APOLLO - M. Berlin & Co. AB. Värnamo.                
 APOLLO Motorette M. Berlin & Co. AB. Värnamo.

^ back to Apollo 1951-56  

- - - - - - - - - - - - -

APOLLO [51-56]

[52-62] Mopedhandelns bytesprislista

[51] Motorette. Levis.

[53] Motorette. Fuchs, TfA-test.

[54] Motorette. Zündapp Z-1, TfA-test.

[54] Motorette. Express, TfA-test

[55] Z-2, Filippinerna.

[56] Z-4, Nynäs, Dynamic Drive.

[56] Z-7, Karl-Erik.

APOLLO [56-58]

• Affär i Värnamo.

 

Mopedscooters.

[56] Z-11.

[57] Monte Carlo Z-21.

[58] Bel Rock Z-29.

[60] Z-21, Z-29.

[62] 8213.

APOLLO [56-59]

[56] Competition, test i TV.

[57] Rocket Record D-19.

[58] Mopsen, moped bil.

[59] Fanfar, TfA-test.

 

 

 

APOLLO [57-58]

• Esso main.

[56-60] Pacific Z-6, Z-8.

[57-58] Sierra Z-15, 35.

TfA-test, kort på Z-15.

[58] Apell Z25.

 

APOLLO [60]

S-39, S-40 - Sachsmotor.

Z-29, Z-21, Z-25, Z-8 - Zündappmotor.

 

Värnamo - Tokyo 1960.

 

 

APOLLO [60-62]

• Båtmotor.

[62] 8039 (8038, 8039-1), 8051, 8037 (8034), 8213. 

[62] Transportfordon 8042, 8110. Gräsklippare.

 

 
    [Back to: Fuchs Halleiner Motorenwerk A/G, Hallein, Salzburg. Österrike.]
 
N2       
                                                        
 

 

Apollo Motorette  Bj.53

Motor: Fuchs

 

 

Teknik för alla provkör Apollo Motorette.

Motor: Fuchs

 

 

Apollo Motorette - En strålande succé 1953. 

Motor: Fuchs

 

 
 
M2d    
 1953   Apollo Motorette Fuchs-motor. [Back/to Motorette at Helpengines.] 
 

Apollo Motorette är byggd och konstruerad för att

vem som helst ske kunna åka på den,

och åka bekvämt.

 

 

 

 

 

är lättkörd.

 

Motorette är kedjedriven.

Motorette har inbyggd bensintank.

Motorette har extra låg växel.

Motorette har frikoppling.

 

Apollo Motorette är byggd och konstruerad för att vem som helst ske kunna åka på den, och åka bekvämt. 

 

Motorette är inte en cykel med motor, den är cykel och motor i en enhet vilket betyder ett konstruktörerna givit Apollo Motorette det utförande som en moped måste ha för att ge säker körning.

 

 

 

 
 
M2e  1953  
 1953    - Teknik för alla provkör Apollo Motorette i nummer 8.    [Test guide.] 
 

 

APOLLO MOTORETTE - svensk skönhet.  

 

 

 

Motorn sitter sidmonterad i ramen, men det stör inte

linjespelet i Apollos specialmoped.

 

 

Omdöme och provkörning: Detta andra gången Fuchsmotorn är med i denna serie presenterandes mopeder. I detta fall har ingen väsentlig förändring skett beträffande motorns utrustning annat än att den nu har en väsentligt längre kedja, som är väl skyddad. Beträffande motorns placering har påhängsmotorn i praktiskt taget oförändrat skick - en förminskad motorkåpa ska dock komma - monterats i ramen. Då motorn i sig själv är avsedd att monteras på cykelns sida har den också i cykelramen monterats osymmetriskt åt ena sidan. Detta förtar dock på intet sätt intrycket av en mycket vacker cykel.

Skönheten är nämligen det Apollo Motorette lever högt på. Med den inbyggda svängda strömlinjetanken är mopeden bländande vacker. Också den övriga cykelutrustningen är av allra bästa märke, cykeln är lättrampad, bromsarna utmärkta, körställningen likaså.

 

Men - man blir smått missräknad när man kör igång motorn, och man skulle gärna vilja att fabrikanten hade gjort motorn också. Fuchsmotorn är visserligen ganska stark, ehuru denna motor inte hade samma råa styrka som den som provades i nr 19 förra året, men den har ett motorljud som inte är så njutbart. Vid denna nya placering intill en resonansgivande tank och  närmare förarens öron blir ljudet förstärkt ytterligare

Frånsett oljudet finns det ju ingenting att anmärka på Fuchsmotorn. Växeln ger den naturligtvis en ypperlig backtagningsförmåga utan att man behöver plåga motorn på något sätt.

 

 

 
 

Motor: Fuchs FM 40, vridslidstyrd 2- takts bensinmotor med vändspolningssystem. 40 cc, slaglängd 38,5 mm, 

          cylinderdiameter 35 mm. Kompression 1: 6. Effekt 0,8 hk vid 4 000 varv/min. Flottörförgasare med luftfilter. 

          Motor från Österrike, Halleine Motorenwerk, Salzburg. Cykeln från Berlin & Co, Värnamo. 

Motorplacering: Motorn hängande upprätt under ramen snett ovanför vevpartit. 

Drivsätt och växlar: Tvåstegsväxel med frigång, reglerad med spak på styrstången. Kraftöverföring till bakhjulet med kedja.

Reglage: Rullhandtag för gas. Växelspak på styrstången för två hastigheter, mellanläget är frikoppling. Pyshandtag. 

Utrustning: Strålkastare för 6V, 8W, uttag från svänghjulsmagneten. 

                 I ramen inbyggd tank rymmande ca 4 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1:25, de första 100 milen 1: 20.

Pris: 840: - kronor.

 
 
M3c    
 1953  APOLLO Motorette - En strålande succé    Från Cykel - och Sporthandlaren Februari 1953  
 
  Åter och åter visar Apollo vägen!
 
 
 
 
 
 M. BERLIN & CO AKTIEBOLAG • VÄRNAMO