AB J. Benson, Malmö. - J. Benson Försäljnings AB,  Eskilstuna.
 MARATON AB J. Benson, Malmö. - J. Benson Försäljnings AB, Eskilstuna.  ^ back to Maraton Main.  
- - - - - - - - - - - - -

[52]: JB moped. Direktör Eric Benson.

[53]: Maraton Ma 41, Vp 41. JB motor. [53] Sprängskiss JB 48cc.

[53]: Test i TfA av mopeder med JB motor. JB, Kärnan, Maraton, Svalette, Vimpeln o. Örnen.

[59]: Mopedscootern 339 JLO Piano. Lyx-mopeden 349 F Jlo Piano - 449 F Monark/HVA-motor. Sport-mopeden 309 F Jlo Piano.

........Folkmopeden 349, 34 F Jlo Piano & 249, 249 F NSU. Moped 579 Enväxlad Pilot FM 50. Senior-mopeden 669 Jlo Piano.

........Transport-mopeden (3-hjul) M 629 Jlo Piano. Transport-mopeden 619 (2-hjul) Jlo Piano.

[62]: Mopedscooter 1261, 1251 JLO Piano. Lyxmopeden 1242, 1232, 1282 JLO Piano. Standardmopeden 1212, 1202 JLO Piano.

........Ungdomsmopeden 1292, 1222 JLO Piano. Maraton 8039 Sachs. Maraton 8151 Sachs.

........Transportmoped (2-hjul) 1701 JLO Piano. Tranportmoped (3-hjul) 1731, 1741 JLO. Senior mopeden 1721 JLO Piano.

[75]: Transportmoped (3-hjul) 1189 Sachs. Maraton 1209 Sachs. Compact 1252 Sachs. Maraton 1254 Automat Morini.

........Mini-mopeden 1262 Automat Sachs. E-type 1293 Sachs. Maraton 1200 motor ?.

Maraton main. [55] JB Marinoped. [62]: Båtmotorer, gräsklippare.

 [Teknik för Alla Nr.10 1953 testar JB motorn: JB, Kärnan, Maraton, Svalette, Vimpel och Örnen.]  
 
 
 
 
 
 
 1953
  

Test av mopeder med JB motorn. [Test guide.]

Teknik för Alla Nr.10 1953

JB, KÄRNAN, MARATON, SVALETTE, 

VIMPELN och ÖRNEN.

 
 
 

 

JB, KÄRNAN, MARATON, SVALETTE, VIMPELN, ÖRNEN.

Omdöme och provkörning: JB-motorn är utformad för montering i specialmopeder, och den finns därför på en lång rad av svenska cykelmärken. Jag har provkört ett par av märkena, och JR :s egen experimentcykel var i 14 dagar min snabbe medhjälpare under en bråd tid på redaktionen. 

Vi ska kanske börja med JB-motorns fördelar. Man har lagt an på att få den lättmanövrerad, och smidig och snabb var den också i trafiken. Motorplaceringen är låg, men alltid i ramen, och JB förordar själva gummiupphängning, vilket jag personligen tror har mer psykologisk effekt än verklig. 

Reglagen gick mycket lätt på samtliga provkörda JB-mopeder, men en liten nackdel kanske det är med den mjuka fjädringen på lamellkopplingen, åtminstone vid kallstart. Vid kallstart går ju kolven trögt i cylinderloppet, och innan motorn får rotation bromsas cykeln in. I samma ögonblick som vevaxeln börjar rotera, kommer emellertid första tändningen mycket snabbt, i synnerhet om man stängt luftspjället innan. Sedan är det bara att öppna luftspjället (som borde vara litet mer åtkomligt), och då blir det en mycket vacker motorlåt, som motsvaras av en snabb acceleration. 

Backprovet klarade JB-motorerna med hjälp av två tramptag, vilket resultat får anses som gott. 

De många olika märkena med JB-motor presenteras i bildtexterna.

Specifikation över i J B - motorn: 

Motor: 48 cc luftkyld tvåtaktare, cylinderdiameter 39 mm, slaglängd 40 mm, 0,75 hk vid 4 000 varv/min. Kompression 1: 6. Enskivig korklamellkoppling. Amal eller Bing förgasare. Stenholmsmagnet med 6-8 W belysningsuttag. 

 

Tillverkare: J. Bensons fabriksaktiebolag, Eskilstuna. 

Motorplacering: Motorn gummiupphängd i ramen omedelbart framför vevpartit. Drivsätt och växlar: Kraftöverföring till bakhjulet med kedja. 

Reduceringsväxel med raka cylindriska drev. 

Reglage: Rullhandtag för gas och kopplingshandtag med spärr. 

Utrustning: varierande för de olika märkena. 

Bränsleblandning: Olja och bensin i förhållandet 1: 20 under inkörningen, 1: 25 därefter. 

Priser: Motorn säljs endast till cykeltillverkare och finns i handeln endast på specialbyggda mopeder av ett flertal märken.

 

   
 
 

 

Från Malmö kommer också John Hedbergs Örnen. som finns i modell 50 

(identisk med Kärnan) och modell 85 (med tank under sadeln).

 

 

 

  

 

Maraton från J. Benson i Malmö har också dubbelrörsram men tanken är på denna moped en konventionell svetsad lättviktarbubbla som rymmer 3,5 liter bränsle.

 
 
 

Kärnan från Ernst 0. Jönsson, Hälsingborg, har 3,5 liters tank i "kuvertmodell" och motorn upphängd i förkromade "störtbågar". Strålkastaren har uttag för hastighetsmätare.

 

 
 

 

JB:s egen moped för JB-motor har en ram med dubbelrör i vilken motorn är upphängd i gummibussningar. Den rymliga bensintanken är uppbyggd så att den även tjänstgör som kedjeskydd. 

Närbild av JB-motorn. Kedjan är som synes väl inklädd, och allt som har med motorn att göra är koncentrerat och har fått lägsta möjliga placering.

 

 
 
 
 

 

Vimpeln tillverkad i Varberg för Eols och Hakons räkning, har dubbelrörram och teleskopgaffel.

 

 

 

 

Svalette har tanken uppbyggd som en del av ramen enligt franska förebilder.  Extraför stärkt gaffel, parkeringsstöd av mc-typ och diskret placering av signalhornet är andra särmärken på svalornas moped från John Eriksson i Falun.