomopeden"  Bj.54

Motor: Zündapp

 

 

 

Apollobladet Nr 1 1954.

 

 

Apollo Moped Bj.54

Motor: Zündapp

 

N3   
                      
 

 

Apollo Z-1   TfA 5/54

 

 

Två nya Apollomopeder TfA 2/54

 

   
 
M1a    
 1954   Reklam i Året Runt 19/54. Kosta på ER lyxen att äga en APOLLO   
 
Apollo Motorette med Zündapp motor.
 

 

Kosta på ER lyxen att äga en 

APOLLO Motorette.

Unna Er nöjet att äga en Motorette.

 

Apollo Motorette är mopeden för Er, som vill ha något utöver det vanliga, för Er, som vill kosta på Er några tior mer för att få det absolut bästa. 

 

Apollo Motorette 1954 är av helt ny, genial konstruktion, som kommer att ge ägaren rikt utbyte. Vi vågar påstå, att Apollo Motorette 1954 är precis sådan som en moped skall vara för att skänka nöje, för att ge bekväm åkning och för att ge säker körning.

 

RIKTPRIS KR 795.- Kan även erhållas med 2-växlad mot merpris.

 

Apollo Motorette har en enda kedja till både motor och trampor, vilket gör det enkelt att t. ex. ta bort hjulet vid punktering eller ringbyte. Apollo Motorette har perfekt frikoppling, varför den är lika lättrampad som en vanlig cykel.

 

 

 

Viktigt! Apollo Motorette har dubbeleffektiva bromsar, som ger bättre bromsning än cykelbromsar, men manövreras likadant. 

Viktigt! Apollo Motorette har ett Smart utseende med inbyggd motor, som ändå är lätt åtkomlig.

Elektriskt signalhorn, effektiv belysning med hel- och halvljus. På en enda tankning kör Ni 35 till 40 mil!

Bottenlänksgaffeln är konstruerad så att den absorberar alla de ojämnheter på vägbanan, som kan absorberas vid mopedfart och är standard på Apollo Motorette, och denna jämte den extra bekväma sadeln ger maximal åkkomfort.

Att köpa moped är ett viktigt avgörande, där det gäller att få mesta valutan för varenda krona. Ni skall inte bestämma Er förrän Ni sett på Apollo Motorette. Det är den Ni söker, om Ni söker en stark, vacker, långlivad och säker moped med finesser, som ger SÄKER körning och BEKVÄM åkning!

M. BERLIN & CO. AB., VÄRNAMO  - 

Tillverkare av de cyklar, mopeder och motorcyklar man tycker om och talar om.

 

Se också vår moped för 710.-

- den verkliga nyttomopeden!

 
M2a  Apollobladet  
 1954  - APOLLO Moped i Apollobladet Nr.1     [1954 - APOLLO Moped./ Motorette.] 
 

APOLLO MOPEDEN 1954 

Med APOLLOMOPEDEN presenterar vi en modell, som tillfredsställer alla anspråk, som kan ställas på en bra moped. Principen vid utformningen av denna typ har varit att få fram en moped, som uppfyller alla krav på enkla köregenskaper, okomplicerad konstruktion, driftsäker och ekonomisk motor med enastående segdragningsförmåga och prisbillighet. 

APOLLOMOPEDEN är kilrepsdriven och motorn av välkända Zündapps fabrikat. Denna motor har lyckats undgå barnsjukdomar och har prövats i de hårdaste nonstopkörningar och är en högvärdig och precisionstillverkad motor och byggd enligt modernaste konstruktionsrön. 

Transmissionsdreven är snedskurna och ger en enastående tyst gång, och dessa såväl som alla rörliga delar i motorn behöver ingen separat smörjning. Cylindern är av lättmetall med hårdförkromat lopp och nästan outslitlig.

Kopplingen är byggd som på bilar och lätt åtkomlig. Lamellerna utgöras av tre juridskivor och ger en lugn och säker start. Denna koppling har även den fördelen, att man lätt kan koppla ur motorn till tomgång vid gatukorsningar o. dyl. 

Förgasaren är försedd med chokeanordning, som automatiskt kopplas ur, när man ger full gas. 

Ljuddämparen är specialkonstruerad och ger "smygande" motorgång, en markant fördel, då man lätt i trafiken hör bakomvarande fordon. 

Tanken är diskret placerad på pakethållaren. Övriga små finesser, såsom bärhandtag, kortslutningsknapp (på strålkastaren) och fjäderbelastad trissa utgörande spännanordning för kilrepet m. m. finnes. 

Hela mopeden väger endast 31 kg. Samma fjädergaffel som på Apollo Motorette kan monteras mot pristillägg. 

Den som vill ha en enkel men ändå fullt ändamålsenlig moped bör välja APOLLOMOPEDEN - folkmopeden som blir den verkligt pålitliga vännen. 

 

TEKNISKA DATA 

Motor: Zündapp Combimot.

Cylinderdiameter i mm: 38.

Siaglängd i mm: 42.

Slagvolym i cc: 48.

Effekt: 0,8.

Max. hastighet: 30 km/tim.

Kompression: 1:5,5.

Arbetssätt: 2-takt.

Spolsystem: Vändspolning med flat kolv.

Smörjning: Oljeblandat bränsle.

Förgasare: Bing förgasare med ringflottör och luftfilter samt automatisk, urkopplingsbar choke anordning.

Bränsle: Oljeblandad bensin i förhållandet 1: 25 till 1: 30.

Olja: märkesolja.

Elsystem: Noris svänghjulsmagnet el. Stefa.

Kortslutningskontakt på strålkastaren.

Tändning: 3,2 mm före ÖD.

Brytavstånd: 0,3-0,4.

Stift: Lodge H 14, Bosch W 175 T 1 14 mm.

Koppling: Torr och flerlamell.

Drivning: Kilrem.

Spännanordning: Fjäderbelastad trissa.

Tank: Under pakethållarens högra sida.

Rymd: 2 liter.

Bränsleförbrukning: C:a 1,25 l / 100 km.

Backtagning utan trampning: C:a 10 %.

Ram: Lätt cykelmodell kombinerad för herr och dam.

Gaffel: På särskild begäran fjädrande gaffel med bottenlänkar.

Parkeringsstöd: Kraftigt, tvåbent av mc-modell.

Riktpris: kronor 710: -.  kronor 735: -- med bottenlänksgaffel.

 
 
 
 1954  Zündapp Combimot. [To Zündapp./ Motorer.]
 

APOLLO-mopeden har en motor 

av "gammal godfamilj" 

 
   
 
M3a  Z-1  
 1954  - Apollo Z-1 provkörs i Teknik för Alla Nr.5       [Apollomoped såld som Rondo Lyx av Konsum - Kooperativa.] [Test guide.] 
 

 

 

Apollos prisbilliga moped är enkel och rakt på sak. 

Låg vikt och Zündappmotor ger backtagningsförmåga och smidighet.

 

 

           

Mopederna på vägen....

Omdöme och provkörning: Med den prisbilliga modellen Apollo Z-1 har Värnamofabriken velat konstruera en i första hand lättskött och lättkörd moped som inte alltför mycket avviker från en cykel beträffande körställning etc. 

 

Den elastiska kilremsdriften besparar ramkonstruktionen från alla större påfrestningar, och slutresultatet är en lätt, smidig och tystgående moped, som till utseendet på ett slående sätt erinrar om förra årets Novolette. 

 

Några plåtar som "skydd" eller extra strömlinjeformning har man inte satt på mopeden, sådana tillbehör anser man väsentligt ökar svårigheten att komma åt motorn eller att få en effektiv kylning. Till denna slutsats har man kommit genom att utfråga cykelhandlarna om deras erfarenheter från 1953.

 

Den segdragande backsäkra Zündapp-motorn har vi tidigare apostroferat i dessa spalter. Här hade jag tillfälle att jämföra kedjedrift och kilremsdrift, eftersom jag nyligen kört en moped med exakt samma motor fast med kedjedrift, jag märkte 

absolut ingen skillnad, och framför allt var det intressant att konstatera att den något större friktionsförlusten vid kilremsdrift dock inte är värre, än att också Götgatsbacken kunde läggas till Zündapps tidigare "skalper".

 

Tillåt mig göra ännu en bugning för en motorkonstruktör, som får utökad effekt med lägre motorvarv. Väl att märka var provningsexemplaret nytt och motorn inte inkörd. En detalj som jag denna gång fäste mig vid var att motorn var en smula känslig för fullt gaspådrag om farten inte var tillräcklig.  Körställningen var behaglig.

 

Mopeden är av "cykeltyp" och bör tilltala alla som tar avstånd från motorcykellinjen.

 

 

 

 

Motor: Tvåtakts luftkyld Zündapp 48 cc. Aluminiumcylinder med hårdförkromat lopp.

Cylinderdiameter 38 mm, slaglängd 42 mm. Special Bing mc-förgasare med startautomat, flottör och luftfilter. Noris svänghjulsmagnet med 6 v 3 w uttag för strålkastare (på särskild beställning 6 v 16.5 w).

Motorplacering: Framför vevpartit. 

Drivsätt och växlar: Reduceringsväxel med tystgående kuggdrev. Kraftöverföring till bakhjulet med kilrem. 

Reglage: Rullhandtag för gas, lyfthandtag med spärr för koppling. Kortslutningsknapp på strålkastaren för stannande av motorn. 

Utrustning: Pump och verktygsväska av plåt på pakethållarens ena sida, tank rymmande 2 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1: 25 på andra sidan. Kraftigt lackerat parkeringsställ av mc-typ. Strålkastare med uttag för ev. hastighets mätare. 

Pris: 710: - kronor. För framgaffel fjädring av bottenlänktyp tillkommer 25:- kronor. 

 
 
M3b  2     
 1954   Två nya Apollomopeder i Teknik för Alla Nr.2    (Zündapp - Express motor).   [Test guide.] 
 

 

Bild ovan: Apollo med Zündappmotor (t. v.) blir årets prisbilliga moped från

Värnamofabriken. Nedan: Apollos lyxmoped med Expressmotor och

centralrörsram. Trampanordningen är inbyggd i reduceringsväxeln. En enda

kedja, bottenlänkfjädring, bromsstag till bakhjulet och fullnav runtom är

kännemärkena.

 

 

 

 

 

 

Två nya Apollomopeder 

Zündappmotorn, som i dessa spalter beskrivits som en av de bästa mopedmotorerna, kommer nästa år på några svenska märken, och den första svenska mopeden med denna goda motor blev den ena av Apollos två nya modeller. 

 

På Apollo-Zündapp har man kilremsdrivning, vilket gör att mopeden påminner om pålitliga Husqvarna Novolette till utseendet. Men går vi in på detaljerna så finner vi t. ex. på nya Apollon Zündapps 3-skiviga lamellkoppling av mc-typ, pakethållartank, hårdförkromad lättmetallcylinder i motorn, tyst gång, kortslutningsknapp att stanna motorn med och (med ett pristillägg av 25 kronor) fjädrande framgaffel av bottenlänktyp (se närbild i julnumrets önskelista för mopeder!) Motorn går tyst och jämnt även på tomgång, och transmissionen, snedskurna drev i reduceringsväxeln och kilremsdrift, gör det hela än tystare och mjukare. Mopeden ska kosta 710: -- kronor. 

 

Beträffande Zündappmotorns data och egenskaper hänvisas till artikel i TfA nr 21 1952 

 

Apollo Motorette 1954 har - glädjande nog - endast namnet gemensamt med förra årets modell. Själva cykeln är uppbyggd av en centralrörsram ungefär liknande Zündapp Combinettens. Tanken har blivit en snygg bubbla, och motorplaceringen påminner om Monarpedens. Här har man emellertid en ny tysk motor Express med omvänt cylinderförhållande. Här har man också valt systemet med en enda för trampning och drivning gemensam kedja, och av bromsnaven (fullnavstyp!) påverkas det bakre av ett bromsstag från vevpartit - alltså lika som på Kreidler, Flandria och Pellegrino. Gaffel av bottenlänktyp, elektriskt signalhorn, elektriska reglage inom fingerräckhåll och den berömda Pallasförgasaren med startautomat är detaljer som förtjänar att nämnas. Och som en alldeles purfärsk nyhet kan omtalas att reglagehandtaget för kopplingen är av samma typ som växelhandtaget på Vespan, alltså vridhandtag med ett lyfthandtag solv spärr. Här finns dock bara två lägen, frikoppling och drivläge. Provningsanstaltens siffror finns i tabellen nedan. 

 

Maximieffekten 0,66 hk redan vid 15-20 km/tim. talar för att den är lika seg i backarna som Zündapp. Motoretten blir Apollos lyxmodell och priset 795: - kronor. Den sedvanliga provåkningen kommer så småningom på båda "Apollorna".