APOLLO - M. Berlin & Co AB Värnamo.
 Apollo Competition säljs genom M. Berlin & Co AB, Värnamo. 
- - - - - - - - - - - - -

[51-56] Motorette: [51] Levis. [52-62] Mopedhandelns bytesprislista [53] Fuchs, TfA-test. [54] Zündapp Z-1, TfA-test. [54] Express, TfA-test

----------------------[55] Z-2, Filippinerna. [56] Z-4, Nynäs, Dynamic Drive. [56] Z-7, Karl-Erik.

[56-58] Affär i Värnamo, mopedscooter: [56] Z-11. [57] Monte Carlo Z-21. [58] Bel Rock Z-29. [60] Z-21, Z-29. [62] 8213. [56] IKEA.

[56-59]: [56] Competition, test i TV. [57] Rocket Record D-19. [58] Mopsen, moped bil. [59] Fanfar, TfA-test.

[57-58] Esso: [56-60] Pacific Z-6, Z-8. [57-58] Sierra Z-15, 35. TfA-test, kort på Z-15. [58] Apell Z-25.

[60] ----Modeller: S-39, S-40 - Sachsmotor. Z-29, Z-21, Z-25, Z-8 - Zündappmotor. Värnamo - Tokyo 1960.

[60-62] Båtmotor: [62] 8039 (8038, 8039-1), 8051, 8037 (8034), 8213. [62] Transportfordon 8042, 8110. Gräsklippare.

 

  Competition i Norge - link.
 
 
   Provkör.                           
 

 

Moped Competition Z 9. Bj.56

Motor: Zündapp Combimot 257

 

 

 

Apollo Competition Z 9. Bj.58

 

 
 
 
1956   Competition provkörs i Teknikens Värld i nr.10      [Test guide.] 
  

 

 Apollo 

 Moped Competition tål verkligen att se på. 

 Den är naturligtvis inte avsedd för tävlingsåkning utan som moped åt motorbitna tonåringar.

 

Provkör Moped Competition

För att tillfredsställa den ungdomliga smakriktningen har Värnamofabriken Berlin Co. AB framställt en competition moped,  fabriken dock inte gjort som ett tävlingsåk utan som en moped för tonåringar. Konstruktionen är verkligen tjusig och i varje detalj lik en riktig mc. Man blir verkligen entusiastisk får denna maskin, när man börjar göra litet mer ingående studier av den.

Linjerenhet framstår som ett genomgående drag. Sålunda är ramen den enklast tänkbara - en fribärande centralrörsram av krommolybdenstål med pendelupphängd motor i kombination med bakgaffeln, som dämpas pneumatiskt av två teleskopstötdämpare. Den ofjädrade vikten är sålunda vågkompenserad genom detta hävarmssystem, vilket gör att fjädringen gör utslag för minsta ojämnhet. och man får en mycket mjuk körning. För övrigt har man maskinen synnerligen väl i sin hand bl. a. genom ramens styvhet och därför att tanken är så stor att man erhåller ett riktigt knäslut; dubbelsadeln placering samt styrets utformning och placering.

 

 

Apollo Moped Competition sedd bakifrån. 

Observera »långsoffan».

 

 

 

Apollo Moped Competition väcker uppseende tack vara sin sportiga form.

 

Sedan vi haft tillfälle att prova maskinen även i terräng, har vi endast lovord att ge, inte minst beroende på väghållnings förmågan, som ytterligare accentueras genom de nabbdäck som lätt metallfälgarna är utrustade med. Som det vid testtillfället var åtskilligt med snö, är vi förvissade om att maskinen lämpar sig väl för norrländska förhållanden inte minst genom den stora markhöjden. Trots mopedens begränsade hastighet kan man på småvägar få en medel hastighet som väl tål att jämföras med andra fordons. Skulle man mot förmodan råka fastna gör maskinens lätthet - lättmetall är an vänd i stor utsträckning - att man utan besvär kommer loss igen.

Fullnavsbromsarna arbetar mjukt, men beroende på viktfördelningen och den ringa markfriktionen finns det risk för låsning av fram bromsen. Därför erhölls ett bättre retardationsvärde för bakbromsen.

Den lilla 50 cm3 Zündapp-motorn är ett litet tekniskt underverk med hårdförkromad lättmetallcylinder. Växellådan har planetväxelsystem, som manövreras med det kombinerade kopplings- och växelhandtaget. 

Vi vill dock påpeka att på testexemplaret var samtliga wirar otillfredsställande insmorda och de gick därför trögt. I detta sammanhang är det intressant att notera att fabriken har ett väl utvecklat servicenät landet runt.

Sammanfattningsvis kan om den lilla Competition sägas att det är en ovanligt stilren konstruktion med gediget svenskt arbete och det är med glädje man noterar att den helt står i klass med kontinentala skapelser.

 

 

 

PROVRESULTAT

Teststräcka: Våt asfalt.

Aceeleationsdata: 

Från 0-30 km/t på I och II växel 9.3 sek; 

från 0-30 km/t på II växel 8,4 sek. (Växlingstiden medför att accelerationen

genom växlarna tar längre tid än på enbart II:an.)

Bromsar: Bromsbelägg: Sv. Bromsbandsfabr.; bromsarea: 77 cm2.

Bromsväg på torr asfalt från 30 km/t: Frambroms 8 m; bakbroms 7 m; 

samverkande bromsar 5

Max. hastighet: 30 km/t.

Bränsleförbrukning: 0,13 1/mil.

Backtagningsförmåga: C:a 12 %.  

Kort specifikation: 

Fabrikat: Motor: Zündapp G m b H.. Nürnberg. 

Ram etc.: Berlin & Co. AB. Värnamo.

 

 

Mopeden är utrustad med mjukt arbetande bromsar fram och bak.

 
 

Motor: Typ: Combimot - 257 2-takt - med vändspolesystem. Kompresionsförhållande: 6.5. 

Antal cylindrar: 1 st. hårdförkromad lättmetall cylinder. Cylindervolym (slagvolym): 50 cm³. Cylinderdiameter: 39.0 mm.

Slaglängd: 41,8 mm. Max. effekt: 0,8 hk. Max. varv/min: 4000 v/m. Litereffekt: 16 hk/liter.

Tändsystem: Svänghjulsmagnet - 3 mm förtändning. Generator: Noris 6V/17W. Brytarspetsavstånd: 0,3-0,4 mm.

Förgasare: BING 1/9/9. Huvudmunstycke: 52. Nål: 2,15.

Växellåda: Planetväxellåda - torrlamellkoppling med Jurid trippell-lamell. Utväxlingsförh.: 1:an 23:1, 2:an 16:1

Ram: Fribärande centralrörsram av krommolybdenstål med pendelupphängning för motor.

Bromsar: Fullnavsbroms - diam: 90 mm.

 

Hjulbas: 1179 mm.

Längd: 1830 mm.

Fri maskhöjd: 210 mm.

Framgaffel: Bottenlänksgaffel. Fjädringsväg: 23 mm

Bakhjuls fjädring: Swinggaffel med pneumatisk dämpn.

Fjädringsväg: 30mm

Vikt (tjänste): 48 kg, 57,6 kg/hk.

Bensinförbrukn. (normalförbrukning): 0,13 1/mil.

Tankvolym: 7,5 liter.

Däck: Fram/bak 24x2".

 

 

Motorinstallationen är verkligt tjusig, i varje detalj lik en riktig mc.
 
 
 1958  APOLLOS MÄSTARPROV Competition Mod. Z 9    [Back/To Norge.]