APOLLO - M. Berlin & Co AB Värnamo.                
 Apollo Fanfar säljs genom M. Berlin & Co AB, Värnamo. 

 ^ back to 56-59.

- - - - - - - - - - - - -

APOLLO [51-56]

[52-62] Mopedhandelns bytesprislista

[51] Motorette. Levis.

[53] Motorette. Fuchs, TfA-test.

[54] Motorette. Zündapp Z-1, TfA-test.

[54] Motorette. Express, TfA-test

[55] Z-2, Filippinerna.

[56] Z-4, Nynäs, Dynamic Drive.

[56] Z-7, Karl-Erik.

APOLLO [56-58]

• Affär i Värnamo.

 

Mopedscooters.

[56] Z-11.

[57] Monte Carlo Z-21.

[58] Bel Rock Z-29.

[60] Z-21, Z-29.

[62] 8213.

APOLLO [56-59]

[56] Competition, test i TV.

[57] Rocket Record D-19.

[58] Mopsen, moped bil.

[59] Fanfar, TfA-test.

 

 

 

APOLLO [57-58]

• Esso main.

[56-60] Pacific Z-6, Z-8.

[57-58] Sierra Z-15, 35.

TfA-test, kort på Z-15.

[58] Apell Z25.

 

APOLLO [60]

S-39, S-40 - Sachsmotor.

Z-29, Z-21, Z-25, Z-8 - Zündappmotor.

 

Värnamo - Tokyo 1960.

 

 

APOLLO [60-62]

• Båtmotor.

[62] 8039 (8038, 8039-1), 8051, 8037 (8034), 8213. 

[62] Transportfordon 8042, 8110. Gräsklippare.

 

 
 FANFAR  
 
N1 
         
 

 

APOLLO Fanfar and the childs first bicycle  Bj.59

 

     
N2 
                                      
 

 

Fanfar i TfA-test 18/59 .

 

 

 

Hemkommen efter shoppingtur

på Rösebäcken.

 

 
      
M1a    
 1959 - Reklam i Teknik för Alla nr.9
 
 
  Man kör bil       man kör dressin
 
 
   man kör ångvält    man kör sparkcykel
 
 
    man kör båt och kör man moped kör man 
 

Apollo den svenska världsrekordmopeden håller sin ställning som populärt fortskaffningsmedel för både gammal och ung. 

Apollo bygger på tillförlitlighet såväl när det gäller driftsäkerheten som säkerheten i trafiken. 

Zündapp och Sachsmotorer ger Apollomopederna extra pondus.

I år presenterar vi ytterligare en ny modell "Apollo Fanfar", en läcker skapelse både i färger och utformning.

 

 

 
 
 

För de minsta passar Apollo Minor bäst. En idealisk "första cykel" med cykelns viktigaste utrustning och speciellt kraftiga däck 12"x 2½". [Barncyklar. _blank]

 

 
 
M2a  TfA  
 1959   TfA provkör Apollo FANFAR med Sachsmotor i nr.19   [Test guide.]
 

 

 

         

 

 

 

 

Speciellt på nya mopeder brukar ofta munstyckena i förgasaren täppas igen av smuts från den nya bensintanken. Det är därför med tacksamhet man finner att Apollo utrustats med bensinrenare som förhindrar detta.

I årets mopedserie från Apollo finns inte mindre än nio olika mopedtyper. De festa av dem är gamla trotjänare, som är praktiskt taget lika fjolårets modeller. Nyheten för året finns emellertid här som hos de flesta andra märken. Den nya Apollo-modellen heter Fanfar och det är den vi valt för vår provkörning i mopedtestserien. 

TT-sadlar och andra liknande modeller i all ära, men nog sitter man bäst på en riktigt utformad sadel som t. ex. av den typ Fanfar utrustats med. Styret är av nästan plan typ och ger kroppen en vilsam och behaglig lutning. Vi provade mopeden under ett flertal långkörningar och inte ens efter flera timmars landsvägsåkning kändes några trötthetssymptom. Liksom på den tidigare Apollo Competition-motorcykeln, är Fanfars framgaffelvinkel ganska brant. Det gör mopeden utpräglat lättstyrd och då man väl lärt sig behärska styrningen har mopeden mycket bra balans. 

 

Vi har tidigare i år provkört en moped med Sachs-motor. (Crescent Sport TfA nr 14/59.) I ramen på Apollo Fanfar sitter också en Sachs-motor men Fanfars motor har endast två växlar mot - Sports tre. Det var därför med en viss spänning vi såg fram mot accelerationsprovet. Speciellt som Crescent Sport med sina 8,2 sek från 0-25 km/tim var den accelerationssnabbaste moped vi provat. 

Vi skall absolut inte fördöma den tre växlade mopeden, den har sina givna fördelar, bl. a. genom bättre backtagning, men redan efter första accelerationen var den bästa noteringen en slagen. Efter sammanlagt tio accelerationer från 0-25 km/tim räknades genomsnittet ut och det visade sig vara 7,3 sek! För säkerhets skull kollades också testmopedens hastighetsmätare, men den stämde exakt. Noteringen hade kunnat vara ännu bättre om ettans växellådsdrev haft något större utväxling. Vi drog nämligen upp den i 23 km/tim, men se dan var det stopp. Samma hände på tvåas växel, till 30 km/tim accelererade mopeden snabbt, men därefter gick den inte att få upp i högre hastighet. 

I nedförsbackar varvar motorn ut villigt, vid 45 km/tim går den fortfarande utan att fyrtakta. Då motorn på detta vis övervarvas i en nedförsbacke uppstår på alla Sachs-motorer ett ganska irriterande kolvslammer. Detta är emellertid inget fel, cylinderloppet har borrats med en extra marginal för att förhindra nypning genom överhettning av motorn. 

 

De övriga utrustningsdetaljerna som lyse och signalhorn räcker gott och väl till. I den rikhaltiga verktygsutrustningen ingår också en handpump, en detalj som tycks ha blivit bortglömd av många mopedfabrikanter. Samtliga reglage sitter lättåtkomliga och även motorkåporna är lätta att demontera. 

 

Att många mopedtillverkare kikar över axeln på varandras konstruktioner är kanske inte så mycket att undra över. Om det är Apollo Fanfar som fått sina grunddrag av Crescent-mopeden eller tvärtom, det har ju inte heller så stor betydelse. Efter tre veckors sällskap med en Apollo Fanfar, kan vi tveklöst konstatera, att det är en av de trevligaste mopeder vi provkört. Och det är huvudsaken... 

 

 
 

MOTORN I APOLLO FANFAR är en tvåväxlad tvåtaktsmotor av Fichtel & Sachs tillverkning. 

Den encylindriga motorn har en slagvolym på 47 cc, borrning 38 mm och slaglängd 42 mm. Med kompressionen 1:6 ger den 0,8 hk vid 4000 v/min. Förgasare av fabrikat Bing med startchoke. 

Bosch svänghjulsmagnet som ger 6 V och 17 W. 

Ramen bestar av ett centralrör. 

Fjädring: Fram bottenlänkgaffel med kort svingarm, avfjädrad genom gummikuddar. Bak lång svingarm med teleskop. Hjul 23x2,25 - 

Bromsar: Fram med 90 mm trumdiameter, bak 117 mm. Sammanlagd bromsyta 82 cm2. - 

Bensintanken rymmer 5,5 l, varav 0,5 l i reserv.  

Denna moped finns i två färgkombinationer - röd-grå-svart och ljusgrön-grå-svart. 

Hastighetsmätare ingår i priset. 

 

  Apollo Fanfar säljs genom M. Berlin & Co AB, Värnamo.  
 
M2b    
 SHOPPING.
 
 My Fanfar, korg till Forshaga-Shopper (Norsjö Mekaniska Verkstad), däck-fälg till flakmoped, köpt hos Rösebäckens Cykel & Motor.
 
   2001-08-21