AB J. Benson, Malmö. - J. Benson Försäljnings AB,  Eskilstuna.
 MARATON AB J. Benson, Malmö. - J. Benson Försäljnings AB, Eskilstuna.  ^ back to Maraton Main.  
- - - - - - - - - - - - -

[52]: JB moped. Direktör Eric Benson.

[53]: Maraton Ma 41, Vp 41. JB motor. [53] Sprängskiss JB 48cc.

[53]: Test i TfA av mopeder med JB motor. JB, Kärnan, Maraton, Svalette, Vimpeln o. Örnen.

[59]: Mopedscootern 339 JLO Piano. Lyx-mopeden 349 F Jlo Piano - 449 F Monark/HVA-motor. Sport-mopeden 309 F Jlo Piano.

........Folkmopeden 349, 34 F Jlo Piano & 249, 249 F NSU. Moped 579 Enväxlad Pilot FM 50. Senior-mopeden 669 Jlo Piano.

........Transport-mopeden (3-hjul) M 629 Jlo Piano. Transport-mopeden 619 (2-hjul) Jlo Piano.

[62]: Mopedscooter 1261, 1251 JLO Piano. Lyxmopeden 1242, 1232, 1282 JLO Piano. Standardmopeden 1212, 1202 JLO Piano.

........Ungdomsmopeden 1292, 1222 JLO Piano. Maraton 8039 Sachs. Maraton 8151 Sachs.

........Transportmoped (2-hjul) 1701 JLO Piano. Tranportmoped (3-hjul) 1731, 1741 JLO. Senior mopeden 1721 JLO Piano.

[75]: Transportmoped (3-hjul) 1189 Sachs. Maraton 1209 Sachs. Compact 1252 Sachs. Maraton 1254 Automat Morini.

........Mini-mopeden 1262 Automat Sachs. E-type 1293 Sachs. Maraton 1200 motor ?.

Maraton main. [55] JB Marinoped. [62]: Båtmotorer, gräsklippare.

 [Teknik för Alla Nr.10 1953 testar JB motorn: JB, Kärnan, Maraton, Svalette, Vimpel och Örnen.] [Back to Hulpmotoren/ Helpengines.]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

    Direktör Eric Benson med JB-fabrikens senaste stolthet
 
 
 1952 - Teknikens Värld nr.20
 
 
  

Direktör Eric Benson med JB-fabrikens senaste stolthet 

  - den trevliga JB-mopeden.  

(En helsvensk moped 1952)

 

En av landets ledande motortillverkare lanserar inom kort en helsvensk moped, som är specialbyggd för svenska förhållanden.

Den helsvenska JB-motorn har på mindre än fyra år skaffat sig ett mycket gott namn bland landets motorcyklister.

Eskilstunafabriken har sedan starten levererat över 20.000 motorer och har alltså nu den näst Husqvarna största erfarenheten av tvåtakts mc-motorer för nyttobruk.

Erfarenheterna kommer väl till pass när fabriken nu står beredd att bjuda hela utlandets samlade mopedindustri svensk konkurrens genom en helt nykonstruerad och för svenska förhållanden speciellt avsedd hjälpmotor. Den seriemässiga produktionen kommer att sättas i gång i december så till jul bör vi ha de första helsvenska hjälpmotorerna ute i handeln. En förstklassig julklapp till landets mopedåkare! Eftersom man på JB-fabriken inte tror på en moped som erhålles genom att man sätter en motor på en vanlig, i många fall kanske uttjänt, trampcykel kommer fabriken att saluföra endast en hel moped, dvs. cykel med motor.

 

Motorn har placerats omedelbart framför cykelns vevparti varigenom man erhållit låg tyngdpunkt och perfekt balans. Den är gummiupphängd på två punkter vilket gett fullständig frihet från vibrationer. Motorn driver bakhjulet genom en kraftig kedja. 

Bensintanken. som f. ö. patentsökts, sitter under sadeln så att den oljeblandade bensinen inte skall kunna smutsa ner föraren och utgör en del av bakstänkskärmen. När motorn demonstrerades för TV visade den sig vara en utmärkt backtagare och endast i mycket branta backar behöver man hjälpa till med tramporna. Att kalla JB-motorn för hjälpmotor måste därför betecknas som oegentligt - snarare borde tramporna kallas för hjälptrampor. En annan egenskap som vi särskilt fäste oss vid var att motorn var oerhört lättstartad.

Fabriken funderar på att lägga upp ett servicesystem i stil med de stora bilfabrikernas system med utbytesmotorer. 

Det betyder att mopedisten kan lämna in sin motor även till en cykelhandlare utan egen motorverkstad varefter denne skickar motorn till fabriken för renovering. Under tiden får mopedisten låna en motor mot viss deposition. 

Motorn kan monteras av på mindre än 15 minuter. Mopedernas service som tidigare varit ett sorgligt försummat kapitel står alltså här inför en grundläggande omvärdering.

 

 

 

 

 

Några data

Motor: tvåtakts med vändspolning och flat kolv.  

Slagvolym 48 cm³. 

Varvtal: ca 3.8000 v/min. 

Enskivig extra kraftig korklamellkoppling som skall tåla mycket slirning.  

Kullagerlagrad vevaxel, nållagrad vevstake.

El. system 6 volt/14,5 watt.  Vikt: 9 kg.

 

 

Motorn är upphängd endast i två punkter i den specialbyggda ramen. Vibrationsfri upphängning

 
JB-mopedens motor är ren i linjerna och har inbyggd förgasare.